چهارشنبه 31 تیر 1394 - 16:36

تشریح جزئیات مرگ دو زن باردار در بیمارستان امام سجاد

وی با بیان اینکه برای هر دو مورد مرگ مادر باردار در سال جاری این روند طی شده است

رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان دنبال آن نیستیم که بر مشکلات سرپوش بگذاریم و یا آمار غیر واقعی ارائه دهیم؛ پاسخ سوالات خبرنگاران رسانه های محلی استان را در زمینه های گوناگون از جمله مرگ مادر باردار را ارائه نمود و خبری خوش هم مبنی بر راه اندازی بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی، حداکثر ظرف دو ماه آینده را داد.

به گزارش سلام دنا؛ دکتر فرزاد وفایی ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، در ابتدا پیشینه و سابقه بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج را یادآور شد و سال افتتاح و بهره برداری از آن را ۱۳۷۹ عنوان که توسط سازمان تامین اجتماعی احداث شده و بنا بر ضرورت و نیاز شدید؛ دانشگاه علوم پزشکی آن را خریداری نمود.

وفایی3

ظرفیت تخت بیمارستان ۹۶؛ استفاده فعلی بیمارستان۲۵۳ تخت!

وی ادامه داد: ظرفیت این بیمارستان که صرفا برای کار درمانی طراحی و آمده شده بود، ۹۶ تخت بوده است، اما هم اکنون با ۲۵۳ تخت ثابت و ۲۱ تخت کاملا ویژه و ۱۷۴ تخت فعال در حال ارائه خدمت است و این نشان از فعالیت ۳برابری ظرفیت این بیمارستان دارد؛ ضمن اینکه فعالیت های آموزشی نیز به بخش های درمانی آن افزوده شده است.

دکتر فرزاد وفایی با بیان اینکه اجازه دهید در همین ابتدای موضوع بر نکته ای تاکید نمایم و آن اینکه بنای ما و هیات رئیسه دانشگاه به هیچ عنوان سرپوش گذاشتن بر مشکلات نیست و نی توانیم ادعا کنیم که هیچ مشکلی نداشته و همه فعالیت ها و خدمات ارائه شده ما بر اساس استاندارد است؛ ادامه داد: از این تعداد۲۵۳ تخت بالغ بر ۶۰ تخت آن کاملا ویژه و حساس هستند و در این زمینه خدمت ارائه می دهند.

۶هزار و ۴۰۰زایمان در سال۹۳/یک سوم زایمان ها سزارین بودند

رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج به آمار زایمان یک ساله انجام شده در این بیمارستان اشاره نمود و تعداد آن را ۶هزار و ۴۰۰ زایمان در سال گذشته عنوان نمود و ادامه داد: از این تعداد زایمان فقط یک سوم آن زایمان سزارین هستند و بقیه زایمان طبیعی بوده اند.

هر ماه باید۲٫۵درصد سزارین را باید کاهش دهیم

وی البته تاکید وزارت بهداشت بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در راستای کاهش سزارین را یادآور شد و با بیان اینکه باید در هر ماه ۲٫۵درصد از سزارین کاهش یابد.

وفایی؛ بیمارستان تحت مدیریت خود را در راستای کاهش زایمان سزارین استان (سال۹۳) دارای رتبه اول عنوان کرد و یکی از ابتکارات این بیمارستان که منجر به حصول نتیجه نیز شد را برگزاری کلاس های آموزشی برای مادران باردار دانست که در این کلاس های آموزش های لازم در زمینه علائم منجر به زایمان زود رس، علائم منجر به زایمان مشکل دار و همچنین مواردی که باید در ۴۲ روز پس از زایمان رعایت شود، به این مادران آموزش داده می شود.

وفایی2

یک هزار و ۶۴۹ زایمان در سه ماه اول سال۹۴/ ۵۸درصد زایمان طبیعی

رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج؛ تعداد زایمان های صورت گرفته از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد را یک هزار و ۶۴۹ مورد عنوان نمود که از این تعداد ۹۵۵ مورد زایمان طبیعی یعنی ۵۸درصد و ۶۹۴ مورد نیز سزارین(۴۲درصد) بوده است.

دکتر وفایی در ادامه به شاخص های وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی در زمینه مرگ مادر باردار اشاره و متوسط کشوری را ۳۰مرگ مادر باردار به ازای هر ۱۰۰هزار تولد زنده عنوان نمود و گفت: در سال گذشته مرگ مادر باردار در این بیمارستان نداشتیم؛ اما متاسفانه امسال تاکنون دو مورد اتفاق افتاده است.

خط قرمز ما ارائه خدمت مطلوب به بیماران است

وی گریزی به گذشته زد و با یادآوری مرگ مادر باردار در سال ۹۲؛ تاکید نمود: مردم بدانند و باور داشته باشند که خط قرمز ما این است که کار بیمار به درستی انجام شود و از هیچ قصور و کوتاهی در این زمینه که که اتفاق ناگواری را به همراه داشته باشد؛ نمی گذریم.

صدور حکم مربوط به پرونده مرگ مادر باردار در سال ۹۲

دکتر وفایی عنوان نمود: تاکنون پاداش بازنشستگی بعضی از افرادی که در مرگ مادر باردار سال ۹۲ مقصر بوده اند، را پرداخت نکرده ام و در این خصوص نیز حکم دادگاه صادر شده است،

وی یادآور شد: در خصوص این پرونده حکم دادگاه صادر شده است و درصد قصور پرسنل و پزشک مشخص و ابلاغ شده است.

وی افزود: با کسی در زمینه عدم رسیدگی به وضعیت سلامت بیماران مدار نمی کنیم و وقتی قصور آنها مشخص شد؛ تذکر کتبی با درج در پرونده برای آنها صادر کردم و هم چنان هم بر پیگیری و طی روال قانونی دو مورد اتفاق افتاده جدید نیز با همان جدیت پیگر هستیم و نتیجه را هم مانند مورد سال ۹۲، به اطلاع مردم می رسانیم.

تشریح جزئیات دو مورد مرگ باردار در بیمارستان

رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج سپس به دو مورد مرگ مادر باردار در سال جاری اشاره کرد و گفت: مرگ مادر باردار اول، بسیار سریع اتفاق افتاد؛ تا ۱۲:۳۰شب مشکلی وجود نداشت و پس از آن وضعیت وی رو به وخامت نهاد و به خون ریزی غیرقابل کنترل دچار و تلاش کادر درمانی برای کنترل آن بی نتیجه بوده و متاسفانه باعث مرگ وی شد.

رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج ضمن تسلیت به خانواده داغدار مرحومه؛ با بیان اینکه مورد دوم مرگ مادر باردار نیز خانمی ۴۴ ساله، شکم چهارم بود؛ یادآور شد: این شرایطی سنی از لحاظ پزشکی در قالب سن زایمان با ریسک بالا شناخته می شود.

دکتر وفایی ادامه داد:« وقتی مرحومه به بیمارستان مراجعه نمود، بستری شد. روند زایمان طبیعی به خاطر شرایط خاص خود ایشان، به صورت تسریع شده بود و پس از تولد نوزاد،به بخش مربوطه انتقال داده شد؛ ضمن اینکه در تمام این مدت پزشک متخصص زنان و بیهوشی نیز حضور داشتند و بعد از زایمان دچار خونریزی شدید زایمانی شد که بلافاصله به اتاق عمل منتقل گردید و جراح عمومی و متخصص قلب و عروق هم به اتاق عمل فرا خوانده شدند».

وی ادامه داد: «بلافاصله درمان مناسب بیمار شروع شد و توانستند با تلاش فراوان خونریزی وی را کنترل کنند ولی متاسفانه با گذشت چند دقیقه از اتمام عمل جراحی بیمار دچار افزایش شدید ضربان قلب (طبیعی ضربان قلب ۶۰تا۸۰ ضربه در دقیقه) شد و به ۱۸۰ ضربه در دقیقه رسید».

دکتر وفایی گفت: سپس ضربان قلب به صورت ناگهانی کم شد؛ به حد کمتر از نرمال رسید و بیمار دچار ایست قلبی گردید که علی رغم تلاش متخصصین جراحی زنان، بیهوشی، جراحی عمومی و متخصص قلب که همزمان در اتاق عمل حضور داشتند؛ پس از ۴۵ دقیقه تلاش و انجام عملیات احیاء، متاسفانه این مادر باردار فوت شد.

رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده متوفی، تاکید نمود که این مورد نیز به صورت جدی تا حصول نتیجه نهایی از طریق مراجع مربوطه پیگیری و نتیجه اطلاع رسانی می شود.

نحوه پیگیری پرونده مرگ مادر باردار چگونه است؟

وی با طرح این سوال که وقتی چنین رویدادهای تلخی اتفاق می افتاد چه کاری در بیمارستان صورت می گیرد؟! تاکید نمود: حداکثر ظرف یک تا دو ساعت جلسه ای با حضور کلیه عوامل درگیر از جمله پذیرش، پرستار، ماما، پزشک متخصص زنان و زایمان و بیهوشی و حتی بیمار بر تشکیل می شود تا توضیحات مربوط به حوزه کاری خود را ارائه دهند.

دکتر وفایی افزود: قبل از آن نیز پرونده بیمار ضبط شده و از دسترس پرسنل خارج می شود و با نوشتن صورتجلسه ای به حراست بیمارستان جهت طی مراحل قانونی مشخص شده تحویل داده می شود.

وفایی4؛ ادامه داد: نتایج جمع بندی این جلسه به نشست تخصصی معاونت درمان ارجاع داده می شود و در معاونت درمان نیز با برگزاری نشست دیگری موضوع حداکثر ظرف دو روز از اتفاق تشکیل و نتایج به همراه موارد جمع بندی شده گروه تحقیق به پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می شود.

رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج با بیان اینکه این دو نشست پایان کار نیست و مهم ترین بخش بررسی علمی موضوع با حضور رئیس دانشگاه است؛ عنوان نمود: تنها مرگ کودکان زیر۵۹ ماه و همچنین مادران باردار با حضور رئیس دانشگاه برگزار می شود و در آن موضوع با حضور افراد دخیل در پرونده پزشکی و متخصصین امر بررسی و نتیجه به دادگاه و سایر مراکز قانونی بالادستی جهت صدور حکم نهایی ارسال می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=156553
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. »م گفت:

    اینکه به زور باید زایمان طبیعی انجام بشه ظلمه به خانم ها چون دیدم که خانم باردار میزارن رو یه تختی و میگن زور بزن حالا مردی هم که مردی .غمی نیست

    غذاهای هرمونی و الودگی های زیست محیطی شرایط امنی برای مادران ایجاد نکرده که بخان طبیعی زایمان کنن.

    • ناشناس گفت:

      قانع کردن خانم ها برای زایمان طبیعی سخته… حداقل بزار اینها بهشون زور بگن… فکر مشکلات و بیماری های بعد از زایمان سزارین هم باشیم….

    • ناشناس گفت:

      تشکر فراوان از بویرنیوز و تشکر از ریاست محترم بیمارستان امام سجاد .
      مسایل قضایی و حقوقی مربوط به قصور احتمالی پزشکان نباید در رسانه ها مطرح بشه. بلکه مسولین و افراد مستقیم درگیر باید در مورد کلیات برنامه ها و نحوه رسیدگی به خطاها و شکواییه ها توضیح بدهند که جناب دکتر وفایی خیلی خوب توضیح داده بویر نیوز هم به درستی منتشر کرده ممنون

  2. پزشک گفت:

    البته نباید اینجور مسایل تخصصی پزشکی  نباید رسانه ای بشه. اما آقای دکتر وفایی باید به روشنی اظهار می کردند که در مناطق محروم مهمترین  خطر مرگ مادران باردار در حاملگی های بی رویه و در سن بالاست. و از این به بعد روزافزون خواهد بود.

    • ناشناس گفت:

      بنده خدا 44 سال بیشتر سن نداشته ، از کم کاری و بی توجهی مسئولین حمایت نکنید واقعیت را باید پذیرفت .

      • ارشد مامایی گفت:

        حاملگی پر خطر:
        _ سن بالاي 35 سال مادر
        _ حاملگی بیش از چهارتا
        _ حاملگی شکم اول
        _ حاملگی دو قلو
        _ بیماری مزمن مادر
        ………

    • ناشناس گفت:

      اتفاقا باید رسانه ای بشه. دانستن حق مردمه عزیز دل برادر…

  3. ناشناس گفت:

    همه اين حرفها الكي اصلا زايشگاه درستي نيست با اون كادر پرستار فقط ميگن …..

  4. کارشناس گفت:

    از مسئول محترم سایت وزین بویرنیوز ممنونیم که تشریح کامل این موارد را به اطلاع عموم رساندند. بلاخره حساب دو دو تا چهارتاست و هر کاری راه و حلی دارد و اگر قصوری و یا تخلفی صورت گرفته باشد هم راه حل قانونی دارد و قابل پیگیری می باشد و نیاز به رسانه ای شدن این موضوع نبود هم نظام پزشکی و هم پزشکی قانونی و هم کمیسیونها درون سازمانی این موارد را به دقت بررسی می کنند و کمیته های مرگ ومیر هر چند روز یک بار تشکیل میشود و همه جزیئات بررسی می شود.

  5. ناشناس گفت:

    Hاینجا بیمارستان نیست قتلگاه است

  6. بیطرف گفت:

    در مورد محکومیت پزشک مقصر در سال 92 باید بعرض برسانم با سفارش از تهران محکومیت وی از یکسال حبس به 2 میلیون جریمه نقدی در دیوان عالی کشور تایید و ابلاغ گردید

دیدگاه شما