سه شنبه 3 شهریور 1394 - 12:43

کودکان کار و خیابانی در کهگیلویه و بویراحمد (+تصاویر)

کودکان کار و خیابانی محروم از کودکی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند ساماندهی و توجه ویژه مسئولان هستند.

به گزارش بویر نیوز، شاید وقتی از برخی معابر، خیابانها، چهار راههای و حتی ادارات برخی شهرهای استان کهگیلویه وبویراحمد بخصوص شهر یاسوج مرکز استان عبور می کنید و یا در پارکها برای تفریح حضور می یابید کودکانی را مشاهد می کنید که بعلت تأمین نیازها و کمک به معیشت خانواده اقدام به فروش برخی کالاها می کنند.

3

البته برخی از این کودکان بومی استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی نیز غیر بومی و بعضا تبع بیگانه هستند که مسئولان باید با اتخاذ تدابیر لازم اقدام به ساماندهی و جمع آوری آنها کنند چراکه این استان گردشگر پذیر و این وضعیت شایسته «پایتخت طبیعت ایران» نیست.

مسائل اجتماعی خود به نوعی زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند که امروز با مشاهده برخی از آن‌ها در جامعه شاهد وجود مشکلات و عواقب جبران‌ناپذیر آن هستیم. این کودکان در سن رشد ذهنی، جسمی و فکری هستند که با این کار ضربه و آسیبهایی به آنها وارد می شود و در برخی موارد موجب سوء استفاده از آنها می شود.

یکی از این کودکان که در میدان امام حسین(ع) یاسوج مشغول فروش دستمال کاغذی بوده به خبرنگار ایسنا گفت: در یکی از روستای حومه یاسوج ساکن هستم و حدود ۱۰ سال سن دارم که برای کمک به خانواده ام در تهیه معیشت و درآمد مجبور هستم کار کنم. در برخی مواقع حتی کرایه آمدن به شهر را ندارم.

وی افزود: بعلت مشکلات مالی مجبور هستم که برای کمک خرجی خانواده به شهر بیایم و اقدام به دستفروشی در سر چهارراهها کنم.

یکی دیگر از این کودکان در سطح شهر یاسوج به خبرنگار ایسنا گفت: پدرم بیمار است و توان کارکردن ندارد به همین خاطر می خواهم در حد توان به خانواده خود کمک کنم البته مادرم نیز اقدام به خیاطی می کند اما کفاف زندگی مان را نمی کند.

وی افزود: درس نمی خوانم اما در صورتی که وضع مالی خانواده ام خوب شود و یا کمکی به ما شود علاقمند هستم که درس بخوانم و ادامه تحصیل دهم.

همچنین علیرضا موسوی امجد، مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: بیش از ۲۰۰ کودک کار در سطح این استان شناسایی شده است البته کودک خیابانی که شب را در خیابان‌ها به سر ببرد و بخوابند در سطح این استان نداریم اما کودک کار داریم.

وی با بیان اینکه این کودکان در تقاطع ها، میادین و اماکن عمومی اقدام به فروش اقلام و کالاهایی می‌کنند، اظهارکرد: بخاطر اینکه هزینه خانواده‌ها بالاست و درآمدها پایین است این کودکان برای کمک و رفع نیازمندی‌ها به خانواده، ناچار می‌شوند که کار کنند.

موسوی امجد تصریح کرد: اگر ما مسئولان سیاست‌های خود را در جهت توسعه و رونق روستاها بکار بگیریم و خدمات مناسبی به آنها رائه دهیم، حاشیه‌نشینی کمتر و کودک کار نیز کمتر خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: شهرداری موظف به ساماندهی و جمع آوری کودکان کار است اما کودکان خیابانی را بهزیستی موظف به ساماندهی آنهاست.

موسوی امجد ادامه داد: کودکان کار بیشتر در شهر یاسوج است و در سایر شهرستان‌های استان یا نیست و یا اگر هست تعداد کمی است.

وی با بیان اینکه برای کودکان کار مراکز روزانه‌ای در سطح استان ایجاد و راه‌اندازی خواهد شد، عنوان کرد: در این مراکز برای ساماندهی، آموزش، مهارت و حرفه‌آموزی و تربیت بدنی اقدام می‌کنند تا از این کودکان سوء استفاده نشود.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ کودک کار در سطح این استان شناسایی شده است که اغلب بومی هستند و تعدادی نیز اتباع بیگانه از جمله پاکستانی و افغانی هستند.

هوشنگ سیاوش پو، معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: ۲۸۰ نفر کودک کار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.

وی افزود: ۲۸۰ نفر کودک کار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که این آمار افزایش نگران کننده‌ای داشته و بیشتر این افراد بومی هستند.

وی بیان کرد: در زمینه جمع آوری کودکان کار برخی دستگاه های متولی از زیر کار شانه خالی می کنند که متأسفانه بعد از جمع آوری این کودکان به خیابان بر می گردند.

همچنین حجت‌الاسلام سید علی فتح میرمحمدی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی سال گذشته ۲۴۲ کودک کار و خیابانی در این استان شناسایی شده است.

وی افزود: ساماندهی کودکان کار و خیابانی دارای یک فرآیند به هم پیوسته و زنجیروار است و هرگونه کم کاری و سهل‌انگاری از سوی دستگاه‌های متولی در ساماندهی آنها غیرقابل توجیه است.

میر محمدی اظهار کرد: بدون شک هرگونه کم‌کاری و بی‌توجهی در این راستا نیز موجب ایجاد اختلال و بی نظمی در ساختار کلی آن خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بهزیستی به تنهایی قادر به ساماندهی، شناسایی و آسیب‌شناسی معضل کودکان کار و خیابانی نیست، خاطرنشان کرد: آمار این کودکان در سال گذشته نسبت به سال 92 روند افزایشی داشته است.

میر محمدی تصریح کرد: با اشاره به ساختار فرهنگی حاکم بر استان و فقر و محرومیت خانواده‌ها به ویژه در حاشیه شهرها، ادامه داد: بیشتر این کودکان به عنوان نان آور خانواده چاره‌ای جز تحمل سختی و امرار معاش برای خانواده‌های خود ندارند.

وی اضافه کرد: باید سایر دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی سازمان بهزیستی را برای ساماندهی و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی فراروی این کودکان یاری دهند.

سردار غلامعباس غلامزاده، فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد نیر در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: ما متولی کودکان کار نیستیم و متولیان امر باید طبق قانون به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: درصورتی که برنامه ای برای جمع آوری کودکان کار باشد نیروی انتظامی آماده همکاری و پشتیبانی است.

سردار غلامزاده بیان کرد: باید با جمع آوری این کودکان ساماندهی واقعی شوند و به نیازهای آنها در حد امکان توجه لازم صورت گیرد.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: وقتی می بینم که کودکان در چهار راهها و میادن اقدام به فروش کالا می کنند و کار می کنند ناراحت می شویم که این امر خوشایند نیست بنابراین نیازمند ساماندهی هستند و ما نیز در کنار متولیان خواهیم بود.

همچنین شیر علی خرامین، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: از لحاظ جسمی و روحی بزرگترین خطری که کودکان کار را تهدید می کند سوء استفاده های جسمی و جنسی است که می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای این کودکان در پی داشته باشد.

وی افزود: کودکان کار در سنی نیستند که بتوانند از خود دفاع کنند و از لحاظ جسمی و جنسی آسیب پذیر هستند.

همچنین محمد علی جاوید، شهردار یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز طی نشست با خبرنگاران در خصوص جمع آوری کودکان کار در سطح شهر یاسوج گفت: کودکان کار در شهر یاسوج افزایش پیدا کرده است و دراین زمینه باید همه دستگاههای مرتبط باید همکاری کنند و شهرری یاسوج یکی از این دستگاههاست که خود را مکلف به برخورد با این معضل اجتماعی می داند.

وی اضافه کرد: در این زمینه اقداماتی از سوی اداره اجرائیات شهرداری یاسوج صورت گرفته است اما معتقدم باید حوزه اجتماعی استانداری به صورت جدی تر این موضوع را پیگیری کند چون اگر دیر اقدام شود به یک اپیدمی و خطر فرهنگی تبدیل می شود.

1

2

4

5

…………………………………

گزارش: عیسی فتحی/ خبرگزاری ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160139
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ایرانی گفت:

    چیزی که برام جالبه اینه که بیشتر کودکان کار یاسوج دقیقا محل تجمعشون برای کاسبی پشت چراغ قرمزای میدون امام حسینه .. یا همون فلکه استانداری …. یعنی دقیقا جلوی صدا و سیما … یعنی دقیقا جلوی استانداری که نماینده دولت در استان محسوب میشه … جلوی دادگستری استان … جلوی فرماندهی انتظامی …. مجاور چندین و چند دستگاه و سازمانهای مهم استان … چیزی که برام جالبه اینه که تمام این ادارات و سازمانها این فلکه رو احاطه کردن …..و کودکان کار هم که به نوعی نماد مشکلات جامعه امروزی ماست وسط این سازمانها و ادارات جلوی چشم ارشدترین مسئولین ما در حال کار و کاسبی و بعضا تکدی گری هستند … جالبه …

دیدگاه شما