پنجشنبه 4 تیر 1394 - 16:06

جوابیه آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد به مطلب بویرنیوز؛ تکذیب آلودگی آب شهرها

هرگونه آلودگی احتمالی ثانویه وارد شده به شبکه را خنثی و آبی با کیفیت مطلوب و بهداشتی تامین می کند.

 گروه سیاسی  – آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد به مطلب منتشره در سایت بویرنیوز در خصوص الودگی آب در شهرهای استان واکنش نشان داد.

به گزارش بویرنیوز، متن این جوابیه به شر زیر است:

با سلام و احترام ،با توجه به درج خبری مبنی بر اثبات علمی الودگی آب شهرهای استان در مورخه 2 تیرماه 94، به شرح ذیل مطالبی جهت درج در آن سایت خبری به حضورتان ارسال می گردد.

1-سؤال اساسی این است که آیا هر کسی با تعدادی اعداد و ارقام و طرح ادعای بزرگی مبنی بر آلودگی آب یک استان به  هر سایتی  مراجعه کند، لازم نیست در ابتدا از صحت و سقم ادعایش بررسی  و جوانب ان توسط کارشناسان ذیصلاح از جمله ناظرین سلامت استان ( دانشگاه علوم پزشکی ) و دیگر مطلعین

، اطمینان حاصل کرده و سپس با انتخاب تیتر مناسب و متناسب با خبر، خبر را درج کرد؟

2-در مقاله درج شده به استناد اندازه گیری باکتری کلیفرم کل چنین نتیجه گیری شده است که آب شهرهای استان و تعدادی از روستاها آلوده است درصورتی که به استناد استاندارد 1011 سازمان ملی استاندارد تحت عنوان (آب آشامیدنی-ویژگی های میکروبیولوژی) که استاندارد ناظر بر کیفیت میکروبی آب شرب می باشد و در جدول 5-1 این استاندارد قسمت( یادآوری 2) تصریح شده است که “کل با کتری های کلیفرم شاخص مناسبی برای کیفیت ذخایر آب نیست به ویژه درمناطقی گرمسیری که باکتری هایی که از نظر بهداشتی دارای اهمیت زیادی هستند در تمام ذخایر آب تصفیه نشده دیده می شوند” و این بدان معناست که حتی اثبات وجود باکتری های کلیفرم کل درآب نمی تواند نشانگر الودگی آب باشد بلکه بر اساس این استاندارد شاخص کنترل آلودگی میکروبی آب باکتری اشریشیا کلی می باشد.

3- اساسا انجام یک آزمایش میکروبی نیاز به شرایط صحیح نمونه برداری، روش مناسب انتقال نمونه به خصوص در زمان کوتاه و تحت شرایط دمایی زیر 4 درجه سانتیگراد، وجود یک آزمایشگاه میکروبی مناسب ، روش آزمون استاندارد و به روز و … دارد که موارد فوق قابل  بررسی و تردید می باشد.

4- شرکت آب وفاضلاب استان به عنوان دستگاه مجری و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دستگاه ناظر سلامت ، با انجام آزمون های مرتب و تحت شرایط مناسب ازمایشگاهی  به کنترل شاخص الودگی آب یعنی اشریشیاکلی می پردازد و درصورت احتمال هرگونه آلودگی احتمالی در نقطه خاصی از شبکه( نه کل شهرهای استان) سریعا نسبت به بررسی آن احتمال و رفع مشکل احتمالی می‌پردازد که خوشبختانه بالای 98 درصد از ازمون‌های انجام شده بر روی آب نشان از سلامت آب دارد و موارد جزئی احتمال آلودگی که آن هم نه ناشی ا زآلودگی منابع تامین بلکه ناشی از شکستگیها بوده سریعا رفع می‌گردد.

5-شرکت آب وفاضلاب با بهره گیری از دستگاه کلرزنی اتوماتیک در مخازن آب شرب شهرها و کنترل و پایش آب، هرگونه آلودگی احتمالی ثانویه وارد شده به شبکه را خنثی و آبی با کیفیت مطلوب و بهداشتی تامین می کند.

7-برای اثبات عدم آلودگی آب همین بس که درصورت الودگی واقعی آبهای کل استان به استناد آمارهای ارائه شده می بایست همه بیمارستانهای استان از بیماری های روده ای ناشی از اب پر می بود  در صورتی که چنین وضعیتی را در بیمارستانها مشاهده نمی کنیم و موارد نادر بیماری های روده ای می تواند بغیر از آب، ناشی از غذا یا بهداشت فردی باشد.

8- با توجه به وفور در دسترس بودن آب برای همه مردم مطابق با کتب علمی برای آنکه بیماری به آب مرتبط شود باید تعداد مبتلایان به آن بیماری در آن مقطع زمانی بیشتر یا مساوی با (σ3+µ) باشد که در اینجا µ، میانگین تعداد مبتلایان به بیماری و σ، انحراف معیار مبتلایان باشد و به عبارت دیگر باید 99 درصد مبتلایان به بیماری ناشی از آب باشند که چنین گزارشی از بیماری در شهرهای استان وجود نداشته است لذا به هیچ وجه آب شهرهای استان را نمی شود آلوده دانست.

9- در پایان از همه رسانه ها تقاضامندیم که در درج مطالب و بخصوص انتخاب تیتر، دقت داشته باشند چراکه درج چنین مطالبی، باعث تشویش اذهان عمومی شده و در صورت تکرار، قطعا پیگرد قانونی خواهد گردید.

 

 روابط عمومی آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=153265
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهروند گفت:

    زکی!!! هیشکی نمیاد بگه دوغ من ترشه ، این مدیر آبفایی که اینقد روابط عمومیش قویه و حاضر جواب و سریع السیر جوابیه میده آب یاسوج با کیفیته !!! جرا خودشو نشون مردم نمیده تو صدا و سیما ؟؟؟ چرا صداسیما یه گزارشی از مردم و مصرف کنندگان نمیگیره ؟؟؟ چرا از سرچشمه فیلمبرداری نمیکنه به مردم نشون بده و هزار تا چرای دیگه !!! روی سخنم با مدیر آبفاست ، دستگاه تسویه آب گذاشتم مردم باور کنید هرماه باید فیلتر واسش عوض کنم ، آلودگی و ناصافی بیداد میکنه ، آب شرب سالم ابتدایی ترین حق مردم این شهره ، چرا هیشکی بفکر مردم نیست چرا فقط جوابیه و شعار میدید!!!! در روز قیامت کسانی که در حق مردم کوتاهی کردن باید حق الناس را بجا بیارن .

  2. ناشناس گفت:

    در ضعف شدید مدیریت آبفای شهری استان کمترین شکی نیست. حتی قادر به تامین آب شرب برای شهر یاسوج پر بارش نیستند تا چه برسد به اینکه آب سالم بخواهند تهیه کنند نه آقاجان اینها خیلی خیلی ضعیفتر از این حرفها هستند.

  3. یاسوجی گفت:

    کاری نداره بروید با معاون بهداشت دانشگاه و مدیر بهداشت محیط مصاحبه کنید اونوقت خواهی دید که اونها هم با نظر بویرنیوز بیشتر موافقند تا با نظر آب و فاضلاب شهری. اگه نظر مهندسین مرکز بهداشت  استان را جویا بشید اونوقت معلوم می شه که حق با کیه خودشون هم که توی اطلاعیه قبول کردند که نظر بهداشت اصله.

  4. RR گفت:

    برادرمحترم بیشترمردم گرفتاربیماری های عفونی ومیکروبی روده ای هستنداون هم دلیلش آلودگی آب آشامیدنیه.شماچرافقط به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستید؟چرانمی خواهیدواقعیات رابپذیرید؟چرافکرمی کنیدمردم هیچی نمی فهمند؟اتفاقاآگاهی مردم درهمه سطوح بالارفته وازهمه چیزاطلاع دارند.پس بهتره واقعیت هارابپذیریدوبرای رفع مشکلات تلاش کنیدنه اینکه درفکرتوجیه کردن باشید.

  5. م ع ح گفت:

    این آب که شما از پاک بودنش دم میزنید باعث کشته شدن ماهیای قزل الا در ماهی فروشی های شهر و همچنین با تعویض اب کواریوم باعث کشته شدن ماهیان اکوارومی میشه. ابن همه خسارت متوجه این داره هست. کلر آب به قدری بالاست که حتی با ضد گلر و هوادهی چندساعته بازهم شاهد کشته شدن ماهی ها هستیم. اتفاقا من خودم خبر دارم که تعدادی از دوستان از اداره هایی مثل شیلات مشکل این آب رو بررسی کردن و بعدش به اداره اب و فاضلاب رفته اند و شکایت هم کرده اند به خاطر تلفات ماهی هاشون. آبی که اینجوری باعث اتلاف ماهی ها میشه یقینا الوده ست و باعث امراض در انسان خواهد شد.

  6. کارشناس آب گفت:

    ای کاش هر چه سریعتر یک فرد با دانش و با تجربه و کارآزموده را به جای آقای لدنی مدیر عامل آبفای شهری می کردند تا با مدیریت درست مشکل آب مردم حل بشه. مشکل از سوء مدیریت هست  نه هیچ چیز دیگر.

  7. شهروند گفت:

    همین امروز از اب منطقه راهنمایی ازمایش کنید متو جه الودگیهای چندین ساله خواهید شد.

  8. رحمت گفت:

    اتفاقا لدنی بهترین مدیری است که آبفای استان به خودش دیده هم برنامه داره و هم بومی است

  9. از ياسوج گفت:

    نمونه آبي را كه روز پنج شنبه از شير اب گرفته ام ميتوانم ارائه دهم اگر هركسي توانست يك جرعه از ان بنوشد ( يعني دلش برداشت كه بنوشد) دقيقا انگار آب سيب

  10. ناشناس گفت:

    چقدر  خودمونو گول میزنیم با این حرفا بابا  فیلم وعکس آلودگی آبامو.ن همه جارو پر کرده بعد مدیر محترم بیانیه میده و واکنش نشون میده 
    آفرین خسته نباشی که واکنش نشون دادی مدیررررر

  11. م گفت:

    همین سه روز پیش آب قسمت تختی و شرکت گاز قطع میشد بعدشم که وصل شد آبش گل الود بود که با پر کردن بطری آب متوجه ته نشین شدن گل در آب شدیم

  12. پاسخ گفت:

    ما منز لمان در مرکز شهر ربروی دامپزشکی قرار دارد که آب شرب آن مستقیما از آبشار وصل شده است آب آن آلوده و شن دارد گچ که بیداد می کند در موقع بارندگی آب آن گل آلودمی باشد. تصویه آب گذاشته ایم ماهی یکبارباید فیلتر آن عوض شود بعلت ناخالصی.

  13. رضایی گفت:

    درخصوص آلودگی آب شهر یاسوج به استحضار می رساند مادر انقلاب 3 زندگی می کنیم درروز پنج شنبه مورخه 94/4/4آب شهر گل آلود وحتی سنگ ریزه هم داشت اتفاقا عکس هم گرفته ایم می توانیم بامدرک ثابت کنیم که آب الوده بوده چرا مسولین به فکر مردم نیستند

  14. ناشناس گفت:

    روده و کلیه تعطیل حالا نوبت پوست و مو شهروندان یاسوجی هستیم  مدیر بی لیاقت پر مدعا ، استاندار چرا هیچ اقدامی گزارشی از مدیراش نمیخاد

  15. م گفت:

    در مورد اب سي سخت هم فقط رد ميكرد

  16. ناشناس گفت:

    البته تمام مديران آب و فاضلاب مقصرند

دیدگاه شما