سه شنبه 13 مرداد 1394 - 11:01

افتتاح مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر شیراز

مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر شیراز با آغاز دانشکده تابستانی در این کلانشهر گشایش یافت.

به گزارش بویرنیوز، عصر دوشنبه همزمان با گشایش نخستین دانشکده تابستانی هنر که ویژه مدرسان و مربیان آموزشگاه های از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می شود، این مرکز عالی آموزشی در فضایی گسترده در مرکز آموزشی شهید آوینی شیراز راه اندازی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آیین گشایش مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر شیراز با تسلیت به مناسبت درگذشت احمد علامه دهر به عنوان استاد هفت هنر او را الگوی و مورد حرمت جامعه هنری ایران عنوان کرد و گفت: در حوزه آکادمیک راه اندازی این مرکز و دانشکده تابستانی اعتقاد راسخی داریم که اگر بناست اتفاقی در این حوزه روی دهد ناگزیر به پرداختن به آموزش و پژوهش به همراه یکدیگر بیندیشیم.

بهزاد مریدی با بیان اینکه در این حوزه دیرزمانی نیست که اتفاق های عمیق نیفتاده، از دیر گشایش یافتن این مرکز در فارس گلایه کرد و افزود: ما جزو استانهایی هستیم که متاسفانه بسیار دیر به این مسیر پیوست.

وی با اشاره به اینکه تاسیس این مرکز آغازی برای دوره های تخصصی تابستانی در شیراز نیز هست، گفت: این مرکز در مسیر کمک به رشد و بالندگی فرهنگ و هنر گام برخواهد داشت.

حضور استادان پر و پیمان در مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر شیراز

مریدی از حضور استادان پر و پیمان در مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر شیراز خبر داد و افزود: این مرکز در ابتدا به آموزش سه رشته در مقطع کاردانی می پردازد که در ادامه تلاش می شود این تعداد به رشته۱۰ افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این مرکز از سال تحصیلی جدید در رشته های سینما با گرایش تصویربرداری، موسیقی با گرایش ایرانی و هنرهای تجسمی دانشجو می پذیرد، ابراز امیدواری کرد: در ادامه، مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر شیراز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو خواهد پذیرفت.

بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس

وی اعلام کرد: در ابتدا این مرکز گنجایش ۲۰۰ دانشجو دارد و برای هر رشته این توانایی را دارد تا ۷۵ دانشجو بپذیرد.

تحت هیچ شرایطی مبنای آموزشها مادی نیست

مدیرکل ارشاد فارس در ادامه عنوان کرد: تحت هیچ شرایطی مبنای این مرکز آموزشی مادی نخواهد بود و در مسیر مدرک گرایی قرار نمی گیرد، زیرا این دانشکده در کنار مباحث سولارشیپ کارهای دانشجویی را مورد نظر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه در استفاده از اساتید در ابن مرکز کاربردی بودن مورد نظر بوده است، افزود: از موازی کاری در رشته های مختلف در این مرکز تلاش شده پرهیز شود

 در ادامه نیز محمدرضا مریدی استاد دانشگاه به همراه آرش صداقت کیش در زمینه هنرهای تجسمی به ارایه مباحث آموزشی پرداختند، دکتر محمدرضا مریدی گفت: جای بسی خرسندی است که این امکان فراهم شده تا در شیراز تجربیاتی از این دست جنبه همگانی یابد.

در آموزشگاه ها نظام منسجم آموزش هنر وجود ندارد

وی با بیان اینکه در موسسه ها و آموزشگاه ها نظام منسجم آموزش هنر وجود ندارد، ابراز کرد: شیوه های تدریس در این موسسات در وضعیت متناقضی قرار دارد، زیرا در موقعیت مبهم پیشادانشگاهی و پسادانشگاهی قرار گرفته اند.

این استاد دانشگاه موسسات آموزش هنر را دارای فضای مختص خود در این باره دانست و افزود: یک موسسه یا آموزشگاه نباید شیوه تدریس دانشگاهی را دنبال کند.

وی از تحقیقی نام برد که نشان می دهد ۶۰ درصد دانشجویان رشته های هنر از ترم سوم آن را رها کرده  اند، افزود: این امر ناشی از شیوه های تدریسی است که بکار گرفته می شود.

مریدی آماتورها را بخش رانده شده جامعه هنری به شمار آورد و بیان  کرد: موسسات و آموزشگاه ها یک صورت فشرده تدریس دانشگاهی را دنبال می کنند که به این ترتیب انتظاراتی دانشگاهی از هنرجو نیز دارند.

وی درعین حال تاکید کرد که در این نظام آموزشی با مخاطبان بالقوه ای روبه رو هستیم که اصلا قرار نیست در این مراکز به هنرمند حرفه ای تبدیل شود.

این پژوهشگر حوزه هنر تصریح کرد: رسالت نخستین هنر همگانی پرورش مخاطب است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=157975
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما