دوشنبه 2 شهریور 1394 - 13:37

فهرست مداحان براي ورود به پارلمان / کیف‌های انگلیسی در تهران!/ هدف آیت‌ الله از سفر به مشهد/ راست و دروغ های یک مصاحبه

بازگشایی سفارت های انگلیس و ایران در تهران و لندن، تکذیبیه ها به اظهارات فرمانده سابق نیروی انتظامی و همچنین محرمانه ماندن حساب های شخصی افراد پس از جنجال های روزهای اخیر بر سر سرکشی دولت به حساب های مردم در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی دوشنبه دوم شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه وطن امروز» در گزارشی به سفر وزیر امورخارجه انگلیس به تهران پرداخته است. وطن امروز در این گزارش با تیتر «کیف‌های انگلیسی در تهران!» می نویسد: «به‌ رغم پنهانکاری وزارت امور خارجه ایران، اواخر هفته گذشته روزنامه گاردین، خبر سفر هاموند به ایران را منتشر کرد و نوشت در جریان این سفر سفارت انگلیس در تهران بازگشایی می‌شود. در ایران نیز «منبع آگاه» در وزارت امور خارجه خبر را تایید کرد تا تمام اطلاع‌رسانی دولت حسن روحانی درباره ورود سفیر انگلیس به ایران و بازگشایی سفارت آنها، محدود به همین منبع آگاه شود البته روز شنبه و پس از آنکه تمام رسانه‌های ایرانی خبر ورود نابهنگام وزیر خارجه انگلیس به ایران را منتشر کردند؛ مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه که مسؤول پروژه بازگشایی سفارت انگلیس در وزات امور خارجه بود، توضیحاتی درباره این موضوع ارائه داد.

به هر حال انگلیسی‌ها در سال انتخابات آمدند! آنها آخرین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 در ایران بودند، همان انتخاباتی که سفارت انگلیس نقش راهبردی در فتنه پس از آن را داشت و حتی دیپلمات‌ها و کارمندان آن نیز به صورت میدانی در آن حضور داشتند. نقش سفارت انگلیس در فتنه 88 و نیز نقش سرویس‌های امنینی این کشور در شهادت شهید شهریاری، باعث شد تا مجلس شورای اسلامی که در همان سال 88 طرح کاهش روابط با انگلیس را در دستور کار قرار داده بود، در سال 90 این طرح را تصویب کند و سطح روابط را از سفیر به کاردار کاهش دهد. در این میان دانشجویان انقلابی نیز با تجمع در مقابل سفارت انگلیس و ورود به این سفارتخانه، خواستار تعطیل شدن جاسوسخانه در ایران شدند. اکنون با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، انگلیسی‌ها به ایران بازگشته‌اند! آنها در سال انتخابات به ایران بازگشتند؛ این در حالی است که در آستانه ورود آنها به ایران و با مجوز دولت روحانی، فعالیت دوستان انگلیسی‌ها در فتنه 88 پوشش قانونی گرفت و آنها آغاز فعالیت خود را با برگزاری یک گردهمایی جشن گرفتند!

همه اینها در روزهایی رخ داده که جمع‌بندی برجام در ایران و آمریکا در حال بررسی است و آن گونه که معصومه ابتکار، فعال فتنه 88 و معاون حسن روحانی اخیرا به انگلیسی‌ها گفته، این توافق باعث تقویت جریان اصلاحات در ایران خواهد شد. تمام این گزاره‌ها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد؛ یک فتنه جدید را خبر می‌دهد! فتنه‌ای که انگلیسی‌ها به عنوان اساتید تفرقه، بنیانگذاران آن هستند! بسیاری معتقدند تمایل انگلیسی‌ها برای بازگشایی سفارت خود در ایران در سال انتخابات، به معنای آن است که آنها به دنبال تاثیرگذاری در انتخابات پیش‌رو در ایران هستند. به هر حال، هاموند دیروز وارد ایران شد و بلافاصله به ساختمان سفارت رفت و در آنجا رسما بازگشایی سفارت را اعلام کرد. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه سفارت این کشور در تهران را بازگشایی کرد. هاموند اولین وزیر خارجه انگلیس از سال 2003 است که به ایران می‌آید. وی مستقیما به سفارت رفت و در مراسمی رسمی این ساختمان را بازگشایی کرد. وزیر خارجه انگلیس در این مراسم که در محوطه سفارت برگزار شد، گفت محدودیتی در روابط ایران و بریتانیا وجود ندارد، هرچند ممکن است آنها در همه موضوعات اشتراک نظر نداشته باشند. به گزارش فارس، فیلیپ هاموند بعد از بازگشایی سفارت لندن در تهران با اعلام رسمی این خبر گفت بازگشایی سفارت نقطه عطفی برای بهبود روابط است.»

«روزنامه شرق» در خبری تحت عنوان «فهرست مداحان براي ورود به پارلمان» به نقل از سعید حدادیان می نویسد: «مداحان، اصولگرایان را تهدید کرده‌اند در صورت نرسیدن به وحدت، حساب خود را از آنها جدا کرده و با فهرست جداگانه در انتخابات مجلس حاضر خواهند شد. «سعید حدادیان»، مداح معروف که پیش‌تر تهدید کرده بود در صورت ورود «مشایی» به مجلس، او هم در صندلی پشت سر او خواهد نشست این‌ بار گفته است: «در نهایت اگر آقایان به وحدت نرسند، مداحان فهرست جداگانه‌ای خواهند داد». سایت جهان متعلق به زاکانی، نماینده اصولگرای تندرو مجلس، خبری را با واسطه به نقل از این مداح روی خروجی خود قرار داده که حاکی از عزم دوباره آنها برای بازگشت به عرصه سیاست است.

مشخص نیست سایت جهان چرا به جای اینکه مستقیم سراغ «حدادیان» برود، به نقل قولی از او با یک واسطه اکتفا کرده است. به نظر می‌رسد این فقط هشداری از جانب مداحان نیست، بلکه پیامی از جانب طیف تندرو برای سایر اصولگرایان هم هست. «مجتبی توانگر» که از سوی سایت «جهان‌نیوز»، مسئول سابق روابط‌عمومی جبهه متحد اصولگرایان و عضو فعلی شورای مركزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی معرفی شده با اشاره به گفت‌وگویش با «سعید حدادیان» گفته است: «این مداح معروف نسبت به تحركات اخیر اصلاح‌طلبان برای انتخابات هشدار داده و گفته است اجازه نمی‌دهیم مجلسی مانند مجلس ششم شكل بگیرد. اگر اصولگرایان بخواهند در انتخابات آتی، مانند سال ۹۲ عمل كنند، قطعا شكست خواهند خورد». به گزارش جهان، حدادیان از تك‌روی برخی طیف‌های اصولگرا در دوره‌های گذشته انتقاد كرده و تأكید داشته برای وحدت حداكثری میان همه طیف‌های اصولگرا نیاز است كه برخی از مواضع خود كوتاه بیایند. حدادیان همچنین گفته یكی از اشتباهات ما این است كه در انتخابات سراغ آدم‌های غیر روحانی می‌رویم.»

«روزنامه آرمان» در ستون یادداشت امروز خود به قلم صادق زیباکلام به علل سفر آقای هاشمی به مشهد پرداخته است. در این یادداشت با تیتر «هدف آیت‌الله از سفر به مشهد» می خوانیم: «هدف سفر آیت‌الله هاشمی به خراسان رضوی دیدار با برخی از علما در مشهد است که همواره روابط خوبی با آقای هاشمی دارند. آقای هاشمی در این دیدارها در مورد مسائل روز کشور رایزنی و تبادل نظر می‌کنند. آیت‌ا… عزم بسیار جدی و راسخی برای شرکت در انتخابات خبرگان دارند و این مساله یک گام اساسی در بررسی رفتارهای ایشان در چند ماه آینده تلقی می‌شود، بنابراین می‌توان گفت تا حدودی سفر ایشان به خراسان رضوی و زیارت آستان مقدس رضوی جنبه‌های انتخاباتی نیز دارد. آیت‌ا… اصرار دارند که علمای بزرگ مشهد در انتخابات حضور جدی داشته باشند تا همراه با جریان معتدل و میانه‌رو به مجلس خبرگان راه یابند تا با ورود اعتدالیون به انتخابات، مجلس دست تندروها نیفتد. آقای هاشمی نگرانی‌هایی جدی در مورد آینده دارند و می‌کوشد تا مسائل را به سمت مصالح و منافع ملی کشور سوق دهد. آقای هاشمی بر این عقیده است در شرایط فعلی جریان تندرو مهمترین تهدید و خطر برای کشور است. اگر جریان تندرو در مجلس یا قوه مجریه حضور پیدا کند همچنان که در گذشته حضور پیدا کرده بود شرایط نامساعدی برای اداره کشور به وجود خواهد آمد. درستی نگاه آیت‌الله هاشمی امروز در قوه مجریه مشاهده می‌شود. اگر به راستی خط اعتدال، میانه‌روی، اعتدال و واقع‌گرایی در قوه مجریه حاکم نشده بود احتمال حصول توافق وین بسیار کم بود. توافقی که نگاه دنیا را به ایران تغییر داده و افق‌های جدیدی را به روی کشور گشوده و برای جمهوری اسلامی در منطقه و عرصه بین المللی آثار و پیامدهای بلند مدت اقتصادی مثبتی را در سا‌ل‌های آینده به وجود خواهد آورد. لذا رویکرد آیت‌ا… هاشمی به مذاکرات هسته‌ای و ادامه این رویکرد توسط دولت تدبیر و امید بهبود مصالح و منافع کشور را در بر داشت و یقینا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و در انتخابات مجلس خبرگان تفکر و نگاه اعتدالی، واقع‌بینی و واقع‌گرایی می‌تواند حضور داشته باشد و از منافع ملی حمایت و دفاع کند. بر این اساس یکی از اهداف سفر آقای هاشمی به خراسان رضوی و دیدار با نخبگان فکری و رایزنی با علما برای تقویت جبهه معتدل و میانه رو و به کارگیری آنها در انتخابات پیش روست. تصور می‌رود که اصلی‌ترین انگیزه آیت‌الله هاشمی پس از مسائل مذهبی یعنی زیارت ثامن الائمه، دیدار با یاران قدیمی و همفکر خود و گفت‌وگو در مورد مسائل انتخابات است».

«روزنامه ابتکار» در گزارشی به موضوع اظهارات جنجالی احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی پرداخته است. احمدی مقدم در مصاحبه ای جنجالی با مجله رمز عبور درباره افراد زیادی از جمله اقای احمدی نژاد، لاریجانی و… مطرح کرد. با این حال این اظهارات با تکذیب این افراد روبه رو شده است. ابتکار در این گزارش با عنوان «راست و دروغ های یک مصاحبه» می نویسد: «ماهنامه «رمز عبور» در آخرین شماره خود گفت‌وگویی با اسماعیل احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی انجام داده بود که محور تکذیب‌های لاریجانی و احمدی‌نژاد قرار گرفته است. احمدی‌مقدم در این گفت‌وگو علی لاریجانی را در روزهای پس از انتخابات 88 متهم به بازی دوگانه کرده است.

وی واکنش علی لاریجانی را که از سوی اصولگرایان تندرو به ساکت فتنه ملقب شده مورد نقد قرار داده و گفته است: «آقای لاریجانی رفتارهای شائبه‌آفرین داشت، مثلاً اجازه بدهید بروند فلان‌جا سخنرانی کنند یا چه اشکالی دارد در استادیوم آزادی جمع شوند؟ … استدلالشان این بود که بد چیزی هم نشد. اگر این انتخابات ابطال شود، میرحسین به دلیل فتنه‌آفرینی‌اش و احمدی‌نژاد به خاطر رفتارهای سوءاش ردصلاحیت می‌شوند و هرکس رئیس‌جمهور شود، به نفع مملکت خواهد بود. از بین چه کسانی؟ سایر کاندیداهایی که باقی می‌مانند. کروبی، میرحسین و احمدی‌نژاد ردصلاحیت می‌شوند و این سه را اوت کنیم و رئیس‌جمهوری از بین باقی‌مانده‌ها انتخاب می‌شود. گفتیم این چه حرفی است که می‌زنید؟! مگر چنین چیزی ممکن است؟ بعضی از دوستان خودی که با آن طرف هم نبودند، فکر می‌کردند الان فرصت خوبی است که از شر احمدی‌نژاد و بقیه با هم خلاص شوند. دعوای دوستانمان در مجلس با آقای لاریجانی از همین نقطه است، چون آقای لاریجانی با هر دو طرف موضع داشت». احمدی‌مقدم در بخش دیگری از این مصاحبه نیز به احمدی‌نژاد اشاره کرده و گفته بود: «آقای احمدی‌نژاد آدمی چالشی بود و حداقل دو جور شکاف درست کرده که یکی‌اش شکاف نخبه- توده بود. از اول هم اعتقادی به نخبگان خاص نداشت و بارها به من گفته بود اینها 2 هزار نفرند که اگر بیرون‌شان کنیم، مشکلات نظام حل می‌شود. این کار را هم کرده بود و وزیر، معاون وزیر، استاندار و درشت‌ها را عوض کرده بود و می‌گفت اینها فرسوده و پوسیده‌اند و باید عوض شوند. بعد از سال 88 و در دور دوم نگاهش عوض شد.

احمدی‌مقدم در گفت‌وگو خود از چهره‌های دیگری هم نام برده و نقل قول کرده است. رئیس دولت اصلاحات یکی از این افراد است که احمدی‌مقدم در نقبی به خاطراتش از سال 84 نقل قول‌های عجیبی از وی بیان می‌کند و البته تاکید هم دارد که اگر این اظهارات تکذیب شوند مهم نیست، چون خودش آن‌ها را شنیده است! وی در این باره در مصاحبه خود گفته است: «یک بار به عنوان فرمانده نیروی انتظامی رفتم دیدن آقای خاتمی. انتخابات شده بود و آقای احمدی‌نژاد انتخاب شده بود ولی ایشان هنوز رئیس‌جمهوری بود و بدون اینکه حرفی بزنم و بی‌مقدمه دو موضوع را مطرح کرد که اولاً از شما عذرخواهی می‌کنم، چون خدمت آقا رفتم و گلایه کردم چرا شما را به عنوان فرمانده نیروی انتظامی انتخاب کرده‌اند. دلیلش این است که شنیده بودم در انتخابات نهم ریاست جمهوری مداخلات داشتید و این موضوع را به آقا عرض کردم. ایشان گفتند اشتباه می‌کنید آن کسی که شما می‌گویید آقای میراحمدی و ایشان احمدی مقدم است. قانع شدم». احمدی‌مقدم اضافه می‌کند: «دوم اینکه می‌دانید چرا ما شکست خوردیم؟ آقای خامنه‌ای تا سال 78 خیلی از ما حمایت کرد و خیلی کمک دولت بود. از سال 78 مشکوک شد، نه به من، بلکه به آقایانی که با من بودند و نشریات را بستند و با هر کسی که حرف زد، برخورد کردند. تا سال 78 حمایتشان از ما کامل بود. چرا این اتفاق برای دوستان‌مان افتاد؟ به دوستان‌مان گفتم دو اشتباه کردند، یکی اینکه فکر کردند «اسلامی» را از «جمهوری اسلامی» بردارند مشکل حل می‌شود. می‌خواستند اسلامی را بردارند و فقط جمهوری بماند. دوم خطای بزرگ‌تری بود که مردم اینجا را تحمل نکردند و از ما جدا شدند. آن هم اینکه برای تحقق این امر دنبال خارج هم رفتند. نکته زشتش همین جا بود که رفتند از خارج هم کمک بگیرند.»

و در پایان «روزنامه اعتماد» در گزارشی به موضوع جنجالی احتمال رد صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات آینده پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «ايستادگي در برابر ردصلاحيت ناحق» ضمن پرداختن به اظهارات وزیر کشور که اجراي سياست انتخاباتي رييس جمهوري را تضمين كرد می نویسد: «عبدالرضا رحماني فضلي بازهم دو وعده مهم داد؛ وعده‌هايي براي دلگرمي بسياري از آنهايي كه زمستان امسال به قصد نشستن بر صندلي‌هاي سبز رنگ بهارستان مي‌خواهند براي نام نويسي روانه وزارت كشور شوند. دلگرمي عبدالرضا رحماني فضلي در قامت وزير كشور، ايستادگي بر سر حقوق كانديداها است. كانديداهايي كه او مي‌گويد اگر از چهار مرجع ذي صلاح قانوني، گواهي سلامت داشته باشند وزير بر سر حقوق آنها مي‌ايستد. از اصولش هم مي‌گويد، تاكيد مي‌كند كه براي ايستادگي بر سر حقوق كانديداها اهل جنجال رسانه‌اي و جيغ و داد نيست بلكه مي‌خواهد در آرامش و مذاكره منطقي كار را جلو ببرد. وزير اصولگراي دولت حرف‌هاي مهم‌تري هم دارد. از «عدم احراز صلاحيت» برخي كانديداها به دليل كمبود وقت هم گلايه مي‌كند و از تمهيدات وزارتخانه‌اش براي افزايش گروه‌هاي بررسي‌كننده صلاحيت كانديداها خبر مي‌دهد. عبدالرضا رحماني فضلي يك دلهره اساسي دارد و آن هم «ضايع شدن حق كانديداها » است. كانديداهايي كه او مي‌گويد اگر حق‌شان ضايع شود او بايد در قيامت پاسخگو باشد. درست چند روز پس از هشدارهاي انتخاباتي رييس‌جمهور، وزير كشور كابينه نيز اظهارات تكميل‌كننده‌اي داشت. دلگرمي‌هاي وزير كشور بيش از هر چيز نشان مي‌دهد كه اين انتخابات يك انتخابات متفاوت خواهد بود و شايد رايزني‌هاي وزارت كشور و شوراي نگهبان بر سر چهار هزار كانديداي احتمالي ورود به مجلس بيش از هر دوره ديگري باشد تا مجلسي با تنوع سلايق تشكيل شود.»

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160055
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما