جمعه 8 خرداد 1394 - 18:41

مقایسه جشن های عروسی امروزی استان با معیارهای اسلام

سجاد بادام فیروز

بسم الله الرحمن الرحیم
بی شک عروسی و ازدواج یکی از سنتهای دیرینه ای است که اسلام هم روی آن پافشاری دارد. در روایات اسلامی آمده که شخص با ازدواج نصف دینش کامل می شود همچنین در روایت مشهور پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) آمده که ازدواج کردن از سنت های من است و هر کسی از امت من ازدواج نکند از من نیست، از این دو حدیث زیبا به خوبی فهمیده می شود که ازدواج و عروسی ارزش ویژه ای در اسلام دارد.
قطعا یکی از لوازم لاینفک از عروسی همراه بودن آن با شادی است، برخلاف نظر مغرضان و متوهمان که گمان می کنند اسلام با شادی و نشاط مخالف است، اسلام نه تنها با شادی و نشاط مخالف نیست بلکه بر شادی و نشاط داشتن بالخصوص در عروسی ها اصرار هم دارد.
اما در این میان آنچه حائز اهمیت است مصداق شادی و شادمانی است که شادی را چه تعریف کنیم و شادمانی را چه بدانیم؟
در این جاست که مغالطات زیادی صورت گرفته و تا گفته میشه در عروسی ها رعایت حدود اسلامی بشود عده ای سطحی نگر به بدور از تفکر و تعمق گفته می شود: فلانی مگه اسلام با شادی هم مخالفه؟ مگه دین نگفته شادی هم باید داشته باشیم؟ چرا شما مخاف شادی مردم هستید؟؟؟
در جواب این افراد باید گفت که اسلام با عروسی و شادمانی مخالف نیست که اصرار هم دارد، اما باید دانست که بعضا مراسمات جشن عروسی و ازدواج که امروزه وجود دارد و همراه با رقص و گناه هست افزون بر اینکه با شرع و دین مطابقت ندارد، همچنین آغاز زندگی مشترک را با گناه و معصیت هم شروع می کنند.
قطعا کسانی که اندک آشنایی هم با دین اسلام و موازین شرعی آن داشته باشند به این نتیجه می رسد که رفص و پایکوبی های که امروزه در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد مصداق صریح و روشن لهو و لعب محسوب میشه که طبق تعالیم شرعی ما جایز نیست.
اگر ما مومن و پیرو دین اسلام هستیم باید در همه زمینه ها مثل عروسی ها هم تابع نظر اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) باشیم، اسلام دین جزیره ای و بخشی نگر نیست، اینطور نیست که به بعضی از احکام اسلام که به نفع ما هست رو قبول کنیک ولی بخشی دیگر را که به ضرر ماست رو کتمان کنیم.
در اسلام و رقص و پایکوبی حرام است به جزء رقص زن برا شوهرش که طبق نظر مراجع عظام تقلید اشکالی ندارد ولی بقیه رقص ها حرام است و باید از آن اجتناب کرد.
در آخر توصیه من به خانواده های عزیز و هم استانی ام این است که طبق دستورات اسلام (و نه طبق تعصبات قومیت گرایی که بعضا مخالف نظر اسلام است ) عمل کنیم و اخلاق و شئونات اسلامی را رعایت کنیم تا موجبات رضایت و فرج آن امام غایب(عج) را فراهم کرده باشیم. ان شاء الله …
باشد که این مختصر راهگشای باشد برای همه ی هم استانی های عزیز و بزرگوار
ارادتمند شما سجاد بادام فیروز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=152098
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. آری برادر تفاوتها بسیارند گفت:

    دوست عزیر طلبه نکات درستی در مورد تفاوت های عروسی حال با صدر اسلام فرموید تفاوت های دیگری هم وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از :

    تفاوت سطح زندگی مسئولین در صدر اسلام با شرایط فعلی/تفاوت وضعیت اشتغال و کسب و کار در صدر اسلام با شرایط فعلی/تفاوت سطح و انگیزه علم آموزی مبلغان در صدر اسلام با شرایط کنونی/تفاوت درصد نفوذ کلام مبلغان دین در صدر اسلام با شرایط کنونی/تفاوت نحوه مبارزه با مفاسد اقتصادی در صدر اسلام با شرایط کنونی/تفاوت تحمل دیدگاه مخالف در صدر اسلام باشرایط کنونی/و هزاران تفاوت دیگر که از حوصله من خارج است.اما شخصا از اینکه به عنوان یک طلبه با گذشت سالها هزینه کرد مبالغ هنگفت در سازمانهای مبلغ دین به تازگی تفاوت عروسی زمان حال را با زمان صدر اسلام و عدم رعایت شئونات اسلامی را کشف کرده اید به شما تبریک می گویم از آنجا که کشف این معضل سی و چند سال طول کشیده ان شا الله با یک برنامه کوتاه مدت پانصد ساله و به همت شما همه چیز اصلاح خواهد شد.اجرکم عندالله

    • ناشناس گفت:

      عید شمام مبارک باشه برادر ..چه ربطی به موضوع داره فرمایش شما؟

    • شهر گفت:

      درود به شما.

    • ناشناس گفت:

      گپ ماره تو بگو مارمرشک…. بگو گنج… چه ربطی داره

    • حرف حساب که جواب نداره گفت:

      برات متاسفم دوست عزیز-آری برادر- حرف های حاجیمون کاملا درسته و عروسی های ما اصلا با معیار های اسلام تطابق نداره از جمله این تفاوت ها می توان به نکات ذیل اشاره کرد:
      1- درصد زیادی از جوانانی که در عروسی شرکت می کنند بیکارند که این با معیارهای اسلام تضاد جدی دارد چون بیکاری ریشه مفاسد بسیاری است.
      2- علی رغم بیکاری جوانها بعضی از آقا زاده ها و نور چشمی ها با ماشین آنچنانی به عروسی آمده و دور-دور می کنند و حسرت به دل بقیه می گذارند که این هم با معیارهای اسلام تطابق ندارد
      3- عروس و داماد در حین جشن عروسی همش نگران فردای زندگی و نرخ تورم و اجاره خانه هستند که با معیار های اسلام تضاد دارد
      4- برخی از شرکت کنندگان در عروسی اختلاس های چند هزار میلیاردی دارند اما به جای رفتن به زندان به عروسی می آیند که باز هم با معیارهای اسلام مغایرت دارد
      5-اساسا دامادی که شغل درست و حسابی ندارد جه معنی دارد که زن بگیرد؟آنهم توی این گرونی ؟فردا چارتا بچه قد و نیم قدم بیارن که دیگه نورعلی نور میشه، کلا خواستم بگم حرف حاجاقا کاملا درسته

  2. ٧٣٢١ گفت:

    مطمئني براي خودت هم همينطور ميخواي 
    كاش ميتونستم بفهمم تفكرات آدمايي مثل شما كه اينجوري هستين چيه…

  3. شهروند گفت:

    کو گوش شنوا؟؟
    تا وقتی مسئولین خودشون رعایت نکنند یقینا مردم عادی هم کاری به این حرف ندارند.

  4. شهروند گفت:

    کو گوش شنوا؟؟
    تا وقتی مسولین خودشون رعایت نکنند و در این جشن ها شرکت نکنند مردم هم رعایت نمی کنند.

  5. بقال گفت:

    رقص گناهه ولی سود بانکی 30% بانکداری اسلامیه؟
    سوراخ دعا رو گم کردین

  6. یک جوان همشری گفت:

    بله واقع چنین معضلی در استان واقعا جای ناراحتی دارد مردمان با این اعتقاد خوب و تقیدشان به اسلام این یک منکر است برایشان امیدوارم به فضل الهی و همت جوانان دیندار استان این رسم ناصحیح برچیده شود. ان شاء الله

  7. یاسوجی گفت:

    بیخود توجیه نکنید حاج آقا واقعیت ها رو گفنه و این رقص ها در عروسی های استان خودمون متاسفانه زیاده  در چنین مواقعی به جای اینکه کارهامون رو توجیه کنیم باید به فکر اصلاحش باشیم.

  8. فاضل گفت:

    خدمت این دوستمون عرض کنم میشه دقیقآ شما به ما بگین شادی در عروسی چیه؟ ایا شادی به جز رقصیدن و پایکوبی کردنه؟ میخوای برای عروسی مداح دعوت کنیم سبک سوسن خانوم برامون بخونه یا مث اون هفت تیرکش بخونه؟ برادر شما خوابیدن یا خودتونو زدین به خواب…..

    • ناشناس گفت:

      سلام خدمت شما و تشکر از انتقادتان
      ظاهرا از دید شما شادی فقط رقص و پایکوبی هست و هیچ مصداق دیگری ندارد
      ولی این نظر عامیانه شما بدور از منطق و استدلال است، از دید شما اگه عروسی توش رقص و گناه نباشه عروسی نیست،ولی بدان کسی که غیرت داشته باشه اجازه نمیده ناموسش جلو دیگران اظهار خودنمایی کنه تا دیگران شاد بشن
      فرق من و شما تو همین یه جمله است!!

    • پاسخگو گفت:

      سلام خدمت شما و تشکر از انتقادتان
      متاسفانه برداشت شما از شادی و شادمانی بسیار عامیانه و بدور از تفکر و تعمق است، از دید شما شادی فقط رقص و گناه هست ولی این اشتباه هست.
      انچه امروزه به عنوان رقص در عروسی ها باب شده به این معنی هست که فلان دختر و زن که ناموس دیگران هست در وسط جمع اظهار خودنمایی کند تا دیگران سرگرم باشن
      فرق من و شما اینه که شما میگید اشکال نداره ناموس دیگران بیاد جلو نامحرمان و غریبه ها با رقص خودش اظهار وجود کنه ولی من میگم آدمی که غیرت داره نمیذاره ناموسش بیاد وسط جمع و اظهار خود نمایی کنه تا دیگران بهش نگاه کنن و شاد بشن !!!

دیدگاه شما