شنبه 3 مرداد 1394 - 12:00

دولت 2 ماه یارانه نمی‌دهد؟!/ جزئیات قتل پزشک اردبیلی/ ورود رئیس مجلس به پرونده بنیاد شهید/ اعترافات آقای وزیر/ چه کسی قرارداد شوم با چینی ها را امضا کرد؟

دوئل میان دولت اوباما و کنگره امریکا بر سر موضوع هسته ای ایران در کانو ن توجه روزنامه های امروز است. در این میان سفر فابیوس به تهران همچنان موضوع چالشی است که آیا این سفر به نفع منافع جمهوری اسلامی می باشد یا خیر؟

اگرچه در برخی روزنامه شاهد مطالبی پیرامون وضعیت اقتصادی و برخی معضلات اجتماعهی هستیم.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های شنبه سوم مرداد ماه را مرور کنید.

«روزنامه وطن امروز» در گزارشی به وضعیت پرداخت یارانه های نقدی توسط دولت با عنوان«دولت 2 ماه یارانه نمی‌دهد؟!»می پردازد و نوشته:« تأخیر دولت در پرداخت یارانه نقدی که در 4 ماه ابتدایی سال 1394 هر ماه چند روز به آن افزوده شده است، کار را به جایی رسانده که این روزها خود تبدیل به ماه شده و بیم آن می‌رود این تأخیر در پرداخت در 6 ماهه دوم سبب شود یارانه‌بگیران ناچار شوند یارانه ماه‌های پایانی سال 94 خود را در سال 1395 بگیرند. در این‌باره علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأخیر دولت برای پرداخت یارانه‌ها را راهکاری برای پرداخت نشدن یارانه ماه‌های آینده در سال جاری دانسته است. خسروی با اشاره به تأخیر در پرداخت یارانه تیرماه خاطرنشان کرده است دولت با کمبود منابع مالی روبه‌رو است، به این ترتیب می‌خواهد با تأخیر در پرداخت یارانه‌ها بتواند تا پایان امسال، یارانه یک یا 2 ماه را پرداخت نکرده و کمبود منابع را جبران کند. از سوی دیگر ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با میزان گفته است در سال جاری به‌طور متوسط دولت بین 3 تا 4 روز یارانه نقدی را با تاخیر پرداخت کرده است و این تاخیر در واریز یارانه در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. ندیمی با بیان اینکه دولت با مشکل مالی برای پرداخت یارانه نقدی روبه‌‌رو است، ادامه داد: در کنار تأخیر در واریز یارانه‌ها، حذف تدریجی برخی افراد ثروتمند از فهرست یارانه‌بگیران نیز دنبال خواهد شد. وی با اشاره به تعداد حذف‌شدگان، اضافه کرد: حذف 400 هزار یا یک میلیون یارانه‌بگیر، عدد قابل توجهی نیست و باید بیشتر از این تعداد از فهرست یارانه‌بگیران حذف شود. به اعتقاد وی اعتبار حذف یک میلیون یارانه بگیر قابل توجه نیست و دردی را دوا نخواهد کرد.»

«روزنامه آرمان» امروز تیتر یک خود را به موضوع اجتماعی قتل یک پزشک با عنوان« جزئیات قتل پزشک اردبیلی» اختصاص داده است. این روزنامه در ادامه این گزارش در بیان جزئیات این اقدام شوم می نویسد:« «دکتر پیرزاده به قتل رسید.» این خبری بود که روز پنجشنبه همه خبرگزاری‌ها را درنوردید و به تیتر یک اغلب رسانه‌ها تبدیل شد. ماجرا مربوط به صبح روز پنجشنبه است روزی که تبدیل به یک آخر هفته خونین برای خانواده پیرزاده و جامعه پزشکان شد. پزشک متخصص جوان با ضربات عمیق چاقو مورد حمله قرار گرفت و به شدت آسیب دید؛ تلاش‌ها برای احیای این پزشک جوان بی‌ثمر بود و نهایتا اصغر پیرزاده جان باخت. شاید این را در یک نگاه بتوان اتفاقی مشابه هزاران اتفاق عجیب و غریب که زیر پوست شهر رخ می‌دهد قلمداد کرد اما قطعا به این معنا نیست که باید به آسودگی از کنار آن گذشت و اعتراض جامعه پزشکان نیز تذکری است به مسئولان برای جدی دانستن این مساله. بازار شایعات داغ است اما آنچه در همه روایات مشترک است آن است که گفته می‌شود دکتر پیرزاده بر بالین یک بیمار سرطانی در منزلش حاضر می‌شود و در آنجا به‌دست قاتل که پسری حدودا 17ساله است، مجروح می‌شود. قاتل پس از ضرب و جرح پزشک، وی را به بیمارستان فاطمی رسانده که متاسفانه تلاش برای احیای وی به جهت شدت جراحت وارده بی‌نتیجه بوده و دکتر پیرزاده به قتل می‌رسد. علت این امر نیز در بررسی‌های ابتدایی، اصابت چاقو به قلب پزشک و پارگی بطن راست قلب وی عنوان شده است. پزشکان در فضای مجازی که مسئول این اتفاقات را وزارت بهداشت می‌دانند و حتی دایره اعتراضشان را به برنامه مهران مدیری هم رسانده‌اند، تصمیم گرفته‌اند مقابل وزارت بهداشت جمع شوند تا پاسخ مقامات مسئول را جویا شوند.

جزئیات قتل به روایت دادستان

دادستان اردبیل در گفت‌وگویی پس از این حادثه ‌اظهار کرد: مساله قتل پزشک اردبیلی مربوط به رابطه پزشک و بیمار نیست بلکه قاتل دانشجوی پسر 23ساله‌ای است که به خاطر ارتباط نزدیک با این پزشک حاذق با دعوت از او در منزلش درگیر شدند که این جوان 23ساله پزشک را با ضربات چاقو به قتل رسانده است. ناصر عتباتی تصریح کرد: دادستان مسئولیت پیگیری این پرونده را عهده‌دار است و در روزهای آینده جزئیات بیشتری از علل و عوامل این قتل را بیان می‌کند اما برای روشن شدن اذهان مردم باید اعلام کنیم که بین این دانشجوی پسر و پزشک سرطان‌شناس اردبیلی ارتباط دوستانه‌ای برقرار بوده و اینکه در مراجعه این پزشک به منزل این پسر دانشجو چه اتفاقاتی رخ داده باید مورد بررسی قرار گیرد. دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: مردم نباید به شایعات توجه کنند چراکه این اتفاق ناگوار به دنبال رابطه دوستانه دانشجو و پزشک اتفاق افتاده و معلوم نیست هنوز علت این حادثه چه بوده است. وی با تائید اینکه این پزشک با ضربات چاقو به قتل رسیده است، افزود: ما قاتل این پزشک را دستگیر کرده‌ایم.»

«روزنامه شرق» در گزارشی به ورود رئیس مجلس به پرونده بنیاد شهید اشاره می کند و در مطلبی با عنوان« بازگشت صدها میلیارد تومان اموال بنیاد به بیت‌المال » می نویسد:« قرائت گزارش بنیاد شهید در صحن علنی مجلس رفته‌رفته به یک رؤیا تبدیل می‌شود. کمیسیون اجتماعی آن‌طورکه رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به «شرق» خبر داده «٥ ماهی است که کار رسیدگی به پرونده را به تأخیر انداخته است». با این حال عبدالرضا عزیزی، رئیس این کمیسیون به «خانه ملت» گفته که «امیر خجسته» در جلسه‌ها حاضر نمی‌شود. این در حالی است که خجسته به «شرق» گفته «آقای عزیزی در این پنج ماه، دوتا نیم‌ساعت به بررسی گزارش بنیاد اختصاص داده‌ که این توهین به تدوین‌کنندگان گزارش به شمار می‌رود»، رئیس کمیته تفحص از بنیاد شهید موضوع پیش‌آمده را با شخص رئیس مجلس در میان گذاشته است؛ «به آقای لاریجانی خبر دادم که وقت قانونی رسیدگی به این طرح در کمیسیون اجتماعی گذشته و دیگر در این جلسه‌ها حاضر نخواهم شد. خانواده ایثارگران و شهدا منتظر برملا‌شدن دست‌های پشت پرده در این تخلف‌اند». حالا آن‌طور که پیگیری‌های «شرق» نشان داده، علی لاریجانی یکشنبه همین هفته گزارش ١٤ صفحه‌ای نهایی تفحص از بنیاد شهید را در هیأت‌رئیسه مطرح می‌کند و برای قرائت آن در صحن تصمیم‌گیری نهایی صورت خواهد گرفت؛ گزارشی که در آن به تخلف گسترده در بنیاد شهید اشاره شده است. امیر خجسته به نکاتی اشاره می‌کند که گویا ذره‌ای از دریای تخلف‌های رخ‌داده در بنیاد شهید است: «با پیگیری‌های صورت‌گرفته تا به اینجای کار صدها میلیاردتومان به بیت‌المال بازگشته است و مستندات آن نیز به مراجع مسئول ارائه خواهد شد». او امیدوار است که در جلسه یکشنبه این هفته، پرونده کشدار بنیاد شهید تعیین تکلیف و گزارش، همین هفته در صحن علنی خوانده شود. گزارش تفحص از بنیاد شهید از اردیبهشت ٩٢ در مجلس کلید خورده و کماکان بیان جزئیات این گزارش در صحن علنی مجلس در هاله‌ای از ابهام است.»

همچنین این روزنامه در گفت و گویی با طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در رابطه با قرارداد اقتصادی میان ایران و چین با عنوان« قرارداد شوم چینی‌ها را من امضا نکردم» به نقل از وی در پاسخ به این سئوال که چرا پول های بلوکه شده در چین وجود ندارد، نوشته:« دارایی‌های ما در چین به‌عنوان دارایی‌های بلوکه‌شده منظور نمی‌شود و براساس قرارداد دولت قبل با چینی‌ها بخشی از دارایی‌های ما در اختیار دولت چین است. اگرچه این دارایی‌ها، بلوکه نیست، اما بدتر از بلوکه است. این قرار و مدار هم زمان احمدی‌نژاد گذاشته شد؛ قرارداد شومی بود. من آن را امضا نکردم، اما بعدها امضا شد. در واقع این مقدار پول بلوکه نیست و در دست چین به‌صورت امانت مانده که آنها هم امانت‌دار خوبی نیستند. آنها کاسب‌اند و تنها منافع خود را می‌بینند. این بسته به سیاست دولت فعلی است.

‌آیا هم‌اکنون می‌توان این قرارداد را با چین فسخ کرد؟ بالاخره ١٨‌ میلیارد یورو قطعا پول زیادی است و می‌توان به جای خرید کالاهایی که بسیاری از مسئولان و تجار به بنجل‌بودن آنها بارها اشاره کرده‌اند، با آن کمبودهای کشور را پوشش داد؟ اساسا چطور امکان فسخ چنین قراردادی وجود دارد. به یاد دارم آقای لاریجانی، رئیس مجلس هم در سال ٩٢ به چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، سفر کرد و رسانه‌ها در تهران مهم‌ترین دلیل این سفر را تعیین‌تکلیف ۲۲‌ میلیارد دلار طلب ایران از چین اعلام کردند. البته گفته شده است که این رقم جدای از ۲۵‌ میلیارد دلاری است که از اروپا به بانک‌های این کشور انتقال داده شده بود.باید با مذاکره فنی و اقتصادی منافع خود را حفظ و دارایی‌های خود را پس بگیریم.»

«روزنامه ابتکار» در مطلبی با عنوان«جنجال های یک سفر» به موضوع سفر فابیوس به تهران پرداخته است و می نویسد:« جنجال های رسانه ای بر سر ورود وزیر خارجه فرانسه به ایران دیروز به تریبون نماز جمعه هم رسید و خطیب نماز جمعه تهران از مسئولین خواست تا فرش قرمز برای وی پهن نکنند.

مناقشه تاریخی بین ایران و فرانسه درباره خون های آلوده و مواضع سرسختانه فابیوس در مذاکرات هسته ای علیه تیم مذاکره کننده ایران و حمایت از مواضع سعودی‌ها و صهیونیست‌ها مورد انتقاد افکار عمومی در ایران است که باعث این جنجال های فراوان شده است.اما وجه دیگر داستان خود فابیوس نیز می باشد که در دو موضوع مناقشه انگیز نقش داشته است.

اما در روابط دیپلماتیک بلوغ این است که با حفظ رابطه بیشترین امتیاز را از طرف مقابل دریافت کنی.اینکه از ورود وزیر خارجه یک کشور تاثیر گذاردر اروپا و دنیا جلوگیری کنیم هنر نیست اینکه بتوانیم از اشتباهاتی که آن ها انجام داده اند استفاده کنیم و بیشترین امتیاز را بگیریم هنر است.از آخرین سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران بیش از 12 سال می گذرد. برقراری ارتباط با دنیا شاید در بند های توافق هسته ای نبود ولی یکی از پیامدهای غیر قابل اجتناب آن است.از برخی از صحبت ها پیرامون سفر فابیوس به تهران می توان به حرف های حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز سیاسی عبادی جمعه این هفته در دانشگاه تهران اشاره کرد« ما می‌گوییم این وزیرخارجه صهیونیست فرانسه که بیشترین اذیت را به تیم دیپلماسی ما صورت داد حالا می‌خواهد به ایران بیاید چرا فرش قرمز پیش رویش باز کنیم؟ ما طرفدار شاخ و شانه کشیدن با دنیا نیستیم که عده‌ای مدام ما را محکوم به این امر می‌کنند »همچنین مسئول امور بین‌الملل حزب موتلفه با بیان اینکه سفر «فابیوس» به تهران در شان جمهوری اسلامی نیست، گفت: وزارت امور خارجه به جای موافقت با سفر او باید مخالفت خود را اعلام کند.»

«روزنامه خراسان» نیز در مطلبی با عنوان«اعترافات آقای وزیر» به سخنان جانن کری وزیر امورخارجه امریکا در گنگره اشاره می کند و می نویسد:« 10 روز پس از جمع بندي مذاکرات هسته‌اي در وين، وزراي خارجه، خزانه داري و انرژي آمريکا در جلسه استماع سنا، به سوالات قانونگذاران آمريکايي پاسخ دادند. سوالات و ناراحتي برخي سناتورها از جمع بندي مذاکرات به اندازه‌اي بود که برخي با عصبانيت سخن مي‌گفتند و جان کري در چند نوبت صداي خود را بلند کرد. به عنوان مثال درجايي که اعتراض سناتورها شديد شده بود، جان کري خطاب به آن‌ها گفت: «شما اعتراض داريد و آن را توافق بد مي‌دانيد…بسيارخب. راه حل ارائه کنيد. با ايران چکار کنيم؟ آيا فکر مي‌کنيد مانند زمان حمله به عراق قدرتمند هستيم که به اين کشور نيز حمله کنيم؟!» کري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تسليم کامل ايران را خيالبافي خواند و تاکيد کرد که «بمباران دانش هسته‌اي ايران را از بين نمي‌برد…ما چيزي به آن ها(ايران) نداده ايم. آن‌ها همه چيز داشتند. آن‌ها غني سازي اورانيوم را انجام مي‌دهند. آن‌ها به دانش هسته‌اي دست يافته‌اند چه ما بخواهيم چه نخواهيم.» تمامي تلويزيون‌هاي مطرح دنيا پوشش زنده اين جلسه را با توجه به اهميت آن ،در دستور کار خود داشتند وشبکه خبر رسانه ملي نيز در اقدامي کمتر ديده شده اين جلسه را به صورت زنده پخش کرد. جان کري وزير امور خارجه آمريکا هم در جلسه پرسش و پاسخ در کميته روابط خارجي سناي آمريکا گفت: توافق باعث مي‌شود نظارتي بي‌نظير بر برنامه هسته‌اي ايران داشته باشيم.سناتور کاردين در ادامه سوال و جواب از جان کري پرسيد توضيح بدهيد که بعد از پايان 15 سال، مدت زمان فرار هسته‌اي به چه شکل خواهد بود و چه تضميني داريم که بعد از 15 سال، پيش از آنکه ايران به سلاح اتمي دست يابد، ما اطلاع داشته باشيم؟

جان کري پاسخ داد: پيش از همه، بايد بگويم که بعد از اتمام اين توافق، پروتکل الحاقي حق دسترسي را مهيا مي‌کند. يعني درخواست دسترسي 24 ساعت قبل ارسال مي‌شود و آنها بايد به آن جواب بدهند. از اين رو، ما همه اطلاعات را در خصوص مراکز يا فعاليت‌هاي مشکوک خواهيم داشت که اين اطلاعات از ميان همه کشورهاي 1+5، اسرائيل و کشورهاي منطقه در اختيارمان قرار مي‌گيرد، ما منابع اطلاعاتي زيادي داريم و مي‌توانيم درخواست (دسترسي) را از ايران بخواهيم.

کري تاکيد کرد:ايراني‌ها نيز مي‌بايست به اين درخواست جواب بدهند و اگر اين پاسخ را ندهند، مي‌توانيم درخواست راي براي بازگرداندن تحريم‌ها و اقدامات لازم در صورت اقتضا را بدهيم. همچنين ما ترکيبي بيست ساله داريم که به ما امکان مي‌دهد برمراکز توليد سانتريفيوژ و فعاليت اين سانتريفيوژها نظارت تلويزيوني داشته باشيم. همچنين اطلاعاتي قابل توجه از داخل (برنامه اتمي ايران) نيز داريم که امکان دسترسي، نظارت و دنبال کردن همه چرخه اورانيوم را از معدن، آسياب ها، توليد کيک زرد، تزريق گاز، سانتريفيوژ و پسماند را داشته باشيم. ما، البته آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌تواند به صورت مناسب بر همه مراحل نظارت داشته باشد. ما نظارت فوق العاده‌اي بر آن (برنامه اتمي ايران) داريم.کري افزود:بر اساس پروتکل الحاقي و فرآيند نظارت آژانس براي برنامه‌هاي غير نظامي هسته‌اي ، همه تاسيسات ، اعلام شده هستند، به شکلي که در واقع، تمام بيست و چهار ساعت و هفت روز هفته، از اين مراکز بازرسي مي‌شود و حتي وضعيت درخواست دسترسي نيز وجود ندارد. درخواست، براي مراکز اعلام نشده‌اي است که مي‌بايست فرآيندي جداگانه را دنبال کند. ما نظارت داخلي فوق العاده‌اي خواهيم داشت زيرا آنان مي‌بايست به ان پي تي پايبند باشند، يا قرار است باشند و بايست اين اطمينان را حاصل کنيم که آنان اين پايبندي را دارند.»

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=156828
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما