چهارشنبه 7 مرداد 1394 - 11:19

مقایسه خبری و اطلاع رسانی دو استاندار کهگیلویه و بویراحمدی همجوار!+ تصویر

دو استاندار فارس و کهگیلویه و بویراحمد هر دو متولد و زاده یک استان هستند؛ استانی کوچک اما سرشار از استعداد که یک نفر از آنها مسوولیت استان بزرگ فارس را بر عهده داشت و عملا اولین استاندار کهگیلویه و بویراحمدی فارس نام گرفت و دیگری دومین استاندار بومی استان خود را یدک می کشد و همچنان نیز در این مسئولیت پاربرجاست.

به گزارش بویرنیوز به نقل از سلام دنا؛ “همجواری**” یکی از ارزش های خبری است که تحصیلکرده های این رشته و خبرنگاران فعال با آن به خوبی آشنا هستند. شاید همین همجواری باعث شد که انتصاب مهندس افشانی تا این حد حساس برانگیز شود و عملا تمامی سایت ها و روزنامه هایی که مسئولیت مدیریت آن را یکی از فرزندان همین استان بر عهده داشتند، تمام قد از وی حمایت کنند و حتی شرایطی به وجود آورند که چهره های شناخته شده تر استان در دفاع از وی بنویسند و تلاش کنند و رایزینی گسترده ای نیز با افراد صاحب نفوذ شیراز صورت گیرد تا در نهایت وی استاندار فارس شود.

همین “همجواری” هم باعث شده است که هر گونه انتصاب و موضع گیری مهندس افشانی برای مردم استانش جالب باشد؛ اگر کسی مخالفتی داشته باشد؛ پیگیری کنند و اگر تشویق شود و رئیس جمهور و یا وزیر کشور ازوی تقدیر نمایند، بخش عمده ای از مردم اطلاع پیدا می کنند و رسانه ها نیز در استان ما به خوبی این خبر را پوشش دهند؟ اما چرا در مورد مهندس افشانی این رویداد به این شدت روی داد ولی در استان ما اینگونه نیست و عملکردها چندان برای مردم ملموس و باور کردنی به نظر نمی رسد؟! واقعا جایگاه اطلاع رسانی، پاسخگویی و حضور مدیران ارشد استان ما بالاخص استاندار و معاونین وی در جامعه و رسانه ها چگونه است؟

مقایسه۱

با استناد به «ارزش خبری همجواری» اخبار مهندس افشانی را در سایت استانداری به نشانی اینجا و اخبار دکتر خادمی را در سایت استانداری استان اینجا مشاهده نمائید! تا متوجه شویم که تا چه حد اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه ای در جامعه پر از اخبار و رویدادهای متفاوت در کنار فعالیت روزانه مردم در شبکه های اجتماعی برای محبوبیت و یا مقبولیت یک فرد در کنار موفق نشان دادن و یا شکست وی در برنامه هایش موثر است؟هر چند که بنای سلام دنا بر قضاوت در مورد  عملکرد عمومی و عمرانی هیچکدام از این دو استاندار در گزارش حاضر نخواهد بود.

آخرین خبری که در سایت استانداری کهگیلویه وبویراحمد از دکتر خادمی منتشر شد با عنوان استاندار: حجم صادرات از طریق گمرک استان افزایش یابد؛ است. در این خبر چند سطری این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است!

استانداری ۲

در استان همجوار ما که یک کهگیلویه و بویراحمدی سکان مدیریت ارشد آن را عهده دار شده است؛ خبر دیدار مدیران صدا و سیمای مرکز فارس با استاندار نوشته شده است و در کنار آن مجموع تصویری (در قالب عکس)نیز از این نشست منتشر شده است؛ مجموعه ای که به جای خالی آن در سایت استانداری خودمان عادت کرده ایم.

در سمت چپ همین سایت نیز اخبار فرمانداری ها نیز به خوبی نمایان است؛ موضوعی که اثری از آن را در استانداری کهگیلویه و بویراحمد نمی بینیم! و عموما عادت به انتشار اخبار فرمانداری از مجرای قانونی آن یعنی سایت استانداری بسیار کم اتفاق می افتد.

استانداری فارس۲

با این اوضاع طبیعی است که رتبه الکسای سایت استانداری فارس قریب به ۵ هزار باشد و آلکسای سایت استانداری کهگیلویه وبویراحمد بالغ بر ۲۸ هزار باشد در صورتی که لینک های خوبی نیز تا کنون از آن ثبت شده است؟(توضیح اینکه سایت السکا برای رتبه بندی و میزان مراجعه و محبوبیت یک سایت مورداستناد قرار می گیرد)

این مقایسه به رسم همجواری تنها برای اطلاع و پاسخ به سوالات کاربرانی است که مرتبا از ما سوال می کنند چگونه است که علی رغم بازدیدهای مکرر دکتر خادمی از شهرستان ها و تاکید مکرر مسئولان استانی بر رونق فعالیت های توسعه ای استان! پوشش خبری و بازتاب رسانه ای و مردمی آن چندان به چشم نمی آید؟

شاید همین “همجواری ” به ما کمک کند تا “ارزش ” خبر رسانی را قبل از مطالعه “ارزش های خبری” بدانیم و باور داشته باشیم که پاسخگویی به افکار عمومی و ماندگاری تلاش های صورت گرفته جز از طریق رسانه های جمعی مقدور نخواهد بود.

در صورتی که بخواهیم سومین کهگیلویه و بویراحمدی که هم اکنون استاندار همدان است را هم به این لیست اضافه نمائیم تا شبهه ای متصور نشود، باید گفت که سایت خبری استانداری همدان که مسئولیت استانداری آن را محمدناصر نیکبخت؛ هم اکنون در آلکسا دارای رتبه ۱۰ هزار است و اخبار وی نیز به خوبی در همدان پوشش داده می شود؛ اما به دلیل عدم همجواری نمی توان چندان به اخبار آن استناد نمود و مقایسه ای صورت داد.

نکته مهم آخر اینکه  امروزه بیشتر مسئولان کشور ما به خوبی از نقش رسانه و شبکه های اجتماعی آگاهی دارند و حتی برای انتقال پیام مستقیم خود به مردم از آن استفاده می کنند؛ موضوعی که در استان ما تاکنون شاهد آن نبوده ایم! و می طلبد که دکتر خادمی و مجموعه همکارانش برای استفاده از این فرصت ها چاره اندیشی کنند.

اینکه در این نوع ارتباطات با خبرنگاران و رسانه ها در استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد و به پیروی از آن در ادارات کل استان کهگیلویه فرجی حاصل خواهد شد یا خیر؟ سوالی است که فقط می توان گفت: امیدواریم!

————————————————-

** مجاورت (Proximity): همانطور که رویدادی برای فردی خبر محسوب می‌شود، ممکن است برای فردی دیگر جنبه‌ی خبری نداشته باشد و یا ممکن است رویدادی برای یک شهر ارزش خبری داشته؛ ولی در شهر فاقد ارزش باشد. آنچه موجب می‌شود این اتفاق بیفتد، ممکن است عامل مجاورت و عدم آن باشد. ممکن است مجاورت جغرافیایی یا معنوی، موجب ارزشی شدن یک خبر گردد: برای مثال، یک کهگیلویه و بویراحمدی استاندار فارس شد!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=157240
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    استاندار همدان چی؟؟؟؟؟؟؟؟ قابل توجه هم استانیها…..قدر دولت تدبیر را بدانید

  2. ناشناس گفت:

    متاسفانه روابط عمومی استانداری تعطیله تعطیله!!!!

  3. مه مه مه مه گفت:

    سلام. مگه استان خودمون هم استانداري داره .ايول چه جالب

دیدگاه شما