یکشنبه 7 تیر 1394 - 15:09

کهگیلویه و بویراحمد تابستان ترسناکی پیش رو دارد!/ دلهره از بی تدبیری مدیران دولت یازدهم

البته نباید گفته های خوب مدیران را هم نادیده گرفت و برخی از سخنان علیرغم درخواست برای کاهش مصرف و رساندن پیام خطر، به اخبار امیدبخش هم مردم می دهند، به عنوان مثال:

گروه اجتماعی – تابستان رسید و طبق معمول مصرف آب و برق به بالاترین حد ممکن خواهد رسید اما امسال سال متفاوتی خواهد بود و قطعا عملکرد مدیران دولتی و همچنین فرهنگ مصرف در میان مردم بر شرایط امسال تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

 بی آبی

به گزارش «بویر نیوز»، به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، دمای هوا 2 تا 3 درجه گرم تر خواهد بود و از طرفی بحران آب و تنش آبی نیز دیگر موضوعی است که مزید بر علت شده تا لزوم بالا رفتن حساسیت ها را افزایش دهد.

از فرهنگ کشورهای خارجی تعریف نکنیم! ؛ خودمان مسئولانه و با فرهنگ عمل کنیم

شاید پرداختن به مصرف آب و هشدار به مردم موضوع تکراری باشد اما واقعا لازم است. مردم باید بدانند ممکن است با مصرف بی رویه و عدم صرفه جویی ممکن است ساعت ها و حتی روزها،  آب برای نوشیدن نداشته باشند.

اصلاح الگوی مصرف نه کار سختی است و نه چیزی بدیست فقط باید هر فرد خودش را مسئول بداند. حداقل کارهایی که مردم می توانند انجام دهند؛ کاهش زمان استحمام، تعویض شیرآلات خراب، نصب کاهنده بر روی شیرهای آب، عدم شستشوی حیاط و خودرو با  آب شیلنگ، عدم آبیاری با آب آشامیدنی و آبیاری باغچه ها و گلدان ها در ساعت مناسب روز از جمله صبح زود، بسستن شیرآب هنگام شستن ظرف ها و مسواک زدن و استفاده به موقع از ماشین لباسشویی و ظرفشویی و چند مورد دیگر مسئولیت هایست که هر فرد باید برای اجرای آن از خودش شروع کند و به دیگران هشدار دهد.

آب و برق

* گزارش تخلف های آبی به مسئولان و حتی مقامات قضائی از جمله دزدی آب و آبیاری با آب آشامیدنی مردم،  دیگر مواردی است که باید مورد توجه مردم قرار گیرد و الته گزارش شکستگی های خطوط آب نیز باید در برنامه مسئولانه مردم قرار گیرد.

برای کاهش مصرف برق که حیات آن در گرو آب است و در این سال بی آبی یقینا قطعی برق خواهیم داشت و البته تاکنون هم داشته ایم، دانستن چند نکته کافیست:

خاموش کردن لامپ های اضافی که مورد استفاده نیستند، عدم استفاده از وسائل برقی پرمصرف بجز در موارد خیلی ضروری، کاهش دفعات استفاده از وسائل برقی، استفاده از لامپ هاي فلورسنت، استفاده از نور طبیعی در طول روز، بهره بری از نور موضعی همچون چراغ مطالعه، استفاده از وسایل کم مصرف و چند مورد ساده دیگر از جمله کارهایست که می تواند در بهینه سازی مصرف نقش ایفاء کند.

** مواردی که از گزارش تخلف برای آب ذکر شد، برای برق هم صدق می کند و خرابی تاسئسات برقی هم باید گزارش داده شود.

وظیفه مدیران خدمت رسانی است نه تهدید!

در ماههای اخیر بخصوص خردادماه اخباری که از سوی دستگاههای خدمات رسان منتشر می شود نه تنها دلگرم کننده نیست بلکه بنوعی تهدیدآمیز است.

به برخی از سخنان نا امید کننده  مدیران دولت تدبیر و امید در استان کهگیلویه و بویراحمد دقت کنید:

* وضعیت آب در شش شهر این استان را نگران کننده است (لدنی نژاد – آبفا)

** عدم وجود مخازن کافی آب در سه شهر استان (لدنی نژاد – آبفا)

*** احتمال خاموشی تابستان در کهگیلویه و بویراحمد (راهزادی – برق)

**** اگر بخواهیم نیروگاه داشته باشیم باید در سال ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد تا یک ساعت کسری ۳ هزار مگاواتی را پوشش دهد (راهزادی – برق)

البته نباید گفته های خوب مدیران را هم نادیده گرفت و برخی از سخنان علیرغم درخواست برای کاهش مصرف و رساندن پیام خطر، به اخبار امیدبخش هم مردم می دهند، به عنوان مثال:

* آبرسانی با تانکر به روستاها در کهگیلویه و بویراحمد دوبرابر می شود (پاسره – آبفار)

** سرانه مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد بیش از میانگین کشوری است (لدنی نژاد – آبفا)

 توجه استاندار به این خطرات که باعث شد تا نشست شورای هماهنگی آب و برق کهگیلویه و بویراحمد در آخرین روز خرداد برگزار شود اما با توجه به این گفته های مدیران و البته عملکردشان در ماههای اخیر و همچنین درد همیشگی استان یعنی سیاست زدگی در سازمان ها لازم است مردم خودشان به بیش از هر زمان دیگری به فکر باشند و برای کاهش مصرف دست به کار شوند.

کاهش اعتبارات در بخش هایی بر نگرانی ها افزوده است و البته عذری موجه برای مدیران است اما تدبیر در عملکرد و باعث می شود تا از خطر بسلامت عبور کرد.

همه این ها یکطرف و اینکه قبلا تمهیدی برای مواقع اینچنینی اندیشیده نشده بود یکطرف دیگر و از سویی بی برنامگی و نداشتن برنامه حساب شده در بخش هایی از دستگاههای خدمات رسان باعث شده تا مردم بیش از هر زمان دیگری از خدمات رسان ها شاکی باشند.

مدیران باید بجای استفاده از ادبیات ناامیدکننده و تهدیدآمیز، به فکر برنامه ی عملی برای کاهش قطعی خدمات دستگاههای خود باشند و تلاش کنند تا به طریق مختلف ضعف های موجود و مشکلات را برطرف کنند و مهمتر اینکه فرهنگ مصرف را با دوستی به مردم بیاموزند تا برای همیشه در ذهن ها نهادینه شود نه با تهدید، و مهمتر اینکه “نشر ادبیات امید آفرین”، راستای تحقق شعار “دولت و ملت ؛ همدلی و همزبانی ” و همچنین شعار “امید” دولت یازدهم کوچکترین کاریست که می توانند، انجام دهند.

بعدالتحریر:

بیش از هر زمان دیگری و بجای پرداختن و توجه به جدل های بی منفعت سیاسی دیگران، لازم است تا به فکر خود و آینده مان باشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=153562
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهریار گفت:

    در تاریخ سوم تیرماه، شاهد بیشترین میزان مصرف برق از ابتدای شبکه برق ایران تاکنون بودیم و به خط قرمز شبکه نزدیک شدیم، بیایید با رعایت الگوی مصرف از بروز خاموشی جلوگیری کنیم. بویژه در ساعت اوج مصرف.

  2. دلسوز گفت:

    واقعا متاسفم که بی آبی را هم سیاسی میکنید. اولااگر مشکلی باشد مربوط به همه دولتهاست.نه دولتی خاص.ثانیا با درست مصرف کردن میتوان بخش عظیمی از بی درایتی مسئولین را پوشش داد.پس ما خود باید به فکر خودمان باشیم.

  3. اهالی روستای نره گاه گفت:

    با عرض سلام خدمت مدیر محترم سایت و کاربران اینترنتی که اخبار را از این سایت دنبال می کنند.گلایه بنده از آبفای شهری می باشد که متاسفانه بعد از دو سال از نصب انشعاب اصلی آب روستای مرکزی نره گاه و روستاهای اطراف-جدول غوره-مشایخ و میرزا – متاسفانه تاکنون نسبت به نصب انشعابات فرعی و وارد مدار کردن آب اقدامی ننموده است.خط لوله حال حاضر روستا قبل از انقلاب و با همیاری اهالی روستا حفر کانال گردید.حال بعد از سی و اندی سال شاهد شبکه ای پوسیده هستیم که بدلیل فرسودگی ،آب بسیار بی کفیت آن هم در یک ماه گذشته با قطعی های مکرر در طول شبانه روز روبرو هستیم.تخلف آشکار آبفای شهری:بدلیل عدم توانایی لجستیکی آبفای روستایی،چند سالی می باشد که آبفای شهری وظیفه بهره برداری و نگهداری شبکه های آب روستاهای اقماری یاسوج را عهده دار گردیده.اما متاسفانه خدمات قابل ارایه در حد آبفای روستایی هم نیست و تعرفه آب دریافتی بجای تعرفه روستایی ،شهری حساب می شود که این مورد قابل پیگیری می باشد.

  4. شهروند گفت:

    سر دبیر محترم بویر نیوز هرچند وظیفه رسانه اطلاع رسانی است ولی شما که مطالب را سیاسی کرده اید بیاید گشت و گذاری با این بچه های آب و فاضلاب در مناطق مختلف شهری بخصوص حوزه های شهری یاسوج و مادوان که با انبوهی از انشعابات غیر مجاز مواجه هستند و همین انشعابات غیر مجاز باعث تضعیف حقوق دیگر شهروندان شده و از طرفی عامل کاهش افت فشار و کم آبی ها گردیده و خشکسالی های پی در پی که باعث فروکش کردن منابع زیر زمینی شده شما چرا به مسئولین استان نمی خواهید که پیش بینی اعتبارات لازم در حوزه آب شرب بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از طرفی مسئولین مورد خطااب شما وظیفه دارند به مردم تذکر بدهند تا از این وضعیت توجه بیشتری شود انصافا مطالبتان را منصفانه بیان کنید.

  5. ناشناس گفت:

    امسال خشکسالیه باید مردم رعایت کنن،هر روز شلنگ تو دست خانمهاست و حیاط میشویند

دیدگاه شما