سه شنبه 6 مرداد 1394 - 12:29

دفاع جانانه عسگراولادی از قرارداد شوم با چینی ها/ یادداشت فابیوس برای سفر به تهران/ از ناطق گذشت مراقب لاريجاني باشيد/ خرج ٣٢ ميليون، دخل ٣١ ميليون!

سفر موگیرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که دیپلماسی منطقه ای ظریف و سفر به چند کشور عربی نیز با تحلیل های گوناگونی از سوی روزنامه های امروز مواجه شده است.

با این حال قرارداد اقتصادی با چین و همچنین موضوع انتخابات و ائتلاف ها میان دو جناح از موضوعات مهم امروز در روزنامه می باشد.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های سه شنبه، ششم مرداد ماه را مرور کنید.

«روزنامه وطن امروز» در گزارشات متفاوتی به انتقاد از توافق هسته ای در حوزه های مختلف پرداخته است. این روزنامه همچنین در تیتر و عکس یک خود در گزارشی با عنوان «دلواپسی شیطان» به سخنان اخیر وزیر امورخارجه امریکا پرداخته است و می نویسد:« جان کری، وزیر خارجه آمریکا که این روزها سرگرم حضور در جلسات و نشست‌های مختلف برای دفاع از محتوای متن برجام است، در شورای روابط خارجی آمریکا و در دفاع از متعهد بودن آمریکا به مفاد این متن گفت درصورت عدم‌پذیرش این توافق در آمریکا یا در هر شرایطی که آمریکا این توافق را بر هم بزند؛ تبعات آن در ایران غیر قابل پیش‌بینی است. به‌گزارش «وطن امروز»، او در همین راستا به انتخابات آتی ایران (مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان) اشاره کرد و گفت در صورت لغو توافق از سوی آمریکا، حسن روحانی و جواد ظریف به دردسر خواهند افتاد! جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در اظهارات خود در شورای روابط خارجی آمریکا گفت اگر به توافق هسته‌ای پشت‌کنیم یک پیام بزرگ برای افراطی‌ها خواهیم فرستاد و معلوم نیست در انتخابات بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد. وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی با اشاره به «برجام» گفت: «موضوع آن نیست که پس از 15 سال چه اتفاقی خواهد افتاد موضوع این است که اگر ما این توافق را نپذیریم فردا چه اتفاقی می‌افتد».

من نمی‌توانم شرط ببندم اما طی 15 سال معلوم نیست چه اتفاقاتی در کشورها رخ می‌دهد. به ایران امروز نگاه کنید، می‌بینید که کشوری دارای مردمی با تحصیلات است که قبلا با بیشتر کشورهای منطقه از جمله اسرائیل روابطی دوستانه داشت. می‌دانید که پارس‌ها، تاریخی طولانی دارند و واقعیت این است که این جوانان که 25‌ درصد آنان بیکار هستند، به فکر آینده هستند. اگر به تهران بروید، من نرفتم، ولی دوستانم که رفته‌اند به من گفته‌اند جوانان به دنبال گوشی‌های هوشمند هستند و می‌خواهند بخشی از دنیا باشند. به‌گزارش فارس، کری افزود: آنچه می‌دانم این است؛ دوستان! اگر به این توافق پشت کنیم، یک پیام بزرگ به افراطی‌ها می‌فرستیم و آنها احساس خوبی پیدا می‌کنند و ما شاهد آنها خواهیم بود. چه کسی می‌داند که در انتخابات چه می‌شود؟ اما روحانی و ظریف که خود را در مذاکره با غرب به خطر انداختند و توانستند با غرب مذاکره‌ کنند و به یک نتیجه برسند، به نظرم به دردسر جدی می‌افتند. وی درباره همکاری با ایران در دیگر موضوعات منطقه‌ای نیز گفت:«من هیچ راهی برای پیش‌بینی ندارم. ظریف به من گفت اول از همه او برای مذاکره درباره آن موضوعات مقام و اختیار ندارد. من در بسیاری از مواقع سخت تلاش کردم این موضوعات را مطرح کنم اما او مقام و اختیار آن را نداشت. البته هم رئیس‌جمهور روحانی و وزیر خارجه ظریف تصریح کرده‌اند با این توافق آنها برای بحث درباره موضوعات منطقه آماده می‌شوند و من از این واقعیت استقبال می‌کنم که وزیر خارجه ظریف می‌خواهد به امارات برود و همچنین از اینکه او آماده گفت‌وگو با سعودی‌هاست، استقبال می‌کنم».

«روزنامه ایران» با استقبال از سفر فابیوس به تهران در گزارش یک خود با عنوان« فصل جدید در روابط تهران پاریس» به این موضوع می پردازد. این روزنامه همچنین در ستون اول دفتر خود در صفحه یک یادداشتی به قلم فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه منتشر کرده است. فابیوس در این یادداشت می نویسد:« پس از چند سال مذاکره دشوار اما سازنده بزودی به دعوت همتایم محمد جواد ظریف به تهران می‌روم و از این سفر خوشحال هستم.فرانسویان همیشه مجذوب ایران و بویژه میراث این فرهنگ کهن و سهم این کشور در تاریخ علم و اندیشه بوده‌اند. دانشجویان ایرانی نیز برای ما شگفتی‌آفرین‌اند؛ آنها چهره ایران در دانشگاه‌های فرانسه‌اند و خوش می‌درخشند. امروز شرایط برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور مهیا شده است.توافق هسته‌ای مهم 14 ژوئیه یک چرخش است. برای آنکه این چرخش موفق باشد ضروری است هر یک از طرف‌ها تعهداتی را که پذیرفته طبق تقویم مورد توافق اجرا کند. فقط به این شرط است که تلاش‌هایی که همه طرفین به کار بسته‌اند اعتماد را ممکن خواهند کرد.مدت‌هاست که اربابان صنایع در دو کشور با هم کار می‌کنند. فناوری‌ها و فرآورده‌های فرانسوی اعتبار دارند و می‌دانیم که به خواست‌های مصرف‌کنندگان و کارآفرینان ایرانی پاسخ می‌گویند. از این پس دورنماهای جدیدی برای هر دو کشور باز شده است و می‌توانیم در همکاری اقتصادی باز هم جلوتر برویم.بنابراین راه برای از سرگیری و ادامه گفت‌و‌گوی دوجانبه باز است. فرانسه که قدرت امنیت و صلح است همیشه و حتی در آن هنگام نیز که رویکردها متفاوت بوده، با ایران روابطی مبتنی بر احترام و صراحت داشته است. با چنین ذهنیتی است که من به ایران می‌روم و با همین ذهنیت همه موضوع‌ها را با مقامات ایرانی مطرح خواهم کرد. ما بویژه از مسائل مربوط به صلح و امنیت در خاورمیانه که منطقه‌ای درگیر تنش‌های بسیار است صحبت خواهیم کرد. ایران به عنوان کشوری با نفوذ می‌تواند نقش مثبتی در مواجهه با این بحران‌ها و فجایع ایفا کند. توافقی که به آن رسیده‌ایم مسئولیت‌های خاصی را برای ایران و برای ما ایجاد کرده است.ما می‌خواهیم برای یک جهان امن‌تر اقدام کنیم و بایسته است ایران همه سهم خود را در این جهان داشته باشد. این پیامی است که به تهران می‌برم.»

«روزنامه ابتکار» در عکس یک امروز خود به یک موضوع مهم اجتماعی در مترو کلان شهر تهران پرداخته است. این روزنامه در مطلبی با عنوان« مترو بازار!» به کوچ دستفروشان خیابانی به زیرزمین خبر می دهد و می نویسد:« می گویند که ایرانی ها، بزرگترین بازار زیرزمینی را دارند که از آن به عنوان مترو استفاده می کنند. پربیراه نگفته اند. از این سو به آن سو می روند و می آیند و جنس های خود را به معرض نمایش و فروش می گذارند این فروشندگان زیرزمینی. از سال های سال، تقریبا همزمان با تولد مترو بود که این فروشندگان هم متولد شدند و پا به بازار متحرک در زیرزمین گذاشتند. بازاری که مشتریان خود را در هر ایستگاه سوار و پیاده می کند و فروشندگان می توانند دکان خود را از این ایستگاه به آن ایستگاه تغییر دهند. حکایت جالبی است، ماراتون برای یک روز کاری. سه، دو، یک و کار آغاز می شود. در کناری نشسته است. کیسه سیاه خود را در مقابل پای خود قرار داده است. ماسک سفید را برای یک لحظه از صورت خود برمی دارد. دستی به سر و صورت خود می کشد. سرش را به دیوار تکیه می دهد. قطار به سکو وارد می شود. «ایستگاه نواب… مسافرین محترم با توجه به تابلوی راهنما، مسیر خود را انتخاب کنید!» مسیرش انتخاب شده است. ورود به واگن بانوان. ماسک را روی صورتش می زند. تا زیر چشمانش و با صدایی که هنوز جا نیفتاده، شروع به معرفی اجناس خود می کند. تن صداهای شان و حتی معرفی جنس های شان، به یکدیگر شباهت دارد. اکثرا با مطلع «خانم های گلم» حرف خود را آغاز می کنند و همین کلام شاید توجه مسافران را به خود جلب می کند. مسافرانی که هنوز یا از خواب صبحگاه کاملا بیدار نشده اند یا در فکر کار روزانه شان هستند و حوصله رفت و آمدهای پر سر و صدای آنها را ندارند. مریم، 22 سال سن دارد. وی دانشجوی رشته شیمی است. از شهرکرد آمده و در تهران زندگی دانشجویی خود را آغاز کرده است. وقتی که به او نگاه می کنی، انواع و اقسام آویزهای زینتی را می بینی که به خود آویخته است. وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می گوید: اول این کار برایم خیلی سخت بود. اما رفته رفته به آن عادت کردم. کاری که علیرغم میل باطنیم بود. هر لحظه احساس می کردم که ممکن است یکی از همدانشگاهی هایم مرا ببیند. ولی به مرور زمان خجالت را گذاشتم کنار. الان هم ماسک را برای این روی صورتم می گذارم که کسی مرا نبیند و نشناسد.»

«روزنامه اعتماد» در گزارش اقتصادی امروز خود به تحلیل آمارهای بانک مرکزی در ارتباط با دخل و خرج خانواده پرداخته است و در مطلبی با عنوان« خرج ٣٢ ميليون، دخل ٣١ ميليون» می نویسد:« آمارهاي بانك مركزي مدعي شده‌اند كه ميانگين تمام هزينه‌هاي يك خانواده متوسط ايراني در ماه با احتساب اجاره بها، دو میلیون و ٧٤٠ هزار تومان است ٢٣ درصد خانوارهاي جامعه برابر با ٥ ميليون و ٥٠٠ هزار خانوار كه جمعيتي شامل ١٩ ميليون نفر مي‌شوند، هيچ شغلي ندارند ٦٤ درصد خانوارهای ایرانی صاحب خانه هستند بيشترين هزينه خانوارهاي ايراني شامل مسكن و هزينه‌هاي مرتبط با آن مي‌شود سهم تفريح از درآمد خانوارهاي ايراني، ٢ درصد است ٩٥ درصد خانوارهاي ايراني داراي تلفن همراه هستند و ٤٥ درصد نيز اتومبيل شخصي دارندبانك مركزي در گزارشي درآمد سالانه يك خانوار ايراني در سال ۹۳ را ۳۱ ميليون و ۳۹۳هزار تومان و هزينه آنها را ۳۲ميليون و ۸۷۶هزار تومان اعلام كرد.براساس گزارش خلاصه‌اي از نتايج بررسي بودجه خانوار در مناطق شهري ايران در سال ۹۳ كه بانك مركزي منتشر كرده است، بودجه خانوارهاي ايراني كفاف هزينه‌ها را نمي‌داد. آمارگيري از هزينه و درآمد خانوارهاي شهري ايران در سال ۱۳۹۳ با مراجعه به حدود ١٢ هزار و ٧٠٠ خانوار نمونه توسط بانك مركزي انجام شده و نشان مي‌دهد كه در سال گذشته هزينه سالانه يك خانوار ايراني ۳۲ميليون و ۸۷۶ هزار تومان و درآمد سالانه همان خانوار ۳۱ميليون و ۳۹۳هزار تومان بوده است. در سال مورد بررسي متوسط تعداد افراد خانوار ٤٤/٣ نفر بود كه نسبت به سال قبل كاهش داشته است. از كل تعداد خانوارها، خانوارهاي چهارنفري با ١/٣٠درصد بيشترين و خانوارهاي ١٠ نفر و بيشتر با ١/٠درصد كمترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. براساس نتايج اين بررسي متوسط هزينه ناخالص سالانه يك خانوار حدود ۳۲۸۷۶۰هزار ريال (ماهانه حدود ۲۷۳۹۷هزار ريال) بوده است. هزينه مزبور كه شامل ارزش اجاره‌خانه شخصي نيز هست، نسبت به سال ۱۳۹۲ معادل ٦/١٥ درصد افزايش داشته است. از كل هزينه‌هاي ناخالص خانوار به ترتيب، ٤/٣٣درصد به هزينه «مسكن، آب، برق و گاز و ساير سوخت‌ها»، ٦/٢٤درصد به هزينه «خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها»، ٤/١٠درصد به هزينه «حمل و نقل»، ٤/٨درصد به هزينه «كالاها و خدمات متفرقه»، ٨/٥درصد به هزينه «بهداشت و درمان»، ٦/٤درصد به هزينه «پوشاك و كفش»، ١/٤درصد به هزينه «لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه»، ٣/٢درصد به هزينه «تفريح و امور فرهنگي»، ١/٢ درصد به هزينه «ارتباطات»، ٠/٢درصد به هزينه «رستوران و هتل»، ٩/١درصد به هزينه «تحصيل» و ٤/٠درصد به هزينه «دخانيات» اختصاص داشته است.»

«روزنامه کیهان» نیز در ادامه رویکرد انتقادی نسبت به توافق هسته ای در گزارشی با عنوان« مجلس در بررسی توافق وین کجای امور است؟!» می نویسد:« علی‌رغم جایگاه ویژه مجلس شورای اسلامی در امور کشور، برخی جریان ها در پی تقلیل این جایگاه و حتی خنثی سازی آن در مقاطع حساس هستند. در حال حاضر نمایندگان ملت در بررسی توافق وین با اختیاراتی که قانون اساسی برای آنها معین کرده است، رسالت مهمی را بر دوش دارند. با وجود برخی کارشکنی ها با هدف کنار ماندن مجلس شورای اسلامی از تاثیرگذاری بر توافق هسته ای، در دوم تیرماه سالجاری، جزئیات طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای» با رأی مثبت ۲۱۳ نماینده تصویب شد.بر اساس این طرح، توافقنامه هسته‌ای در صورتی معتبر خواهد بود که شرایط موجود در این قانون را دارا باشد و اگر توافقنامهای به امضاء برسد که فاقد این شرایط باشد، از سوی جمهوری اسلامی ایران غیر معتبر بوده و اجراء نخواهد شد.مهمترین بخش این قانون را باید در بند اول آن دانست که بر اساس آن لغو کامل و یکجای همه تحریمها اعم از هستهای، حقوق بشر، تروریسم و موشکی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل، دولت و کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی وضع شده است، الزاما باید در روز اجرای توافق لغو شود و این نکته در توافق نامه احتمالی نیز تصریح شده باشد.از سوی دیگر آژانس انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به کلیه اسناد دانشمندان و اماکن نظامی، امنیتی و مکان‌های حساس غیر هسته‌ای با هر بهانه‌ای ممنوع است.همچنین هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و زنجیره تأمین و تولید در تحقیق و توسعه پذیرفته نیست.با پایان یافتن مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین- 23 تیرماه – متن جمع‌بندی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) به تایید طرف‌های گفت‌وگو رسید و تصمیم بر آن شد تا برجام برای بررسی و تایید نهایی به پایتخت کشورهای طرف مذاکره ارسال شود.»

«روزنامه شرق» نیز در ادامه با پرداختن به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در گزارشی جالب با عنوان«این سه زن» می نویسد:« امروز تهران ميزبان فدريكا موگريني است، مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا كه از ١٥ آذر ٩٣ به مذاكرات هسته‌اي ايران و ١+٥ پيوست. بانوي ديپلمات ٤٢ ساله‌اي كه پيش‌تر وزير خارجه ايتاليا بوده و به‌دنبال انتصاب به ‌سمت مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا وارد مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي ١+٥ شد. او جانشين كاترين اشتون، مسئول سابق اين سمت یک ساله در اتحاديه اروپا شد كه با پايان دوره مأموريت برای مدت ٥ سال انتخاب شد. حالا يك‌ماه مانده به اينكه انتصابش به اين سمت او بزرگ‌ترين برگ برنده خود را زمين زده است. او در دستيابي به توافقي نقش داشته كه همتايان سابق او (كاترين اشتون و خاوير سولانا) نتوانستند آن‌را رقم بزنند. اين بانوي ايتاليايي كه دختر يك كارگردان سينماست هشتم شهريور ١٣٩٣برای دوره‌ای پنج‌ساله به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منصوب شد.

يك جدل كوتاه اما داغ

در دور آخر مذاكره هسته‌اي در وين، خبرسازترين چهره جواد ظريف و فدريكا موگريني بودند، البته نه با حضور هرازگاه آنها روي بالكن قصر كوبورگ بلکه به دليل آنچه در اتاق مذاكره بينشان رد و بدل شده‌ بود. جدلی لفظي كه موجب شد براي كاهش ناراحتي موگريني مراتب تجديد احترام و دعوت به شام ايراني انجام شود. ماجرا از اين قرار بود كه در يكي از دورهاي مذاكره درباره تحريم تسليحاتي بحثي بين فيليپ هاموند و جواد ظريف درمي‌گيرد كه موگريني در ادامه آن مي‌گويد با اين شرايط امكان دستيابي به توافق وجود ندارد و بايد به خانه‌هايمان بازگرديم. جواد ظريف در پاسخ به اين جمله مي‌گويد هيچ‌وقت يك ايراني را تهديد نكنيد. اين جمله اما به سرعت بين رسانه‌ها پخش و حتي در مدت كوتاهي به يك هشتك داغ در فضاي مجازي تبديل شد. اين ماجرا موجب رنجش موگريني شد اما او بعدا در مصاحبه با «سي‌ان‌ان» اين بحث را به تفاوت فرهنگي ايران و ايتاليا مرتبط دانست.

بانوي سوم كه مسافر تهران نيست

اگرچه امروز اين دوبانوي حاضر در مذاكره هسته‌اي وارد تهران مي‌شوند، اما بانوي ديگري در مذاكرات نقش داشته كه به‌نظر نمي‌رسد به زودي‌ بتواند مسافر تهران شود. «وندي شرمن»، عضو تيم مذاكره‌كننده آمريكا است. وندی شرمن ٦٥ساله، نماینده آمریکا در مذاکرات ١+٥ با ایران بود، ديپلماتي كه بعد از توافق جامع هسته‌اي دوران بازنشستگي‌اش آغاز شد. او از سال ۲۰۱۱ معاون وزیر امور خارجه آمریکا شد، پیش از آن‌هم در شركتي معاون مادلين آلبرايت و حتي دوره‌اي مشاور ویژه بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نيز بود. بدون اغراق نمي‌توان نقش او را در مذاكره هسته‌اي ايران و ١+٥ ناديده گرفت؛ البته برخي اظهاراتش موجب اعتراض ايراني‌ها و حتي دستگاه ديپلماسي شد؛ اما بعد از پايان مراسم اعلام توافق در وين، زماني كه همكارانش براي آغاز دوره بازنشستگي‌اش كف مي‌زدند، بغض شرمن، زني كه بسيار سخت به‌نظر مي‌رسيد، نشان مي‌داد نقش او نيز در دستيابي به اين توافق ناديده‌گرفتنی نيست. »

همچنین این روزنامه در مصاحبه ای با عسگراولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین پیگیر قرارداد میان ایران وچین بر سر پول های بلوکه شده است. چندی پیش طهماسسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی این قرارداد را شوم تلقی کرده بود . این روزنامه در این گفت و گو با عنوان«وزارت نفت دولت احمدی‌نژاد قرارداد را بست » به نقل از عسگراولادی می نویسد:« اولا ما پول بلوکه‌شده نداریم؛ طبق قراردادی که با چین داریم، با یک مقدار از آن پول باید کالا خریداری کنیم یک مقدار دیگر این پول هم ضمانت فاینانس‌های ماست. چهار، پنج سال پیش وزارت نفت با اینها قراردادی بست که بخشی از پول کالایی را که به چین می‌فروشد، نقدی و بخشی دیگر را کالا بیاورد. اینها پول کالایی است که باید بیاوریم. سال گذشته دوباره مسئولان بانک مرکزی به چین رفتند و صحبت کردند که اینها باقیمانده تضمین فاینانس‌های ما در چین باشد. پس پول بلوکه‌شده‌ای در چین نداریم. هرکس این حرف را می‌زند، اشتباه می‌کند اگر از بانک مرکزی سؤال کنند بهترین اطلاعات را به آنها خواهد داد.(ما) کالای سرمایه‌ای و کارخانه‌ای می‌توانیم بیاوریم، فاینانس و ماشین‌آلات می‌توانیم بیاوریم. مواد اولیه می‌توانیم بیاوریم؛ هر کالایی که بخواهیم و ایران لازم داشته باشد، می‌تواند بیاوریم. لزومی در این نیست که فقط کالای مصرفی از چین وارد کنیم. ما حتی می‌توانیم جاده‌سازی‌های خودمان را به چین بسپاریم یا حتی پالایشگاه. اصلا بحث این حرف‌ها نیست. بنابراین قراردادی که بین وزارت نفت ما در دولت قبل و چین بسته شده؛ این است و می‌توانیم هر کالای سرمایه‌ای که بخواهیم به ایران وارد کنیم. ما حتی می‌توانیم واگن راه‌آهن هم بیاوریم. هیچ قرارداد ترکمانچایی در کار نیست. من این حرف را تکذیب می‌کنم. این مزخرفات را تحویل من ندهید.»

«روزنامه قانون» نیز در ستون یادداشت خود به قلم «داوودحشمتی» با عنوان«از ناطق گذشت مراقب لاريجاني باشيد» به احتمال اتحاد میان اصلاح طلبان با ناطق می پردازد و نوشته:« محمدرضا باهنردرجمع خبرنگاران درباره ائتلاف ميان اصولگرايان براي مجلس آينده،به مسئله فعاليت سياسي آقاي‌ناطق‌نوري پرداخته اما تلاش او دراين باره تنهابه علني‌شدن يك ترس عميق در اردوگاه اصولگرايان منجر شده است. به اعتقاداو، اين اصلاح‌طلبان هستندكه مي‌خواهند ناطق را جزو خودشان به حساب بياورند: «دوستان اصلاح طلب ما اصرار دارند بگویند آقای ناطق اصلاح طلب است. ما مطمئنیم که فلز ایشان اصولگراست و از ایشان خواهش می‌کنیم که فعالیت سیاسی کنند. البته ایشان می‌گوید تکلیف شرعی نمی‌کند که فعالیتی داشته باشد و گفته که حتماً کاندیدا نمی‌شود، اما مامی‌گوییم مدیریت کنند و فعالیت سیاسی داشته باشند.»مسئله‌اي كه آقاي باهنرنخواستند آن راحتي بعد از سال‌ها ببينند اين است كه پيش از اينكه اصلاحات و اصلاح‌طلبان به دنبال جذب سياستمداراني چون ناطق‌نوري باشند، اين اصولگرايان بودند كه امثال او را نه تنها در زمره اصولگرايي قبول نداشتند، بلكه «صلاحيت» او را نيز قبول نداشتند. آن مرد كه در شب 13 خرداد 88 «انتحاري به خط زد»،خط جديدي ترسيم كرد. خطي كه يك طرف آن سابقون انقلاب قرار گرفتند. اين افراد «فاسد»و«طرفدار اصلاحات»معرفي شدند و طرف ديگر «خط» بهترين رئيس‌جمهور تاريخ ايران قرار گرفت. طيف اصولگرايان نزديك به موتلفه، حتي حاضر نيستند از پايداري جدا شوند. آنها فراموش كرده‌اند اختلافات ميان مرحوم آيت‌ا…مهدوي‌كني و آيت‌ا… مصباح را كه تا سرحد تجزيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم پيش رفته بود. همان زمان بود كه «نطفه پايداري» در انتخابات مجلس نهم بسته شد. (آيت‌ا… يزدي،خبرگزاري مهر، 10تير 92)حالا هم ماجرا به همين جاختم نشده است.طيفي ازاصولگرايان حالاحاضر شده آيت‌ا… مصباح را به دو ضلع جامعتين اضافه كنند(مصاحبه ترقي بامثلث‌آنلاين، 3 مرداد 94)و عملا نشان داد،درخواست براي حضور ناطق در«مديريت اصولگرايان»،تعارفي است كه تنها «ترس از اصلاح‌طلبان» آن را موجب شده است.باهنر درهمين نشست خبري درباره موتلفه مي‌گويد:«جبهه پایداری از جریانات فعال درکشور است و ما ‌آن را در زمره جبهه بزرگ اصولگرایی می‌دانیم.تلاش مااین است که همه اصولگرایان را به ائتلاف وارد کنیم.» به طور حتم آقاي باهنر بيش از همه مي‌دانددرجريان«اردوكشي پايداري»به سخنراني علي لاريجاني در حرم حضرت معصومه (س) چه گذشت.اوبه خوبي از اختلاف جمع ناشدني لاريجاني و پايداري آگاه است،با اين حال برحضورپايداري تاكيدورزيده است.درباره ائتلاف‌هاي سياسي درانتخابات پيش‌رو، گفتني‌‌هاي زيادي هست كه به بعد موكول مي‌كنيم اما،باتوجه به شرايط نزديكي اصولگرايان به پايداري و آيت‌ا… مصباح وخصومت عميق پايداري با لاريجاني بايدگفت:«ازناطق‌نوري كه گذشت،شمامراقب لاريجاني باشيد.»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=157072
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما