جمعه 8 خرداد 1394 - 18:36

دیدار هیئت رئیسه دانشگاه یاسوج با آیت الله ملک حسینی/ از موضوع بورسیه ها تا اولویت های رحیمی (+تصاویر)

سرپرست دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: در طول مدتی که سرپرستی دانشگاه را بر عهده دارم تلاش برای ایجاد فضای دوستانه در دانشگاه بوده است.

ولویت مدیریت دانشگاه یاسوج ایجاد فضای دوستانه همراه با تعامل و همدلی است
سرپرست دانشگاه یاسوج گفت: ایجاد فضای دوستانه همراه با تعامل و همدلی اولویت مدیریت جدید دانشگاه یاسوج است.

به گزارش بویرنیوز و به نقل از  روابط عمومی دانشگاه، سرپرست دانشگاه یاسوج به همراه اعضای هیئت رئیسه، رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان و برخی از مدیران دانشگاه با نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد دیدار کردند.

دانشگاه باید بر محیط پیرامون خود تاثیرگذار باشد

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی در این دیدار گفت: دانشگاهی موفق است که سه عنصر فضیلت، علم به معنای صحیح کلمه و قدرت و اقتدار اگر در دانشگاهی وجود داشته باشد.

 

وی افزود: اگر دانشگاهی در موقعیتی فاخر باشد که تمام نهادهای اجتماعی موثر در جامعه از جمله صنعت، کشاورزی و امثالهم به آن نیاز پیدا کنند، آن دانشگاه است و اگر در جایگاه خود نباشد به نظر می رسد که رابطه اش منقطع از جهانی که اطرافش است در حالی که دانشگاه نهادی برای تأثیر گذاشتن بر جهان پیرامونش است.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دانشگاهی که از انفصا و انقطاع برخوردار باشد، دانشگاه حقیقی نیست بلکه جایگاهی است که سخن هایی درون او گفته می شود و دیگر هیچ. دانشگاهی که مهد فضیلت، دانش، قدرت به معنای تأثیرگذاری بر جامعه باشد، دانشگاه موفقی خواهد بود.

آیت الله ملک حسینی ضمن آرزوی توفیق برای سرپرست جدید و روسا و سرپرست سابق دانشگاه یاسوج که در این دانشگاه خدمت کردند، یاد و خاطره دکتر عسکریان بنیانگذار دانشگاه یاسوج را گرامیداشت.

وی با بیان اینکه باید برای کشف عینیت تلاش شود، تصریح کرد: نسبت دانشگاه باید با تمام اموری که اطرافش هست روشن شود، نسبت دانشگاه با نهادهای اجرایی صنعت، کشاورزی، فرهنگی و سایر نهاد ها باید روشن باشد، دانشگاه فاخر باید بداند و بتواند زمینه را برای رشد در زمینه های مختلف حفظ و مدیریت کند.

وی ادامه داد: اگر دانش محض تبدیل به قدرت تأثیرگذار و مدیریت بر جامعه پیرامون نشود، دانش مفیدی نیست. حفظ این نسبت باعث می شود که متقابلا عرصه های دیگر جامعه با دانشگاه روشن شود و پژوهش ها و تحقیقات به دانشگاه داده شود و ارتباط صنعت و دانشگاه بهتر شود تا زمینه موفقیت فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به اینکه دانش ها معطوف به کار نیست و کارها دانش بنیان نیست با فاجعه ورشکستگی و علم ها به فاجعه در خلاء بودن مواجه می شوند. برای اینکه دانش از در خلاء بودن خارج شود باید معطوف به تأثیر در عرصه کار و همه حوزه ها باشیم و اگر قرار باشد که جامعه از دانشگاه استفاده کنند باید کارها دانش بنیان باشند و این چیزی جزء روشن شدن نسبت دانشگاه با جامعه پیرامون را نمی طلبد.

آیت الله ملک حسینی افزود: طرح آمایشی در استان در حال انجام است که یک کار دانشگاهی است که در خلاء نباشد و کار مجریان است اما نه مجریانی که با دانشگاه ارتباط نداشته باشند و اگر این نسبت حفظ شود طرحی برای آینده استان و رشد آن در همه عرصه هاست.

وی بیان کرد: دانشگاه اگر قرار است اعتلا پیدا کند نیازمند به رعایت اصولی همچون احترام اساتیدبزرگ، دعوت از اساتید برجسته، نگه داشتن اساتید برجسته و تشویق دانشجویان موفق و خیر خواهی و نصیحت به نحو پدرانه به دانشجویان است.

4

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آنچه که امروز در دانشگاهها و مدارس شاهد هستیم رها شدن دانشجویان و دانش آموزان است و این مسأله یکی از مشکلاتی است که وجود دارد و بدون تردید برای آینده دانشگاه و مدارس خوب نیست. اساتید برای آینده روشن دانشجویان پدری کنند.

آیت الله ملک حسینی با بیان اینکه کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها مغفول مانده است، افزود: بحث کرسی آزاد اندیشی را مقام معظم رهبری مطرح کردند و اگر می ترسیدند، یا به مصلحت نمی دیدند و یا موجب انحراف دانشگاه می دیدند این مسأله را مطرح نمی کردند.

وی عنوان کرد: بدون شک کرسی آزاد اندیشی بر پایه منطق، هدفی روشن و معطوف به رشد دانشجویان می تواند موفق باشد. نمی دانم چرا می ترسیم باید جدی اما روشن باشیم، آزادی منطق نیازمند منطق آزادی است. اگر قرار است انسانها در نطق آزاد باشند باید منطق آزادی را نیز بلد باشند، منطق محاوره، مجادله و گفت و گو بر پایه این است که طرفین وقتی به گفت و گو و یا انتقاد از هم می نشینند باید به هدف رسیدن به نقطه ای باشد که مجادله و گفت و گو به نفع حق پایان یابد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بدون شک اگر کرسی آزاد اندیشی تعریف روشنی پیدا کند، هیچ ترس و واهمه ای ندارد، خاطرنشان کرد: ترس از کرسی آزاد اندیشی حق را در حلقوم کسانی که می خواهند حق بگویند، خفه می کند البته که نباید اجازه دهیم باطل گو ها حرف باطلشان را بزنند ولی این منجر می شود که حق گو هم نتواند حرفش را بزند اما باید مدیریت شود و برگزاری این کرسی ها نباید تنها در زمینه مسایل سیاسی نیز باشد.

آیت الله ملک حسینی بیان کرد: دانشگاه باید سیاسی باشد اما نباید سیاست زده باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت بورسیه های دانشگاه یاسوج تأکید کرد: در گذشته با این موضوع برخوردی شده که به نظر می رسد حوزه ریاست دانشگاه این مسأله را باید مدیریت کرده و هرچه سریعتر تکلیف کسانی که به آنها ظلم شده مشخص شود، کسانی که رییس قبلی از اختیارات خود استفاده کرده است و خلاف قانونی رخ نداده و مسیر قانونی بوده با کاهش حساسیت های حزبی، باندی، سیاسی و اجتماعی بررسی و حل شود و وقت دانشگاه هم کمتر گرفته خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: هر چقدر از این مسأله در اختیار استان است انجام شود و اگر خلاف قانونی صورت گرفته رسما اعلام شود و اگر طبق قانون بوده نباید حساسیت های سیاسی اعمال شود و اگر در حوزه وزارتخانه است تکلیف روشن شود.

اولویت ما ایجاد فضای دوستانه همراه با تعامل و همدلی در دانشگاه است

همچنین سرپرست دانشگاه یاسوج در این دیدار گفت: اولویت ما ایجاد فضای دوستانه همراه با تعامل و همدلی در دانشگاه است.

6

دکتر محمودرضا رحیمی افزود: باید کاری کنیم که دانشگاه برای استان سرمایه ای نه اینکه هزینه ای برای استان بوجود آورد.

وی بیان کرد: دانشگاه یاسوج با همه بزرگی که دارد باید رکن توسعه علمی استان باشد و بنابراین باید برای ارتقای این واحد بزرگ دانشگاهی تلاش کنیم.

رحیمی تصریح کرد: سعی داریم تا با استفاده از فضای دوستانه، تعامل و همدلی از طوفان‌ها عبور کنیم و بر همین اساس تاکنون اتفاق خاصی در دانشگاه رخ نداده است.

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های شاپور رمضانی، سرپرست سابق این دانشگاه اضافه کرد: وقتی مسئولی با بدرقه خوبی از مسئولیت کنار برود نشان‌دهنده قدردانی از زحمات خوب آن مسئول است که بدرقه خوبی از آقای رمضانی شد.

60 موضوع برای کرسی آزاداندیشی مصوب شده است

در ادامه این نشست رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت:60 موضوع کرسی‌های آزاداندیشی برای اجرا در دانشگاه‌های استان تصویب شده است.

حجت‌الاسلام قاسم مقدم افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی و زیر نظر حجت‌الاسلام خسروپناه کرسی‌های نظریه‌پردازی برای اساتید دانشگاه‌ها نیز طراحی شده است.

 

این مسئول در ادامه به کرسی‌های آزاداندیشی که قرار است در دانشگاه‌های استان برگزار شود اشاره کرد و افزود: تعداد 60 موضوع برای کل استان در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی مصوب شده است.

وی گفت: قرار شد که کرسی‌های آزاداندیشی به صورت عام در دانشگاه‌ها و تخصصی آن در دانشکده‌ها برگزار شود.

 

35

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=152090
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مازه خریده گفت:

    عامل اخراج رمضانی که یه کارمند با سن بالا هست و توقع هیئت علمی داره دکتر رحیمی باید گول چنین افرادی را نخوره و حواسش باشه خداوکیلی آقای محترم چرا نمی گذاری 2تاجوان هیئت علمی بشوند.شما با.48.45سال سن توقع هیئت علمی داری یکم انصاف داشته باشید. موفق باشید 

  2. ناشناس گفت:

    دکتر رحیمی همیشه سنجیده و با تدبیر عملکرده است.

  3. ناشناس گفت:

    هم اینا رمضانی را بدبخت کردن حالا نوبت شماست

  4. باشناس گفت:

    مه ارشدی هم عضو هیئت رئیسه یه ؟؟؟؟

  5. کارمند دانشگاه گفت:

    درود بر دکتر رمضانی محبوب

  6. حقیقت گفت:

    رمضانی را کبر و غرور، خود رایی ، مشاورین تازه کارش و خصلت بچه گونه اش به زمین زد. از خودشه که بر خودشه. آدم که به یه جایی رسید نباید گذشته خود را فراموش کنه و همه پلهای پشت سرش را خراب کنه 

  7. محمود گفت:

    خبر را اصلاح بفرمایید. از این لشکری که در این دیدار حضور دارند تنها دو نفر از هیئت رئیسه اند

دیدگاه شما