دوشنبه 8 تیر 1394 - 3:26

نماینده گچساران و باشت در شبکه خبر (+تصاویر)

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، ساعت 22 امشب در شبکه خبر یافت.

تدوین سیاستهای برنامه ششم توسعه سبب شده که این روزها اقتصاددانان کشورمان بیش از گذشته به راههای برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصاد کشور بیندیشند. توجه به ظرفیتهای درونی کشور، افزایش بهای دلار، کاهش واردات از جمله موارد مورد بحث در محافل اقتصادی کشور است.

 

به زعم قریب به اتفاق اقتصاددانان تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصاد کشور توجه به ظرفیتهای درونی کشور است. ظرفیت هایی که موانع رشد تولید ملی را بعنوان یک صخره بزرگ از پیش پای اقتصاد برداشته و با نگاه به درون به دنبال رونق اقتصادی است . حال با توجه به تدوین سیاستهای برنامه ششم توسعه مهم است که بدانیم توجه به ظرفیتهای درونی کشور برای رونق اقتصادی از چه ضرورت و اهمیتی برخوردار و اساسا این ظرفیتها تا چه میزان پاسخگوی نیاز اسناد بالادستی کشور و تقویت کننده رشد تولید ملی است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با مقایسه کاهش قیمت دلار و ریال گفت: شاید بزرگترین مانع تولید در کشور خام فروشی نباشد.

تاجگردون در تیتر امشب

وی افزود: باید نرخ ارز متناسب با تورم داخلی افزایش یابد، یا اینکه مانند چین و ژاپن دولت ارز را با قیمت بالا بخرد تا برای وارد کننده صرف نکند که به واردات کالا بپردازد.

غلامرضا تاج گردون ادامه داد: همه مردم می خواهند  که دلار بخرند، زیرا درآمدزاست و اگر دلار فقط برای کالاهای اساسی داده شود و در مقابل برای ایجاد شغل در داخل تلاش شود، به تولید کننده داخلی و کشاورز یارانه پرداخت شود، در آن صورت می توانیم درون زا باشیم.

به گفته این نماینده مجلس دادن دلار ارزان قیمت زمینه واردات را فراهم می کند، و خرید تولید داخل با قیمت بالا و دادن ریال به تولید کننده به جای دلار و یا دادن یارانه به تولید کننده به جای آب و برق ارزان قیمت می تواند سهم مهمی در حمایت تولیدات داخلی داشته باشد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ایکاش ما نسخه های اقتصادیمان را در این چند سال کامل اجرا می کردیم.
غلامرضا تاج گردون به ضعف نظام برنامه ریزی و قانون گذاری در کشورمان اشاره کرد و گفت: ما هیچگاه برنامه های یکساله و پنج ساله مان را درست ارزیابی نکردیم.
وی گفت: گاهی اوقات در این سالها با دولتهایی مواجه بودیم که برنامه های پنج ساله را قبول نداشتند.
تاج گردون افزود: در دو برنامه اخیر گزارش سالانه نداشتیم و البته فرقی هم نمی کند گزارش داشته باشیم یا نه چون برنامه ها کامل اجرا نشد.

تیتر امشب


وی با اشاره به اینکه باید روش نگارش برنامه ششم توسعه تغییر کند افزود: هیچگاه برنامه ریزان ما به دنبال اجرای نسخه واحدی در اقتصاد نبودند.
تاجگردون در ادامه به موضوع خام فروشی و مشکل قیمت اشاره کرد و گفت: برای مثال چین ، سنگ آهن خام ما را به کشورش می برد و پس از تبدیل به فرآورده و فولاد آنرا مجدد به ما می فروشد اما ما همین سنگ آهن را به واحدهای تولید فولاد در داخل کشورمان تحویل می دهیم اما فولادی که از چین وارد کشور می شود بسیار ارزان تر از فولاد تولید داخل است.
وی گفت: ما مثلاً‌ می گوییم که قیمت فرآورده های نفتی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به قیمت فوب خیلج فارس برسد و مثال می زنیم که اکنون قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه 5 هزار تومان است و آنگاه می گوییم که در ایران هم باید همین قیمت باشد اما برخی می گویند که مردم چگونه زندگی کنند.
تاج گردون گفت: پس ما نمی توانیم میان تولید و رفاه اجتماعی نسبتی برقرار کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: ما فقط تیتر برنامه ها را عوض می کنیم و محتوای برنامه های ما مجموعه ای از آمال و آرزوهاست که این آمال و آرزوها با تیتر ما همخوانی ندارد.
تاج گردون گفت: مثلاً‌ می گوییم باید رونق اقتصادی رخ دهد اما همزمان به دنبال عدالت اجتماعی باشیم اما شخصی می آید و همه را کنار می گذارد و می گوید اصل، عدالت اجتماعی است و شخصی دیگر نگاهی مقابل این نگاه دارد…
ادامه دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=153635
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. عزیزی گفت:

    من نگاه کردم انصافا آقای تاجگردون مسائل اقتصادی راخوب تحلیل می کردند. باعث افتخاراستان می باشد. موفق باشد انشاء الله

  2. ناشناس گفت:

    طوری حرف زده انگار یه منتقده فکرکنم نمیدونه خودش قانون گزاره

  3. دلسوز جهان اباد گفت:

    اول خودش قانونگذاره دوم هیج کس نمیگه دوغ من ترشه سوم فریب این همه تجزیه و تحلیل را نخورید

  4. بردسیر گفت:

    آخ وبختم و ای همه تنگ نظری. اگه شعار هم بیه باعث افتخاره. مه دوری که همه دولتمردل و رجال سیاسی شعار این٬ شعار نماینده ما هوشمندانه تره. ماشلا.

دیدگاه شما