سه شنبه 9 تیر 1394 - 12:59

احمدی نژاد نمی‌خواهد …

مصطفی داننده

مصطفی داننده – در دنیای سیاست، تمام حرف‌ها، نوشته‌ها، نشستن‌ها، راه رفتن‌ها و … معنای خاص خود را دارد. معنایی که می‌تواند از استراتژی‌های سیاسی آنها پرده برداری کند. به طور نمونه بررسی رفتار و کردار محمود احمدی نژاد، به خوبی می‌تواند بیانگر این معنا باشد.

با نگاهی به عکس‌های مراسم تشییع شهدا در تهران و دیدار مسئولان نظام با رهبرانقلاب یکی از مسائلی که جلب توجه می‌کند، حضور احمدی نژاد است. رئیس جمهور سابق ایران به طور قابل توجهی حضور خود در صحنه رسانه‌ای کشور تشدید کرده است. در سال گذشته احمدی نژاد در مراسم این چنینی، به ویژه در بیت رهبری در گوشه می‌نشست و اهالی رسانه مجبور بودند برای یافتن احمدی نژاد، عکس‌ها را مرور کنند تا موقعیت رئیس جمهور سابق ایران در مراسم را بیابند. اما در آخرین مراسم بیت مقام معظم رهبری، احمدی نژاد در ردیف کنار رهبرانقلاب نشسته بود، درست جایی کنار فرمانده کل سپاه. یا درمراسم تشییع پیکر شهدا به جایگاه ویژه رفت و برای مردم دست تکان داد.

احمدی نژاد با این رفتار به دنبال یک هدف اساسی است. دو سال از دوران احمدی نژاد می‌گذرد و شاید عده‌ای او را به خاطرات سپرده‌اند و این برای مردی که دوست داشت همیشه تیتر اصلی رسانه‌ها و مورد توجه مردم باشد سخت است. به خاطر همین احمدی نژاد با اتخاذ استراتژی حضور در صحنه می‌خواهد به همه یادآوری کند که او هنوز هست. راهبردی که او انتخاب کرده است یک راهبرد درست است. اگر کمی به گذشته برگردید می‌بینید که نخست وزیر 8 ساله و دهه 60 ایران، به مدت بیست سال خود را از صحنه سیاسی کشور دور کرد و وقتی بعد از این سال‌ها پای به عرصه گذاشت، بسیاری از نسل سومی‌ها او را نمی‌شناختند و بسیاری از نسل اول و دومی‌ها هم به ذهن خود فشار آوردند تا چهره او را به یاد آوردند.

احمدی نژاد نمی‌خواهد ...

رئیس جمهور سابق ایران اما می‌خواهد در صحنه باشد حتی اگر این در صحنه بودن، به دست تکان دادن در مراسم تشییع پیکر شهدا باشد.

او امیدوار است این حضورهای پررنگ، او را از تعقیب احتمالی پرونده هایش مصون نگه دارد خاصه آن که دو معاونش اینک در اختیار قانون قرار دارند، یکی زندانی است، دیگری بازداشت و البته تنی دیگر از اطرافیانش هم پرونده های مفتوحه دارند. دقت کنیم که تلاش احمدی نژاد برای پررنگ دیده شدن، همزمان با گشوده شدن پرونده های دوران ریاست جمهوری اش بیشتر شده است.

این حضور پررنگ در سال 94 پیام دیگری نیز دارد و آنهم آماده شدن احمدی نژاد و احمدی نژادی‌ها برای انتخابات مجلس است. با توجه به شناختی که از احمدی نژاد در این سال‌ها به دست آمده است به نظر نمی‌رسد او خود راغب به حضور در پارلمان دهم باشد. احمدی نژاد مردی نیست که بنشیند و شاهد ریاست لاریجانی یا عارف و یا هر فرد دیگری به غیر از خود بر قوه مقننه باشد. او همیشه دوست دارد مرد اول باشد. رئیس جمهور سابق با توجه به پایگاه ضعیف اجتماعی اش می‌داند، نمی‌تواند اکثریت مجلس را به دست بگیرد و به خاطر همین نمی‌تواند به ریاست مجلس فکر کند ولی می‌تواند با ارائه یک لیست از حامیان خود اقلیتی را در مجلس تشکیل دهد. تا هم در صحنه سیاسی کشور باقی بماند و هم خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده کند و هم مسیر روحانی را تا حدودی سد کند.

احمدی نژاد بهتر از هر سیاستمداری در ایران، قدرت رسانه را درک کرده است و سعی می‌کند از این طریق خود را در صحنه سیاسی کشور حفظ کند.

تقریبا هیچ جریان سیاسی از احمدی نژاد حمایت نمی‌کند و این یک امر بی سابقه در میان روسای جمهور ایران است. تمام روسای جمهور ایران بعد از رحلت امام یک پشتوانه فکری، سیاسی و جریانی دارند اما احمدی نژاد هیچگاه نتوانست چنین جریانی را برای خود ایجاد کند. امروز کمتر سیاستمداری را می‌بینید که حاضر باشد با کارت بازی احمدی نژاد وارد رقابت شود و همین دلیل باعث شده است تا او خود دست به کار شود و برای آینده سیاسی خود فکری بیندیشد. 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=153748
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محمود گفت:

    همان روزی که احمدی نژاد در صحنه سیاسی حضور پیدا کرد به پشتوانه هیچ حزب و گروه خاصی نبود فقط تکیه گاهش را خدا قرار داد و حمایت توده مردم ، و رازکینه توزی ها با وی و کابینه خدومش و همچنین ماندگاری اش در قلب مردم همین عدم وابستگی به جناحها بوده است لذا کارت بازی برای دیگران در شان و شخصیتش هم جایی ندارد . خدا نگهدارش

  2. محمد گفت:

    درود بر مرد بزرگ ماهمه منتظریم ازاین شیب ملایم خسته ایم

  3. مردم گفت:

    احمدی نژاد خودش یک جریان پویا و زنده و جاری است . یک جبهه مقتدر و گسترده است . بقیه مجبور خواهند شد برای جلوگیری از اضمحلال خویش به دامن ایشان آویزان شوند . آینده ی نزدیک قضاوت خواهد کرد که هیچکس را یارای مواجهه و رویارویی با این مرد مردمی نخواهد بود . رقبای پهن پیکرش برای مخدوش کردن وی شبانه روز در تلاشندکه با تهمت و افترا چهره ایشان را در اذهان مردم مخدوش نمایند اما غافل از اینکه :
    چراغی را که ایزد برفروزد / هرآنکس پف کند ریشش بسوزد !!

  4. ناهید گفت:

    محمد؟ روم به دیوار
    خاک بر سرت

  5. به عشق محمود . گفت:

    چپ راست کار گزار علیه خدمتگزار ،آقایان ازمردمی بودن و کاری بودن و زیر بار نرفتنش میترسن . 

    • ناشناس گفت:

      متاسفم براتون روزانه داره آمار جدید اختلاس و دزدی و رانت خواری از دولت این آقا بیرون میاد ،شماها دیگه کی هستین ……..

  6. پیرو ولایت گفت:

    درود بر مرد یکه تاز سیاست و جوانمردی که با تمام انتقادات و تخریبهایی که در طی دو سال گذشته علیه ایشان انجام گرفت هیچگونه واکنشی نشان نداد و آنها را بیسواد و تازه به دوران رسیده نخواند…شما بیان کردید که هیچگونه جریان سیاسی از ایشان حمایت نمیکنند و لازم به ذکر است که اکثریت جریان اصولگرایان هر چند با تمام انتقاداتی که از ایشان دارند از جناب آقای احمدی نژاد حمایت میکنند چرا که ایشان مورد تایید ملت بزرگ ایران و پیرو ولایت و رهبری میباشند که مردم ایران در طی دو سال گذشته چنین مواردی را به خاطر سپرده اند.ضمن یادآوری عرض میکنم که ایشان مورد حمایت قشر زحمت کش و مستضعف جامعه میباشند نه نظام سرمایه داران….

  7. درود گفت:

    احمدی نژاد هنوز هم مردم را دارد بس است . کاری به اقلیت ها و اکثریت های سیاسی هم ندارد به این مگن مَرد … 

  8. م گفت:

    همیشه و همه جا حرف از احمدی نژاد معلومه همه ازش می ترسن چون باز خودش رییس جمهور میشه تنها رییس جمهوری که بین مردم محبوبیت داشت خودش بوده. همانطور که همه الان می دونن دو سال آخرش آقای مهدی هاشمی باعث تشدید تحریم ها و گرونی ها تو کشور شد

  9. .... گفت:

    من احمدی نژادی نیستم ، یعنی اصلا اعتقادی به این حرفا ندارم، از نظر من کسی خوبه که برای خدا ومردم صادقانه خدمت کند، اما به جان خودت اگر یک بار دیگر احمدی نژاد به قدرت برگردد، دقیقا همین تو و امثال تو هستید که بزدلانه و چاپلوسانه بر علیه روحانی مطلب می نویسید، کاش شماهایی که به برکت این سایتها دست به قلم شده و اظهار وجود می کنید لااقل ابتدایی ترین اصول نقد و نگارش را می دانستید.

دیدگاه شما