شنبه 27 آبان 1391 - 23:16

نامه ى خواندنی غفاری به تقوی بهبهانی

بویر نیوز – جناب آقاى عبدالحمید تقوى بهبهانى، سلام

نشانى و شناختى ازهویت وشخصیت شما ندارم، مجراى رسانه ى مجازى عصر دنا ما را به خوانش نگارشهاى پیوسته اى که همگى با تفکر واحد بویراحمد ستیزى به رشته تحریر درآمده اند، برآن واداشت تا سخنى کوتاه از همان مجراى مجازى با شما داشته باشم.
اول ازخودم مى گویم: اینجانب حسن غفارى ازتیره محمد باقر، اولاد میرحسین و ایل بزرگ بویراحمد هستم، ساکن تهرانم و همه شوقم دوربین عکاسیم مى باشد که ایلات و عشایر کشور را نشانه میرود.

من دفاعى از هیچ تاریخى ندارم، بر این باورم که تاریخ میراث کسى نیست که بخواهد حجتى را برآن تمام کند، تاریخ خواندنى است، کسب تجربه است، آینده نگرى است، اصلاح امور است و راه را بر تکرار بى حاصل مى بندد.
در عکاسى یاد گرفته ام قضاوت نکنم، نظاره گر باشم و اثرى مستند از وقایع دهه ى زمانى که در آن هستیم با تعاریف فرهنگى و حفظ امانتدارى براى آیندگان ثبت کنم.
دوم؛ خطاب به شما تکرار نویس تاریخ :
سر در برف فرونکنیم ،کبگ نباشیم که سرانجام کار قفس است و خوراکى گرم در یک روز سرد برفى، چگونه است که به راى و نظر خود حقانیت مى بخشیم و دل آزردگى دیگران را با سطحى نگرى و کپى بردارى ازمتون تاریخى و نقل و قولهاى مکتوب خود جماعت بویراحمدى سبب مى شویم.
بویراحمدى ها با آگاهى کامل شرح حال و زندگى گذشته خود را به نگارش درآورده اند، آنها ازغارت، انواع غارت، دلایل غارت، فرهنگ غارت و اثرات اجتماعى غارت بارها و بارها به تکرار براى آیندگان و فرزندان خود سخن گفته اند، امروزه فرزندان بویراحمدى ها گذشته خودرا انکار نمى کنند و با احترام  از آن یاد مى کنند، تاریخى مکتوب متاثر از فرهنگ، سیاست، اقتصاد و شرایط اجتماعى آن دوران.
این که شما ازمیان جملات کتب پیرامون بویر احمد گزیده هایى را انتخاب و کنار هم بگذارید به همراه نگارش نظر شخصى امروزى خود به عنوان نقد افزودن برگى بى حاصل بر مکتوبات تاریخى آن است.
شاید شما بتوانید رفتار و منش فردى خاص را در تاریخ با مطالعات عمیق و همه جانبه نقد کنید و پیرامونش قلم فرسایى کنید. اما در جایگاهى نیستید که خود را آویزان به تاریخ قومى زنده و پویا کنید که پوست اندازى کرده و امروزه ساختارى متفاوت با گذشته را به نمایش گذاشته است.
به آمار و تاریخچه و تقسیم بندى هاى کشورى، شهر ها وروستاها در وزارت کشور نظرى انداخته و ببینید چند شهر با سابقه ى پنجاه ساله و چند روستا با سابقه ى صدساله که در دانش علوم اجتماعى تعریف داشته باشد در استان و جغرافیاى امروزى کهگیلویه وبویراحمد مى یابید. این به این معنا نیست که این سرزمین خالى از سکنه بوده است. کاوش هاى باستانى تل خسرو در بویر احمد نشان از تمدن هاى ادوارى ماقبل تاریخ تا پهلوى اول دارد. روایت هاى تاریخى در کتب و سفر نامه ها نشان از زندگى سراسر ایلى در این سرزمین دارد.
جغرافیاى این دیار همیشه متغیر بوده و بر اساس تقسیمات کشورى و تعیین قلمرو ایلى با همسایگان قشقایى و بختیارى بوده است.
زندگى ایلى سخت و پرمشقت است در این نوع معیشت آنقدر مشغله ى روزانه وجود دارد که مانع از تفکر ونوع آورى مى شود. این زندکى شیوه ى خاص خودش را دارد.
راستى شما از این نوع معیشت وشرایط زمانه اش براى ادامه ى حیات چه مى دانید؟
شما از حکمرانى خارج از قانون یک ژاندارم با درجه ى گروبان دو برطایفه اى چه عکس العملى نشان مى دهید؟ ویا وقتى که اسب وتفنگ داشته باشید که اوج قدرت در آن زمان محسوب مى شد، مطلع شوید که قشونى به سمت شما در حرکت است به قصد جان ومال وناموستان، چه اندیشه مى کنید!؟
جناب آقاى تقوى بهبهانى؛ انسانها، لیاقت زندگى در زمانه ى خودشان را دارند و نباید با تغییر شرایط زندگى، پیشرفت علوم ونگرش هاى نوین علوم انسانى به جنگ نیاکان و پیشینیان خود برویم . فقط لازم است زاویه ى دید غرض ورزانه ى خود را تغییر دهیم.

———————

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

info@boyernews.com

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=15929
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. گل ناز گفت:

    ممنونم از شما آقای غفاری کاش این آقا فقط چند عکس از عکسهایی که شما گرفته اید را ببینند.

  2. حسینی گفت:

    سلام
    استاد عزیز از نزدیک ملاقاتت نکرده ام ولی از منش شما زیاد شنیده ام.با این متن به یقین رسیدم که بزرگی شما باد آورده نیست.الحق و انصاف خوب نوشتی و جواب ایشان را دادید هر چندارزش شما بیشتر از این چنین نویسنده گانی چون بهبهانی بدون مکتب است.همه ما ممنون شما بزرگان هستیم

  3. ايراني گفت:

    احسنت . به خدا من با خوندن اراجيف اين تقوي تنها چيزي كه به ذهنم متبادر ميشه ناراحتي و عقده حقارتيست كه داره اون هم از بي اصالتي و گدازاده بودنشه.آقاي تقوي حيفه كه اسم آقا روي تو بزارند . مردم بويراحمد اصالت براشون مهمه . مردم بويراحمد اصالت خانوادگي براشون مهمه . اينو بكن تو گوشت . با توهين به مردم اعتبار براي تو كسب نميشه .

  4. موسوی منش گفت:

    احسنت برشوروشعورواحساستان؟احسنت برقلم شیوایتان؟بیاییدمنصفانه قضاوت کنیم نه مغرضانه

  5. روشنگر گفت:

    واقعا مقاله اقای تقوی بسیار شیوا رسا و مودبانه بود.نمیدانم چرا به بعضیها برخورده؟اخه تا کی میخواهید در جهالت گذشته سیر کنید؟مگه جنگهای طایفه ای امروز به خاطر کینه های دیرینه با هم نیست.پس بیایید برای همیشه خط بطلانی بر تفکرات کفتاری بزنید.ما انسانیم و مسلمان و مهمتر از همه شیعه

  6. Morteza گفت:

    درود بر شما جناب غفاری.

  7. جواب غفاری گفت:

    اقای غفاری از شما یکی دیگه بعیده؟شما چرا با این قوم عجیب همراهی میکنید؟

  8. 4 گفت:

    بویراحمد در حال توسعه است و این بعضی را عصبانی کرده

  9. ملک گفت:

    متشکرم استاد عزیز حسن غفاری
    بی شک قلم شما برازنده است و پاسخی نیکو دادید. بنده هم در یکی از زیرنویسها نوشتم که بررسی هر موضوعی بهتر است در بستر زمانی خودش باشد و نیازی به تحقیر مردم ندارد. اگر بویراحمد در گذشته از خود دفاع نمیکرد قطعا امروز مورد نکوهش فرزندان خود قرار میگرفت. همان گونه که امروز تکرار بعضی رفتار ها را ما و فرزندان مادرست نمی دانیم. همیشه وقتی پدرم از خان و خدماتش و نیز غضب های گاهگاهش صحبت میکرد در دلم به او خرده میگرفتم چرا فرمان خان میبرد. اما امروز ما فرمان خیلی ها را میبریم که در ظرف زمانی خود این کار لازم یا ناچار است. شاید فرزندان ما در آینده بر ما خورده بگیرند و ناراحت باشند اما امروز ما به آنچه که فکر می کنیم درست است عمل می کنیم. قالبهای فرهنگی و شرایط اجتماعی، جغرافیایی و اقتصادی گذشته موجبات چنان رفتارهایی بوده و ابدا ننگ محسوب نمی شوند که اوج دلاوری و شجاعت مردم را در چهار چوب زمانی خود نشان میدهد. این جنگها در تمامی مناطق لرنشین و ترک نشین کشور کم و بیش بوده است. نبرد گل محمد و عبدالمحمد و خان طلای طیبی یا شایدم بختیاری در اشعار بختیاری ها به زیبایی وصف شده است.نیاکان ما هم نبردهایی با حکومت وقشون نظامی اش داشت. آن روز نمی دانستند که آقای تقوی بهبهانی امروز ناراحت میشود وگر نه ممکن بود سلاح برزمین گذارند و تسلیم شوند.

  10. سکوت گفت:

    درود بر تقوی حقیقت گو

  11. مهمان گفت:

    زنده باد بویراحمد

  12. 021 گفت:

    بابا تقوی بی سواده

  13. علي گفت:

    احسنت بر آقاي تقوي

  14. آن روی سکه گفت:

    ک مرد عاقل بالقی بود در گذشته که هر اتفاقی هر جای دنیا می افتاد می گفت : کار انگلیسیهاست . حال فکر کنم الان باید بگوییم کار :…. . شروع تغییر نام استان از این سایت آغاز گردید که جنوب و شمال استان را مقابل هم قرار داد و اکنون با منتشر و تبلیغ نمودن کتاب فوق ( کاری به محتوایش نداریم و مردم باید خود قضاوت نمایند ) متاسفانه عده ای از هم استانیهای عزیز در شهرهای مختلف را مجبور به توهین به همدیگر نموده . …..

  15. استاد دانشگاه گفت:

    با سلام آقای غفاری به نظرم از اهالی بویراحمد به ایشان یا گذشتگان ایشان عملی انجام داده اند که باعث عقده شده است.نوشته تان بسیار ارزشمند و خواندنی است اما بدانید جواب امثال تقوی ها خاموشی است زیرا:
    جواب ابلهان خاموشی است.
    چند مدتی است که چرامیها بد جور دنبال تخریب ایل بزرگ بویراحمد هستند.ابتدا تغییر نام استان را نشانه گرفتند الان هم تاریخ بویراحمدرا.
    اینان تا آیت الله ملک حسینی زنده بود جرات نوشتن چنین اراجیفی را نداشتند……

  16. آریا گفت:

    آقای غفاری بخدا 1صدم تقوی سواد نداری

  17. ناشناس گفت:

    اتش بيار معركه ……

  18. بویراحمدی گفت:

    آقای غفاری ضمن تایید مطالبتان توجه شما را به این نکته جلب می کنم که س.. ع.. و شخص … مزدور و مزوربا سیاست کثیفی که در پیش گرفته سعی در تخریب وجهه بویراحمد و تقدیس ….. دارند.

    زمان زیادی نمیگذرد از خبری که سایت k-b.ir در مورد اعمال منافی عفت چند جوان در کهگیلویه منتشر کرد. خبری که قبل از آن در سایت تابناک درج شده بود. خبری که انعکاس واقعیتی تلخ بود. نه در تاریخ که در زمان حال بود. آقای …….و دوستانشان آنچنان برآشفتند و چنان متعصبانه به اتفاق برخی معلوم الحال و نان به نرخ روز خور چون خود و با استعانت از صاحب منصبان سست عنصر دستگاه قضا در استان حکم تعطیلی سایت را گرفتند. همان
    آقای ….. امروز موهومات تقوی بهبهانی را تاریخ نگاری می نامند. حقا که ….

  19. بویراحمدی گفت:

    در ادامه اعتراضات آگاهانه به هتاکی تقوی خود شیفته و در پاسخ به مطلب مندرج در سایت تفرقه افکن…. لازم است متذکر شوم که :

    آقای تقوی از ساداتی های چرام
    صحبت از کدام اکثریت مطلق می کنید؟ شک نکنید آنانکه به به و چه چه میکنند برایتان برخی از .. و اکثریت مطلق موکلان ….. هم آنانکه بویراحمد را خاری در چشمان بسته خود می پندارند. آقای نویسنده بدور از انصاف است که امروز به مصلحت قلم بدست گرفته و گذشته قومی را با بی رحمی مورد تاخت و تاز قرار دهید. آنزمان که بهبهان را شهر می گفتیم، آنچه که کی لهراس مکتب ندیده را متمایزش کرده بود نه اندیشه بلکه جسارت و شهامتش در عرصه حماسه و هماوردی بود. فراموش نکنید، در جنگ با عراق جوانانی که در خط مقدم طعمه میدان های مین می شدند و یا سینه هاشان آماج تیرهای خصم بود نه طراح و اندیشمند بودند و نه منطق بر جسارتشان حاکم بود. بلکه جانشان را فدای موطن و ناموسشان کردند. آیا اینان هم را سرزنش می کنید. کاش شما ذره ای از جسارت کی لهراس را داشتید و حقیقت را در مسلخ مصلحت گردن نمیزدید.
    آقای مهندس مورخ
    آنچه را معلم افسانه ای بهمن بیگی بزرگ در وصف بویراحمد فرموده اند تواضع است و نه تعارف. آنجا که می نگارند تعارف است؟
    نه آقا فارغ التحصیل دانشگاه شریف هستید، آفرین، دست به قلمتان خوب است، صد آفرین، اما عرصه تاریخ نه جولانگه توست ….
    هم استانی خود برتر بین،
    کاش جسارت داشتید و به جای نبش قبر تاریخ و جریحه دار کردن احساسات پاک مردم که بی شک هدفمند بوده و بی شک واکنش نادرست شما به برخی کنش هاست، در نقد وضعیت متلاطم موجود قلم فرسایی می کردید. کاش مدیران نالایقی را که به ناحق بر اریکه قدرت لمیده اند نقد می نمودید.
    آقای مهندس نگارنده
    در لابلای صفحات تاریخ به دنبال کدام گمشده می گردید. من می پذیرم که گذشته چراغ راه آینده است، شما هم بپذیر که امروز و فردایمان کمترین شباهت را به دیروزمان دارد، چرا که انقلابی که در عرصه تکنولوژی رخ داده است، امروزمان را از گذشته مان متمایز نموده است.
    خود نمایی و عافیت طلبی موجب شده است نبش قبر کنید، آنگونه که خود و اجدادتان نه تنها در امان باشید بلکه به نوعی به عنوان آدم خوبای تاریخ معرفی شوید.

  20. ناشناس گفت:

    آقای غفاری سمیرم را غارت کردید به شما زور گفته بودند؟ژاندارم بودند؟برادر خود را می کشتید و زنش را م گرفتید چی؟

  21. نا امید گفت:

    اقای غفاری واقعا نامیدم کردی .همه دوستداران شما از شما دلخور هستند.ما به هنر شما افتخار میکنیم /لی از شما انتظار نداشتیم غارت و تاراج و برادرکشی را تایید کنید.یادمان باشد انسانها با نیاتشان محشور خواهند شد.غفاری برگرد به جمع ما .ول کنید چماق بدستان را

  22. حامد گفت:

    تا زمانی که امثال این به اصطلاح استاد دانشگاه ما تا این اندازه عقب مونده تشریف دارند نباید از دانشجویان انتظاری داشت در ضمن آقای غفاری شما را نمی شناسم و دوست ندارم بشناسم احتمالا شما در تهران با چماق فرهنگ نداشته این استان را به تهرانی ها نشون می دید

  23. رمضانی گفت:

    با سلام خدمت استاد بویراحمدی ها
    تا آنجایی که می دانیم مردم بویراحمد مردم دار مهمان نواز بوده و هر چه هم مردم بویراحمد بد باشند تقوی و امسال آن عددی نیستنند که بخواهند در مورد مردم بویراحمد قضاوت کنند و آقا غفاری با صحبت های زیبایتتان سنگ نا امیدی را شما بر سینه تقوی و بعضی از روزنامه نگاران زد ه اید

  24. ملک حسینی گفت:

    لطفا تفرقه انگیزی نکنید

  25. هدایت گنجه ای بویراحمدی گفت:

    در ادبیات عامیانه مردم بویراحمد ضرب المثلی وجود دارد که میگوید : روباه دستش به انگور نمیرسید میگفت خاک برسرت چقدر ترشی این آقایی که به اسم تاریخ نویسی و گاه نگاری اهانتهایی را متوجه حماسی ترین و ایرانی ترین ایل ایران زمین یعنی بویراحمد نموده است را نمیشناسم اما زبان و نگارشش برای هر فردی از ایل با اصالت بویراحمد قابل فهم است خوب میدانیم و همگان میدانند امثال تقوی بسیارند که بر گذشته بویراحمد غبطه میخورند و از سر ناچاری و بی راهی مجبورند با هتاکی و اهانت به استقبال گذشته این قوم بزرگ بروند و در فضای بی هویتی هرچه میخواهند عقده ها و کینه های قلبهای چرکین خود را خالی کنند آقای تقوی میدانید بویراحمد چرا تفنگ یه دست گرفت ؟ چون درآن دوران سراسر هرج و مرج و ناامنی برای حفظ شرافت و مردانگی میبایسشت تاوان پرداخت و با نیروی قدر دولتی جنگید اما به راستی آیا گذشتگان شما و بویراحمدی ستیزانی چون شما این گونه بود جناب مورخ !!! به قول ان دانشمند ارجمند بویراحمد انقدر پا بر زین فشرد و دست بر ماشه تا از دهی شهری و از شهری استانی ساخت آیا گذتگان هم کیشان و منتقدان بویراحمد قادر به چنین کاری بودند ؟ جناب تاریخ نگار جنگیدن در راه اهداف جرات و جسارت میخواهد باید چون کوه استوار باشی باید از همه چیز خود بگذری . گوشه ای نشستن و خود را از هر رخدادی دور نگاهداشتن و تملق حاکمان را گفتن در سیره بویراحمدی نبوده و نیست اما در میان مغرضان بوراحمداز این خفت و خواری ها امری طبیعی و عادی بود آقای هذیان نویس : بدان که بویراحمدی ها قبل از شما به بیهوده گویان و گزاف بافان زیادی پاسخ داده اند پس بدان که در شرایطی که همدلی و وحدت در جامعه ایرانی امری لازم و ضروری است اهانت و مهمل بافی در خصوص شریف ترین و اصیل ترین نژاد ایرانی عواقب سخت و غیرقابل تصوری خواهد داشت

  26. سيد آشنا گفت:

    اونايي كه كه اين چيزا رو مينويسن عقده دارن. اولا اين چيزايي كه شما ها ميگين همه جا بوده. برادر كشي و غارت و… همه جا بوده و همين الان هم هست. همين آمريكا مثلا كارش چيه از اون سر دنيا بلد شده اومده اينجا جز غارت؟؟؟ اگه يكي دو مورد در گدشته يه اتفاقي افتاده كه نبايد اونو به همه نسبت داد.
    دوما شما ها كه اومدين دارين اين چرت و پرت ها رو مينويسين ما يه مثل داريم كه ميگه: نون نسه ايخره و پارس ورفتو نه ايكنه. يعني يارو داره نون يكي ديگه رو ميخوره بعد براي يكي ديگه پارس ميكنه. همه شماهايي كه اومدين نظر دادين دارين تو بويراحمد زندگي ميكنيد. زندگي تون اينجاست. بعد ميگين خوب نيست؟؟؟ پس چرا اومدين؟؟
    آقا غفاري سواد شما از سواد صد نفر مثل اين ها بالاتره. اگه اينجوريه هر كسي هم كه براي كشورش ميره جنگ غارت گره. ميخواد غارت كنه.
    هر آدمي فقط چيزايي كه لايق خودشه رو به بقيه نسبت ميده

  27. حسین گندم کار گفت:

    نوشته استاد بی بدیل عکاسی .مدرس دانشگاه. هنرمند وافتخار استان غلام حسن غفاری نقطه پایانی است بر سخنان احساسی و بس ارزش کسانی که می خواهند با یاد آوری گوشه ای از نقاط تاریک این استان که واقعا هنوز صحت و درستی و یا نادرستی آن بر همگان معلوم نیست راه بر توسعه این استان ببندند. شایدنیمی از تاریخ این مرز و بوم بنا به وضعیت اجتماعی ،اقتصادی وسیاسی جنگ .غارت و دشمنی بوده است ،اما این دلیل نمی شود با به دست گرفتن این قلم به جای نقدمنصفانه همه چیز وهمه هویت یک قوم را زیر سوال ببریم .هرچند بنده هم به عنوان یک دانش آموخته تاریخ می گویم که گذشته قوم وایل وتبارم جای نقد دارد. ولی ما در زمان حال زندگی می کنیم وباید با نیم نگاهی همرا با کمی تردید وتدبیر نگاهی با چشمان باز به حال واینده داشته باشیم.

  28. حسین گندم کار(اصلاحیه) گفت:

    نوشته استاد بی بدیل عکاسی .مدرس دانشگاه. هنرمند وافتخار استان غلام حسن غفاری نقطه پایانی است بر سخنان احساسی و بس ارزش کسانی که می خواهند با یاد آوری گوشه ای از نقاط تاریک این استان که واقعا هنوز صحت و درستی و یا نادرستی آن بر همگان معلوم نیست راه بر توسعه این استان ببندند. شایدنیمی از تاریخ این مرز و بوم بنا به وضعیت اجتماعی ،اقتصادی وسیاسی جنگ .غارت و دشمنی بوده است ،اما این دلیل نمی شود با به دست گرفتن این قلم به جای نقدمنصفانه همه چیز وهمه هویت یک قوم را زیر سوال ببریم .هرچند بنده هم به عنوان یک دانش آموخته تاریخ می گویم که گذشته قوم وایل وتبارم جای نقد دارد. ولی ما در زمان حال زندگی می کنیم وباید با نیم نگاهی به گذشته همراه با کمی تردید وتدبیر نگاهی با چشمان باز به حال واینده داشته باشیم.

  29. واقعیت بین گفت:

    با سلام به اهل خردوفهم حقیقت
    چرا باوجود این همه پیشرفت در دانش وعلم بعضی از مردم ما ادعای روشنفکری وتارخ نگاری دارند به روش های غلط نیاکان پایبند هستند وهمانند زمان جاهلیت رفتار می کنند
    درزمان ظهور پیامبر اسلام اعراب جاهلیت هم گفتند مابروش نیاکان خود افتخار کرده وعمل میکیم وخداوند درکلام وحی به پیامبر فرمود ای پیامبر به انها نیکان شما درجهالت وگمراهی
    بسرمی بردند حلا بعضی از مردم ما مثل همان زمان عمل میکنند
    وتحمل سخن حق ووقایع بد نیکان راندارند وحرکات غیره اخلاقی وغیره قانونی که امروزه درشهر ما درمرکز شهر ودر روز روشن انجام میگیرد.جنگها .دزدیها قطع کردن درختان سبز وباغات همدیگربرخوردهای زشت وغیره اخلاقی بمسافران به پیتخت طبیعت ایران!!وده ها موارد دیگر که باعث عقب ماندگی استان
    شده نتیجه اسطوره قرار دادن روشهای غلط گذشته است جناب اقای غفاری شما که خود رااهل فرهنگ معرفی کرده اید وسابقه اقای تقوی راندارید چگونه درنوشته خود نتوانسته ایدادبیات وشان نویسندگی را رعایت کنید؟!ایا این پیروی کورکورانه از روشهای غلط وغیره مذهبی نیاکان نیست ؟شما بهتر است که اگر نویسنده هستید.نقد علمی وخداپسندانه برنقد اقای تقوی بنوسید دلیل علمی بیاورید .نه مطالب عوام پسند وتحریک امیز بنویسید چرا مطالب درسیایت ها راهمه ی افراد اهل علم وفرهنگ می خانند واز طز فکر وفرهنگ شما تآسف می خورند.برخورد با مسائل ووقایع تاریخی باید علمی وهمرا با عقلانیت باشد.همه مردم ایران دیدند که وقتی رژو گاردی نوسنده فرانسوی نقدی بروقایع تاریخی هلوکاست نوشت سهیونیستها ودول غربی چه برخورد بدی با ایشان کردند وتمام مسلمانان وازاداندیشان جهان وهمه کسانی که اهل علم وقلم بودند دولت فرانسه وسهیونیست ها رامزمت کردند.ویقینن خود شما هم جز کسانی بودید که برخورد بد انها رابا یک نوسنده سرزنش کدید حلا رفتار شما با اقای تقوی تحلیل گر وقایع تاریخی استان چگونه توجیع می شودایگونه رفتار کسانی خود را اهل فرهنگ وهنر بعید است !!ضمن اینکه رفتار غیر فرهنگی بعضیی افراد درمحل کار اقای تقوی درشهر یاسوج گفته های ایشان رادرمورد مطالب نوشته شده درخصوص فرهنگ غلط گذشته که هنوز در بین ما به جا مانده اثباط می کند
    گذر تاریخ اثبات کننده حقایق است اگر جهل وتآُسب نا به جای ما مانع نشود

  30. حمید گفت:

    آقای …. تواگر اصل ونسب داشتی که پسوند بهبهانی را یدک نمیکشیدی…..

    • سعید سلطان پور گفت:

      برادر گرامی آقای (حمید )
      شما که اصل و نسب داری چرا اسم فامیلت راننوشتی .

  31. رضا ناصری گفت:

    با سلام خدمت جناب آقای حسن غفاری
    به بهانه درج نظر ایشان درمورد تاریخ نگاری دربویراحمد به قلم جناب آقای مهندس تقوی
    برادرگرامی ، عکاسی یک حرفه است که میشود باآن نان خورد و یا نام آورد . میتوان با آن درخدمت اشراف بود یا زخمهای مردم دردمند را برای آگاهی عموم به تصویر کشید . شما هم به تناسب ذوق و استعداد خود تلاش میکنید که پسندیده است .
    آیا میدانید که عکاسی نمیتواند همه زوایای پنهان و آشکار زندگی را به تصویربکشد . اگر از لنز معمولی استفاده میکنید دنیا را فقط 46 درجه میبینید . واگر از لنزهای واید و یاتله که آنوقت یا اغراق میشود یا دیده نمیشوند .
    برادر گرامی من از دور شما را می شناسم و میدانم که دلسوخته ای . سخنی کوتاه با شما دارم :
    میدانی آنزمان که امیرکبیر برای ایجاد مدرسه دارالفنون تلاش میکرد ، خیلی قبل ازآن بود که سرکردگان بویراحمد مدرسه سعدی تل خسرو را با افتخار تخریب میکردند .
    میدانی آنزمان که درهمان تهرانی که امروز هستی دانشگاه تاسیس شد ، بسیار جلوتر از آن بود که خان بویراحمد معلم های آنزمان ( مرحوم خیرا.. صابری و مرحوم برزو محمدحسینی ) را به قل و زنجیر(پخو) میکشید و هراز چند گاهی دستها را درجیب کت و شلوار شیکش میکرد و با لگد به آنها میگفت : مردک …… میخواهی بچه ها را درس بدهی ، که فردا خانی من را قبول نداشته باشند .
    خان میدانست چه میکند ، آیا شما میدانید چه میخواست بکند ؟
    مطمئنم میدانید ، چرا بخاطر احساسات قومی و قبیله ای که صدهاسال است دردنیا جای خودرا به شناخت ارزش های دینی و جهانی داده است ،‌ بر آگاهی خود سرپوش میگذارید .
    میدانی که در تمام سالهای قبل و بعد از شهریور 1320 که مردم اکثر شهرهای ایران درکنار عوامل انتظامی از امنیت نسبی برخوردار بودند و همین امر موجب رشد علمی و …. گردید . سرکردگان بویراحمد از استقرار هرگونه مرکز ژاندارمری جلوگیری بعمل می آوردند . آیا در زمانه ای که مال و جان و…. هیچکس درامان نبود ،‌ عده ای ژاندارم معدود میخواستند عشایر را نابود و نوامیس عشایر را یک شبه بر باد دهند .
    آیا معلم و ژاندارم و کاسب و تاجرو ….. همگی به ندای انقلاب لبیک نگفتند . آیا تصور جنابعالی اینست که آن تحول عظیم بوسیله افراد معدودی اتفاق افتاد .
    نه بر مرده ، بر زنده بایدگریست . وقتی درتمام اوراق تاریخ بویراحمد ، مردم درفقر و بینوائی بسر میبردند ، تمام امکانات رشد و پیشرفت تبدیل به ماجراجوئی و یا سرکوب ماجراجویان میشد ، نتیجه اش این بود که در اوج انقلاب و تحول تاریخی ملت ایران ،‌ سران بویراحمد با تشکیل جلسات متعدد ، شرایط غارت مختصرامکانات شهر یاسوج را و طبعا درصورت امکان ،‌شهرهای مجاور را بررسی میکردند ( اگر نمیدانید از سالخوردگان قوم خود یا فامیل صادقانه بپرسید )‌ ،‌ و براساس تربیتی که سالها رشد کرده بودند ،‌ به ماهیت انقلاب فکر نمیکردند و فقط مترصد فرصتی بودند ، که برگ دیگری برتاریخ که شما به آن افتخار میکنید بیفزایند .
    برادر گرامی شما میدانید ، سپهسالاری چون نادر قلی(بعدا نادرشاه افشار)‌ از ایل خیلی کوچکتراز بویراحمد بنام (ایل افشار)‌ با توکل به خدا و ائمه و درعین جوانمردی ، ایران را از لوث اجانب افغان و ترک و روس نجات داد (داستان جوانمردیها ، سخاوت ها و رشادت های نادر در تمام تاریخ کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپائی و دولی که با سلسه صفوی مراودات داشتند درج و تایید شده است )‌ ،‌ اما درپایان کارش مرتکب اعمالی شد که قابل دفاع نبود ……. تاکنون شینیده اید یک خراسانی از نقد نادرشاه آنچنان برآشوبد که ما از نقد ……؟
    آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است ؟
    میدانی قریب به 200 سال پس از واقعه کربلا ، هیچ مورخی اجازه نوشتن در مورد آن واقعه عجیب وعظیم را نداشت ، زیرا امویان و عباسیان میخواستند آن را دگرگون کنند ….. عاقبت چه شد ؟
    میدانی درآینده نه چندان دور که سیاست زدگی از صحنه زندگی ما رخت بر بندد ، و جامعه شناسان و مردم شناسان علل عقب افتادگی استانمان را بررسی کنند ، به نتایجی خواهندرسید که تقریبا درتمام جوامع عقب افتاده ،‌ رسیده اند . گرچه درهر جامعه ای مختصر تفاوتهایی وجود دارد ولی اصل مسئله خیلی متفاوت نخواهد بود .
    تو خواهی آستین افشان و خواهی روی درهم کش … تاریخ همیشه در پشت پرده نمیماند .
    بگذارید هرکس برای درد عقب ماندگیمان حرفی بزند ، اگر درست میگوید چاره ای بیابیم . اگر اشتباه میکند ،‌ به او کمک کنیم تا او هم بما کمک کند ،‌ شاید با هم تلاشمان به جائی برسد .
    آنکس که نداند و نداندکه نداند / درجهل مرکب ابدالدهر بماند !!.

  32. افشین پرویزی گفت:

    با سلام آقای ناصری.ممنون از متن شیواتون.

  33. افشین گفت:

    آقای غفاری گفتند که:«اگه یه روز مطلع شوید که حکومت به قصد مال وناموس وجانتان به طرف شما قشون کشی کند چه میکنید؟»واقعا از تحلیل شما متعجب شدم آقای غفاری .مگه استان ما گنج قارون و فرعون و یا حوریان بهشتی داشت و یا دولت مرکزی به جانمان حسودی میکرد که برایمان لشکرکشی کند!!!؟؟؟مگه نه این بود که باد به غبغب می انداختیم و برنو به دست به سمیرم و اردکان حمله میبردیم؟وای بر ما… .

  34. جواب افشین گفت:

    افشین جان واقعا زیبا نوشتی.این قوم بسان مغولان حتی به دیگر طوایف استان هم رحم نمیکردند.نمونه اش جنگهای داخلی و طوایف استان با همدیگر میباشد.بروید تحقیق کنید متوجه میشوید که اثار ان جنگها هنوز ادامه دارد.مگه غارت مردم مسلمان سمیرم افتخار داره؟مگه غارت اردکان افتخار داره؟غارت باوی افتخار داره؟غارت ممسنی ایا افتخار داره؟نبرد دره سرد چی؟ایا ان هم علیه دولت مرکزی بود؟بویرنیوز خواستار پاسخ شما هستیم .بویرنیوز فرماندهی و ستاد احیا تفکرات ایلی و قومی در استان میباشد.

  35. بویر گفت:

    باسلام من احتمال زیادمیدم که این اقای تقوی ازدوران طفولیتش ازبویراحمدی ها خاطره بدتوذهنش مونده

  36. حسام گفت:

    بویر نیوز محترم این توهینهای اخلاقی درجش برای شما خیلی زشته.چرا با ابروی خودتان بازی میکنید.ابروی بویراحمد میره.اگر ادمی احساساتی این چیزا را میفرسته شما چرا قبول میکنید.درج اینها تایید حرف اونه

  37. فرزند آريوبرزن گفت:

    باسلام خدمت استاد غفاري.جناب اقاي غفاري شما مثل استاد مرحوم حسين پناهي نماينده همه استان هستيد نه يک شهرستان خاص وما به شما افتخار ميکنيم وبه خود ميباليم ،اما انتظاراتي از شما هم داريم که به عنوان يک فرد شناخته شده ومحبوب وکسي که حرفتون بين مردم استان ما قابل احترام وحتي شايد يک راهکاربراي اين شکل توهين ها وتفرقه افکني ها. از شما تقاضا داريم تو يه بيانيه خطاب به اين قبيل افراد به همه اين حرفها ونيش کنايه ها که جز بدبختي ووعقب ماندگي و بجان انداختن اقوام وطوايف سودي ديگري عايد استان ما نميشود و روز به روز روند نژاد پرستي و خودبرتر بيني ترويج پيدا ميکنه بين مردم مابا کلام نافذتون براي هميشه به اين حرفها پايان بدين،و استانمون رو از يک خطر واقعا بزرگ نجات بدين . چون تو خيابوناي ياسوج ياتو اداره جات ميري ميگن دهدشتيا فلانن و چنانن ويا سيسختيااينطورن وچطورن ،تو گچساران باز ميتازن به ياسوجيا و…،و تو دهدشتم باز از اين قبيل حرفها نسبت به سايرين بقيه جاهاي استانم واقعا همينطوره، اين يه واقعيت انکار ناپذيره وهمه ماهم استانيابايد باکمک شما بزرگان براي عبور از اين خطر فرهنگي ويرانگر قدم برداريم وبه سلامت ازاين مرحله ازتاريخ با سربلندي عبور کنيم.در پايان ازبوير نيوز واستاد غفاري تشکر ميکنم.(اي که دستت مي رسد کاري بکن)

  38. يسر ايروني گفت:

    خطاب به اون فردي كه خودش و استاد دانشگاه معرفي كرده كه بعيد ميدونم باشن،وهمين طور بوير ، اينقد غير منصفانه نقد نكنين چون بعضي از ….. از قبيل شماها از يهوديانژادپرست ترين چون ورد زبونتون وكار شب و روزتون شده …و توهين به قديمي ترين وبا اصالت ترين شهر استانتون پس بقيه هم بگن شما خاطره بدي از……… دارين، اين حرفاي پوچ و مسخره چيه واقعا متاسفم! من نميدونم چرا استاد غفاري به اين توهينا جواب نميدن و سكوت كردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  39. فرشیدهاسمی گفت:

    اقای تقوی بهبهانی بزرگوار.من شناختی ازشماندارم ولی ایااگرازحماسه های بویراحمدازجمله منطقه ای که باکمترین امارجمعیتی به مرکزاستان وبه صورت مستقل درامدنشان چیست وازطرفی مقتضیات زمان زمان ایجاب می کردبجای قلم گاهی تفنگ بدست گرفت وگاهی هم رسم ادب واحترام .مابجای تخریب چهه بهترکه سازنده خوبی باشیم

  40. نارنین گفت:

    کی گفته که آقای تقوی بی سواد هستن ایشون خیلی مودبانه حقایق تاریخ رو بازگو کردن اول برین درباره ایشون تحقیق کنید بعد هم برین کتب تاریخی رو مطالعه کنید اون وقت بیاین دم از باسوادی بزنین

  41. حسین گفت:

    در جواب به بعضیها که از سر جهالت آقای تقوی بهبهانی را بی اصل و نصب نامیدند باید گفت شما اگر واقعا خواننده کتب تاریخی بودید و از سر بیسوادی به بقیه انگ بی اصل و نصبی نمی زدید…
    اول کمی در تاریخ سیر کنید و مطالعه داشته باشید تا به دانسته های اشتباه و فقر ادبی تون غلبه کنید…

دیدگاه شما