سه شنبه 16 تیر 1394 - 17:27

بنیاد کودک آغازی بر تغییر مسیر یک زندگی

خبرنما؛ فاطمه محمدیان – معصومیت کودکان بخواهی یا نخواهی وجودت را فرا می گیرد، در مقابل لبخندشان ناخواسته لبخند به لب می آوری و اشک و بغضشان اشک به چشمت می آورد، حسرت هایی که در چشمانشان فریاد می زند تو را به اندوهی ناخواسته می کشاند و تاب تحمل فریاد حسرتشان را نمی آوری، کودکان دوست داشته می شوند چون کودکند و وجودشان را به دوز و کلک ها و نیرنگ های زندگی تسلیم نکرده اند و خوشحالی و غمشان را به دنیای بزرگ آدمها رنگین نکرده اند، بیرنگ بیرنگند و با همین بیرنگی کودک درون آدم بزرگ ها را نشانه می گیرند، اما همین کودکان خدایی دارند که آنان را حمایت می کند همان خدایی که سرپرست همه مخلوقات و روزی دهنده آنهاست و همان خداوندی که برای رساندن روزی انسان ها اسباب آن را فراهم می کند، بنیاد کودک مکانی است که کفیل و مددکار گرد هم می آورد تا غذای روح و تکامل و دانشمند شدن کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را فراهم کنند.

شعار بنیاد کودک: هیچ دانش‌آموز با استعدادی نباید به دلیل فقر ، از تحصیل و تلاش بازبماند

۲۰ سال از عمر بنیاد کودک یا موسسه خیریه رفاه کودک در کشور ایران می گذرد، شش شعبه در نقاط مختلف جهان و ۲۴ شعبه در سراسر ایران دارد، بنیاد کودک ایران به عنوان یک موسسه خیریه غیردولتی، غیرانتفاعی، غیر سیاسی و مردم نهاد برای رسیدن به یک هدف تلاش می کند: «

بنیادکودک، طی بیست سال گذشته بیش از ده هزار دانش‌ آموز  کم ‌بضاعت و خانواده‌ هایشان را تحت حمایت خود قرار داده است. اکنون نیز بیش از ۶۸۰۰ خانواده همچنان توسط شبکه حمایتی گسترده بنیاد کودک حمایت می ‌شوند که بیش از هفتصد نفر از آنان درحال حاضر در دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزش‌ عالی معتبر مشغول به تحصیل هستند.

رئیس شعبه بنیاد کودک استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این موسسه در استان از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده ، اظهار می دارد: با گذشت ۱۴ سال از فعالیت بنیاد کودک در استان همچنان در راستای رساندن بنیاد به جایگاه واقعی خود تلاش می کنیم.

سید محمود رادمنش، هدف بنیاد کودک در استان را کمک به ادامه روند تحصیلی کودکان و نوجوانانی می داند که پس از خداوند چشمان امیدشان به مددکاران است و می گوید: این بنیاد هم اکنون ۲۰۰ مدد جوی نخبه و مستعد دارد و درحال فعالیت برای جذب مددکاران بیشتری است.

وی، با بیان اینکه بنیاد کودک در راستای ایجاد شور زندگی در میان کودکان مستعد و نخبه در خانواده های بی سرپرست یا بد سرپرست و فراهم نمودن شرایط تحصیلی مناسب از مقطع دبستان تا مدارج علمی بالاتر برای آنان تلاش می کند، می افزاید: به تازگی بنیاد ابرار هم راستا با بنیاد کودک برای حمایت از فرزندان خانواده های بی سرپرست بدسرپرست در مقطع دانشجویی فعالیت می کند.

DSC09150 copy

حمایت از تحصیل و آموزش با حفظ شأن انسانی و پرهیز از نیازمندپروری

رادمنش، معتقد است در سالیان اخیر مؤسسات خیریه با حضور مستمر و مستحکم در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت نداشته اند و می گوید: تلاش ما بر این است که با فعالیت مداوم و جذب حامیان مالی بیشتر از نقاط مختلف استان و کشور از ظرفیت موجود در مرکز و استان های بزرگ در راستای حمایت از فرزندان نخبه و مستعد استان استفاده کنیم.

وی، می گوید: خط مشی موسسه بنیاد کودکان بر اهمیت به تحصیل و آموزش استوار بوده است. این موسسه تلاش می‌کند تا با حفظ شأن انسانی دانش آموزان، از «نیازمند پروری»، پرهیز کند و آنان را در ساختن آینده‌ای با چشم اندازهای روشن یاری کند.

رئیس شعبه بنیاد کودک استان، به فعالیت های دیگر این مؤسسه در استان اشاره می کند و می گوید: بنیاد کودک در راستای خط مشی پرهیز از نیازمند پروری، توانمند سازی مادران سرپرست خانوار و بدسرپرست را در برنامه دارد و در این مسیر می کوشد با برگزاری آموزش های فنی و حرفه ای رایگان به بانوان و آموزش مهارت به آنان، توانایی فعالیت و کار در راستای اعتلای خانواده را در میان آنان ایجاد کند.

رادمنش، برگزاری دوره های مشاوره ویژه مادران، برگزاری نمایشگاه های دوره ای نقاشی و دوره های آموزشی با هدف ایجاد شور و شوق زندگی در میان کودکان را از دیگر برنامه های بنیاد می داند.

bonyad2

چگونگی حمایت از مددجویان بنیاد کودک

مددکار و عضو هیأت امنای بنیاد کودک استان در خصوص  روش حمایت از افراد در بنیاد کودک می گوید: کودکان و دانش آموزان مستعد تحصیل از طریق کسانی که با عملکرد بنیاد آشنایی دارند، سازمانهایی مانند بهزیستی، کمیته امداد و آموزش و پرورش  به بنیاد معرفی می شوند.

گل عنبر افشون، می افزاید:  پس از انجام بررسی‌های لازم در زمینه دارا بودن شرایط و استانداردهای موسسه که شامل محصل بودن، نخبه بودن و زندگی در خانواده های بی سرپرست، بدسرپرست و کودکان طلاق است، مدارک و مستندات لازم جمع آوری می شود و  بنام کودکان در سیستم بنیاد کودک ایران پرونده‌ و شماره حساب تشکیل می ‌گردد.

وی، با بیان اینکه پرونده مددجویان بر روی وب سایت بنیاد کودک ایران قرار گرفته تا برای آنان کفیل جذب شود، می گوید:  پس از جذب کفیل ماهیانه مبلغی به عنوان «کمک هزینه تحصیلی»، به حساب قیم قانونی مددجو و یا خود وی واریز می‌ شود که مبلغ کمک هزینه بنا به وسع کفیل از ۵۰ هزار تومان در ماه شروع می شود.

مددجویان به کفیلان خود گزارش می دهند

افشون، درتوضیح نحوه نظارت بر عملکرد مددجو، می افزاید: از زمان آغاز پرداخت، مددجو، هر شش ماه یکبار  موظف به ارایه گزارش عملکرد خود به کفیل خود است، در صورتی که مددجو دچار افت تحصیلی شود از سوی بنیاد برای وی دوره های آموزشی برگزار می شود و در صورت عدم بهبود وضعیت، مددجو از پوشش حمایت های بنیاد خارج می شود.

وی، تأکید می کند: شرط حمایت از مدد جویان مستعد و نخبه بودن آنان است که مهمترین معیار در تعیین نخبگی معدل بالاتر از ۱۹ (خیلی خوب)برای محصلان دوره ابتدایی، بالاتر از ۱۸ برای دوره راهنمایی و بالاتر از ۱۷ برای دوره دبیرستان است.

برگزاری مراسم افطاری ویژه کودکان و خانواده های مددجویان بنیاد کودک

مراسم افطاری با حضور خانواده بنیاد کودک اعم از مددجویان و خانواد هایشان،  کفیلان، مددکاران و همکاران افتخاری این بنیاد و برخی از مسئولین استانی برگزار شد.

رئیس شعبه بنیاد کودک استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: مراسم ضیافت افطاری همه ساله با حضور بچه ها و خانواده های بنیاد کودک برگزار می شود و امسال نیز با دعوت از کودکان مستعد و با هدف ایجاد شور و شوق در میان کودکان و خانواده هایشان این مرسام برگزار شد.

سید محمود رادمنش، اظهار داشت: در این مراسم به مناسبت پایان سالی از مددجویان مستعد استان تقدیر به عمل آمد  و بورسیه تحصیلی به بچه های تحت پوشش به آنان اعطا شد و همچنین برخی از همکاران افتخاری بنیاد کودک استان مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی، افزود: در این مراسم همزمان با برگزاری ایستگاه نقاشی ویژه کودکان، یکی از اساتید روانشناسی برای مادران و خانواده های مددجویان به سخنرانی پرداخت.

رادمنش، با بیان اینکه از همه کسانی که برای حضور در این مراسم دعوت شده و به هر دلیلی به جمع صمیمانه مددجویان نیامدند، دلگیر نیستیم، خاطر نشان کرد: ۲۰ سال از فعالیت بنیاد کودک در سطح کشور می گذرد اما مسیری طولانی برای شناساندن اهداف والای این بنیاد به هم استانی هایی داریم که می توانند کودکان از تحصیل بازمانده استان را تحت پوشش خود بگیرند.

سخن آخر: دعوت از نیت های خیرخواه برای پیوستن به خانواده بنیاد کودک

رادمنش، در پایان سخنان خود اظهار می دارد: از همه عزیزانی که نیات خیرخوانه و خیراندیشانه دارد و هنوز هدفی برای نیات خیرخواهانه خود در نظر نگرفته اند دعوت می کنم به خانواده بنیاد کودک پیوسته و با حمایت از کودکان نخبه و کمک به تحصیل این بچه ها و رساندن آنان به آرزوهایشان در تغییر مسیر زندگی یک انسان مشارکت کنند.

وی، در خصوص نحوه شناساندن بنیاد کودک به علاقه مندان، می گوید: تبلیغ چهره به چهره و جذب کفیل به صورت هرمی یکی از بهترین راه های شناساندن این مؤسسه خیریه به علاقه مندان است، همچنین در این مسیر برنامه هایی برای استفاده از ظرفیت رسانه ها و رساندن تعداد مددجویان به ۴۰۰ نفر تا پایان سال داریم.

DSC09201 copy

DSC09190 copy

DSC09200 copy

DSC09255

DSC09128 copy

DSC09208 copy

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=154675
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما