پنجشنبه 5 شهریور 1394 - 16:33

انتظارات از وزیر کشاورزی در سفر به کهگیلیویه و بویراحمد + تصاویر

وزیر جهاد کشاورزی در حالی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند که کشاورزان و باغداران این استان برای رفع مشکلات، انتظاراتی از وی دارند.

خبرگزاری فارس: کشاورزی ‌کهگیلویه و بویراحمد چشم‌ انتظار تصمیمات راهگشای وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش بویرنیوز، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی میهمان هفته دولت استان کهگیلویه و بویراحمد است که به این استان سفر خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی به استانی گام می‌گذارد که اکنون در زمینه تولیدات کشاورزی در کشور رتبه‌هایی را به خود اختصاص داده است.

این استان در تولید برخی محصولات استراتژیک از جمله گردو، سیب، عسل و ماهیان سرآبی در کشور به عنوان استان مطرح نام برده می‌شود.

برای مثال در تولید ماهیان سردآبی علی‌رغم این که استان یک درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده اما رتبه چهارم را در تولید ماهیان سردآبی به خود اختصاص داده و با شتابی که اکنون در راه‌اندازی مزارع پرورش ماهی دیده می‌شود این رتبه بهتر نیز خواهد شد.

اما محصول سیب استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه بیش از 140 هزار تن یکی دیگر از توانمندی‌های استان در بحث تولیدات کشاورزی و باغداری است.

این استان در زمینه تولید غلات و به خصوص تولید ذرت قطبی شناخته شده در کشور است که برای ارتقا شاخص‌ها نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.

اما در این میان کمبودهایی وجود دارد و نقایصی هست که باید به آن توجه شده تا بتوان از فرصت‌ها استفاده بیشتری کرد.

در همین خصوص جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است که باید در راه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی، کشاورزان را در عمل حمایت کرد و به همین منظور باید بانک‌ها سخت‌گیری در پرداخت تسهیلات را کنار بگذارند.

این مسئول از صندوق توسعه ملی به عنوان مهم‌ترین حامی بخش کشاورزی در استان یاد می‌کند و معتقد است باید پرداخت تسهیلات صندوق به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار از آینده خود هراسی نداشته و بتواند با پشت‌گرمی و بدون ترس از مشکلات فرا رو به خصوص در زمینه پرداخت اقساط و نرخ سود، کار خود را با قوت و قدرت ادامه دهد.

به گزارش فارس، یکی دیگر از مشکلات کشاورزی استان در خصوص تخصیص از آب سدها به کشاورزی است که اکنون با پی‌گیری‌های انجام شده تا حدودی حق آبه استان نسبت به گذشته بیشتر شده است.

پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار یکی از موفقیت‌های خود و همکارانش در تیم ارشد اجرایی استان را طی دو سال اخیر همین موضوع تخصیص حق‌آبه و احیای حق استان ذکر می‌کند.

اما یکی دیگر از بزرگترین مشکلات بخش کشاورزی استان به نبود برخی از زیرساخت‌ها برمی‌گردد که هیچ گونه تناسبی با ظرفیت‌های کنونی ندارد.

برای نمونه با اینکه استان توانایی تولید سالانه 140 هزار تن سیب درختی را دارد اما همین استان نمی‌تواند سالانه بیش از 10 هزار تن از این سیب را برای مواقع اضطراری ذخیره‌سازی کند.

در همین خصوص هوشنگ جهانبخش مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد از نیاز استان به فضای 40 هزار تنی انبارها تأکید دارد.

وی گفت: برای انبار غلات به فضای 30 هزار تنی و برای انبار محصولات باغی به فضای حداقل 10 هزار تنی سردخانه‌ای نیاز دارم.

به همین دلیل است که واسطه‌ها وارد میدان عمل شده و سیب استان را به ثمن بخس به تاراج می‌برند و علاوه بر باغدار و کشاورز این مردم هستند که باید در فصولی از سال سیب تولیدی استان خود را به چند برابر قیمت خریده و استفاده کنند.

استان در تهیه و تولید عسل نیز در کشور زبانزد بوده و عسل کوه دنا یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین عسل‌های ایران و حتی جهان شناخته شده است.

کیهان ایمانی رئیس اتحادیه زنبورداران استان کهگیلویه و بویراحمد که از ضرر 50 میلیاردی به زنبورداران این استان کلافه به نظر می‌رسد در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است باید عسل استان را به نحوی حمایت کرد تا به عنوان برند در بازارهای جهانی با عنوان پر مسمای عسل دنا موجب ایجاد رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد و حتی کشور شود.

وی گفت: به دلیل مشکلات گرد و غبار، ضرری بر پیکره زنبورداران استان وارد شد که این ضرر 50 میلیارد تومانی تا سال‌های سال جبران نخواهد شد.

در خصوص پرورش ماهیان سردآبی با مشکلات بیماری که برای مزارع پرورش ماهی به وجود آمده همه شاغلان در این حوزه و به خصوص سرمایه‌گذاران انتظار کمک و مساعدت برای جبران ضرر دارند.

جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص به رسوخ بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی استان اشاره کرد و گفت: در گذشته تولید ما 13.5 هزار تن در سال بود که با ورود این بیماری به مزارع پرورش ماهی اکنون کاهش 30 درصدی تولید را داریم.

حال با سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار کشاورزان و باغداران به عنوان قشری مولد و زجر کشیده از مسئول اول کشاورزی کشور این است که استانی با ظرفیت‌های بالای کشاورزی در تولید و اشتغال‌زایی را بهتر و بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهد.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160341
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کشا گفت:

    جناب گوهرگانی سازمان اب منطقه ای اب جدول میانویس دشتروم را به رمینهای دیم اننقال و فروختند قول فعال کردن پمپهای خود را دادند که تاکنون عملی نشده جدول بزرگ میانویس حال سه روز در هفته اب ندارد تورا به خدا بررسی از شیلات دشتروم تحقیق کنید حق کشاورزان ثصایع شده

دیدگاه شما