یکشنبه 7 تیر 1394 - 13:03

ورود یکی از وزرای کابینه احمدی‌نژاد به باشگاه زمين‌خواران/ دکلی که نیامده، دود شد و به هوا رفت/ افطار‌با طعم سیاست

روزنامه‌های صبح هفتم تیرماه 1394 با یادآوری اتفاق دردناکی که 34 سال پیش رخ داد صفحات خود را به دکه‌ها فرستاند. 34 سال پیش در چنین روزی در جریان بمب‌گذاری ساختمان حزب جمهوری اسلامی دکتر بهشتی و یارانش به شهادت رسیدند. همین مسئله موجب شد تا بازخوانی ارا و اندیشه‌های دکتر بهشتی امروز صفحات روزنامه‌های زیادی را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این موضوع برخی روزنامه‌ها هم به سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه اشاره کردند و اینکه با گذشت این همه سال از جنگ هنوز اثرات و تبعات این فاجعه انسانی در جامعه وجود دارد بسیاری از مجروحان و آسیب‌دیدگان آن حادثه همچنان رنج می‌کشند.
اما علاوه بر این دو موضوع تاریخی آغاز جدی‌تر مذاکرات هسته‌ای با توجه به دو دیدار روز گذشته ظریف و جان کری و از سوی دیگر اضافه شدن فابیوس فرانسوی به این جمع همچنان در مرکز توجهات رسانه‌ای قرار دارد. روزنامه‌های فراوانی در این آغاز ین روزهای مذاکرات در مقاله‌ها و یادداشت‌هایی به دنبال پیدا کردن تعریف مناسبی برای «توافق خوب» هستند. در ادامه گزارش تابناک را از روزنامه‌های صبح ایران می‌خوانید:
روزنامه قانون در حالی صفحات ویژه‌ای را به سالگرد حمله شیمیایی عراق اختصاص داده و این موضوع را با تیتر «سردشت هنوز می‌سوزد» به عکس یک صفحه نخست خود بدل کرده است اما گزارش مهم دیگری را در صفحه نخست خود جای داده است.«ورود كامران دانشجو به باشگاه زمين‌خواران» عنوان گزارش گروه حقوق و قضای این روزنامه است. بعد از بازداشت حمیدرضا بقایی اخبار فراوانی حول معاونان و یاران محمود احمدی‌نژاد این روزها در رسانه‌ها منتشر می‌شود که بعضا هم تکذیب می‌شود. حالا روزنامه قانون در ادامه افشاگری‌ها علیه دولت قبل از پرونده زمین‌خواری کامران دانشجو سخن می‌گوید. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «بعد از دو معاون احمدي‌نژاد چشم‌مان به وزير نور چشمي رئيس دولت دهم روشن شد كه پرونده تخلفاتش با شكايت سازمان امور اراضی ایران به دادگاه ارسال شده است. كامران دانشجو متهم به زمين‌خواري است و به زودي بايد درپيشگاه دستگاه عدليه پاسخگوي اتهامات خود باشد.هرچند اطلاعي از صدور كيفرخواست  و تاريخ دادگاه در دست نيست اما با توجه به شكايت سازمان امور اراضی ایران و مدارك موجود در اين پرونده بايد در آينده نزديك شاهد رسيدگي به اتهامات وزير دولت دهم  در دادگاه كيفري استان باشيم البته اگر اتهامات محدود به بحث زمين‌خواري باشد در غير اين صورت اگر در دادگاه انقلاب به اتهامات رسيدگي شود، يعني دايره تخلفات مورد بررسي فراتر از تغيير كاربري زمين‌ها توسط كامران دانشجو خواهد بود.
بنا بر گفته  رئیس سازمان امور اراضی ایران پرونده صدور مجوزهای غیرقانونیِ تغییر کاربریِ زمین توسط کامران دانشجو، وزیر پیشین علوم، به قوه‌قضاییه  ارسال شده است. قباد افشار  روز گذشته،  با اعلام اين خبر، تصريح كرد: کامران دانشجو در دوره مسئولیتش در استانداری تهران مجوزهای غیرقانونی صادر کرده است.
کامران دانشجو در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، مدتی استاندار تهران بود و در زمان انتخابات جنجال برانگيز 88 رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور شد.وي بعد از انتخابات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به دست آورد هرچند در پرونده كاري او قائم مقام و معاون سیاسی و  سرپرست وزارت کشور نيز در دولت احمدي‌نژاد وجود دارد.»
این روزنامه همچنین در صفحات سیاسی خود به دو موضوع مذاکرات هسته‌ای و همچنین حاشیه‌های تشییع پیکر شهدا پرداخته است که در این زمینه با پسر شهید فیاض‌بخش به گفت‌وگو نشسته و این هشدار را داده که: «ازشهدا براي تسويه حساب سياسي استفاده نشود»
روزنامه قانون اما علاوه بر این موضوعات ماجرای کار نیمه وقت زنان را هم به صورت جدی در شماره امروز خود پیگیری کرده و حداقل دو تیتر «خشونت اقتصادي عليه زنان» و «اجحافي به نام كار نيمه وقت زنان» در ارتباط با این موضوع در صفحه نخست این روزنامه به چشم می‌خورد. گیتی اعتمادف جامعه‌شناس، در ارتباط با این موضوع در یادداشتی برای این روزنامه می‌نویسد: «ه عنوان يك زن معتقدم كه بررسي و اجراي طرحي به اسم استخدام نيمه وقت زنان ، اجحاف مسلم به حقوق آنهاست و زنان خودشان بايد تصميم بگيرند كه چگونه و در چه شرايطي كار كنند. واقعا نمي دانم چرا چنين طرح هايي كه ناقض حقوق اجتماعي زنان است مطرح مي شود؟ آيا هدف از ارائه چنين طرح‌هايي دفاع و حمايت از حقوق زنان است؟ اگر چنين است چرا دولت حمايت هاي صنفي و شغلي از زنان نمي كند؟  در كشورهاي ديگر مانند اتريش هنگامي كه بحث حمايت از حقوق زنان و خانواده مي شود، موضوعاتي مانند مرخصي هاي سه ساله پس از زايمان براي زنان شاغل مطرح و اجرايي مي شود و پس از دوره مرخصي نيز زنان با اطمينان كامل به محيط كار باز مي‌گردند. معتقدم اگر به دنبال حمايت از زنان و مشاغل آنان هستيم بايد طرح‌هايي مانند افزايش مرخصي زايمان مطرح شود نه اينكه زنان را از حقوق اجتماعي و اقتصاديشان محدود كنيم. دولت بايد در شرايطي كه نياز به حضور زنان در مشاغل مختلف بيش از قبل شده موضوعاتي مانند مرخصي زايمان را دنبال كند نه اينكه شرايطي ايجاد شود كه زنان به طور نيمه وقت جذب شوند، نيمه وقت حقوق بگيرند و در نهايت پس از 30 سال كاركردن با 15 سال حقوق بازنشسته شوند! »
روزنامه کیهان علی‌رغم اینکه دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهدا را به عکس یک خود بدل کرده‌ است اما مانند خیلی دیگر از روزنامه‌ها موضوع مذاکرات هسته‌ای را در مرکز توجه قرار داده است و همین مسئله هم موجب شده تا تیترهایی نظیر « اغلب ایرانی‌ها به آمریکا بی‌اعتمادند و از برنامه هسته‌ای حمایت می‌کنند»، « وعده همکاری هسته‌ای پس از آن همه بدعهدی غرب»، « پنج مورد نقض خطوط قرمز نظام در بیانیه لوزان»، « وزیرخارجه ناکام آمریکا دربه‌در یک پیروزی در مذاکرات»، « ایران تسلیم‌شدنی نیست باید توافق کنیم» … در شماره امروز این روزنامه به چشم بخورد. این روزنامه ردبخش اخبار ویژه‌اش به خبری از خبرگزاری آسوشیتدپرس اشاره می‌کند که در آن می‌خوانیم: « آسوشیتدپرس از ارائه سند همکاری هسته‌ای مشروط غرب به ایران خبر داد.
براساس این سند به ایران قول داده شده که در ازای توقف فعالیت نیروگاه آب‌سنگین اراک، نیروگاه آب ‌سبک در اختیار این کشور قرار بگیرد. نیروگاه آب سنگین اراک قادر به تولید پلوتونیوم است که می‌تواند برای ساخت چندین بمب‌اتمی در یک سال کافی باشد.
در این سند همچنین به ایران قول داده شده که سوخت مورد نیاز و نیز کلیه احتیاجاتش برای هر رآکتوری که بخواهد تامین شود. همچنین به ایران وعده کمک در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای، تحقیقات و نیز جابه‌جایی زباله‌های اتمی داده شده است.
در مورد سایت فردو تصریح شده که اگر این سایت به جای غنی‌سازی اورانیوم برای تولید ایزوتوپ مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان بر سر ادامه فعالیت آن به توافق رسید.
اما از آنجا که فرایند تولید ایزوتوپ به تکنولوژی مشابه غنی‌سازی اورانیوم نیاز دارد و یکی از این دو می‌تواند فوری جایگزین دیگری شود، این پیشنهاد احتمالا با مخالفت کنگره آمریکا روبرو خواهد شد.
از آنجا که سایت فردو در عمق زمین قرار دارد و بین کوه‌ها محصور است، در برابر حملات هوایی مصونیت دارد. به همین دلیل آمریکا و متحدانش از مدتها پیش مصر هستند که فعالیت غنی‌سازی اورانیوم این سایت متوقف شود. در صورت شکست مذاکرات، گزینه حمله به مراکز اتمی ایران، از سوی آمریکا و اسرائیل همچنان گزینه‌ای مطرح است.
یک دیپلمات در وین به آسوشیتدپرس گفته که چین اعلام آمادگی کرده تا در فرآیند جابه‌جایی تاسیسات آب سنگین اراک با آب سبک کمک کند. همچنین فرانسه مسئولیت دفن زباله‌های اتمی ایران را پذیرفته است. بریتانیا نیز آماده است تا در بخش امنیت و ایمنی هسته‌ای به ایران کمک کند.
پیشنهادهای همکاری و کمک هسته‌ای از این دست در حالی است که فرانسوی‌ها حاضر نشدند سهم 10 درصدی مالکیت ایران از موسسه یورودیف را پرداخت کنند. شرکت آلمانی زیمنس نیز با نقض تعهد، اجرای نیروگاه اتمی بوشهر را نیمه کاره گذاشت.
همچنین آمریکا و متحدان غربی آن در ماجرای نیاز ایران به سوخت 20 درصد رآکتور تهران (و تهیه رادیو داروهای 800 هزار بیمار)، نیاز ایران را به گروگان گرفته و نه تنها حاضر به فروش سوخت 20 درصد نشدند، بلکه برای این کار در بازارهای جهانی مانع‌تراشی کردند اما ایران به همت متخصصان خود توانست این سوخت را تولید کند.
همچنین شایان ذکر است که چینی‌ها به عنوان طرف قرارداد احداث تأسیسات یوسی‌اف اصفهان در سال چهارم قرارداد خود- مقارن با دولت اصلاحات- نقض تعهد کردند و این تأسیسات توسط متخصصان ایرانی ساخته شد.»
روزنامه شرق اگرچه امروز در گفت‌وگو با فرزند شهید بهشتی به بازخوانی آرا این شهید مظلوم پرداخته اما در صفحات سیاسی‌اش به موضوعاتی نظیر، خبر و تکذیب خبر بازداشت معاونان محمود احمدی‌نژاد، ماجرای دکل نفتی که گم شد، موضوع پول‌های کثیف و عقب رنشینی دولت در این خصوص و اختلافات احمدی‌نزاد و متکی با توجه به روایت جدیدی که رئیس جمهور سابق از برکناری او ارائه داده است پرداخته است.
در بخشی از گزارش « دکلی که نیامده، دود شد و به هوا رفت » می‌خوانیم: « ماجرای غیب‌شدن دکل نفتی داستان تازه‌ای نبود؛ نخستین‌بار «حسین دهدشتی» در راهروهای مجلس از داستان دکلی صد میلیون دلاری گفت که اگرچه اسناد خریدش موجود است، اما هیچ‌گاه وارد ایران نشده است. کمی بعد جزئیات بیشتری به دست آمد و رقم قرارداد ٨٧ میلیارد برآورد شد.  با‌این‌حال این تنها بخش کوچکی از تخلف‌های دولت گذشته در شرکت تأسیسات دریایی بود. با مرور زمان انواع زد‌و‌بندها و تخلف‌های دیگر نیز در کنار ماجرای این دکل رسانه‌ای شد. حالا نادر قاضی‌پور، از نمایندگان پیگیر پرونده دکل گم‌شده، به «شرق» می‌گوید: «برای پیگیری دکل، هم به کمیسیون اصل ٩٠ شکایت کرده‌ایم هم به کمیسیون انرژی، نامه نوشته‌ایم. براساس آیین‌نامه باید ظرف ١٠ روز گزارش نهایی می‌شد و به ما پاسخ می‌دادند که ندادند و در این زمینه آقای مروی، رئیس کمیسیون انرژی، سهل‌انگاری کرده و خلاف آیین‌نامه عمل کرده و پاسخ ما را نداده است».
او همچنین تأکید دارد در صورت ارائه گزارش نهایی و پیگیری صورت‌گرفته در موضوع دکل نفتی مفقود‌شده، گزارش باید در نوبت صحن بیاید و بعد نیز در محاکم قضائی پیگیری شود. علاوه بر مجلس، شخص وزیر نفت نیز به تازگی از پیگیری قضائی دکل نفتی غیب‌شده خبر داده و گویا وزارتخانه نیز به جد دنبال ماجراست. تخلف مربوط به فعالیت شرکت تأسیسات دریایی است. البته این تخلف در دولت پیش انجام شده و با وجود اسناد مربوط به خریدوفروش دکل از کشور ترکیه، این دکل هیچ‌گاه وارد خاک ایران نشده و صرفا سود صد میلیون دلاری یا به روایتی ٨٧ میلیون دلاری برای برخی واسطه‌ها به دنبال داشته است. علاوه بر اینها یکی  از اعضای کمیسیون انرژی مجلس از دکل نفتی دیگری خبر داده که «سال‌ها پیش توسط همین شرکت خریداری شده، اما به دلیل مشکلات در کشور امارات مانده و به ایران منتقل نشده است».
روزنامه وطن امروز دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهدا را به عکس و تیتر یک خود بدل کرده است. این فراز از سخنان مقام معظم رهبری که « بزک رسانه‌ای آمریکا خیانت به ملت است» تیتر یک این روزنامه است که بر تصویری از افطاری دیشب نشسته است. برخلاف سایر روزنامه‌های اصولگرا وطن امروز در شماره امروز خود چندان جدی موضوع مذاکرات را پی نگرفته و دیگر از یادداشت و تحلیل‌های مکرر در این زمینه خبری نیست. تنها یک نقل قول از دکتر ظریف مبنی بر اینکه « ظریف: توافق خوب مهم‌تر از مهلت مذاکرات است» و همچنین اشاره به شرط و شروط فابیوس در بدو ورودش به مذاکرات تیترهای این روزنامه در خصوص مذاکرات هسته‌ای است.
اما بر خلاف وطن امروز روزنامه ابتکار امروز با دستان پر به استقبال مذاکرات رفته است. غلامرضا کمالی پناه در سرمقاله ابتکار می‌نویسد: دو سال از تلاش نفس گیر تیم توانمند و به فرموده رهبر “امین، شجاع، غیور و متدین” هسته ای ایران در یک بازی سخت و جانکاه، در برابر شش قدرت برتر دنیا می گذرد. بازی بسیار ظریفی را جناب آقای ظریف به همراه مردان صالحی مثل دکتر صالحی با قدرتمندترین تیم‌های دیپلماسی دنیا آغاز کردند و اکنون به سمت و سوی فینال آن نزدیک و نزدیکتر می شویم. آمریکایی ها که به تازگی شکست سختی را در بازی والیبال و در برابر تیم شایسته و سخت کوش ایران تجربه کرده اند، نه تنها به هوش و شایستگی‌های ایرانیان ایمان آورده اند، بلکه به شدت در هراس و بیم به سر می برند که مبادا در لیگ هسته ای هم پای کری از دویدن در میدان مذاکره در برابر حرکات هوشمندانه ظریف و تیمش لنگ بماند. لذا دائماً رسانه‌های آمریکایی از پیچیدگی تحریم ها و ماهیت در هم تنیده تحریم سخن می گویند و هر جا کم می آورند بهانه هایی برای فرار جفت و جور می کنند.» اما این تنها یادداشت این روزنامه در این خصوص نیست.
روزنامه ابتکار در کنار موضوع هسته‌ای در گزارشی اتفاق ها و حاشیه های افطاری های سیاسی اخیر را بررسی کرده که در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: « هرچند در هر دو مراسم افطاری رئیس‌جمهوری حاشیه‌هایی هم پیش آمد، اما با در نظر گرفتن واکنش کلی افراد حاضر در هر دو نشست، می‌توان به این نتیجه رسید که گروه‌ها و افکار مختلف سیاسی و نیز روحانیون، دیدگاه اعتدالی، همدلی و همزبانی رئیس‌جمهوری را پسندیده‌اند. روحانی در نشست خود با احزاب صریحا هدف این ضیافت افطاری را رسیدن به همدلی و همزبانی میان گروه‌های سیاسی بیان کرده بود. هرچند در این میان برخی از چهره‌های اصولگرا پس از سخنان غلامحسین کرباسچی – دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی – در مورد وقایع سال 88 و نیز آرزوی سلامتی برای رئیس دولت اصلاحات با ختم صلوات توسط فردی دیگر – که مورد استقبال جمع کثیری از حاضران هم قرار گرفت – قصد داشتند ضمن ترک جلسه، هدف این ضیافت را مخدوش کنند، اما ناموفق بودند و در مجموع واکنش به ابتکار رئیس دولت یازدهم مثبت بود. مثلا خامسیان، یکی از فعالان سیاسی حاضر در جلسه با بیان اینکه ابتکار عملی که رئیس‌جمهوری در دعوت از دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا انجام داد، در راستای همدلی  و همزبانی بوده و این جلسه به نحو احسنت برگزار شد، افزود: نمایندگان هر دو جریان صحبت‌های خود را مطرح کردند و اینکه گفته شود عده‎ای در اعتراض به یک سخنرانی مراسم را ترک کردند به حاشیه بردن ابتکار عمل رئیس‌جمهوری است.»
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=153547
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما