دوشنبه 2 شهریور 1394 - 22:38

وزیرخارجه آلمان: به زودی به ایران سفر می کنم

‘فرانک والتر اشتاین مایر’ وزیر امور خارجه آلمان، از سفر قریب الوقوع خود به تهران برای گفت و گو درباره توافق هسته ای ایران و غرب خبر داد.

به گزارش عصرامید، اشتان مایر امروز دوشنبه (2 شهریور ماه) در کنفرانسی با حضور روسای هیات های دیپلماتیک آلمان در وزارت خارجه این کشور در برلین اعلام کرد که برای گفت و گو درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، ماه اکتبر (مهر/آبان) به تهران سفر خواهد کرد.

اشتاین مایر که توافق هسته ای وین را یک توافق ‘تاریخی’ توصیف کرده بود، در این کنفرانس بار دیگر تصریح کرد: توافق هسته ای ایران می تواند فرصتی برای حل و فصل سایر منازعات خاورمیانه از جمله بحران سوریه فراهم کند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تاکید کرد دستیابی به توافق وین باعث افزایش امنیت خاورمیانه شده و نشان داده است که منازعات ریشه ای و پیچیده که تحت الشعاع بی اعتمادی و حتی خصومت قرار می گیرند ، می توانند به گونه ای مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

پیش از این، ‘زیگمار گابریل’ قائم مقام صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد و انرژی این کشور روز 28 تیر ماه، 5 روز پس از توافق هسته ای به تهران سفر کرده بود.

گابریل در همایش همکاری های اقتصادی ایران و آلمان که در تهران برگزار شده بود، گفت: تجربه ما آلمانی ها نشان می دهد امنیت و رفاه، از طریق مذاکره و گفت وگو حاصل می شود و درگیری و جنگ، رفاه به دنبال ندارد.

قائم مقام صدراعظم آلمان با تاکید بر اینکه دستیابی به تفاهم هسته ای پس از بحران 13 ساله نیز از گفت وگو به دست آمد، ادامه داد: پس از برداشته شدن تحریم ها، می توانیم روابط اقتصادی را از سر بگیریم.

وزیر اقتصاد آلمان در تهران گفت: در اتاق مشترک اقتصادی ایران و آلمان بیش از 2 هزار شرکت عضویت دارند که حاکی از تمایل دو طرف به گسترش تعاملات اقتصادی است.

وی با اشاره به روابط دیرینه ایران و آلمان، اظهار داشت: در گذشته حجم مبادلات اقتصادی دو طرف به 2.4 میلیارد دلار می رسید که با برداشته شدن تحریم، ها می توان دوباره به آن دست یافت.

گابریل تاکید کرد: شرکت های آلمانی پس از برداشته شدن تحریم ها برای همکاری صنعتی با ایران و مدرن سازی صنایع اقدام خواهند کرد. شرکت های آلمانی تنها آماده فروش محصولات به ایران نیستند، بلکه به دنبال گسترش همکاری های اقتصادی ماندگار و پایدار هستند. شرکت های آلمانی آماده انتقال فناوری، دانش فنی به ایران و ارایه خدمات آموزشی هستند.

به گفته منابع آلمانی، ارزش مبادلات تجاری میان تهران و برلین در سال 2005 میلادی، 5 میلیارد یورو بود، این میزان در سال 2014 به 2.7 میلیارد یورو کاهش یافت. اما آلمان قصد دارد در کوتاه مدت به تجارت سال 2005 بازگردد و در میان مدت، بازرگانی با ایران را به 10 میلیارد یورو برساند.

آلمان در سال 1393 چهاردهمین واردکننده کالاهای غیرنقتی از ایران بود. ایران سال گذشته 354 میلیون دلار کالای غیرنفتی به آلمان صادر و 2.23 میلیارد دلار کالا از آن کشور وارد کرد.

ایرنا
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160084
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما