دوشنبه 12 مرداد 1394 - 16:44

مخالفت محیط زیست با احداث سد تنگ سرخ

کاملاً غیر فنی بوده و سازمان محیط زیست مخالفت رسمی خود را با احداث آنها اعلام کرده است.

معاون تالابهای سازمان محیط زیست با اشاره به مخالفت این سازمان با احداث سد تنگه سرخ در بالادست دریاچه مهارلو در فارس این سد را یکی از اصلی ترین عوامل تهدید و خشک شدن دریاچه مهارلو عنوان کرد.

به گزارش بویرنیوز، مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با مهر، گفت: علت اصلی خشک شدن دریاچه مهارلو تغییر مسیر رودخانه ها و زهاب های کشاورزی در بالادست این دریاچه است.

وی افزود: متاسفانه بهره برداری بیش از حد از آبهائی که به این دریاچه می رسد در بالادست آن موجب شده که در طی سالیان اخیر هر سال به میزان کمتری حقابه این دریاچه تامین شود و در نتیجه به طور کامل خشک شود.

68384262531187083987-620x330

معاون امور تالابهای دفتر زیست گاه های سازمان محیط زیست اظهار داشت: بسیاری از سدها و مسیرهای انحرافی که در بالادست این دریاچه احداث شده است کاملاً غیر فنی بوده و سازمان محیط زیست مخالفت رسمی خود را با احداث آنها اعلام کرده است.

کریمی با اشاره به سد تنگه سرخ در بالادست دریاچه مهارلو که در حال حاضر در مرحله تجهیز کارگاه است به عنوان یکی از عوامل اصلی تهدید دریاچه مهارلو تصریح کرد: ساخت این سد کاملاً غیر فنی و خلاف موازین محیط زیست است، اما متاسفانه با وجود مخالفتهای سازمان محیط زیست در حال حاضر مراحل پایانی احداث را طی می کند و به زودی بهره برداری خواهد شد.

وی افزود: با بهره برداری از این سد دیگر امکان رسیدن آب به دریاچه مهارلو وجود ندارد و با توجه به تغییرات مورفولوژی که در رودخانه های بالادست دریاچه مهارلو ایجاد می شود امکان احیای مجدد آن از بین خواهد رفت.

معاون امور تالابهای دفتر زیستگاه های سازمان محیط زیست یادآور شد: البته تغییرات اقلیمی در خشک شدن دریاچه مهارلو نقش داشته است اما به هیچ عنوان نمی توان تغییر در شرایط اقلیم را علت اصلی خشکی دریاچه اعلام کرد و بهره برداری بیش از حد از منابع بالادست دریاچه علت اصلی خشک شدن آن هستند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=157855
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    مهارلو  کجا  تنگ  سرخ  کجا

    • مهمان گفت:

      منظورشان بظاهر سد دیگری است که نامش را هم تنگ سرخ گذاشته اند و در شیراز است. ولی در رابطه با احداث سد تنگ سرخ بویراحمد که خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می سازد و خسارات فراوان اقتصادی و اجتماعی و مشکلات اجتماعی دارد کسی از مسئولین استان قدمی بر نمی دارند و کمترین مخالفتی نمی کنند. و بعضی ها اصرار دارند به هر قیمتی این سد ساخته شود تا یاسوج با فاجعه خشکی و زیست محیطی روبرو شود و شرایط کوچ اجباری مردم فراهم شود.

  2. ناشناس گفت:

    سد تنگ سرخ شیراز ؟؟؟؟؟؟؟یا تنگ سرخ یاسوج …… 

    • ناشناس گفت:

      تنگ سرخ چ ربطی ب شیراز داره? این اب باید در خدمت کشاورزی و اشامیدن مردم استان باشه. 

    • بي طرف گفت:

      اين تابلو مربوط به كمربندي شيراز بعد از شهرك گلستان به سمت معالي اباده
      و تو اين مدت اكثريت دوستان با تنگ سرخ ياسوج اشتباهي گرفته بودند و كلي جنجال به پا كردند !

  3. ٧٣٢١ گفت:

    بوير نيوز دقيق تَر بنويس كه اين سد در شهر شيراز و در بزرگراه حسيني الهاشمي ميباشد و اين خبر مربوط به شهر شيراز و عكس هم مربوط به بزرگراه حسيني الهاشمي ميباشد در ضمن از مرحله تجهيز كارگاه گذشته و در مرحله اجراء 

  4. یه لر گفت:

    احداث سد تنگ سرخ باعث نابودی آبشار یاسوج که نماد اصلی استان و شهر است میشود و استان فارس مسئولان استان را خواب کرده اند
    .
    و این سد در واقع برای آب آشامیدنی شیرازیهاست

  5. دلسوز گفت:

    در صورت احداث سد تنگ سرخ که بیشتر برای استان فارس منافع دارد رودخانه زیبای بشار بخصوص در شهر یاسوج خشک خواهد شد پارکهای ساحلی نابود وچهره مرکز استان غیر قابل تحمل خواهد شد. مسئولین و مهندسین استان باید چاره ای بیابند.

  6. ناشناس گفت:

    سد تنگ سرخ شیراز تنگ سرخ یاسوج نیست. نزدیک کوه سرخی و طرفای قلات شیراز هست.

دیدگاه شما