جمعه 8 خرداد 1394 - 15:34

یک بدعت خطرناک در مراسمات عروسی در کهگیلویه و بویراحمد

اضافه شدن بخش هایی همچون رقص عروس و داماد، سرو شامپاین ، پوشش عروس، بخشی از مدل های نوظهور در عروسی های این دیار است

گروه فرهنگی – ازدواج یکی از پاک ترین واجبات الهی و مورد تاکید دین مبین اسلام است.

به گزارش بویرنیوز، می توان گفت یکی از نقاط کشور که برگزاری مراسم عروسی آن در گذشته مورد توجه نقاط مختلف کشور بود، استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

مراسمات کم هزینه والبته زیبا و همراه با رعایت شئونات دینی در ازدواج های مردم این دیارنشان از غنای فرهنگی و خود یکی از جاذبه های این دیار بود.

اما اکنون مدل و رسومات ازدواج در عمده مراسمات ازدواج نام و نشانی از آن زیبایی های سابق ندارد.

رفتن به سمت تجملات بیش از حد در مراسمات ازدواج و تقلید از مراسمات غربی در این مراسمات، هیچ نشانی از فرهنگ و رسومات سابق مردم این دیار ندارد.

این اتفاق که خود بیانگر از یاد بردن فرهنگ زیبای قوم لر در ازدواج است، در حال نهادینه کردن فرهنگ غربی در این مراسمات و ایجاد هزینه های سنگین برای مراسم عروسی است.

اضافه شدن بخش هایی همچون رقص عروس و داماد، سرو شامپاین ، پوشش عروس، بخشی از مدل های نوظهور در عروسی های این دیار است

این نوع رسوم که با خود هزینه های فراوانی را به همراه دارد راه را برای ازدواج جوانانی که تمکن مالی مناسبی ندارد سد می کند و باعث گسست فرهنگی میان این نسل با نسل های پیشین خود می شود.

به طور طبیعی این نوع ازدواج ها که حتی در برخی از خانواده های مذهبی منطقه هم رسوخ کرده، موجبات بی هویت کردن نسل جوان و پاک کردن حافظه فرهنگی آن خواهد شد.

جا دارد تا خطر سبک زندگی غربی که در حال نهادینه شدن در مراسمات ازدواج این دیار است توسط مسئولان فرهنگی و مردم این دیار درک شود تا بتوان از این روند که نتیجه ای جز دور شدن از اصل  خود است جلوگیری کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=152068
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مرضیه گفت:

    زنده بادلر با رسم ورسومش.خیلی از شهرستانیا که فیلم عروسی لرا رو میبینن غبطه میخورن که چرا مث ما لرا ساز ورقص ولباس محلی ندارن؟ چرا مث ما لرا رسمی از خودشون ندارن؟ و واقعا از زیبایی مراسم عروسی سنتیمون متاثر میشن و آرزوشونه یه بار هم که شده این مراسم رو از نزدیک ببینن و حضور داشته باشن.من تو خوابگاهم و واقعا عین حقیقت رو میگم.اگه توجه کنیم جاهایی که از خودشون فرهنگ وسنتی ندارن این خلا وکمبود رو احساس میکنن چون مدل مو،لباس،آرایش،مراسم وحتی رقصشون برگرفته از غربیاس. واقعا برام سواله که چرا مردم ما دارن رسم ورسوم زیبای خودشونو به هیچ وپوچ میفروشن.آدم باید به اصالت واعتبارش افتخارکنه.سعی کنه فرهنگ و اصالتشو زنده نگهداره،نه که باعث نابودی وفراموشیش بشه.

    • ناشناس گفت:

      غبطه!!!!!!!!!
      برای این مراسم هفت روز و هفت شب ، برای این همه بریز و بپاش ، حتی درروستاها هم فرش زیر پاشون رو میفروشند مراسم عروسی چندروزه میگیرند ، کجاش غبطه داره؟؟؟؟؟؟؟ این همه پول و این همه زمان هدر میدهیم غبطه دارد ؟؟؟؟؟ 

      • مرضیه گفت:

        والله توفامیل ما که عروسی وحنابندون رویه شبه میگیرن میره و ازاین ولخرجیا ندیدم. بریز وبپاش همه جا هست.چشم وهم چشمی.ربطی به لربودن یا نبودن نداره. 🙁

    • یلدا گفت:

      موافقم زیبایی ایران به تفاوت لباس ها به تفاوت زبان ها به تفاوت رسومشه من لروقتی یه کرد رومیبینم که کردی صحبت میکنه یاترک یاعرب برام خیلی جالبه برای لحظه ای ایرانی روتصورکنید که همه عین هم لباس بپوشیم یا حرف بزنیم زیباهست ولی نه به زیبایی الان بایدرسوممون روحفظ کنیم وبه آیندگان بسپاریم

  2. دهدشت 2014 گفت:

    متاسفانه این مسئله در بسیاری از موارد تقصیر مسولین فرهنگی استان می باشد که سالیان درازی موسیقی محلی و رسم ورسومات محلی مارا محدود و ممنوع کردند تا متاسفانه از آنجا که شادی در ذات انسان می باشد این مسئله منحرف گردید و به سمت وسوی امروزی رفت . حال می طلبد با تقویت موسیقی محلی و رسم و رسومات سنتی این آب رفته را به جوی برگردانیم.

  3. عدالت گفت:

    مسئولين فرهنگي استان در خواب هستند لطفا سري به اين مراسمات بزنيد تا ببينيد كه فرهنگ غربي روز به روز دارد فرهنگ ايراني را براي هميشه از بين ميبرد اتليه هاي عكاسي با اموزش فرهنگ غربي دارند هويت ايراني را از بين ميبرند
    خانواده ها مواظب عكس دختران خود باشيد

  4. ناشناس گفت:

    آقا به شما چه  ربطی داره 
    ما دوست داریم اینطوری برگزار کنیم 
     شما هم هرجور دوست دارین برگزار کنید 

    • امیر گفت:

      درپاسخ به ناشنای:یعنی چه که میگید به شما ربط نداره.ده تا بی غیرت مثل تواین حرفارا میزنید که شهرمون داره روبه نابودی میره.فیس وافاده باکلاس بودن ازراه بدرتون کرده.عقده راحت بودن جلوی چشم مردم رادارید ولی این  کارشما هیچ سودی برایتان نخواهدداشت

  5. مهدي گفت:

    دقيقا به شما چه ربطي داره ؛ مردم و جوونا دوس دارن اينجوري جشن بگيرن 

  6. سلمان گفت:

    یه رسم و مدل جدید هم اومده یادتون رفته بگید! توی سینی طلا و جواهر میگذارند برای عروس می آورند، یعنی یک سینی پر از طلا امادر شهر پولدارهاش هم یک سرویس طلا میگیرند وعروسیشون هم یک روز یا یک شام در تالار میدهند بنا بر وسعشان در یک تالار خیلی گران و یا خیلی ارزان ولی فقط یک شام میدهند و وقتشان را هدر نمیدهند که یک هفته تمام ناهار و شام عروسی بدهند 

  7. فاضل گفت:

    چرا میگین غربیه؟ کجاش غربیه؟ خوبه عروس و داماد سوار خر یا شتر بشن؟خوب عروس و داماد به جای رقصیدن سینه بزنند؟ خوبه به جای تاج وتور عروس چادر سیاه بپوشن؟چه اشکالی داره به جای نوشابه پپسی و یا کوکاکولای غربی از شامپاین غربی استفاده کنند؟ شما جایگزینی دارین؟ هر چند کسی منکر اینکه فرهنگ و رسوم فرهنگی باید در اولویت هر کشور یا منطقه و یا حتی روستا باشند نیست. اما مگه ما قراره چند بار ازدواج کنیم که حتی در انتخاب جشن عروسی مختار نباشیم. بویرنیوز لطفا در تحلیلاتون به بقیه مخاطبان هم احترام بگذارید.

    • داماد گفت:

      واقعا برات متاسفم متاسفانه اینگونه مراسمات شرم وحیا که مختص دختران است ازبین رفته ومیبینیم
      که برعکس این پسران هستند که دارای شرم وحیا هستند قدیما چهره دختر را کسی تا چند روز بعداز عروسی نمیدید ولی حالا دختران چنان رقصی بالباسهای نیمه عریان در برابر چشمان تماشگران ونجام میدهندکه واقعا آن حیای ذخترانه زیر سوال میرودبخدا قسم اینگونه رسومات هم در غرب پیدا نمی شوداگه رقصی هم باشه بسیار سنگین وبا یه متانت خاصی صورت میگیره پیش بینی میشود درچند سال آینده دختران برای خواستگاری پیشقدم شوند وای به حال ما وفرهنگ ما که عده ای تازه به دوران رسیده آن را مضحکه خویش نمودند

      • یلدا گفت:

        موافقم باحرفاتون ولی بایه قسمتش نه نبایدمثل همیشه تقصیرروانداخت گردن دخترا وزنان همه مقصریم

  8. ناشناس گفت:

    اینگونه رفتارهای غیر عادی اینگونه تجملات اینگونه بی مبالاتی مراسمات عروسی این پوششهای غیر عادی عروسها باز کردن شامپاین همه نشان از عقدهای شخصیتی دارد میخان کمبودها را پوشش دهند هرچه کمبودها بیشتر رفتارهای غیر عادی بیشتر

  9. نا شناس گفت:

    فقط این را بیشترنمی دانم روز به روز مردها بی غریترو زن دخترا روز به روز بی حیا تر میشن .دختر شده پسر وبر عکس پسر شده دختر .

  10. ناشناس گفت:

    این ها همش مال بی غیرتی مردا هست مرد اگه غیرت داشته باشد اجازه نمی ده زنش یا خواهرش خودشو آرایش کنه و در بدترین وضعیت ظاهری به میدون رقص بیاد که هزاران چشم نامحرم به او نگاه کنند و لذت ببرند.در قدیم مردها این قدر چشم ناپاک نبودن این قدر بی غیرت نبودن که حالا هستن

  11. تامر گفت:

    در یکی از تالار های مدرن شهر رقص عروس با حمل شامپاین همواره اجرا می شود –

دیدگاه شما