پنجشنبه 11 تیر 1394 - 17:22

شاه مهره آل سعود در بی بی سی!

۲۵ دی ماه سال ۱۳۸۸ بود که گروه ۵ نفره عطاءالله مهاجرانی، محسن کدیور، اکبر گنجی، عبدالعلی بازرگان و عبدالکریم سروش، به عنوان «اتاق فکر جنبش سبز» اعلام موجودیت کردند.

مجله مهر-نیما قاسمی: انتشار اسناد محرمانه دربار آل سعود در روزهای گذشته، موج گسترده ای از واکنش های مختلف به این اسناد را در پی داشته است.سایت ویکی لیکس چند روز قبل بیش از ۶۰ هزار سند را منتشر کرد که اغلب با سربرگ وزارت خارجه عربستان سعودی هستند و برخی با علامت «محرمانه» یا «فوری» نشانه‌گذاری شده‌اند.بخش عمده این مدارک، نامه‌های اداری، تلگراف‌ها و ایمیل‌هایی به زبان عربی است که از سفارت خانه‌های عربستان سعودی در نقاط مختلف جهان و یا دیگر ادارات دولتی در این کشور ارسال شده‌اند و با نگاهی به این اسناد می توان دریافت که جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان در کانون مکاتبات دیپلماتیک سری سعودی ها قرار داشته و رژیم سعودی برای تحقق اهداف و برنامه های خود، سیاست مهار و بی طرف سازی رسانه ها و سیاستمداران را از طریق خریدن، وسوسه، جذب و یا تهدید کردن و باجگیری در دستور کار قرار داده است.

اما در این میان یکی از کلیدی ترین اسناد منتشره ویکی لیکس، مربوط به تامین هزینه تحصیل فرزند عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد دوران اصلاحات و سر شاخه های رسانه ای ضد انقلاب در سالیان اخیر از سوی دربار آل سعود بوده است.

در سند منتشر شده توسط ویکی‌لیکس آمده که در اوایل سال ۲۰۱۲ چکی به مبلغ بیش از ۱۶ هزار پوند برای تأمین بخشی از هزینه های تحصیلی فرزند آقای مهاجرانی صادر شده است. سایت ویکی لیکس اعلام کرده که مجموعه بزرگی شامل بیش از نیم میلیون سند دیپلماتیک عربستان سعودی را به تدریج منتشر خواهد کرد.

عطاءالله مهاجرانی کیست؟

عطاءالله مهاجرانی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، معاون پارلمانی اکبر هاشمی رفسنجانی و وزیر ارشاد دولت اصلاح طلبان، در سال ۱۳۸۳ پس از افشای سوء استفاده وی از زنان و دختران در مرکز گفتگوی تمدن ها، به خارج از کشور گریخت و به عنوان سرپل های رسانه ای ضد انقلاب مشغول به فعالیت شد.

با شروع انتخابات ریاست جمهوری دهم او این بار در قامت یکی از حامیان میرحسین موسوی در رسانه ها حضور یافت.

۲۵ دی ماه سال ۱۳۸۸ بود که گروه ۵ نفره عطاءالله مهاجرانی، محسن کدیور، اکبر گنجی، عبدالعلی بازرگان و عبدالکریم سروش، به عنوان «اتاق فکر جنبش سبز» اعلام موجودیت کردند.

مهاجرانی در ایام فتنه ۸۸ علاوه بر عضویت در حلقه ۵ نفره لندن و قلم فرسایی در سایت جرس، با شبکه بی بی سی فارسی نیز همکاری تنگاتنگی را برقرار کرد.

شاهکار مهاجرانی طرح وی برای تکرار ۹ دی از طرف فتنه گران بود که در آستانه ۲۲ بهمن ۸۸، به مخالفان و فتنه‌گران پیشنهاد کرد تا برای جلوگیری از خلق حماسه دیگری همچون ۹ دی، در روز ۲۲ بهمن با مخفی کردن چماق‌های خود در زیر پالتوها، به میدان آزادی بیایند و با تصرف آن میدان، انقلابی! را خلق کنند؛ این ایده مهاجرانی به حدی خیال پردازانه بود که گروه‌های مختلف اپوزیسیون از همان ابتدا به تمسخر مهاجرانی و طرحش پرداختند.

نگاهی به سابقه روابط ارگانیک مهاجرانی و آل سعود:

معاون پارلمانی رئیس دولت سازندگی با استفاده از روابط حسنه دولت های سازندگی و اصلاح طلبان با رژیم آل سعود، توانست با مسئولان آن کشور از سال های قبل ارتباط برقرار نماید که این روابط پس از تبدیل وی به یک عنصر ضد انقلاب، نقشی فراتر از یک دوست صمیمی را برای خاندان سلطنتی سعودی ایفا می کند.

برگزاری جشن های پادشاهی آل سعود با عنوان «الجناردیه» در سفر سال ۱۳۹۰ به یک رسوایی بزرگ برای مهاجرانی تبدیل شد. با انتشار فیلم حضور وی در این مراسم، وزیر محبوب اصلاح طلبان، شرکت در جشن «الجناردیه» را افتخاری بزرگ و حضور در این ضیافت آل سعود را از «بهترین شب های عمر» خود یاد کرد!

۹ ماه پس از حضور مهاجرانی در جشن های پادشاهی آل سعود، «مركز گفت‌وگوي اديان» شاه سعودي با هزينه سالانه ۱۵ ميليون يورويي در در كاخ هافبورگ وين راه اندازي شد. درباره برنامه هاي اين مركز يك هيئت ۹ نفره از نمايندگان اديان مختلف از جمله كاتوليك ها، اوانجليك ها، پروتستان ها، ارتدكس ها، سني ها، شيعيان، وهابي ها، يهوديان، بودايي ها و هندوها تصميم گيري مي كنند و «فيصل عبدالرحمن معمر» وزير سابق آموزش دولت سعودي به عنوان دبيركل اين مركز، عطاءالله مهاجراني را به عنوان نماينده شيعيان در اين هيات ۹ نفره تعيين كرده است! اما نکته مهم در این میان محل هزینه دلارهای نفتی اهدایی عربستان سعودی در جشن های «الجناردیه» طی سال های گذشته است که تاکنون مغفول مانده است.

وقتی وزیر محبوب اصلاح طلبان، مجری پروژه های ضد ایرانی آل سعود می شود!

نامه هایی که ویکی لیکس منتشر کرده نشان می دهد رژیم سعودی درصدد سیطره بر رسانه ها بوده و آرشیو سفارت هیچ کشوری مانند سفارتخانه های سعودی پر از نامه ها و حواله های مالی برای خریدن اصحاب رسانه به منظور وادار کردن آن ها به سکوت ، همراهی و همدستی با آل سعود نیست!

سفارتخانه این کشور از کشورهای آفریقایی گرفته تا لبنان و مصر و عراق و برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس مهم ترین فعالیت خود را متمرکز بر این نمودند که رسانه ها و اصحاب رسانه و نویسندگان را تحت کنترل در آورده ، آنها را مهار کرده و به زرادخانه رسانه ای سعودی ملحق کنند و در این میان برای پیگیری و هدایت پروژه های ضد ایرانی از طریق رسانه های فارسی زبان متوسل به مهره هایی چون عطاءالله مهاجرانی شدند.

بر همین اساس بخش فارسی زبان شبکه العربیه به عنوان بازوی رسانه ای انتخاب شده و عطاءالله مهاجرانی با سفارش ویژه مسئولان عربستانی به عنوان نماینده این رژیم در این شبکه مشغول به کار شد اما در همان روزهای نخست وی متوجه شد که این رسانه جایگاه ویژه ای در بین مخاطبان ایرانی ندارد و باید به دنبال یک جایگزین مناسب با آن برای اجرای ماموریت های محوله آل سعود باشد که اتاق فکر آل سعود با بررسی شبکه های اپوزیسیون «شبکه بی بی سی فارسی» را برگزید.

افشای برخی برنامه های ارائه شده از سوی آل سعود برای تقابل با مردم ایران و جمهوری اسلامی و بررسی روند برنامه های پخش شده از بی بی سی فارسی نشانگر تمرکز ویژه این شبکه بر این محورها در جهت بهره مندی از هدایای ملوکانه آل سعود است.

در ذیل به برخی برنامه های ضد ایرانی آل سعود که پیگیری آنها از طریق استفاده از آنتن شبکه بی بی سی به عطاءالله مهاجرانی سپرده شده است، خواهیم پرداخت:

۱) تلاش براي راه اندازي جنگ قومي در ايران

بر اساس اسناد ویکی لیکس، عربستان سعودی با استفاده از گزارشات ارسالی سفیر این کشور در ایران بر روی پروژه ایجاد درگیری قومیتی در ایران حساب ویژه ای باز کرده و بر همین اساس نیز عطاءالله مهاجرانی با فعال کردن شبکه بی بی سی، پیگیر اجرایی کردن این پروژه می شود.

با نگاهی به آرشیو برنامه های این شبکه، انبوهی از اقدامات این شبکه در راستای ایجاد درگیری قومیتی در ایران در میان اقوام مختلف ایرانی مانند کرد و بلوچ و عرب و کرد و… را می توان مشاهده کرد.

محور بیشتر این برنامه ها القای تبعیض قومیتی توسط حاکمیت بین اقوام مختلف ایرانی است و در این میان حتی از حمایت علنی از گروه های تروریستی نیز ابایی ندارد.

حمایت پوشش کامل اخبار گروه های تروریستی همچون جندالله (که بی بی سی به عنوان اولین شبکه فارسی زبان در هنگام فعالیت وی تریبون خود را به او اختصاص داد!)، پژاک، جیش العدل، گروهک تروریستی خلق عرب موسوم به الاهوازی و اختصاص برنامه های ویژه به سرکردگان و سخنگویان این تروریست‌ها برای اعلام اهداف تروریستی و تطهیر خود به دفعات در طول سالیان اخیر در این شبکه تکرار شده است.

یکی از ترفند های شناخته شده در حوزه ی رسانه و خبر، استفاده از تکنیک «عنوان گذاری برای عناصر خبری» است. در این ترفند، عبارات مد نظر در یک یا چند عنصر از عناصر اصلی خبری (چه/چگونه/چه کسی/کِی/کجا) جاگذاری می شود، یعنی به جای ذکر نام فرد (عنصر فاعلی/چه کسی) وی را به اعتبار دین یا قومیتش می خوانند.

تیتر نویسی بی بی سی در خصوص اعدام تروریست‌ها این گونه است که آن ها را نه به نام و نه به جرمشان، بلکه با قومیتشان تیتر می کند تا در ضمیر ناخودگاه مخاطب، علت و انگیزه ی دستگاه قضایی از اعدام ها، مسائل قومیتی جلوه کند.

بی بی سی بدون اشاره به عضویت این ۴ تن در گروهک تروریستی “کتیبة الاحرار” و نقش آنها در به خاک و خون کشیده شدن مردم در عملیات تروریستی از آنها با عنوان “فعال عرب” نام می برد!

۲) تلاش برای سنگ اندازی در مسیر مذاکرات هسته ای

رژیم آل سعود با مشاهده افزایش نفوذ روزافزون جمهوری اسلامی در منطقه، از ابتدا مخالف رسیدن طرفین مذاکرات به یک توافق خوب بوده و در همین زمینه نیز با استفاده از گزارشات ارسالی سفیر این کشور در ایران، محورهای گسترده ای را تعریف و به شبکه بی بی سی فارسی ابلاغ می نماید.با بررسی روند پوشش اخبار مذاکرات هسته ای در این شبکه به آسانی می توان به یک همگونی ارگانیک و هماهنگ با آل سعود پی برد و حضور شخص عطاءالله مهاجرانی در ویژه برنامه های این شبکه در این موضوع حکایت از پشت پرده های برنامه ریزی گسترده این شبکه دارد.

تضعیف جبهه مقاومت در منطقه با حمله به گروه های مقاومت همچون حزب الله لبنان و حماس، ایران هراسی و ایجاد وحشت در بین مردم از ترس حمله آمریکا به ایران، برنامه های ضد فرهنگی، استفاده از اخبار جعلی برای ایجاد در گیری در ایران(همچون اغتشاش مهاباد که بهانه مرگ یک کارگر هتل رخ داد و نحوه همکاری بی بی سی و آل سعود در برافروخته شدن شورش با تکیه بر انتشار شایعات افشا گردید)، حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی و پوشش اخبار مرتبط با آنها، زنده نگهداشتن فتنه گران و …از دیگر محورهای ابلاغی آل سعود به بی بی سی فارسی می باشد که در طی سالیان اخیر پیگیری شده است.

مهاجرانی در بی بی سی به دنبال چیست؟

در طول سالیان اخیر ناامیدی دشمنان از براندازی جمهوری اسلامی با آزمایش گزینه های مختلف از جمله راه انداختن جنگ ۸ ساله، گزینه “براندازی نرم” به عنوان تنها گزینه پیش روی آنها قرار گرفته است و در این میان نیز عربستان سعودی برای ایفا کردن نقش خود از هزینه کردن دلارهای نفتی هیچ ابایی ندارد و بهترین گزینه برای پیشبرد برنامه خود را بر اساس اسناد منتشره استفاده از رسانه های مختلف همچون شبکه های ماهواره ای و اجتماعی تشخیص داده است.

این رژیم تلاش می کند با تکیه بر منابع مالی و استفاده از مهره هایی چون عطاءالله مهاجرانی با در اختیار گرفتن شبکه بی بی سی فارسی “اتاق عملیات ویژه” در این شبکه تاسیس کرده و بدون تحت تاثیر قرار دادن دیگر ماموریت های محوله از سوی دولت انگلیس به مسئولان بی بی سی فارسی، برنامه های ضد ایرانی خود را که پیش از این طریق شبکه های عربی همچون العربیه برای مخاطبان مناطق مرزی همچون خوزستان دنبال می کرد به زبان فارسی و برای عموم مخاطبان داخل کشور پخش و از این راه بتواند حوادثی چون اغتشاش مهاباد و… را هدایت کند.

گفتنی است افشای اسناد گسترده از نقش بی بی سی فارسی در ایجاد و هدایت ناآرامی‌های مختلف،کوبیدن بر طبل تفرقه و درگیری های قومیتی و فرقه ای، نشانگر آن است که اگر چه مدیران این شبکه در سالیان اخیر تلاش کردند تا در پوشش فعالیت رسانه ای، اقدامات ضد امنیتی خود را پیگیری کنند اما ناکام ماندن بخش گسترده ای از پروژه های محوله موجب شده و آمدن شبح تعطیلی این رسانه بر سر مسئولان آن موجب گردیده تا در ماه‌های اخیر شاهد آن باشیم که این شبکه رسما به ماهیت اصلی خود به عنوان یک شبکه هماهنگ کننده اغتشاشات و اقدامات تروریستی بازگشته و اینگونه به صورت عیان در صحنه حضور پیدا کند حتی اگر منجر به از دست دادن ماهیت رسانه ای خود شوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=154096
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما