چاپ این برگه

سپرده های خود را از این بانک ها و موسسات خارج کنید!/ رئیس بانک مرکزی: ما هیچ مسئولیتی نمی پذیریم (+اسامی)

گروه اقتصادی –  «فعالیت موسسات و نهادهای غیرمجاز و بدون نظارت بانک مرکزی در بازار پول خلاف جهت شفافیت و انضباط پولی و در مغایرت صریح با اصول و الزامات اقتصاد مقاومتی است و باعث ایجاد اختلال در بازار پول و سایر بازارها می‌شود.» این بخشی از یادداشت چند روز پیش ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی است.به گزارش بویرنیوز، او خطاب به سپرده‌گذاران توصیه کرد: با توجه به وضعیتی که در روزهای اخیر برای یکی از مؤسسات غیرمجاز پدید آمده، کاملا روشن است که در ادامه حیات مؤسسات بدون مجوز و تضمین پس‌ اندازهای هموطنان عزیز در آن‌ها تردید جدی وجود دارد؛ فعالیت این گونه موسسات خارج از حیطه نظارت بانک‌ مرکزی بوده و هیچ‌ گونه سپرده قانونی نیز نزد بانک‌ مرکزی تودیع نکرده‌اند. بنابراین مردم عزیز ما نباید تحت تاثیر چند درصد نرخ سود اضافه نسبت به شبکه سالم بانکی – که ممکن است به بهای از دست رفتن کل پس‌ انداز آنها منجر شود- چنین مخاطره‌ای را بپذیرند.

ولی الله سیف همچنین خطاب به مؤسسان و مسئولان مؤسسات اعتباری غیر مجاز هشدار داد: «هرچه سریع‌ تر نسبت به توقف عملیات خلاف قوانین و مقررات و اخلال در گردش سالم پولی اقتصاد اقدام کرده و با مراجعه به بانک مرکزی و ارائه اطلاعات شفاف، همکاری لازم را برای حل مشکلات پیش رو به‌ عمل آورند.»برای شفاف سازي و اطلاع‌رساني صحيح به هموطنان گرامي، فهرست بانکها و موسسات اعتباري مجاز را از سایت بانک مرکزی استخراج کرده و به صورت زیر منتشر می کند.

بانک های تجاری دولتی: بانک سپه، پست بانک و بانک ملی ایران.بانک های تخصصی دولتی: بانک توسعه صادرات، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک توسعه تعاون.

بانک های غیردولتی: بانک اقتصاد نوین، بانک پارسیان، بانک کارآفرین، بانک سامان، بانک پاسارگاد، بانک سرمایه، بانک سینا، بانک شهر، بانک دی، بانک انصار، بانک تجارت، بانک رفاه، بانک صادرات، بانک ملت، بانک حکمت ایرانیان، بانک گردشگری، بانک ایران زمین، بانک قوامین، بانک آینده، بانک خاورمیانه.

بانک های قرض الحسنه: بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک قرض الحسنه رسالت

موسسات اعتباری: موسسه اعتباری توسعه، موسسه اعتباری کوثر مرکزی، موسسه اعتباری عسکریه و موسسه اعتباری نور.

صندو قهاي قرض الحسنه بانک ها و موسسات اعتباري: صندوق قرض الحسنه بانک توسعه تعاون، صندوق قرض الحسنه بانک ملت، صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان، صندوق قرض الحسنه بانک مسکن، صندوق قرض الحسنه بانک صادرات، صندوق قرض الحسنه بانک انصار و صندوق قرض الحسنه بانک پست بانک.

به گزارش بویرنیوز به طرز عجیبی نامی از موسسات و بانک هایی همچون بانک مهر اقتصاد(موسسه مالی اعتباری مهر) و با موسسه مالی آرمان و … در لیست بانک مرکزی وجود ندارند.
به نظر می رسد در این لیست آخرین تغییرات اعمال شده است چرا که به عنوان مثال موسسه نور که حاصل تجميع تعاوني‌هاي اعتبار «کارسازان آينده» و «پيشگامان هميار يزد» و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه «ريحانه‌گستر» و «مشيز» بوده در 13 تیرماه جاری مجوز گرفته و نام موسسه در این لیست وجود دارد.