چهارشنبه 6 خرداد 1394 - 10:14

درد ما رفع محرومیت و اشتغال است نه تفریحات

اسماعیل زارعی

اسماعیل زارعی –
لهو و لعب یعنی حرکت پوچ و بی معنا که صرفا برای کشتن وقت فراغت است و هیچ ثمری برای دین، دنیا و آخرت آدمی ندارد. لهو و لعب امری است منفی، و مؤمن هرگز عمر خود را به بطالت نمی‌گذراند.
خداوند راجع به خود می فرماید ما اهل بازی نیستیم: «و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما لاعبین» زمین و آسمان و آنچه را در میان آنهاست از سر بازی نیافریده‌ایم. و انبیا و مؤمنان را نیز از لهو و لعب، دور می‌داند: «والذین هم عن اللغو معرضون» و مؤمنان کسانی هستند که کار لغو و بیهوده نمی‌کنند.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: «سرگرمی مؤمن چهار چیز است: رسیدگی به مرکب سواری، گفت و گو با برادران ایمانی، خلوت و همنشینی با همسر، و نماز شب».
امام سجاد (علیه السلام) در مناجات ذاکرین فرمود: «خدایا توبه می کنم از هر لذتی بدون ذکر تو، و از هر راحتی بدون انس تو، و از هر شادی بدون قرب تو، و از هر مشغولیتی در غیر مسیر طاعت تو …»
خداوند با آن که در بخشی از قرآن اعلام می دارد که “فرحین” و یا خوش گذرانان را دوست ندارد و یا این که یکی از دلایل مجازات دوزخیان را خوش گذرانی های ناحق آنان در دنیا می داند،اما از طرف دیگر، با استفاده از همان ریشۀ لغوی “فرح”، به افراد با ایمان دستور می دهد که به دلیل امدادهای معنوی خداوند، خوشحال باشندو در وصف شهیدان نیز بیان می دارد که آنان با استفاده از نعمت هایی که در اختیارشان قرار داده شد به خوش گذرانی مشغول اند. امام صادق (علیه السلام) به نقل از کتاب پیامبران گذشته بیان می فرماید: هر مسلمان دانا، باید فرصت های زندگی خود را بر سه بخش تقسیم کند، بدین ترتیب که بخشی از آن را جهت کسب درآمد و گذران زندگی صرف کرده و بخش دیگری را به جمع آوری توشه و زاد برای آخرت بپردازد. بخش سوم زندگی او نیز باید به تفریحات سالمی که از رفتار حرام در آن خبری نیست، سپری شود و پرداختن به این بخش سوم (تفریحات)، کمکی برای این فرد مؤمن خواهد بود که آن دو بخش اول را با کیفیتی بهتر انجام دهد. این حدیث، به تنهایی می تواند نشانگر مجاز بودن و حتی استحباب تفریحات سالم باشد.
در برخی روایات، پا از این فراتر گذاشته شده و نوع سرگرمی ها را با توجه به ویژگی های افراد مشخص نموده و به عنوان نمونه، بیان داشته که پارچه بافی، سرگرمی خوبی برای یک زن نیکوکار است.و یا در حدیثی دیگر، نگهداری و تربیت اسبان سواری و نیز مسابقات تیراندازی از سرگرمی های مناسب اعلام شده است.
امام خامنه ای حفظه الله :در موسیقی ، دو مصداق روشن وجود دارد . یک مصداق حرام قطعی ، یک مصداق حلال قطعی ، بین این دو تا هم ، موارد مشتبه است . حرام قطعی ، آن موسیقی است که انسان را ، آدمی را ، از خود بی خود
می کند ، از حقایق بی خود می کند ، از خدا بی خود می کند و به شهوات سوق می دهد . این ، از نظر اسلام ، حرام است . موسیقی لهو که می گویند ، از ما هم سئوال می کنند ، ما جواب می دهیم موسیقی لهو حرام است ؛ لهو ، یعنی این . « مایلهی عن الله ،ما یلهی عن ذکرالله » ، آن چیزی که انسان را از حقایق عالم غافل می کند . می برد توی عالم توهمات و خیالات و این ها ، این موسیقی ، یا به شهوات می کشاند ، این موسیقی . یعنی موسیقی یی که وقتی ، برای دختر و پسر جوان یا حتی غیر جوان ، نواخته بشود یا عرضه بشود یا خوانده بشود ، موسیقی حالا صوتی مثلا ً ، اورا بکشاند به ملاهی و مناهی و به فساد و شهوات و از آن نزاهت مطلوب اسلام خارج کند ، این حرام است . این می تواند موسیقی سنتی باشد ، می تواند موسیقی غربی باشد ، می تواند موسیقی محلی باشد . آن موسیقی که این خصوصیات را ندارد ، مثلا ً فرض بفرمایید ، یک شعر خوش مضمون را ، یک خواننده خوب ، خوش صدا دارد می خواند ، نوازنده هم می نوازد ، آن مضمون شعر ، این خواننده را به سمت حقایق اسلام و حقایق عرفانی و حقایق زندگی – ولو خارج از مسایل عرفانی و الهی – نزدیک می کند این قطعا ً اشکال ندارد ؛ حرام نیست . اسلام می خواهد مارا برگرداند به متن زندگی . غافل شدن و غرق شدن و رفتن توی توهمات و پندارها و گیج شدن از حقایق زندگی ، غافل ماندن را اسلام اصلا ً قبول ندارد ، نمی پسندد . لذاست که آن جور موسیقی حتما ً با مسکرات همراه است . این جور موسیقی ، ضد آن است . اصلا ً در دو جهت مقابل است . بیدار کننده است . هوشیار کننده است . « در بهشت ، این لحن ها بشنودم» . در بهشت این ها را شنیده ام ، حالا هم که می شنوم ، احساس شوق
می کنند .
اما باید گفت افلاطون و الهی قمشه ای مراجع دینی ما و ائمه جامعه اسلامی نیستند از آنچه که از روایات و گفتار ائمه علیهم السلام و بزرگان دینی بر می آید و آنگونه که از فتاوای مراجع تقلید بر می آید شادی به هر نحو ممکن و رقص و پایکوبی و موسیقی جایز نبوده و حرام شرعی است.
امابعد
جوانی که با فروش تخم مرغ مرغان مادرش درس خوانده و بعد از گرفتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس هنوز کرایه تاکسی‌اش را از مادرش دریافت می‌کند نباید هر روز برایش جشنواره برگزار کرد تا از درد و رنجی که بر وی مستولی است جدایش کرد باید شرایط کار و اشتغال او و رفع محرومیت او را فراهم کرد.جوانان این شهرستان بیشتر از آن که نیازمند فرح و شادی با رقص و پایکوبی و دهل و مهتر باشند نیازمند رفع موانع و مشکلات کار و اشتغال و مسکن و خانواده خود هستند.آیا اعتراض امام جمعه شهرگچساران جز عدم سوءاستفاده از شور و نشاط و دین و ایمان جوانان است؟ چرا وقتی امام جمعه به عنوان حاکم شرع که در هر استان و شهر و روستا به عنوان نمایندگان رهبرانقلاب حق مطالبه گری از مسئولان و مردم را دارند و باید به مثابه حاکم شرعی و هم فردی دلسوز به او نگریست این حق مطالبه و دلسوزی را به هر نحو ممکن با برخوردهای جناهی به چالش میکشانیم؟چرا عده ای به دنبال اختلاف افکنی و دور کردن مردم از این سد محکم و استوار نماز جمعه هستند؟حضرت روح الله رحمه الله علیه میفرماید:چماق زبان و قلم از همه چماق ها بدتر است.
این تذهبون؟حضرت میثم تمار میفرماید:تعجب میکنم از مردی که نان در خانه ندارد اما با شمشیر برهنه بر جامعه نمیتازد.
چرا صدایی به حق و به مطالبه گری از مسئولین ذی ربط و نماینده مجلس شهرستان گچساران برای رفع معزلات اشتعال و مسکن و خانواده جوانان برنمیاید؟
کدام محرومیت و کدام ضعف در رتبه نیاز بالاتر است رفع محرومیت اشتغال یا تفریح برای جوانی که آه در بساط خود ندارد؟
کدامیک از مسئولان شهرمان حساب100امام را از بر میتواند ارائه بدهند و میتوانند ادعای آن داشته باشند که قدمی در تحقق حساب 100امام برداشته اند؟
کدامیک از مسئولان این شهر بر طبق موازین اسلامی و انقلاب پابرهنگان که حضرت روح الله رحمه الله علیه به آن اذعان داشتند همچون شهید رجایی از نظر سبک زندگی در طبقه متوسط و پایین هستند؟
مگر امام خمینی رحمه الله علیه نفرمودند:تنها آنهایی تا آخر با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضغاف را چشیده باشند؟
کجا هستند که حق را بگویند و مطالبه کنند جوانان گچسارانی پنجمین ابر مخزن نفتی جهان که درد ما رفع محرومیت است نه درد تفریحات که صدالبته جوان به ورزش و تفریح سالم نیز نیازمند است؟
و هزاران سوال بی پاسخ دیگر…
نحن ابنا الدلیل
نمیل حیثما یمیل
مافرزندان استدلال هستیم و برمبنای دلیل سخن میگوییم
و اگر کسی بتواند دلیلی بیاورد و سحن ما را رد کند با جان و دل میپذیریم.
السلام علی من اتبع الهدی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=151879
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محمود گفت:

    جناب زارعی شما کجا به مردم یاد دادید موسیقی حلال وحرام را /آیا شناخت موضوع در میان مردم نه بلکه در خود حوزه علمیه وبزرگان حوزه تعیینا انجام گرفته است /ریشه اختلاف در فتوا در این خصوص کدام است/ملاک حال افراد است یا حکم کلی وعام / مردم چه کنند / کی روحانیت می خواهد جواب بعضی سوالات را شفاف بدهد/اچه کسی باید فرح وشادی مبتنی بر دین را تبیین کند /مردم می پرسند روحانیت مدل شادی دینی به ما نداده است که آنگونه عمل کنیم شما جوابی نداریدو…./اما نوشته اید امام جمعه حاکم شرع است این برداشت شخصی شماست تنها نماینده ولی فقیه با حکم منصوص حاکم شرع است ولاغیر /دیگر انکه ایا امام جمعه مسولیتی در قبال بیکاری و معضلات اجتماعی ندارد /آیا سطح زندگی امام جمعه متناسب با فقرای شهر هست؟

    • اسماعیل زارعی گفت:

      باسلام مخاطب محترم
      تمام آنچه که حضرتعالی به عنوان سؤال از حقیر مطالبه کرده اید دغدغه بنده هم میباشد اما به صورت مبسوط بدانید که همین دغدغه ها باعث شده است رو به تشکیل مجمع طلاب عدالتخواه استان آورده ایم و مطمئنا یکی از مسائلی که باید پیگیری شود همان آن هایس که حضرت عالی ذکر کردید.
      اما در مورد امام جمعه محترم باید عرض کنم که حقیر نسبت به هیچ کدام از افرادمسئول نسبت به عدالتخواهی و آرمانخواهی ارادت خاصی ندارم و آنچه که باعث شد به دفاع از امام جمعه محترم بپردازم هجمه سنگین و  غیرمنصفانه به ایشان بود.
      لذا هر دوست و مخاطب عزیزی که این یادداشت را میخواند فارغ از هر دید جناحی و حزبی باشد و احساس عدالتخواهی و دغدغه مندی مارا فراموش نکند.

      • گچسارانی گفت:

        حرف هر دو طرف صحیح هستاما تا کی باید صبر کنیم باید به فکر باشید

      • درد ما بی سوادی است نه درد دین گفت:

        دوست من لطفا به این سوالات پاسخ دهید:
        1- چرا پول هنگفت خمس مسلمین به جای رفع مشکلات جامعه از قبیل اشتغال صرف ساخت ساختمانهای عریض و طویل و بی خاصیت با اسامی کذایی مثل بنیاد بین المللی یا مجمع جهانی یا دایرالمعارف بین منظومه ای می شود؟
        2- آیا ما حق داریم بپرسیم بودجه هنگفت دولتی که در طی سی و چند سال در حوزه ها صرف شده به کجا رفته که امروز شاهد بدحجابی و بی نمازی و هزار معضل دیگر هستیم3- آیا حرف های چند وقت پیش آقای رحیم پور ازغدی را که گفتند حوزه ها تا به حال برای جامعه ما یک نسخه تدوین شده در اقتصاد و فرهنگ و سیاست ندادند و دچار روز مرگی هستند را قبول دارید؟4-آیا تشییع جنازه باشکوه مرتضی پاشایی را یک پاسخ عملی محکم نسل جوان به امثال شما که سعی در انکار موسیقی حلال دارید،نمی دانید؟5- آیا برپایی یک جشنواره فرهنگی با هدف حفظ میراث و جاذبه گردشگری و جذب گردشگر و اشتغال زایی را لهو و لعب می دانید؟6-در دوره احمدی نژاد کجا تشریف داشتید تا از برگزاری کنسرت و جشنواره انتقاد کنید؟7- دادن پول نفت و گاز جوانان بیکار گچساران را به امثال کثیر جامعه المصطفی جایز می دانید؟8-چرا یک جوان دارای فوق لیسانس باید بیکار باشد ولی کسی که دو واحد مکاسب بخواند بلافاصله در ادارات مشغول می شود؟ 9- آیا چاپ کتاب در آن موسساتی که بدان اشاره شد که جز نویسنده کسی آنرا نمی خواند و دردی از دین و دنیا و آخرت مردم حل نمی کند را از مصادیق لهو و لعب نمی دانید؟ 10- نظرتان در مورد فرمایش شهید مطهری که در خاطرات خود گفته اند پس از طی کردن دروس حوزوی به تهران رفتم و با پرسشهایی از مردم مواجه شدم که برای آن در حوزه درسی نخوانده بودم و با این واقعیت مواجه شدم که برخی از علومی که در حوزه فراگرفته ام به درد دنیا و آخرت مردم نمی خورد و لذا کمر همت را بستم که علوم اسلامی را متناسب با نیاز مردم بیاموزم و منتقل کنم چیست؟ و دهها و هزاران سوال دیگر-راستی چند روز پیش مصاحبه ای از آقای انصاری در توجیه کاخ سازی در جنوب غرب تهران کمی جلوتر از عوارضی در سایتها منتشر شد نظرتان در آن مورد چیست؟

        • شهریار گفت:

          آفرین بر شما. سوالاتی جالب و چالشی مطرح فرموده اید. از سایت محترم “بویرنیوز” تقاضامندم در صورت امکان، نظر این مخاطب محترم را با یک تیتر مناسب منعکس کنید تا به بحث و تبادل نظر گذاشته شود. سپاس

    • سطح حوزه های ما پایین آمده است گفت:

      همه شما و خصوصا نویسنده محترم را به مطلبی داغ از سایت تابناک با عنوان سطح حوزه های علمیه پایین آمده است ،از زبان حجه السلام ناطق نوری دعوت می نمایم
      http://www.tabnak.ir/fa/news/504125/%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

  2. اصلاح طلب پیرو خط امام گفت:

    سلام
    حاج آقا انصافا درست گفتی.
    اما مشکل در نحوه بیان و زمان بیان است.

    اگر همین مراسم را سید قدرت حسینی گرفته بود یا علیمراد جعفری بخدا امام جمعه هیچی نمیگفت که نمونه اش در گذشته زیاد است.

    چند بار امام جمعه از سید قدرت حسینی یا علیمراد جعفری انتقاد کرد؟؟؟؟؟؟؟
    مشکل اینا با تاجگردون است اما به در میگن که دیوار بشنود.

    وگرنه حرف شما حرف حسابه.هیچ اصلاح طلب طرفدار سید محمد خاتمی و روحانی و تاجگردون یا اصولگرایی ارزشگرایی مخالف حرفای منطقی و خوب جناب عالی نیست.
    بقولی حرف حساب جواب نداره.

    اما ما که بر دل هیچ کس و نیت هیچ کس درباره حرفاش خبر نداریم و تنها تجربه گذشته به ما میگوید بعضی ها تا خودشان هستند میگن همه چی گل و بلبل است اما تا جناح مخالف میاد همون فردای آن روز همه چی را سیاه میبینند.

    بقول قدیمیها که گفتن اللهو اعلم

    خدا عاقبت آخرت همه ما را بخیر کند.

  3. ناشناس گفت:

    جناب زارعی مطلبتون سر و ته مناسبی نداشت. ابتدای مطلب با نتهاش هیچگونه سنخیتی نداشته و خواننده رو دچار سردرگمی می کنید.

دیدگاه شما