پنجشنبه 4 تیر 1394 - 17:33

اصولگرایان و ترک افطاری رئیس‌جمهور/ روزنامه بذرپاش و ادبیات هاری/ مهدی هاشمی فعلا بازداشت نمی‌شود/ خط‌کشي ميدان مذاکرات هسته‌اي

در آخرین روز انتشار روزنامه‌های در این هفته، مذاکرات هسته‌ای به تدریج در حال سایه افکندن بر همه مسائل دیگر است. روزنامه‌های هوادار دولت از بقای وزیر آموزش و پرورش راضی هستند. خانواده هاشمی رفسنجانی هم با موضوع زمان بازداشت مهدی هاشمی و نیز واکنش روزنامه‌های اصولگرا به سخنان اخیر آیت‌الله خبرساز شده‌اند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنج‌شنبه چهارم تیرماه را مرور کنید.

اصولگرایان و ترک افطاری رئیس‌جمهور/ روزنامه بذرپاش و ادبیات هاری/ مهدی هاشمی فعلا بازداشت نمی‌شود/ خط‌کشي ميدان مذاکرات هسته‌ايتیتر نخست روزنامه دولتی ایران به بخشی از سخنان رئیس جمهوری در ضیافت افطار با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا اختصاص دارد که گفته «باید انتخابات رقابتی برگزار کنیم». ایران در شروع گزارش خود از این مراسم آورده است: شب گذشته، در سلسله ضیافت های افطار ماه مبارک رمضان، فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب، در سالن اجلاس سران میهمان رئیس جمهوری بودند. حجت الاسلام حسن روحانی در این مراسم، رقابت سالم سیاسی و پرهیز از انحصار را به نفع جامعه دانست و تصریح کرد: انتخابات خوب، با نشاط سیاسی، رقابت سالم و حضور حداکثری مردم حاصل می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس دولت اعتدال، با بیان اینکه امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری چنین جلساتی در آینده باشد تا بتوانیم از نظرات و تجربه‌های فعالان سیاسی بهره‌مند شویم، گفت: امروز کشور در شرایط خاصی است و باید با یکپارچگی تامین منافع ملی در این شرایط را در نظر داشته باشیم. رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه یک اصل مهم برای موفقیت تشخیص اهم بر مهم است، افزود: طبیعی است که در میان مسائل متعدد و فراوان کشور، نمی‌توان همواره به اهداف صد در صدی دست یافت، لذا باید مسائل را اهم و مهم کرد.

سهم مسائل غیرسیاسی از صفحه اول ایران، اشاره به سخنان وزیر ارشاد در مراسم گشایش نمایشگاه قران است. سرمقاله ایران را سیدعلی میرباقری مشاور ارشد وزارت کشور با تیتر «فصل‌الخطاب یک مناقشه خسارت‌بار» نوشته که در ابتدای آن آمده: در روزی که تیم مذاکرهکننده ایران و طرفهای اروپایی برای دیداری تعیینکننده راهی لوگزامبورک شدهاند در تهران نگاه ناظران سیاسی به نشستی دوخته شد که در آن بالاترین مرجع جمهوری اسلامی مواضع صریح خود را در این کارزار خطاب به کارگزاران نظام مطرح کرد. نظرات هستهای رهبر معظم انقلاب اگر برای گروهها و جریانهای داخلی حکم فصل الخطاب را داشت برای طرفهای مذاکره در آن سوی مرز، حرف اول و آخر دیپلماسی ایران به حساب می‌آید. نشست رهبر معظم انقلاب با مسئولان نظام در حالی به موضوع هستهای اختصاص یافت که در روزهای اخیر فضای سیاسی پایتخت شاهد یک زورآزمایی میان دو طیف اقلیت مخالفان و اکثریت حامیان مذاکره هستهای بود. این مواجهه از پارلمان و در قالب نطق گروه «پایداری» آغاز شد و امتدادش به مراسم تشییع 270 شهید در تهران کشیده شد؛ مراسمی که یک گروه سیاسی تلاش کرد تا از مقدسترین عواطف مردمی برای مخدوش کردن چهره تیم مذاکرهکنندگان هستهای بهره جوید. اتفاقات پس از این مراسم در بهارستان یعنی در جلسات مجلس نشان داد که گروه موسوم به دلواپسان همزمان با عزیمت دیپلماتها به مقر مذاکره طرح ایجاد ناامیدی در افکار عمومی را در دستور کار دارد.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که از جمله مخالفان استیضاح وزیر آموزش و پرورش بود در یادداشتی با عنوان «تلخ و شیرین استیضاح» در این باره نوشته: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در هفته‌های گذشته محل بحث نمایندگان، کارشناسان و رسانه‌ها بوده است. محورهای استیضاح که در واقع برخاسته از مطالبات فرهنگیان و نمایندگان استیضاح کننده بود در رسانه‌ها منتشر شده و در نشست‌های مشترک متقاضیان استیضاح و وزیر نیز مورد توجه قرار گرفته بود.

مشکلاتی که در این وزارتخانه کلیدی وجود دارد و منجر به نارضایتی‌هایی در فرهنگیان زحمتکش شده، واقعیتی انکارناپذیر است، اما نکته مهم‌تر، یافتن راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت ناخوشایند است. برخی از همکاران ما در مجلس تصور می‌کردند، بهترین راه حل غلبه بر مشکلات و کاستی‌ها، حذف آقای فانی از رأس وزارتخانه آموزش و پرورش است. اما بسیاری دیگر از نمایندگان که تعدادی از آنها نیز سال‌ها در کسوت معلمی خدمت کرده‌اند، معتقدند استیضاح وزیر تغییری در ماهیت چالش‌ها ایجاد نمی‌کند و چه بسا با کنار گذاشتن آقای فانی در این شرایط، آسیب‌های بیشتری به فرهنگیان و آموزش و پرورش برساند. روز گذشته و در جریان بررسی استیضاح، موافقان این طرح سخنان و انتقادات خود را صریح بیان کردند، وزیر هم از عملکرد خویش دفاع کرد و دو نفر از نمایندگان هم در مقام دفاع از عملکرد آقای فانی برآمدند. در نهایت هم عقل جمعی «بهارستان» به این نتیجه رسید که با پس گرفتن «رأی اعتماد» از وزیر اتفاق مثبتی برای آموزش و پرورش و فرهنگیان رقم نخواهد خورد.

با این حال، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش این نکته کلیدی را در خود نهفته داشت که توجه دولت، مجلس و افکار عمومی را به وجود مشکلاتی جدی در این حوزه حساس جلب کرد. مشکلاتی که عمدتاً نه مدیریتی، بلکه ساختاری است. شاید بسیاری از کسانی که روز گذشته مذاکرات صحن علنی و سخنان موافقان و مخالفان استیضاح را شنیدند، به این استنباط رسیده باشند که اگر فکر جدی و اساسی در این باره نشود، بعید نیست در آینده‌های نه چندان دور باز هم شاهد استیضاح وزرای آموزش و پرورش باشیم البته با این ویژگی که استمرار این استیضاح‌ها، فایده‌ای برای آموزش و پرورش و فرهنگیان نخواهد داشت.

اصولگرایان و ترک افطاری رئیس‌جمهور/ روزنامه بذرپاش و ادبیات هاری/ مهدی هاشمی فعلا بازداشت نمی‌شود/ خط‌کشي ميدان مذاکرات هسته‌ايقانون، بازتاب‌هاي داخلي و خارجي حمايت مقام معظم رهبري از تيم هسته اي را در گزارشی با تیتر «ايران يكپارچه پشت ميز مذاكره» مورد اشاره قرار داده است. «‌اصلاح‌طلب و اصولگرا در ضيافت رئيس جمهور»، «فانی فنا نشد» و «موشِ آمریکایی بیخ دیوارِ فرانسوی!» عناوین دیگر مطالب مهم صفحه اول قانون هستند.

عبدالصمد خرمشاهي نیز در یادداشتی با عنوان «نكات برجسته در آيين دادرسي كيفري جدید» نوشته: آيين دادرسي كيفري جديد جزو قوانين مترقي تاريخ قانونگذاري ايران بود كه البته با وضع تبصره 48، همزمان با اجراي قانون آيين دادرسي كيفري جديدتا اندازه‌اي شيريني‌ قانون جديد را در ذائقه حقوقدانان و طرفداران اجراي دقيق عدالت كيفري از بين برد. اين قانون اگرچه با نقاط ضعفي روبه‌روست اما داراي نكات مثبت فراواني نيز هست كه نبايد از نظر ها دور بماند. بايدتوجه داشت نكاتي كه در قانون آيين دادرسي جديد در جهت حفظ حقوق متهم و رعايت دقيق تشريفات دادرسي لحاظ شده است كم نيستند. از جمله ماده 190 اين قانون است كه تبصره ذيل آن صراحت دارد كه سلب حق همراه داشتن وكيل به متهم موجب بي اعتباري تحقيقات مي‌شود كه اين تبصره بعدها البته تا حدودي تغيير پيدا كرده است.

این وکیل دادگستری در پایان یادداشتش آورده: همچنين از نكات مثبت ديگر اين قانون بايد به ماده 60، 43 وساير مواد ديگر آن اشاره كرد. همچنين نبايد از نظر دور داشت كه تشكيل دادگاه دادسراي ويژه اطفال، پيش‌بيني جهت تشكيل پليس براي اطفال ، صدور قرار هاي تامين و نظارت مناسب كه در ماده 250 بر آن تاكيد مي‌شود نيز از نكات مثبت اين قانون است.همچنين قرار تامين و نظارت قضايي بايد مستدل و موجه و با نوع و اهميت جرم شدت مجازات، ادله و اسباب اتهام احتمال فرار يا مخفي شدن متهم و از بين رفتن آثار جرم و سابقه متهم همين‌طور شخصيت و حيثيت او متناسب باشد؛ قابل توجه اينكه اخذ تأمين نامتناسب از سوي قضات موجب محكوميت انتظامي از درجه 4 به بالااست. تشكيل دادگاه‌هاي كيفري 1 و 2 و پيش بيني دادگاه‌هاي كيفري 1 و 2 و پيش بيني تعدد قضات در دادگاه‌هاي انقلاب و قابل تجديد نظر بودن آن، آن‌گونه كه گفته شد پيش بيني دادگاه‌هاي اطفال و نوجوانان از زمره نكات قابل توجهي است كه همگي آنها مي‌تواند در بهبود وضعيت دادرسي و احكامي كه نزديك به عدالت كيفري باشد كمك موثري كند.

اصولگرایان و ترک افطاری رئیس‌جمهور/ روزنامه بذرپاش و ادبیات هاری/ مهدی هاشمی فعلا بازداشت نمی‌شود/ خط‌کشي ميدان مذاکرات هسته‌ايمطلب مهم در روزنامه رسالت، سرمقاله حنیف غفاری با عنوان «خط‌کشی میدان مذاکرات هسته‌ای» است که در بخشی از آن آمده: “بازي در زمين بدون خط کشي” يکي از روشهايي است که ايالات متحده آمريکا و تروييکاي اروپايي در مسير تحقق استراتژيهاي خود از آن بهره مي برند. اساسا دکترين سياستمداران و روساي جمهور آمريکايي در يک زمين بدون خط کشي و يک مسابقه بدون داور قابليت به روز رساني و اجرا دارد! اگر نيم نگاهي به دکترين حقوق بشر کارتر، دکترين معروف نيکسون ـ کيسينجر، دکترين آيزنهاور‌، دکترين کلينتون، بوش و اوباما بيندازيم، متوجه خواهيم شد که وجه مشترک همه اين موارد، انعطاف پذيري زمين بازي به سود اهداف آمريکاست. واشنگتن هيچ گاه بازي در يک زمين خط کشي شده و حضور در يک بازي قاعده مند را بر‌نمي تابد زيرا قواعد و اصول و چهارچوبها، دست و پاي ايالات متحده را در دستيابي به اهدافش در زمين بازي خواهد بست.

اين قاعده کلي در خصوص مذاکرات هسته اي ايران و اعضاي 1+5 نيز صادق است. واشنگتن علاقه وافري نسبت به دفورمه کردن ميز مذاکرات و برگزاري مذاکرات در يک ساختار غير هندسي و نامنظم ( به لحاظ محتوايي و حقوقي) دارد. بي دليل نيست که واشنگتن در برخي موارد قواعد آژانس را مبنا قرار مي دهد و در برخي موارد ديگر‌، يعني درست جايي که استراتژي ها و تاکتيکهايش در معرض خطر قرار مي گيرد همان قواعد را مورد تحريف يا کتمان قرار مي دهد. بديهي است که در چنين شرايطي شنيدن نام “خطوط قرمز” از هر لحظه اي بيشتر مقامات آمريکايي را در تنگنا قرار مي دهد. استراتژيستها، ديپلماتها و سياستمداران آمريکايي در مذاکرات هسته اي به شدت در مقابل حطوط قرمز کشورمان موضع گيري مي کنند زيرا آنها را مخل بازي خودپسندانه واشنگتن در نظام بين الملل قلمداد مي کنند. آمريکا به طور کلي در صدد است ميدان مذاکرات هسته اي را به ميداني بي حد و حصر و به دور از هر قاعده و اصولي تبديل کند که هر رفتار،گفتار و راهبردي در آن قابل طرح و توجيه باشد. در چنين شرايطي اصرار بر همين خطوط قرمز منجر به خط کشي ميدان مذاکرات و خنثي سازي بازي دشمن خواهد شد. نبايد فراموش کرد که اصرار بر همين خطوط قرمز، باطل السحر دشمن در ميدان مذاکرات هسته اي خواهد بود. شايد برخي تصور کنند اصرار بر روي خطوط قرمز منجر به فرسايش مذاکرات خواهد شد اما اين تصور کاملا اشتباه است.

رمز موفقيت جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات هسته اي با آمريکا و ديگر اعضاي 1+5، اصرار بر روي همين خطوط قرمز و در حقيقت، تاکيد بر بازي در ميداني خط کشي شده است. هرگاه از اصرار بر روي اين خطوط قرمز دست برداريم، نبض بازي در دست آمريکا و متحدانش قرار گرفته و بازي در فضايي مبهم به جريان خواهد افتاد. در چنين فضايي شاهد عهدشکني، بد قولي، طرح ادعاهاي مضحکانه و غير عقلاني، شانتاژهاي حقوقي و تبليغاتي و رواني و ….خواهيم بود. بديهي است که اين همان خواسته مطلوب طرف آمريکايي است.

اصولگرایان و ترک افطاری رئیس‌جمهور/ روزنامه بذرپاش و ادبیات هاری/ مهدی هاشمی فعلا بازداشت نمی‌شود/ خط‌کشي ميدان مذاکرات هسته‌ايوطن امروز با درج تصویری از رئیس‌جمهور فرانسه در مطلبی با تیتر «فلاکت فرانسوی» به رسوایی جاسوسی آمریکا از روسای جمهور فرانسه پرداخته است. نیم‌تای پایین صفحه اول این روزنامه هم به مطلبی با عنوان «غرب آسیا و جغرافیای نظم بحرانی آن» اختصاص یافته است.

امیر استکی در شروع سرمقاله این روزنامه با عنوان «ادبیات هاری» نوشته: شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که برای شناخت رفتار سیاسیون در ایران آیا چهارچوب‌های علمی و آکادمیک وجود دارد؟ پاسخ به این پرسش شاید کمی دشوار باشد. علوم سیاسی در ایران آنچنان رشدی نکرده است که بتوان از آن انتظار تولید ادبیات آکادمیک را داشت که به کار تجزیه و تحلیل سیاست در ایران بخورد ولی این نافی وجود روند‌های تکرارشونده در این زمینه نیست. یعنی بالاخره این امکان وجود دارد که رفتار سیاسیون ایرانی را در چارچوبی درآورد و به زخم تحلیل رفتار آینده آنها زد ولی این روندها را بیشتر باید براساس تجربه شخصی کسب کرد و هستند افرادی که به تجربه و بر اثر مشاهده این بینش را یافته‌اند که چند قدم آن طرف‌تر را در عرصه سیاست کشور ببینند ولی هنوز این تجربیات به شکلی قابل استفاده برای دیگران در دسترس نیست. البته باید گفت بسیاری از این روندها بویژه رفتارها آنچنان پیچیده نیست و با کمی دقت بسیاری از رفتارها و اتفاقات را می‌شود ناشی از بعضی ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی دانست. مثلا کینه‌جویی را در رذایل شخصیتی و اخلاقی جای می‌دهند و ما به راحتی می‌توانیم در میان سیاسیون این رد و بدل شدن کین و نفرت را مشاهده کنیم. نوعی عطش انتقام و پاره‌پاره کردن رقیبی که از میدان به در افتاده است، نوعی هاری سیاسی؛ هاری سیاسی که به مدد جمع کثیر مریدان، اعوان و انصار و نشستگان بر سر خوان کرم دیروز و امروز، به نام پاسداری از آزادی و آزادگی به خورد خلایق داده می‌شود.

از زبان سیاستمداران بسیار شنیده‌ایم که آنها اصول اخلاقی را در عمل سیاسی خود لحاظ می‌کنند ولی طبعا بسیار کم باور کرده‌ایم حتی اگر سیاستمدار مورد نظر ما لقب آیت‌الله را هم با خود یدک بکشد. بالاخره همانگونه که پیش‌تر گفته شد هر کسی در این زمینه مشاهدات و تجربیاتی دارد و خواه‌ناخواه در ذهنش روند‌هایی ساخته است و بر مبنای آن روند‌ها به فهم بهتر خود کمک می‌کند. اصل اولی که مبنای اخلاق است پذیرش وجود موازین ثابت در همه شرایط و در ادیان آسمانی علاوه بر همه شرایط در همه زمان‌هاست. یعنی استاندارد‌ها در اخلاق با شرایط و زمان تغییر نمی‌کند و این چیزی است که در سیاستِ مبنای رفتار سیاسیون امروز کشور، با شرایط تغییر می‌کند. روزگاری شرایط اقتضا می‌کرد که گفته شود در انتخابات تقلب شده و مردم باید به خیابان‌ها کشانده می‌شدند و روزگاری شرایط اقتضا می‌کرد که انتخابات در ایران دموکرات‌ترین انتخابات در جهان دیده شود. روزگاری مردم باید فشار اقتصادی و تورم 49 درصدی را تحمل می‌کردند و زیر چرخ توسعه له می‌شدند و امروز ‌باید به هر قیمتی فشار از روی استخوان‌های در حال پوسیدنشان برداشته شود! روزگاری سرازیر شدن یوزانس‌های خارجی به کشور نهایت خردورزی سیاسی بود و کمی بعدتر هزینه‌کردهای دولتی غیرخودی! در زمینه‌های عمرانی و معیشت مردم افزایش نقدینگی آن هم به شکل مرض هاری بود. روزگاری دریافت رشوه برای بستن قرارداد به ضرر کشور و بدهکار کردن چند ده میلیارد دلاری ملت اتهام از سر بدخواهی و پدرسوخته‌بازی بعضی افراد است ولی اجرای همان قانون در برابر رقیب، دادگستری است و باور کنید تا دلتان بخواهد از این دوگانه‌ها موجود است و قابل بیان ولی رعایت کوتاهی نوشتار مجال تفصیل نمی‌دهد. قطعا استانداردهای دوگانه عین بی‌انصافی خواهد بود و این هم یکی از همان روندهاست که آیت‌الله سیاستمدار به ما می‌آموزد انصاف را در سیاست راهی نیست.

این روزنامه در مطلبی دیگر با عنوان « بابک زنجانی سوم؟!» ادعاهای مربوط به ورود یک دلال جدید در معاملات نفتی ایران را مورد توجه قرار داده است.

اصولگرایان و ترک افطاری رئیس‌جمهور/ روزنامه بذرپاش و ادبیات هاری/ مهدی هاشمی فعلا بازداشت نمی‌شود/ خط‌کشي ميدان مذاکرات هسته‌ايسرمقاله شرق را فریدون مجلسی با عنوان «آنجا شتر با بار گم می‌شود» درباره سخنان وزیر نفت و خبر گم‌شدن دکل نفتی وارداتی از ترکیه نوشته است.

شرق در گزارشی با تیتر «ضيافت به كام سياست» به افطاری رئیس‌جمهور پرداخته و از جمله نوشته: یکی از سخنرانان این مراسم، «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران بود؛ اما سخنان او چندان به مذاق برخی میهمانان اصولگرا خوش نیامد و برخی از آنها ضیافت را ترک کردند. «محسن کوهکن» نایب‌رئیس جبهه پیروان درباره ترک جلسه از سوی اصولگرایان به «فارس» گفته است: «آقای کرباسچی نیز در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت». «محمد پهلوان» یکی از فعالان اصولگرا که در این نشست شرکت کرده بود، به «فارس» می‌گوید: «پس از سخنان کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در حمایت از سران فتنه و نام‌ بردن از آنان و تقاضا برای رفع حصر، ضیافت افطاری روحانی با شخصیت‌های سیاسی را ترک کردند».

حجت‌الاسلام «غلامرضا مصباحی‌مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، نیز با اشاره به ترک جلسه ضیافت افطاری رئیس‌جمهور، از سوی برخی اصولگرایان، گفت: «بنده ضیافت افطاری رئیس‌جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد، ترک کردم». او ادامه داد: «آقای کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد درحالی‌که اگر بناست او سید مظلوم باشد، لابد ظلم‌کننده به او نیز، نظام است».سخنگوی جامعه روحانیت تأکید کرد: «این در حالی است که او ظلم بزرگی نسبت به نظام مرتکب شده و ازاین‌رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد».

تصویر مصباحی مقدم به دلیل مطلب دیگری با عنوان «حذف لیدر اصلاح‌طلبان خیلی مؤثر است» در صفحه اول شرق آمده است. در بخشی از این مطلب آمده: غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به تأثیر حذف لیدر در جریان اصلاحات اذعان و بر نتیجه آن در رقابت‌های سیاسی تأکید کرد. با طرح این ادعا که «اصلاح‌طلبان در شرایط حاضر کم آورده‌اند» گفت: «لااقل برخی از آنها احساسشان این است و به‌دنبال این هستند که معتدلین دو جناح به هم بپیوندند و انتخابات آینده را رقم بزنند. باید دید آیا مبانی آن‌قدرها مشترک هست که اینها فهرست مشترک بدهند یا نه؟ من احساس می‌کنم در مبانی تفاوت‌های جدی وجود دارد‌». او در گفت‌وگو با ايسنا افزود: «طبعا حذف‌ شدن لیدر اصلاح‌طلبان بسیار مؤثر است. زیرا آنچه می‌تواند محور جمع باشد و متفرقات را مجتمع کند لیدر مجموعه است. وقتی لیدر با مشکل سیاسی روبه‌رو است حتما مجموعه کم می‌آورد و نمی‌تواند احساس کند در شرایط بسیار‌مساعدی از نظر سیاسی قرار دارد». او افزود: «برای من خیلی‌روشن نیست و گمان من این است که اصلاح‌طلبان اگر بخواهند در انتخابات آینده به شکل جدی وارد شوند، باید مرز بین اصلاح‌طلبان و سران فتنه را کاملا شفاف کنند. اگر این شفافیت نباشد و موضع ابراز مخالفت با اتفاقاتی که در فتنه ٨٨ رخ داد نباشد، خیلی میدان را برای حضور و ورود لیدرهای این مجموعه مساعد نمی‌بینم».

گزارش شرق از جلسه استیضاح فانی با عنوان «جلسه ١٥ نفره اصولگرایان برای تمرکز بر استیضاحی دیگر» از برنامه نمایندگان برای استیضاح آخوندی و نعمت‌زاده خبر داده است. سهم احمدی‌نژاد از مطالب امروز شرق، علاوه بر سرمقاله‌ای که به آن اشاره شد، مطلبی با عنوان «پشت‌پرده سخنان عجيب احمدي‌نژاد» است که در آن از زبان محسن غرویان گفته شده است که احمدی‌نژاد دستگیری خودش و یاران نزدیکش را به امام زمان (عج) تشبیه کرده است.

در ابتدای مطلبی با عنوان «همه‌چيز در مورد پروتکل الحاقی» نیز، شرق به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی نوشته: مصاحبه‌‌ با دانشمندان هسته‌اي از سال ٨٤ به‌بعد انجام شد و در دولت قبل علاوه بر پارچين از شيان و لويزان نيز بازرسي شده است.

اصولگرایان و ترک افطاری رئیس‌جمهور/ روزنامه بذرپاش و ادبیات هاری/ مهدی هاشمی فعلا بازداشت نمی‌شود/ خط‌کشي ميدان مذاکرات هسته‌ايدر پایان این که روزنامه اعتماد در شروع مطلبی با تیتر «موكلم بي گناه است» نوشته: حكم مهدي هاشمي پس از كش و قوس هاي فراوان در مرحله رسيدگي، اعلام شد. پرونده اي كه اظهارنظرهاي مخالف بسياري را با خود به همراه داشت و هر نظر مخالفي حكمي چند‌ساله براي وي صادر مي كرد، اكنون به مرحله اجراي احكام رسيده است. خبري كه سخنگوي قوه قضاييه آن را در آخرين نشست خبري خود اعلام مي كند. مهدي هاشمي اما باز هم تمايلي براي اظهارنظر در اين مورد و حتي اعمال ماده ١٨ از سوي وكيل خود ندارد. عليزاده طباطبايي اما هنوز اميدوار است. اميد به تبرئه موكلش كه معتقد است بي گناه است. عليزاده براي اين اعتقادش از مستنداتي مي گويد كه در اختيار دارد و برگ برنده اي براي اعمال ماده ١٨ محسوب مي شود. وكيل مهدي هاشمي اجراي حكم وي در چند روز آينده را نيز تقريبا بعيد مي داند و با رويه اي كه از دادگستري سراغ دارد مي گويد: به جز مجرمين خطرناك، هيچ مجرمي در ماه مبارك رمضان بازداشت نمي شود.

اعتماد ضیافت افطار رئیس‌جمهور را در گزارشی با تیتر «روحاني صداي جناح ها را شنيد» پوشش داده است. دیگر مطلب مهم اعتماد، نظرخواهي درباره تبصره ماده ٤٨ و آيين دادرسي جديد از وكلاي دادگستري در مطلبی با عنوان «پيشنهادهاي اصلاحي براي اصلاحيه كيفري» است.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=153283
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما