سه شنبه 13 مرداد 1394 - 21:19

جای خالی نمادهای خاطره انگیز در شیراز + تصاویر

به گزارش بویرنیوز به نقل از شیرازه، المان شهري، نمادي است که در سطح شهرها از جمله میادین، چهار راه ها و ورودی بوستان ها و برخی نقاط خیابان ها نصب می شود و به نوعی نقش يک انگاره سخن گو را دارد. بی تردید یکی از قديمي ترين المان هاي شهر  شيراز دروازه قرآن است که علاوه بر این که نشانه یک دروزاه ورود به شهر است، یک نماد مذهبی هم به شمار می رود.

شیراز چند نماد نه چندان قدیمی دیگر هم دارد، از جمله، طاووس در ورودی شیراز، سبد گل واقع در میدان صنایع شیراز، کوزه های  میدان کوزه گری، آناناسهای مقابل صدا و سیمای فارس و بشقاب های میدان اطلسی.

بعد از نصب نمادهای فوق الذکر در سال های نه چندان دور، روند نصب المان ها در این شهر متوقف شد تا این که شهرداری شیراز در سال ۹۱ تصمیم گرفت که یک تحرکی در این رابطه از خود نشان دهد و به همین سبب اقدام به نصب چندین المان در نقاط مختلف شهر کرد، اما از همان ابتدا با مخالفت ها و انتقادهایی مواجه شد.

رئیس وقت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در دی ماه سال 91 گفت: در ساخت المان‌های ورودی شهر باید به عنوان شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) توجه شود.

عرب ضمن انتقاد از انحصاری بودن طراحی و ایجاد نمادهای شهری توسط آقای «ایکس» گفت: طراحی و ایجاد نمادهای شهری باید به تصویب شورا برسد.

با نگاهی منصفانه به المان های موجود در سطح شهر می توان گفت، برخی‌ از آن ها زیبا، اثر گذار و با معنا هستند اما برخی‌ دیگر مفهوم خاصی را به مخاطب القا نمی کنند یا به سختی می توان معنایی را از آن برداشت کرد. نامناسب بودن سایز نمادها و المان ها در برخی میادین و خیابان های شهر را می توان به حساب یک اقدام غیر کارشناسی گذاشت اما نمی توان براحتی، جانمایی نامناسب و نداشتن ذوق و سلیقه و زیباشناسی در طراحی برخی از این المان ها را پذیرفت.

مدیر انجمن معماران ایران می گوید: ضعف بزرگی که در المانهای شیراز به چشم می خورد این است که این نمادها کاملا ساده انگارانه تهیه شده اند و ساختن المانهای ساده انگارانه که مردم را به تفکر دعوت نمی کند در علم معماری محکوم است.

واقعیت این است که برخی المان های سطح شهر شیراز چنان گنگ و نامفهوم است که اگر فردی یک روز برای آن وقت صرف کند باز هم نمی تواند سر از سّرِ آن در بیاورد. حتی بعضا  بعضی شهروندان، فکر می کنند این المان ها وسایل بازی بچه هاست و از آن برای تفریح و شادی کودکان استفاده می کنند!

المان هایی که نشانی از شهر راز ندارند/ جای خالی نمادهای خاطره انگیز در شیراز

از انصاف دور نشویم، وجود دارند المان هایی که واقعا معنادر هستند، به عنوان مثال، المانی در خیابان چمران قرار دارد با عنوان «پیدای پنهان» که بیانگر یکی از صفات خدواند است و در عین پیدایی پنهان است. این المان به گونه ای طراحی شده که از گوشه و کنار به صورت درهم دیده می شود اما از روبرو، اصل متن به وضوح دیده می شود، تا صفت پنهانی و پیدایی، با هم در ذهن تداعی شود.

یکی دیگر از مشکلات این المان ها، رنگ آن هاست. رنگ در دیده شدن یک نماد و المان جایگاه خاصی دارد و به ماندگاری در ذهن مخاطب کمک زیادی می کند. متاسفانه در اکثر المان های سطح شهر شیراز نه تنها از رنگ های جذاب استفاده نشده بلکه شب هنگام کاملا تاریکند و دیده نمی شوند.

به هر حال برخی المانهای شهری سومین حرم اهل بیت که به تازگی نصب شده اند با وجود زحمات قابل تقدیر شهرداری شیراز اما هیچ گاه نتوانسته اند مثل المانهای قدیمی از جمله دروازه قرآن، برای خود جایی باز کنند. با این حال همه موظفند از المان های فعلی محافظت کرد و شهرداری را به انجام کارهای زیباتر و ماندگارتر تشویق کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=157997
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ملوس گفت:

    قربولشش

دیدگاه شما