یکشنبه 14 تیر 1394 - 4:46

زنگ خطر بیماری ایدز در کهگیلویه و بویراحمد

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بویراحمد گفت: رفتارهای پرخطر عامل بروز بیماری ایدز بوده که زنگ خطری برای کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود و انتظار می‌رود مسئولان استانی و شهرستانی در آشنایی این بیماری عزم راسخی داشته باشند.

خبرگزاری فارس: زنگ خطر بیماری ایدز در کهگیلویه و بویراحمد/مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد هوشیار باشند

حسن تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با بیان راه‌اندازی مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بویراحمد و ارائه خدمات رایگان به جامعه هدف، اظهار کرد: سلامتی با ارزش‌ترین نعمت خدادادی بوده که حق همه انسان‌ها و تامین آن وظیفه‌ای فردی و عمومی است.

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بویراحمد اذعان کرد: گسترش بیماری‌های نو پدید و مرگ آفرین ایدز به یک معضل بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده که دنیا را وادار به مقابله با آن کرده است.

این مسئول در تعریف بیماری ایدز تصریح کرد: بیماری نقص اکتسابی بدن انسان است که سال‌ها بعد از ورود ویروس HIV (موجود بسیار ریزی است که اختصاصا انسان را درگیر می‌کند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند)به بدن ایجاد می‌شود که در اثر آن فرد دچار عفونت‌های فرصت‌طلب شدید مانند سل و برخی سرطان‌ها و …می‌شود.

تقی‌زاده راه‌های انتقال ویروس HIV را چهار طریق عنوان کرد و گفت: این ویروس از طریق رابطه جنسی، استفاده از وسایل تزریق مشترک، انتقال بیمار از مادر به کودک در دوران بارداری، زایمان و شیردهی و از طریق خون و فرآورده‌های آن قابل انتقال است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سه چهارم عامل انتقال ویروس HIV در سطح جهان از رابطه جنسی است، گفت: ایدز از جمله بیماری‌های مهم آمیزشی محسوب می‌شود که در هر دو حالت از رابطه جنسی هم جنس و غیر همجنس رخ می‌دهد.

این مسئول با تاکید بر اینکه آنچه ما را در معرض آلودگی به ویروس HIV و بیماری ایدز قرار می‌دهد رفتارهای پرخطر جنسی و تزریقی است، گفت: ویروس HIV از طریق تماس‌های عادی مثل نشستن در کنار همدیگر، دست دادن، کار کردن در یک محل، نیش حشرات، وسایل نقلیه عمومی، استخر حمام، ظروف غذاخوری، توالت، سرفه، عطسه و روبوسی منتقل نمی‌شود.

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بویراحمد اشاره‌ای به روش تشخیص احتمالی آلودگی کرد و ادامه داد: بعد از آلوده شدن شخص ممکن است سال‎ها ظاهرا سالم و بدون علامت باشد که در این مدت فرد آلوده می‌تواند عامل بیماری را به دیگران انتقال دهد که افراد دارای رفتار مخاطره آمیز باید به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند تا علاوه بر آموزش، مشاوره و ارائه وسایل پیشگیری نسبت به انجام آزمایش تشخیص HIV به صورت رایگان و محرمانه اقدام لازم صورت گیرد.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: راه‌های پیشگیری ابتلا به بیماری ایدز و ویروس HIV سلامت اخلاقی و دوری از بی‌بند و باری‌های اخلاقی و جنسی، استفاده از سرنگ‌های یکبار مصرف در تزریق، استفاده از وسایل شخصی در آرایشگاه‌های زنانه و مردانه و عدم اعتیاد به هرگونه مواد مخدر است.

وی اذعان کرد: در مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهرستان بویراحمد خدماتی از جمله ویزیت پزشک، مشاوره معاینات مامایی، آزمایشات تشخیصی و درمان به صورت رایگان و محرمانه نیز ارائه می‌شود.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری طی یک سال گذشته به منظور آشنایی مردم شهرستان بویراحمد با بیماری ایدز و راه‌های مقابله با این بیماری اقدامات خوبی انجام دادیم، گفت: متاسفانه همکاری دستگاه‌ها و ارگان‌ها در این خصوص ضعیف بوده است که انتظار می‌رود با توجه به حساسیت بالای شیوع این بیماری مسئولان همتی در این خصوص داشته باشند.

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بویراحمد بر اطلاع‌رسانی و آشنایی با بیماری ایدز و راه‌های مقابله با آن تاکید کرد و گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان همکاری لازم را نداشته‌اند که انتظار می‌رود با همبستگی و عزمی راسخ وارد میدان عمل شوند تا از وقوع این بیماری جلوگیری و افراد مبتلا شناسایی شوند.

تقی‌زاده با اشاره به وضعیت مهاجر پذیر بودن شهرستان بویراحمد و وجود مراکز دانشگاهی متعدد و عدم همکاری دستگاه‌های تاثیرگذار در این خصوص اذعان کرد: آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، هلال‌احمر، بهزیستی، صدا و سیما و امور زندان‌ها و اقدامات امنیتی با توجه به جامعه هدف خود می‌توانند طیف وسیعی را با این بیماری آشنا کنند و افراد مبتلا به بیماری را به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بویراحمد واقع در گلستان 15 معرفی کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه ایدز نه تنها برای شهرستان بویراحمد بلکه برای استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور زنگ خطر محسوب می‌شود، گفت: مسئولان ارشد استانی باید حساسیت بیشتری در آشنایی جامعه با بیماری ایدز داشته باشند چرا که مرکز مشاوره بیماری2های رفتاری به تنهایی و بدون همکاری دیگر دستگاه‌ها نمی‌تواند اطلاع‌رسانی جامع و کاملی در این خصوص داشته باشد.

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بویراحمد بیماری ایدز را زنگ خطر جهانی عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌هایی که در بحث آشنایی با بیماری ایدز می‌توانند تاثیرگذار باشند همکاری لازم را داشته باشند تا استان و  شهرستانی عاری از بیماری ایدز داشته باشیم.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=154382
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهروند گفت:

    به نظر من باید مسائل اساسی در زمینه ارتباطات جنسی بصورت کارشناسی و حسب نیاز جامعه بررسی و دنبال راهکار باشنیم اگر به همین رویه فعلی ادامه یابد و به عنوان معضل تلقی نشود باید منتظر آینده ای بسیار خطرناک و محیطی بسیار نا امن باشیم و مطمئن باشیم که در آینده امنیت نخواهیم داشت . سلامت خودمان ، فرزندانمان و کل جامعه در خطر است

دیدگاه شما