پنجشنبه 4 تیر 1394 - 13:44

با تشنگی ماه رمضان چه کنیم؟

یک کارشناس تغذیه گفت: از آنجا که مصرف میوه و سبزی کافی در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری می‌کند باید میوه در فاصله‌ افطار تا سحر، سبزی در دو وعده‌ افطار و سحر و سالادها در وعده‌ سحر مصرف شوند.

به گزارش بویرنیوز، تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات نیازمند رعایت اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی به معنی استفاده از گروه‌های غذایی اصلی نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی‌ و میوه‌ها، گروه گوشت، حبوبات و مغزها است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه نباید رژیم غذایی ماه رمضان با حالت عادی ماه‌های گذشته تفاوت چندانی داشته باشد و در حد امکان غذای ساده مصرف شود، ادامه داد: رژیم غذایی باید بگونه‌ایی باشد که وزن شخص روزه‌دار ثابت بماند. البته با توجه به طولانی بودن ساعات روزه‌داری و کوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه‌روز باید به هضم شدن غذا در وعده‌های سحر و افطار دقت کرد و غذاهایی مانند حلیم بدون روغن، فرنی، ماهی کباب، انواع خورش کم‌چرب، انواع سوپ و آش رقیق کم‌چرب در افطار و شام که آسان هضم می‌شوند مورد استفاده قرار گیرند.

کاوری‌زاده در مورد تغذیه صحیح در هنگام سحر و افطار خاطرنشان کرد: افراد روزه‌دار مانند زمانی که روزه نیستند باید وعده‌های غذایی افطار، شام و سحر را رعایت کنند به ‌گونه‌ای که صرف غذا در ماه رمضان بخصوص در فصل تابستان نباید کمتر از 2 وعده باشد.

این کارشناس گفت: غذای مصرفی در وعده‌ سحر باید خصوصیات و ویژگی‌های وعده‌ ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند. بهترین حالت صرف یک شام سبک یک ساعت بعد از افطار است و حتی هنگام افطار برای افزایش قندخون از گروه‌های غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات (نان و برنج) استفاده شود.

وی ادامه داد: به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با فصل گرما بهترین راه برای مقابله با تشنگی در طول روز، کاهش مصرف نمک در وعده‌های افطار و سحر است؛ چرا که دریافت اضافی نمک موجب واکنش بدن شده و جهت دفع مقدار اضافی نمک، مقادیر زیادی آب از بدن دفع می‌شود.

کاوری‌زاده تصریح کرد: مصرف میوه و سبزی کافی در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری می‌کند. پس بهتر است میوه در فاصله‌ افطار تا سحر، سبزی در هر دو وعده‌ افطار و سحر و سالادها در وعده‌ سحر مصرف شود.

وی با بیان که در موقع سحر از مصرف مواد غذایی پر پروتئین مثل کباب‌ها خودداری شود، ادامه داد: موادغذایی با پروتئین زیاد سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز شده و حتی روزه‌دار را دچار تشنگی شدید می‌کند./ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=153237
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مجید گفت:

    من تجربه 12 سال پشت سرهم روزه در هوای گرم را دارم بهترین راه تشنه نشدن این است که یک ساعت بعد از افطار یک پارچ اب خنک را کنار خود بگذارید و هر نیم ساعت نیم لیوان یا اگه نتوانسید هر یک ساعت یک یا نصف لیوان اب میل نمایید تا وقت خواب چه تشنه باشید چه نباشید . باید جوری اب بخورید ک دلدرد نگیرید ولی از اب زده بشوید وحتی مثل من اگه سحری بیدار نشوید در صورتی که در مدت طولانی در زیر افتاب یا هوای گرم قرار نگیرید تشنه نخواهید شد در ضمن اگه مجبور شدید و تشنه شدید نیم ساعت زیر کولر ابی دراز بکشید تا تشنگیتان بر طرف شودو در اخر از خوردن فسفود ها که در انها ژامبون و سوسیس استفاده شده صرف نظر کنید من در طول این چند سال حتی یک بار هم تشنه نشدم با رعا یت این موارد

دیدگاه شما