یکشنبه 14 تیر 1394 - 17:45

قیمت داروها چگونه مشخص می شود؟/ آدرس اینترنتی قیمت داروهای شرکت های بیمه گر+ شماره تلفن برای پیگیری تخلفات دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

نکته مهم اینجاست است که قیمت دارو در سراسر کشور یکسان است و کلیه قیمت های ابلاغی توسط معاونت های غذا و دارو و سازمان های بیمه گر کنترل می شود.

قیمت داروها چگونه مشخص می شود و آیا قیمت آنها در استان ما و سایر نقاط کشور یکسان است و یا تفاوت قیمت در این زمینه وجود دارد؟ پاسخ به این سوال پس از آن بیشتر ارزش خود را پیدا می کند که دکتر چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشک استان در جلسه امروز استانداری تاکید کرد که قیمت درج شده بر روی دارو ملاک نیست و ارزش گذاری آنها آنلاین است؟

سلام دنا نوشت؛ موضوعی که ظاهرا بازتاب آن در بعضی از رسانه ها به گونه ای دیگر بوده است و حتی عده ای تیتر زدند که داروخانه ها اگر گرانفروشی می کنند، گرانفروشی نکرده اند؟! و دیگری نوشت: افزایش قیمت دارو در داروخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد تخلف محسوب نمی‌شود!

اینکه این قیمت گذاری  داروهایی ایرانی و خارجی چگونه است و اگر فردی به دنبال پیدا کردن قیمت دارویی است که با بیمه درمانی خود از داروخانه دریافت کرده است، باید چه اقدامی انجام داده و اگر شکایتی دارد، به کجا مراجعه و یا تماس بگیرد؟؛ موضوعی است که در این گزارش به آن می پردازیم.

روش قیمت گذاری دارو در کشور

قیمت گذاری دارو توسط کمیسیون قانونی قیمت گذاری دارویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می گیرد و قیمت سه گانه دارو شامل بهاء مصرف کننده، بهای فروش به داروخانه ها و بهای فروش به پخش تعیین شده و به سازمان های بیمه گر، شرکت های توزیع کننده و داروخانه های سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ می شود.

یکسان بودن قیمت دارو در کشور

نکته مهم اینجاست  است که قیمت دارو در سراسر کشور یکسان است و کلیه قیمت های ابلاغی توسط معاونت های غذا و دارو و سازمان های بیمه گر کنترل می شود.

در این زمینه و برای توضیح بیشتر مثالی می زنیم؛ قیمت داروی پلاویکس که چند روز گذشته هر عدد۸۹هزار و ۶۰۰ ریال بوده  است بر اساس قیمت جدید اعلامی کمیسیون قیمت گذاری به ۶۷۰هزار و ۲۰۰ ریال کاهش یافته است و داروخانه های سراسر کشور ملزم به رعایت این نرخ اعلامی جدید هستند.

قیمت داروهای ایرانی آنلاین اعلام می شود

درخصوص داروهای ایرانی نیز قیمت ها به صورت آنلاین(زنده) به سازمان های بیمه گر و معاونت های غذا و دارو ابلاغ و بر اساس قیمت جدید نرخ گذاری می شوند.

از سوی دیگر،مواردی تحت عنوان تعرفه خدمات دارویی و تعرفه OTC جهت داروهای آزاد به مبلغ دارو اضافه می شود.

به گزارش سلام دنا؛ جهت اطلاع از هرگونه تعهدات و قیمت داروها بر اساس بیمه درمانی خود، می توانید به یکی از سایت های زیر جهت دریافت تعهدات سازمانی مربوط مراجعه نمایید.

  • سازمان بیمه تامین اجتماعی ؛ بخش فارماکوپه داروییdaraman.sso.ir
  • پورتال بیمه سلامت؛ بخش تعهدات و تعرفه هاmsio.org.ir
  • سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح ایران؛ بخش تعرفه دارویی esata.ir

شکایت های خود را به مرکز اطلاعات دارویی بگوئید

حالا فرض بگیریم این روند را طی نموده و شاهد گران فروشی احتمالی نیز در این زمینه بودیم؛ چه کاری باید انجام داد؟

در صورت داشتن هر گونه شکایت دارویی با شماره تلفن ۰۷۴۳۳۲۳۶۱۱۰مرکز اطلاعات دارویی و رسیدگی به شکایات معاونت غذا و دارو(دانشگاه علوم پزشکی استان) در ساعت های اداری تماس حاصل بگیرید تا موضوع در اسرع وقت توسط کارشناس دارویی بررسی و اعلام نتیجه شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=154446
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناظر گفت:

    احسنت تشکر فراوان از سایت بویرنیوز  که با این شفاف سازی شبهات پیش آمده را رفع کردند و معلوم شد که آنچه ریاست دانشگاه علوم پزشکی در جلسه کمیسیون تعزیرات حکومتی گفتند عین واقعیت بوده و برخی رسانه ها ناقص منتشر کردند.

    • ناشناس گفت:

      انشاالله که به برکت این ایام و این شبها همه فروشندگان و همینطور داروسازان ما خودشون خودارزیابی کنند و اگر خدای ناکرده گرانفروشی داشته اند تصمیم بگیرند که دیگر تکرار نشود.

  2. س گفت:

    چه خوب کاش همه دستگاههاهمینگونه واحدهای نظارتی و کنترل کننده داشتند 

  3. احمدی گفت:

    بهبود خدمات  ارایه شده در واحدهای بهداشت و درمان  در یکسال اخیر قابل توجه است  بشرطی که اطلاع رسانی مناسب هم‌صورت کیرد 

  4. فرخی گفت:

    تیتر  داروخانه ها اگر گرانفروشی می کنند، گرانفروشی نکرده اند ، و متن آن که در رسانه ها چاپ شد بسیار ناقص ، و‌بی ارتباط با موضوع اصلی بود که رییس دانشگاه تشریح کرده بودند  خوب شد رسانه ای مثل بویر نیوز اطلاعات کامل را ارائه  داد 

  5. رسانه ای گفت:

    تشکر از اطلاع رسانی خوبی سایتتان. انشاالله که همه سایت ها در گزارش مطالب  تقوای الهی را رعایت کنن و به گونه ای مطالب را با دستکاری و شیطنت منتشر نکنن که باعث بدبینی مردم بشه و بعدش هم کامنت های ناروا نثار مسولین کنند. من در جریان همین موضوع قیمت دارو بودم که چگونه برخی دوستان گزارشگر با بد گزارش کردن در حق ریاست فرهیخته علوم پزشکی جفا کردند در حالیکه کاملا علمی و مستند صحبت کرده بود.

  6. ناشناس گفت:

    ایندسته خبررسانی ها باعث شفافیت  موضوعات میشود وخیلی خوبست که  رسانه ها  بدرستی اخباررا گزارش دهند تا از دامن زدن به شایعات بی اساس  جلوگیری شود آرامش یکی از مهمترین نیازهای مردم ماست ، بویر نیوز مثل همیشه گزارش خوب وکاملی گذاشتی

  7. اهل مطبوعات گفت:

     با تشکر از بویرنیوز و با آرزوی قبولی طاعات
    معاونت دارو و غذای دانشگاه و همینطور تعزیرات حکومتی استان در اطلاع رسانی کم کاری کردن که برخی افراد و رسانه ها فکر می کردند معیار قیمت دارو همان قیمت حک شده بر روی دارو هست و به همین خاطر در برابر اظهارات به حق ریاست دانشگاه گارد گرفتند. در صورتیکه با این توضیحات مشخص می شه که قیمت واقعی دارو را نمی شه براساس برچسب قیمت دارو تعیین کرد و باید به سامانه های معرفی شده مراجعه کنند. پس عدم اطلاع رسانی مناسب باعث اشتباه مردم و برخی رسانه ها شده که لازم است بیشتر اطلاع رسانی کنند.

  8. دارویار گفت:

    البته در کنار اطلاع رسانی شفاف در خصوص چگونگی تعیین قیمت دارو  لازم است که بر داروخانه ها نظارت  بیشتری از طرف تعزیرات حکومتی و معاونت دارو و غذا صورت بگیره. همینطور سازمانهای بیمه گیر قیمت نسخه ها را دقیق کنترل کنند. البته  قبول داریم که رعایت قیمت در داروخانه ها از همه اجناس و کالاها بیشتر و بهتر هست.

  9. ناشناس گفت:

    lofan be keifeite daroha tavajoh beshe .masalan jele morde estefsde banovan aslan epelicatorash keifeiate nadare va faghat banovan bichare ro be zahmat alaki mindaze

  10. کریمی گفت:

    رفتار عزیزانی که در داروخانه ها کار می کنند هم باید با توجه به گرفتاری و بیماری مراجعه کنندگان بسیار با آرامش و با صبر و حوصله به ارباب رجوع پاسخ بدهند

  11. احمد اورژانسی گفت:

    احسنت بر روابط عمومی های همیشه پاسخگوی دانشگاه علوم پزشکی که جوابگویی به سوالات و ابهامات مردمی را سرلوحه کار خود قرار داده اند .

  12. ناشناس گفت:

    تیتر داروخانه ها اگر گرانفروشی می کنند، گرانفروشی نکرده اند را خیلی سریع از روی سایت برداشتید ، به دلیل انتقاد زیاد از دکتر چمن

    • اهل رسانه گفت:

      اصلا اون تیتر را اون سایتی که زده بود اشتباه زده بود و برخی هم براساس همون گزارش و تیتر اشتباه کامنت گذاشتن. اما اگر به آرشیو همون مطلب هم مراجعه کنید می بیند که اکثر کامنت گذاران بر صحت اظهارات مستند ریاست دانشگاه صحه گذاشتند و اون مطالب را خلاف واقع دونستن.

دیدگاه شما