سه شنبه 9 تیر 1394 - 12:57

پیش بینی شریعتمداری از آینده مذاکرات/ میانبرهای احمدی نژاد برای فعالیت های یکتا/ رونمایی از مانیفست نواصلاح گرایی/ پرونده مرتضوی در پیچ آخر/ روايت تكان دهنده از زندگي امروز دهه شصتي ها

روزنامه های امروز سه شنبه نهم تیر همچنان مهم ترین عنوان های خود را به مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 5+1 اختصاص داده اند. در این میان همه روزنامه ها سعی کرده اند که با گزارشات مختلف موانع دستیابی به توافق هسته ای پیش از پایان ضرب الاجل را بیان کنند.

در این میان موضوعات سیاسی پیش روی انتخابات اسفندماه بازار داغی دارد. به نحوی که روزنامه های اصلاح طلب همچنان به دنبال موشکافی در مورد فعالیت های احمدی نژاد هستند و رونامه های اصولگرا به دنبال ایجاد فضای وحدت میان این طیف سیاسی هستند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های سه شنبه نهم تیرماه را مرور کنید.

در «روزنامه کیهان»، حسین شریعتمداری یکی از معدود یاداشت های روز را در مورد موضوع مذاکرات هسته ای به صورت بدبینانه به قلم درآورده است. وی در این یادداشت با عنوان «دو سوی این نقشه راه» ضمن پرداختن به مفهوم توافق خوب می نویسد« برخلاف تصور برخی از دوستان که روزهای پیش‌روی را مرحله پایان مذاکرات تلقی می‌کنند و احتمال دستیابی به یک توافق را دور از انتظار نمی‌بینند، با قاطعیت و به یقین می‌توان گفت که هیچ توافقی در پیش نخواهد بود، و باز هم مانند 12سال گذشته، مذاکرات در مرحله پایانی خود با شکست روبرو می‌شود مگر آن که یکی از دو حالت اتفاق بیفتد. اول آن که ما از حق مسلم و قانونی خود که حفظ صنعت هسته‌ای کشورمان است دست بکشیم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب«به یک کاریکاتور از فعالیت هسته‌ای و تابلوی بی‌محتوا» تن بدهیم و حالت دوم این که، حریف با دست کشیدن از نگاه سلطه‌جویانه خود، برخورداری ایران اسلامی از صنعت هسته‌ای را بپذیرد. ولی هیچیک از دو حالت یاد شده در افق پیش‌روی دیده نمی‌شود بنابراین، از هم‌اکنون به جد می‌توان پیش‌بینی کرد که توافقی در میان نخواهد بود و از آنجا که طرف مقابل قواعد بازی و اصول مذاکرات را رعایت نکرده و برخلاف روال تعریف شده مذاکرات، موضوع مذاکره- کف مذاکره- را که برخورداری ایران از صنعت هسته‌ای بوده است، دور زده است، به عنوان عامل اصلی شکست مذاکرات شناخته می‌شود. روشنگری مستند در این‌باره وظیفه‌ای است که علاوه بر دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای برعهده همه جریانات سیاسی- صرفنظر از سلیقه‌های متفاوت آنها- نیز هست و باید در انجام این وظیفه، دولت و تیم هسته‌ای را همراهی کنند.»

«روزنامه ابتکار» نیر یک خود را به فعالیت های انتخاباتی نزدیکان سابق احمدی نژاد اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«میانبرهای احمدی نژاد برای فعالیت های یکتا» می نویسد«برخلاف تاکید مکرر مسئولین وزارت کشور مبنی بر غیرقانونی بودن تشکل سیاسی یکتا، احمدی نژادی ها برای دور زدن قانون مسیری تازه ای پیدا کرده اند. سیدمحمد حسینی(وزیر سابق ارشاد) عضو هیئت موسس جبهه یکتا ضمن تاکید بر اینکه جبهه «یکتا» بنا دارد در کل مسائل کشور تاثیرگذار باشد گفته است که جبهه «یکتا» حالت یک حزب و تشکل رسمی سیاسی را ندارد بلکه یک جبهه گفتمانی است.وزیر ارشاد فرهنگ اسلامی دولت دهم در گفت و گو با فارس با بیان اینکه ما تاکید داریم تا گفتمان امام(ره) و رهبری را در کشور تبیین و تعریف کنیم و این مسئله یکی از محورهای اساسی ما است، تصریح کرد:‌ این مجموعه به طور طبیعی می‌تواند در مقاطع حساسی نیز تاثیرگذار باشد.وی تاکید کرد: جبهه «یکتا» هم‌راستا با اهداف اصولگرایان حرکت خواهد کرد و با آنان هماهنگ خواهد بود.از سوی دیگر کامران دانشجو وزیر علوم در دولت دهم در گفت و گو با فارس به اظهارات مقامات وزارت کشور مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت جبهه یکتا، واکنش نشان داد و اظهار کرد:‌ بنده خودم در وزارت کشور معاونت سیاسی را در دولت دهم برعهده داشتم بنابراین معتقدم ایراد دوستانه از منظر حزبی است.وی ادامه داد:‌ آن تعریفی که مقامات فعلی وزارت کشور در مورد جبهه دارند حضور 5 حزب و یا بیشتر است اما در گذشته دو حزب هم می‌توانستند یک جبهه راه اندازی کنند البته قانون جدید هنوز در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است اما در عین حال ما یک جبهه گفتمانی تشکیل دادیم مگر در مسیر گفتمان امام و رهبری حرکت و‌آن را مطالبه کردن مجوز می‌خواهد.

روزنامه اصلاح طلب «شرق» نیز در گفت و گو با محمدرضا تاجیک با عنوان « بازگشت به دقايق سازنده٧٦» به رونمایی از مانیفست نواصلاح گرایی پرداخته است. در بخشی از این مصاحبه می خوانیم که« تاجیک معتقد است همان‌طورکه مفهوم آزادی توانست محور عمومی جنبش اصلاحی در سال ٧٦ تلقی شود، اما به مثابه مسئله‌ای که هنوز برطرف نشده کماکان می‌تواند مسئله عمومی باشد. به اعتقاد تاجیک اصلاحات پروژه‌ای ناتمام است که با قابل‌فهم‌کردن و به‌روزکردن آن برای نسل جدید می‌توان از آن تعبیر به نو‌اصلاح‌گرایی کرد. نظریه‌ای که شاید به‌جرئت بتوان گفت در حال تبدیل‌شدن به یک ایدئولوژی است و تاجیک مانیفست آن را تدوین کرده و به‌زودی در قالب کتاب منتشر خواهد شد، ایدئولوژی به‌مثابه تئوری راهنمای عمل نه برای تاریخ، بلکه برای تاریخ‌ها. او در این مسیر با رئیس دولت اصلاحات، سعید حجاریان، عارف و دیگر نظریه‌پردازان هم مشورت کرده است.»

صادق زیبا کلام نیز در ستون یادداشت این روزنامه با عنوان « ظریف‌کاری «ظریف» به موضوع مذاکرات هسته ای پرداخته است. وی در این مقاله سعی کرده است که علت سفر ظریف به تهران را قطعی بودن توافق معنا کند و در همین رابطه می نویسد،« آمدن دقیقه ٩٠ دکتر ظریف به تهران اگرچه از پیش برنامه‌ریزی‌شده اعلام شد، اما برخی رسانه‌ها از رایزنی‌های او در تهران برای آخرین جمع‌بندی‌ها و سپس بازگشت وی به وین خبر دادند. این امر می‌تواند مبین این نکته باشد که توافق نهایی پیش‌روی طرف‌ها قرار دارد وگرنه دلیلی برای این اقدام وجود نداشت. اگر احتمالا بن‌بستی به وجود آمده بود، یقینا او به‌جای گرفتن این تصمیم، در هتل کوبورگ می‌ماند و تلاش می‌کرد با چانه‌زنی‌های دشوار که تخصص وی است، بن‌‌بست‌شکنی‌ کند.»

«روزنامه آرمان» نیز امروز عکس یک خود را به آقای مرتضوی و پرونده قضائی وی اختصاص داده است و در گزارشی با عنوان « پرونده مرتضوی در پیچ‌آخر» به مصاحبه با سعید مرتضوی می پردازد و در ادامه می نویسد، « قاضی محمدرضا محمدی‌کشکولی درمورد آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی و اینکه آیا استعلاماتی که قرار بود از سازمان تامین‌اجتماعی و وزارت رفاه به دادگاه ارسال شود، موثر بوده است، گفت: پاسخ استعلامات به دادگاه ارسال شد اما ناقص بود و درخواست کردیم کامل ارسال کنند. قاضی پرونده رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی افزود: احتمالا دادگاه تا دو جلسه دیگر به پایان می‌رسد. وی در مورد اینکه آیا تا دو جلسه دیگر تمام پرونده‌های مفتوح در مورد این متهم به پایان می‌رسد، گفت: هر سه پرونده این متهم را تلاش می‌کنیم تا دو جلسه دیگر یعنی در نیمه نخست امسال به پایان برسانیم.»

«رونامه جوان» نیز در گزارش با عنوان «وین منتظر تصمیم اوباما» به موضوع مذاکرات هسته ای می پردازد و در بخشی از گزارش خود بیان می کند که « قرار است جمع‌بندي مونيز و كري توسط اوباما، جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور و سوزان رايس، مشاور امنيت ملي و برخي ديگر از مشاوران ويژه رئيس‌جمهور امريكا مورد بررسي قرار گرفته و قبل از بازگشت وزير خارجه ايران به محل مذاكرات هسته‌اي تصميم نهايي در خصوص آن صادر شود. اگر خبري كه مهر از وين منتشر كرده درست باشد، معني و مفهوم تلويحي آن اين است كه حالا اين رئيس‌جمهور امريكاست كه با توجه به چارچوب هايي كه طرف ايراني طي دو روز مذاكره مشخص كرده، درباره توافق يا عدم توافق با ايران تصميم بگيرد. اين در شرايطي است كه اوباما، از يك طرف با فشار كنگره براي امتيازگيري بيشتر از ايران روبه‌رو است و از طرف ديگر نمي‌خواهد فرصت طلايي توافق با ايران را از دست بدهد و بايد نظر نهايي خود را نسبت به روند مذاكرات اعلام كند.»

«روزنامه اعتماد» نیز به سخنان مسعود نیلی مشاور ارشد رئیس جمهور پرداخته است و «روایتی تکان دهنده از زندگی دهه شصتی ها» را بیان می کند. در این گزارش می خوانیم که« مسعود نيلي كه به مناسبت دومين سالروز انتخاب دولت تدبير و اميد سخن مي گفت، وقتي خواست عملكرد اقتصادي دولت سابق را به تصوير بكشد پاي متولدين دهه ٦٠را وسط كشيد تا نشان دهد فرصت سوزي ها بيش از همه سرنوشت كدام نسل ايران را تغيير داد. او با طرح اين سوال كه متولدين دهه ٦٠ به كجا رفتند؟ به درآمد ارزي ٩٥٠ ميليارد دلاري دولت نهم و دهم اشاره كرد و گفت: با اين درآمد مي شد براي اينهايي كه دهه ٦٠ متولد شده بودند زندگي بهتري ساخت اما از ميان آنها يك عده مايوس شدگان بودند كه اصلاوارد بازار كار نشده و افسرده شدند و نابساماني اجتماعي مثل اعتياد به دنبال شان آمد و يك تعداد كثيري با توسعه آموزش عالي دانشجو شدند. او ادامه داد: نتيجه اين شد كه تعداد دانشجو به نسبت ١٠٠ هزار نفر جمعيت كشور حتي از كشورهايي نظير انگلستان و فرانسه البته به غير از امريكا بيشتر است. وي با تاكيد بر اينكه صرفا براي ضربه گيري بازار كار آموزش عالي را توسعه داديم، تصريح كرد: هم اكنون سه ميليون و ٥٠٠ هزار نفر بيكار در كشور وجود دارد اما همزمان واردكننده نيروي كار از كشور افغانستان هستيم چراكه جوان ما حاضر به انجام كاري نيست كه كارگر افغاني انجام مي دهد و مي خواهد در دستگاه هاي دولتي وارد شود و اين در حالي است كه دولت به لحاظ محدوديت منابع مالي به صورت مستقيم امكان ايجاد شغل ندارد و تنها بخش خصوصي است كه مي تواند اشتغالزايي كند. نيلي بيان كرد: امروز با انبوهي از جوانان دهه ٦٠ به اضافه آنهايي كه بعدا به جمعيت كشور اضافه شدند، مواجهيم كه نگران تامين شغل براي آنها هستيم چراكه در غير اين صورت معضل اقتصادي مي تواند به مساله اجتماعي و… تبديل شود بنابراين اشتغال به عنوان نگراني اصلي ما مطرح است. او به پنج ميليون دختر مجرد ازدواج نكرده اشاره كرد و ادامه داد: اگر بخواهيم به داستان پديده ٥ ميليون دختر بازمانده از ازدواج را جامع تر نگاه كنيم بايد به سال هاي اول دهه ٦٠ بازگرديم كه كشور با يك شوك بزرگ جمعيتي مواجه شد درست برعكس پديده اي كه هم اكنون با آن مواجهيم.»

این روزنامه در بخش نگاه روز خود در یادداشتی به قلم شهربانو اماني به «سه نقطه مغفول در دولت روحانی» پرداخته است و می نویسد« سه حوزه وجود دارد كه در دولت روحاني مغفول مانده است و مي توان دولتش را از اين سه حوزه مورد نقد قرار داد. حوزه اول وزارت علوم و دانشگاه هاست. حوزه دوم در بخش نهادهاي مدني است. دولت روحاني به خوبي مي داند كه روي كار آمدنش را مديون نهاد مدني جامعه ايران است و تلاش براي تقويت نهادهاي مدني در ايران نه تنها براي دولت پسنديده است، بلكه يك تكليف است. حوزه سوم در بخش مربوط به زنان است. بسياري از زنان فعال و كارآمد جامعه انتظار بيشتري از دولت حسن روحاني داشتند و متاسفانه بسياري از مطالبات آنها همچنان معطل مانده است و اين در حالي است كه حسن روحاني بارها به نقش زنان در جامعه و لزوم به كارگيري اين بخش از جامعه كه اتفاقا توانمندي لازم را نيز دارد، اشاره كرده است.»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=153745
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما