سه شنبه 5 خرداد 1394 - 13:01

عدم فرهنگ شوراباوری در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس شورای شهرستان بویراحمد با اشاره به ارتباط نسبی مسئولان با شوراها از عدم فرهنگ شوراباوری در استان گلایه کرد و گفت: با نهادینه کردن امر شوراباوری می‎توان روستاها و شهرهای استان را در خط توسعه قرار داد.

خبرگزاری فارس: گلایه‎مندی رئیس شورای شهرستان بویراحمد از عدم فرهنگ شوراباوری در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش فارس، به منظور پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، بخش، شهر و شهرستان شوراهایی به نام شورای اسلامی روستا، بخش، شهر و شهرستان و استان بر اساس مقررات قانون تشکیل شد.

شورا به معنای مشورت، رایزنی و جمعی که برای مشورت گرد هم می‎آیند تعریف شده، شورا اصطلاحی است اسلامی که ریشه در آموزه‌های قرآنی و سنّت نبوی دارد و دو بار در قرآن مجید به عنوان عملی شایسته یاد شده و اهمیت شورا تا آنجاست که نام چهل و دومین سوره قرآن مجید «شوری» است سوره‌ای مکّی با 53 آیه در همین سوره است که خداوند یکی از نشانه‎های اهل ایمان را مشورت می‎داند آنجا که در آیه 38 می‌فرماید «آن‎ها که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا داشته و کارهایشان به طریق مشورت در میان آن‎ها صورت می‏‎گیرد و از آنچه به آن‎ها روزی داده‏‎ایم انفاق می‏‎کنند».

نمونه‎های فراوانی در زندگانی و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه(ع) می‎توان یافت که در آن مشورت پاس داشته شده، امام علی (ع) در نهج‎البلاغه می‎فرماید: «هیچ پشتیبانی چون مشاوره نیست» و «هر که خودرأیى کند نابود شود و هر که با بزرگان مشورت کند در خردهایشان شریک گردد».

مدیریت روستایی در ایران تا قبل از سال 1341 به صورت ارباب و رعیتی بود و بعد از آن سال نظام مدیریت روستایی تغییر اساسی یافت و با اصلاحات ارضی، مدیریت روستا در دست انجمن‎های خانه انصاف با مدیریت کدخدا قرار گرفت و این شیوه از مدیریت تا سال 61 ادامه داشت و از این تاریخ با تصویب هیئت وزیران و مجلس مدیریت روستاها در قالب نهادی به نام جهاد سازندگی درآمد.

این روند تا سال 1376 ادامه داشت تا بالاخره در سال 77 اولین انتخابات سراسری شورای اسلامی کشور در بیش از 40 هزار حوزه انتخابیه برگزار شد و در تاریخ 9 اردیبهشت 1378 نخستین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا حیات خویش را با تکیه بر آراء عمومی آغاز کرد که روز به روز شاهد پویایی و کارایی هرچه بیشتر این کانون‎های تصمیم‎سازی و تصمیم‎گیری که در رأس هرم مدیریت شهری و روستایی می‎باشند هستیم.

از جمله وظایف شوراها ایجاد رابطه دوسویه بین مردم و مسئولان می‌باشد به گونه‌ای که نیازمندی‌های حوزه انتخابیه خود را بررسی، جمع‎‎بندی و اولویت‎بندی می‎کنند و پس از آن با توجه به صدور اختیاراتی که قانون شوراها در نظر گرفته خواسته‎های مردم را مصوب کرده و برای مرتفع کردن آن پیگیر امور از طریق مسئولان و متولیان مربوطه هستند.

بر همین اساس و با توجه به وظیفه خطیر شوراها در امر خدمت‌رسانی و هموار کردن مشکلات و موانع جامعه روستایی و شهری به سراغ علی فرهادی رئیس شورای شهرستان بویراحمد و مشاور فرماندار در امور شوراها رفتیم تا از زبان وی با مشکلات شوراها و عملکرد این قشر از مسئولان در جامعه آگاه شویم.

*به عنوان اولین سوال موانع پیش‌روی شوراهای شهرستان بویراحمد چیست؟

وابستگی مالی شوراها به شهرداران و دهیاران از عمده مشکلات شوراها محسوب می‎شود و تا زمانی که شوراها به استقلال مالی نرسند در پیشبرد اهداف آن‎ها خلل ایجاد می‎شود.

شورای عالی استان‎ها لایحه‌ای به مجلس ارائه داد که بر اساس آن مقرر شد دو درصد بودجه تمرکز وجوه وزارت کشور را به شوراها اختصاص دهند اما متاسفانه به تصویب مجلس نرسید که در صورت تصویب نهایی شوراها از قدرت نظارتی بالاتری برخوردار بودند و قطعا می‎توانستند در کنار مسئولان با فراغ بال خدمت کنند.

*از وظایف مهم شوراها در سطح شهرها و روستا چه بوده است؟

تسریع در اجرای برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، بخش، شهر و شهرستان است.

از دیگر وظایف شوراها نظارت دقیق و قانونی بر عملکرد دهیاران و شهرداران بوده و هیچ‌گاه نباید از وظیفه نظارتی خود فراتر رفت و عملکرد شورا دال بر مداخله در کار دهیار یا شورا باشد.

*آیا انتظارات مردم از شوراها با اختیارات آنها همخوانی دارد؟

در خصوص انتظارات مردم از شوراها هرگز نمی‎توانیم ادعا کنیم که شوراها پاسخگوی تمام مطالبات به حق مردم بوده و هستند ضمن اینکه هیچ فردی یا مسئول استانی و شهرستانی هم نمی‎تواند این ادعا را داشته باشد که به طور مطلق به خواسته‎های مردم پاسخ داده ولی می‎توان اذعان داشت که شوراها همواره پیگیر مشکلات مردم هستند و دغدغه‎های مردم را دارند.

اگر وضعیت شهرها و روستاها را قبل از سال 77 (تشکیل شوراها) با امروز که چهارمین دور شوراها را تجربه می‎کنیم خواهیم دید که شوراها با حضور خود تحول ایجاد کردند و چهره روستاها و شهرهای ما نسبت به گذشته متحول شده و باعث توسعه مناطق شده است.

از بدو تشکیل شوراها پویایی، نشاط و روحیه مشارکت‎طلبی و حضور مستقیم مردم در امور خود را به ارمغان آورده است و نقش مردم در تعیین سرنوشت خود را پررنگ‎تر کرده است.

در واقع باید گفت که انتظارات مردم در حد برنامه‎های اجتماعی، فرهنگی و رفاهی بوده و انتظارات آن‎ها با اختیارات شوراها مطابقت دارد.

*عمده ظرفیت شوراها برای توسعه روستاها چیست؟

شوراها می‎توانند مشاوران امین و نمایندگان قابل اطمینان برای مدیران از جمله مدیران ادارات خدمات‎رسان در شهرها و روستاها باشند و مسئولان می‎توانند از ظرفیت شوراها که به عنوان چکیده و عصاره مردم استفاده کنند و بدون مشورت و هماهنگی با شوراها به هیچ حوزه‎ای ورود پیدا نکنند و پروژه‎ها و برنامه‎های خود را با استفاده از ظرفیت شوراها اجرا کنند.

شوراها با توجه به شناختی که نسبت به منطقه دارند قادر به تصمیم‎گیری دقیق‎تری هستند و باید گفت که ظرفیت و پتانسیل هر شهر و روستا از طریق شوراهای همان شهر و منطقه قابل شناسایی بوده که در صورت اعتماد و ایجاد شورا باوری که از تاکیدات موکد دکتر بصیری‎پور رئیس شورای عالی استان‌ها بود می‎توانیم روستاها را در خط توسعه قرار دهیم.

*ارزیابی شما از عملکرد شوراهای شهرستان بویراحمد چگونه است؟

ضمن همه انتقادات و اعتراضات که به عملکرد برخی از شوراها در شهرستان صورت گرفته می‎توان گفت که عملکرد شوراها در راستای حل مشکلات و نیازمندی‎های حوزه انتخابیه خود خوب بوده و اگر بخواهیم برای خوب بودن عملکرد شوراها دلیلی پیدا کنیم همین بس که اکثر شوراها در جلسات خود اختلاف نظر مثبت داشته و دارند و تلاش آن‎ها بر این بوده که بهترین نظر که منافع عموم در آن باشد ارجعیت پیدا کند و زمانی فردی از اعضای شورا به دنبال منفعت‌طلبی شخصی حرکت کند اعتراضات از سوی دیگر اعضا صورت می‎گیرد و نظر آن فرد منفعت‌طلب نیز مردود اعلام می‎شود.

*آیا واگذاری امور روستاها به شوراها موفق بوده است؟

شوراها در روستاها می‎توانند مشکلات منطقه خود را از نزدیک بررسی کنند و ضمن استفاده از نظرات مردم مشکلات را به مسئولان ارجاع می‎دهند و مصوبات صورت گرفته از سوی شوراها کاملا قابل پیگیری و اجرا است، بدون شک شوراها بر اساس شناخت خود از روستاها می‎توانند در راستای توسعه منطقه خود گام بردارند.

* آیا شوراها در بحث هماهنگی بین مسئولان و مردم موفق عمل کرده‎اند؟

هماهنگی بین شوراها و مسئولان نسبی بوده چرا که مسئولان ما به جایگاه واقعی شوراها پی نبرده‎اند در واقع حضور شوراها در جلسات شورای اداری شهرستانی و استانی می‎تواند از راه‌ حل‎های مناسب برای شناسایی و تبیین جایگاه شوراها در بین مسئولان شهرستانی و استانی باشد.

تعامل شوراهای شهرستان با فرمانداری و بخشداران و مسئولان شهرستانی در دوره چهارم رضایت‎بخش است.

* به عنوان رئیس شورای شهرستان بویراحمد چه انتظاراتی از اعضای شوراهای شهرستان دارید؟

شوراها باید با مسئولان تعامل داشته باشند و امر شورا‌باوری را در بین مسئولان نهادینه کنند تا بتوانند با آسودگی خیال پیگیر مشکلات مردم باشند و مسئولان نیز به مصوبات و برنامه‎های شوراها توجه داشته باشند.

هم شوراها نتوانسته‎اند به سمت مسئولان بروند و امر شورا‌باوری را تبیین و عملیاتی کنند و هم مسئولان ما هنوز به این باور نرسیده‎اند که شوراها می‎توانند تصمیم‎گیرنده باشند؛ بر اساس اصل 103 مسئولان ملزم به رعایت تصمیمات شوراها در حد اختیارات خود هستند که اگر به همین یک اصل قانون توجه شود تمامی مشکلات در این حوزه نیز برطرف می‎شود.

مسئولان بدانند که شورا یک فرد نیست بلکه نماینده یک جامعه (حداقل روستا) بوده که انتظار می‎رود مدیران شهرستانی و استانی تعامل سازنده‎ای با شوراها داشته باشند تا بتوانند مشکلات مردم چه در سطح شهر و چه روستاها را هموار کنند.

*عمده مشکل موجود در حوزه شوراها چه بود؟

عدم آگاهی شوراها از وظایف خود از دیگر مشکلات در این حوزه بوده که با برگزاری کارگاه‎های آموزشی می‎توانند شوراها را با وظایف و اختیارات خود آگاه کنند که متاسفانه در سطح استان تاکنون چنین اقدامی در خصوص برگزاری کارگاه‎های آموزشی صورت نگرفته است و انتظار می‎رود شوراها از وظایف خود آگاه باشند و منافع عموم را بر منافع شخصی ترجیح دهند.

*به عنوان مشاور فرماندار در امور شوراها چه برنامه‎ای برای بهتر شدن امور و نهادینه کردن فرهنگ شورا‌باوری در سطح شهرستان دارید؟

شخص فرماندار از دوران خدمت تاکنون توجه خوبی نسبت به شوراها داشته‎اند و این مایه خرسندی است که ایشان نظر مثبتی نسبت به شوراها دارند.

به عنوان مشاور فرماندار در امور شوراها تمام تلاش خود را برای تسهیل امور به کار می‎گیرم و از حمایت‎های فرماندار در راستای همکاری و نهادینه کردن فرهنگ شورا‌باوری در شهرستان تشکر و قدردانی می‎کنم.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، در حال حاضر تعداد اعضای شورای روستایی شهرستان بویراحمد 185 نفر بوده که 146 دهیار، پنج شهردار و چهار بخشدار و چهار شورای بخش و پنج شورای شهر در سطح شهرستان مشغول به خدمت‎رسانی هستند.

=============

گفت‎وگو از: اسماء وفابین

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=151779
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما