چهارشنبه 10 تیر 1394 - 13:18

فساد اقتصادی در قشم 13 هزار یا 50 هزار میلیارد تومان؟/ چشم‌انداز توافق در 5، 6 ماه آینده چگونه است!/ دو نامه مهم سیاسی/ یارانه ها و مسکن مهر اقتصاد برانداز است/ ورود گام به گام اصلاح طلبان به مجلس

یک روز بعد از پایان ضرب الاجل مذاکرات هسته ای و تمدید یک هفته ای آن باعث شده است که روزنامه های امروز چهارشنبه دهم تیر همچنان مهم ترین عنوان های خود را به مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 5+1 اختصاص بدهند و در مطالب خود به تحلیل پیرامون چرایی این تمدید و بیم و امیدهای هسته ای بپردازند.

در این میان موضوعات سیاسی از جمله دو نامه مهم سیاسی در روز گذشته مورد توجه روزنامه ها قرار گرفته است.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چهارشنبه دهم تیرماه را مرور کنید.

«روزنامه قانون»، در گزارشی با عنوان «7 روز وقت اضافه براي توافق خوب»، به وقایع اتفاق افتاده در این چند روز در وین می پردازد و در مطلبی به نقل از محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان می نویسد«محمدجواد ظریف،دیروز و پیش از دیدار با همتای آمریکایی خود گفت که:«همه مسئولان ایرانی گفته اند که آماده یک مذاکره و یک داد و ستد معقول و منطقی هستیم.» وی همچنین با شااره به توافق مدنظر ایران نیز گفت:«تنها توافقی پایدار خواهد ماند و مردم ایران خواهند پذیرفت که عادلانه،متوازن وبراساس عزت ملی و حقوق مردم ایران باشد و فکر می‌کنم طرف مقابل درک کرده که بدون یک توافق خوب و بدون شناسایی حقوق مردم ایران، رسیدن به یک توافق دراز مدت امکانپذیر نیست.»

این روزنامه در ادامه این گزارش به اهمیت روز 7 جولای به عنوان ضرب الاجل جدید هسته ای می پردازد و می نویسد« آنچه اکنون 7 جولای را به تاریخی مهم تبدیل کرده که زمان مذاکرات نمی‌تواند ازآن بیشتر شود،تلاش کنگره برای به دست گرفتن زمین بازی است. کنگره به صراحت اعلام کرده 7 سپتامبر برای آنان روزنهایی است و حال همه نگاه‌ها به زمان اضافی دوخته شده است. بازی اکنون در نیمه اضافی اول در جریان است و باید دید آیا گل طلایی نتیجه نهایی را تا پیش از 7 جولای مشخص می کند یا خیر.»

روزنامه قانون همچنین در گفت و گوی ویژه ای با حميد رضا مومني، مدير عامل منطقه آزاد قشم با عنوان «مناطق آزاد را با زمين‌فروشی اداره كردند» به فسادها در مناطق آزاد در دوران گذشته پرداخته است. مومنی در پاسخ به سئوالی پیرامون فساد 13 هزار میلیارد تومانی در منطقه آزاد قشم بیان کرد که «نه اين رقم‌ها صحت ندارد. 13 هزار ميليارد يا مثلا 50 هزار ميليارد تومان مهم نيست. مهم اصل فسادي است كه در اين مناطق صورت گرفته و موجب غارت بيت‌المال مي شود. ما حق نداريم بيت‌المال را هرجور دل‌مان خواست به فروش برسانيم. چرا ما در مناطق آزاد عقب افتاده شديم؟ به خاطر همين اقدامات بوده است.»

«روزنامه کیهان» امروز نیز در یادداشتی انتقادی به قلم محمد ایمانی با عنوان «اصالت توافق یا اصالت دستاورد» به موضوع مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 پرداخته است. وی در این یادداشت می نویسد« مذاکرات هسته‌ای به ایستگاه پایانی رسیده است. این عبارت تکراری، برای افکار عمومی ما در طول 12 سال گذشته آشناست. 12 سال مذاکره مذاکره‌کنندگان ایرانی- از روحانی تا لاریجانی و از جلیلی تا ظریف- تجارب بسیار ارزشمندی را برای ما درباره بد نهادی طرف آمریکایی و غربی انباشته است. اکنون بی‌محتواترین توافق آن است که پس از 12 سال مذاکره و اعتمادسازی و پذیرش محدودیت‌های داوطلبانه، متعهد شویم که 10-12 سال دیگر (به اندازه یک عمر) معطل بمانیم و منتظر، تا شاید غرب بتواند به ما اعتماد کند! آژانس بعد از 12 سال بازرسی بی‌سابقه- حتی در حد اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی چند باره از پارچین – می‌گوید با وجود نیافتن سندی مبنی بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران، هنوز هم قادر نیست در این باره تضمین و اطمینان بدهد! اکنون پرسش مهم این است که آیا توافق خوب و عزتمندانه و مبتنی بر منافع ملی ما امکان‌پذیر است؟ و آیا هر توافقی که تیم ما بپذیرد، خوب است و آنها به اعتبار تأیید رهبری، چک سفید امضا گرفته‌اند؟»

ایمانی در پایان این یادداشت با کنایه بیان می کند که «چشم‌انداز توافق در 5، 6 ماه آینده چگونه است! آمریکا آن گونه که جیمز کلاپر رئیس جامعه اطلاعاتی این کشور می‌گوید ایران را تهدیدی جدی و مستقیم علیه خود می‌داند. آمریکایی‌ها دلیلی نمی‌بینند حربه تحریم را متوقف کنند. آنها در عین حال چشم به انتخابات مجلس و خبرگان ما در اسفندماه دوخته‌اند و اینکه جریان تجدید نظر طلب مرعوب بتواند به عمق نظام راه پیدا کند. بنابراین آمریکا به شرایطی می‌اندیشد که اولاً تحریم‌ها را به نحوی بر ندارد که موجب قدرتمندتر شدن ایران شود ثانیاً فضای خیال و آرزو در قبال مذاکره و توافق حفظ شود؛ نه آن که چنان تحریمی لغو شود و نه آن گونه که آشکار شود توافق باغرب در اقتصاد ایران معجزه نمی‌کند. مطلوب آمریکا، گسترش محدودیت‌های هسته‌ای در کنار مبهم ماندن نتیجه توافق بر اقتصاد ایران تا زمان برگزاری انتخابات است. البته می‌توان حدس زد که مانند یکی دو سال اخیر، عملیات روانی و نمایش در باغ سبز در دستور کار نشریات بزک کننده آمریکا باشد.»

«روزنامه  اعتماد » در گزارش یک خود به موضوع «دو نامه مهم سیاسی» روز گذشته پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد:« جزييات دو نامه مهم سياسي در فضاي خبري و رسانه اي منتشر شده است. ديروز رييس مجلس خبرگان رهبري از نامه رييس جمهور به مقام معظم رهبري خبر داد: نامه اي كه پيرو آن مقام معظم رهبري دستور ارجاع يك اختلاف به هيات حل اختلاف قوا را داده است. هيات حل اختلاف قوا چهار سال پيش بنا به دستور مقام معظم رهبري تشكيل شد تا راه حلي باشد براي حل اختلافات سه قوه. موضوع نامه همان طرحي است كه حسن روحاني و دولتش نسبت به برخي بندهاي آن كه در مجلس تصويب مي شد نظر مساعدي نداشت. مجلس اما طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر را با وجود مخالفت دولت تصويب كرد و شوراي نگهبان نيز پس از چند مرحله ايراد آن را تاييد كرد. رييس جمهور اما گويا هم در مقام اجراكننده قانون و هم در مقام يك حقوقدان با برخي مواد اين قانون مشكل دارد. مشكل را نه با عدم اجراي قانون كه با استفاده از همان راه حلي كه چهار سال پيش در نظر گرفته شده بوده مي خواهد جلو ببرد. حالااين هيات حل اختلاف قوا است كه بايد در مورد اختلاف مجلس و دولت در مورد اين قانون تصميم بگيرد. اما ديروز كمي آن طرف تر علي مطهري هم براي چندمين بار دست به قلم برد و نامه اي خطاب به قاضي القضات نوشت: نامه اي كه گويا جرقه آن از همايش سه روز پيش هفته قوه قضاييه خورده است و علي مطهري با توجه به تاكيدات قاضي القضات در مورد حوادث سال ٨٨ درخواست آن را كرده است تا با روشن شدن سهم هر دو طرف در وقايع ٨٨ به ماجراي تلخ سال ٨٨ پايان داده شود، دو نامه اي كه ديروز نوشته شدند تا هر دوي آنها تكليف دو بحث جداگانه را روشن كنند.»

همچنین این رونامه در گزارشی به اظهارات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازي در نخستين نشست علمي نقشه راه تامين مالي مسكن در دانشگاه علامه طباطبايي پرداخته است. آخوندی در این مراسم با انتقاد شدید از پرداخت یارانه های نقدی و مسکن مهر این دو موضوع را اقتصاد برانداز معرفی کرده است.

مصطفی ایزدی در ستون ینگاه روز روزنامه اعتماد به انتخابات مجلس آینده با عنوان « ورود گام به گام اصلاح طلبان به مجلس» پرداخته استت و می نویسد:« مهم ترين مانع حضور چهره هاي شاخص اصلاح طلب در مجلس دهم، نظارت استصوابي است. اين مانع به آساني برطرف شدني نيست تلاش براي رفع آن به احتمال قوي ناكام مي ماند. از آنجايي كه در ميان هواداران اصلاحات در سراسر كشور، چهره هاي فرهيخته و كارشناسان برجسته فراواني وجود دارند، انتخاب نامزدهاي شايسته و اصلح براي حضوردر مجلس دهم، چندان دشوار نيست. اصلاح طلبان، جمع كثيري از اصولگرايان معتدل را همراه خود دارند. اين وضع البته شرايط خاصي را براي اصلاح طلبان فراهم مي آورد. بديهي است در ميان اصولگرايان، دسته ها و گروه هايي هستند كه مي خواهند جداگانه در تبليغات انتخابات شركت كنند، ا ما تجربه سال ٩٢ نشان داد كه وحدت و اتحاد بين نيروهاي اصلاح طلب و اصولگرايان هوادار دكتر روحاني آسان است.»

«رونامه آرمان» در گزارشی با عنوان «محتشمی پور باز می گردد» می نویسد:« محتشمی‌پور در عراق باشد یا در ایران اما اصلاح‌طلبان همواره آغوش خود را برای پذیرش او به‌عنوان یک لیدر سیاسی میانه‌رو باز گذاشته‌اند و انتظار می‌رود تعدادی از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان با باز شدن چتر سیاسی محتشمی‌پور در زیر آن قرار گیرند که البته اکنون زمزمه‌هایی در این راستا شنیده می‌شود و باید منتظر ماند.»

آخرین «روزنامه جوان» است که در مطلبی انتقادی به قلم رحیم نعمتی نوشته است، مثل این که تکلیف ضرب الاجل ۳۰ ژوئن هم مثل ضرب الاجل قبلی شده، چرا که دفعه قبل قرار بود توافق سیاسی در پایان ماه مارس به دست بیاید اما کار توافق بعد از سه روز و با انتشار بیانیه ای تمام شد که به تفاهم لوزان مشهور شد. حالا هم تمدید چندروزه مذاکرات، چنان که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت؛ توافق شده تا ضرب الاجل جدیدی برای مذاکرات تعیین نشود. پس روشن است که توافق نهایی یا در چند روز بعد به دست می آید یا نه.

هیئت ایرانی چه تعبیری از توافق خوب را در نظر دارد که با توجه به آن پای توافقی را امضاء کند. هرگونه توافقی که منجر به فعالیت هسته ای محدود و بسیار کنترل شده باشد به معنای عبور از خط قرمز تعیین شده از سوی رهبر ایران است که پایه اساسی توافق خوب را تشکیل می دهد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=153904
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما