سه شنبه 5 خرداد 1394 - 11:04

روایت حجاریان از شایعه انتخابات دوم خرداد 76/ دورخیز سودجویانه بازار برای گرانی گسترده/ انتشار محرمانه‌هاي نشست غيرعلني/واکنش‌ها به ماجرای بازدید از مراکز نظامی

ماجرای بازرسی از مراکز نظامی ایران و حواشی مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی با دکتر ظریف داغ‌ترین موضوع روزنامه‌هاست. حتی داغ‌تر از تحلیل‌ها و واکنش‌ها به آزاد سازی قیمت بنزین. برای همین هم صفحات روزنامه‌های امروز مملو از تیترها و گزارش‌هایی در این خصوص است. در ادامه روایت تابناک از روزنامه‌های صبح امروز را می‌خوانید:
روزنامه کیهان امروز در سرمقاله خود کوشیده است با بازخوانی فتح خرمشهر درس‌هایی به تیم مذاکره کنده هسته‌ای و دستگاه دیپلماسی کشور گوشزد کند. در بخشی از سرمقاله حسین شمسیان می‌خوانیم: « در فتح خرمشهر،همه کوشیدند تا پای دشمن را از سرزمینمان قطع کنند و هیچ کس راضی به کوچکترین روی خوش نشان دادنی به دشمن نبود. آیا اینکه امروز تلاش شود پای دشمن- همان‌هایی که رئیس جمهور محترم به آنها اشغالگر اقتصادی می‌گوید- به بهانه‌های مختلف و تحت عناوین فریبنده به کشورمان باز شود،سنخیتی با روش شهدای خرمشهر دارد!؟
صرفنظر از همه موارد فوق ،ذکر این نکته هم ضروری است که سخنان رئیس جمهور محترم یک معنای احتمالی دیگر هم دارد و آن اینکه همه مشکلات ما بدست 1+5 است و لاجرم برای حل آن باید به نبرد دیپلماتیک با اشغالگران پرداخت  و به ناچار تعامل را باید پیشه کرد و…  اگر چنین باشد، این یعنی هنوز هم باور نداریم که مشکلات را باید در داخل حل و برای آن راهکاری پیدا کرد. یعنی بازهم معتقدیم که اگر با 1+5 بستیم، مشکل نفت و پول و بانک و… حل می‌شود و نیازی نیست که  نیم‌نگاهی هم به داخل کشور و استفاده از توان و ظرفیت داخلی کرد! »
ماجرای سرمقاله کیهان به طرز جالبی در سرمقاله روزنامه جوان هم به چشم می‌خورد. عباس حاجي‌نجاري هم در سرمقاله این روزنامه با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم گزامیداشت سوم خرداد می‌نویسد: « پيروزي ما در دفاع مقدس و عرصه‌هاي مختلف انقلاب محصول باور و اعتماد امام و رهبري به جوانان مؤمن و انقلابي و روحيه ايثارگري و مديريت جهادي آنان بود. اين باور سبب شده است كه چه در دوران جنگ و چه پس از آن، آن نسل كه اكنون به سنين ميانسالي رسيده‌اند، همواره بار مشكلات و مسئوليت‌هاي سخت را در پيش گرفته‌اند و چه بسا اگر آن روحيات و ايثارگري‌ها نبود توفيقات نظام بسيار اندك بود.
در مورد دفاع مقدس و فتح خرمشهر ويژگي‌هاي ديگري را مي‌توان برشمرد، اما اگر به همين اقل اكتفا شود در مقايسه عملكرد مسئولان و مجريان دولت يازدهم، با اين معيارها نمي‌توان نمره قابل قبولي داد، چرا كه اگر نگاه تيم مذاكره‌كننده به عوامل آن سوي ميز مذاكره «عفلقيان 1+5» بود، به طور قطع مذاكرات ما تاكنون به نتيجه رسيده بود و تيم مجبور نبود به خاطر اعتماد به آنها در «ژنو» و «لوزان» قول‌هايي بدهد كه اكنون نتواند پاسخگو باشد. طي ماه‌هاي اخير تلاشگران عرصه ايثار و شهادت بي‌مهري‌ها ديدند و كنايه‌ها شنيدند و حتي برخي از مواضعي كه در جمع نظامي‌ها مطرح مي‌شد به جاي وحدت و انسجام، بوي تفرقه از آن استشمام مي‌شد كه البته اين برخلاف تدابير نظام بود. اما به هر روي اگرچه تطبيق حماسه خرمشهر با صحنه ميز مذاكرات قدري جاي تأمل دارد، اما مواضع و سخنان اخير رياست جمهور را مي‌توان به فال نيك گرفت. امسال را مقام معظم رهبري سال «دولت، ملت، همدلي و همزباني» اعلام كرده‌اند. حوادث دو ماه اخير در عرصه داخلي و بين‌المللي نشان‌دهنده بصيرت الهي رهبر فرزانه انقلاب است كه اگر مؤلفه‌هاي مورد انتظار رهبري براي تحقق آن عملي شود، نه تنها در عرصه مذاكرات و اقتصادي، بلكه اهداف نظام اسلامي در عرصه‌هاي ديگر نيز تحقق خواهد يافت، مشروط بر اينكه بي‌اعتمادي به دشمن و اعتماد به درون به باور اصلي دولتمردان تبديل شود.»
علاوه بر سرمقاله مشترک تیترهای دو روزنامه کیهان و جوان هم نشان می‌دهد که ماجرای مذاکرات هسته‌ای و بحث بازدید از مراکز نظامی ایران بسیار مورد توجه این دو روزنامه قرار دارد و در صفحات سیاسی این دو تیترهای فراوانی با این مضمون دیده می‌شود.  کیهان در صفحه سیاسی خود گزارش‌های نظیر « تازه‌ترین اهانت یک مقام آمریکایی به ملت ایران»، « 2 سال تجربه تشدید تحریم و توهین برای عبرت کافی نیست؟!» و « دسترسی آژانس به مراکز نظامی مقدمه جاسوسی است» را جای داده است و روزنامه اصولگرای جوان هم امروز مذاکرات هسته‌ای را سوژه اصلی قرار داده و دو گزارش اصلی صفحه نخست خود را به این ماجرا اختصاص داده است.»«دبه امريكا» مزاح نبود!» و « دائماً در حال دور‌شدن از توافق خوب هستيم» دو گزارشی است که این روزنامه با اشاره به این موضوع تهیه کرده است که اولی گزارشی است از واکنس کاربران شبکه‌های اجتماعی به «عهد شکنی امریکا»، و دومی هم گزارشی است از نشست «مشق غيرت، بازرسي و بازجويي ممنوع».
روزنامه قانون یکی از آن روزنامه‌هایی است که تحلیل مفصلی در صفحه سیاسی خود در خصوص سرنوشت انتخابات ریاست مجلس ارائه کرده است. این روزنامه همچنین در خصوص اتفاقات دو روز پیش مجلس و سوال از وزیر خارجه در گزارشی تحت عنوان « دلواپسي‌هاي تقلبي» می‌نویسد: « عده اي اندك در مجلس كه گویا مي‌دانند در آينده سياسي ايران جايگاهي ندارند و محبوبيت وزيرخارجه كشورمان را برنمي‌تابند، هربار به بهانه‌ای او را به مجلس مي كشانند و از آنجايي كه سندي براي ضربه زدن به جايگاه ظريف ندارند، با سوءاستفاده از بيانات رهبري نظام سعي مي كنند او را تضعيف كنند. در حالي كه مقام معظم رهبري بارها ظريف را فرزند انقلاب خوانده است ولي تندروها بي دليل و مدرك او را خائن و وطن فروش مي خوانند. اين ادعا‌ها از جانب افرادي بيان مي شود كه افكار آنها براي همگان واضح و روشن است.
یک ماه ونیم قبل، وقتی که وزیر خارجه کشورمان که برای ارائه گزارش در مورد تفاهم سوئيس به کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رفت با اين سخنان کریمی قدوسی مواجه شد که گفته بود: «رهبری در یک جلسه خصوصی در خصوص اقدامات وزارت خارجه وشخص وزیر خارجه تذکرداده است.» ظريف نيز در پاسخ فریاد برآورد که: «شما دروغ می‌گویید و با این گونه حرف‌ها به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و در آن جلسه هرگز آقا به من تذکر ندادند.» اين ادبيات كه در ميان پايداري‌ها رايج است،تمامي ندارد و مهدی کوچک‌زاده نيز روز يكشنبه در پايان جلسه غيرعلني در صحن مجلس به سمت محمد‌جواد ظریف رفت و با اتهام زدن به وزیر امور خارجه، گفت: کسی به شما می‌گوید‌ خائن که گفت زیر سایه تهدید مذاکرات را ادامه ندهید‌ و من از زبان او به شما می‌گویم! این اظهارات كوچك زاده بازهم اعتراض ظريف را به همراه داشت.»
روزنامه اعتماد مفصل‌تر از سایر روزنامه‌های اصلاح‌طلب مراسم روز گذشته دانشگاه تهران به مناسبت دوم خرداد را پوسشش داده و سعید حجاریان را به تیتر و عکس یک خود بدل کرده است و امکان وقوع دوم خرداد دیگری خبر داد است. در بخشی از این برنامه که در سالن چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد یعید حجاریان روایتی از انتخابات دوم خرداد 1376 روایت کرد که اعتماد ان را در گزارشش چنین آورده است: « خوشبختم كه اينجا نشسته‌ام البته قدري هم حق آب و گل دارم. گويي او بيش از حاضران از حضورش متعجب شده بود. گفت نمي‌دانم چطور شده، آفتاب از كدام طرف در آمده كه الان من اينجا هستم. پارسال ما را راه ندادند اما انگار اوضاع كمي بهتر شده است. دوم و سوم خرداد را همپاي هم تبريك گفت و بعد از آن سراغ انجمن‌هاي اسلامي رفت. وقتي گفت حدود ٥٠ انجمن اسلامي در سراسر كشور احيا شده‌اند معلوم شد كه هنوز فضاي جنبش دانشجويي از دغدغه‌هايش است. اظهار اميدواري هم كرد كه همين روند ادامه يابد و بعد از دوره عسرت و حيرت همه انجمن‌هاي اسلامي راه بيفتند.
حرف ديگري نمي‌خواست بزند جز يك خاطره. گفت در راه دوستان اصرار كردند كه خوب است خاطره‌اي از دوران اصلاحات براي‌تان بگويم. صبوري براي اينكه حاضران بدانند او از ميان انبوه خاطرات دوران اصلاحات كدام يك را انتخاب كرده زياد نبود. گفت: «در دوره مبارزه‌هاي انتخاباتي شايعه‌اي در ميان مردم پيچيده بود با اين عنوان كه «بنويسيد خاتمي بخوانيد ناطق». مردم به صندوق راي اطمينان زيادي نداشتند حتي براي اين شايعه كاريكاتوري هم كشيده بودند و دست به دست مي‌چرخيد. همان زمان يكي از رفقاي راست به من گفت تو جنگ رواني خوانده‌اي و اصولش را بلدي، اين شايعه كار توست. در جوابش گفتم اگرچه كار من نيست اما سلمنا، فرض كن كار من است، شما هم بياييد برعكسش را شايعه كنيد. شايعه كنيد كه «بنويسيد ناطق بخوانيد خاتمي». گفت اين بين مردم شايع نمي‌شود و نمي‌گيرد. گفتم مشكل شما جاي ديگري است. مردم از شما خبر دارند. بعضي شايعات هست كه اين طرفش مي‌گيرد اما آن‌طرفش نه. شما آسيب‌پذيريد، برويد آسيب‌پذيريتان را شناسايي كنيد.» »
این روزنامه همچنین حواشی جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی و اتفاقات بعدش را بررسی کرده و انتظار جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس توسط یکی از نمایندگان را از منظر حقوقی «غیرقانونی دانسته است.» در بخشی از گزارش « انتشار محرمانه‌هاي نشست غيرعلني» می‌خوانیم: « افشاي مفاد مذاكرات جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي قطعا حركت مجازي نيست، زيرا با توجه به حساسيتي كه در مورد انتشار كليه مذاكرات وجود دارد و حتي شوراي نگهبان در يك مورد با اينكه مذاكرات به‌طور محدود منتشر شود مخالفت و اعلام كرده است كه بايد انتشار، عمومي و موجب دسترس همگان به مفاد مذاكرات باشد، ناچار بايد نتيجه گرفت كه وقتي مذاكرات غيرعلني اعلام مي‌شود به جهتي انتشار مفاد آن صلاح نيست و لاجرم هيچ كس حتي خود نمايندگان هم نبايد به اين اقدام دست بزنند. آنچه مسلم است اينكه اين اقدام يعني افشاي مفاد مذاكرات جلسه غيرعلني به‌طور قطع خلاف شوون نمايندگي است و به موجب تبصره يك ماده ٢ قانون نظارت بر رفتار نمايندگان منظور از موارد خلاف شوون نمايندگي رفتار خلاف عرف مسلم نمايندگي است به نحوي كه نوعا نمايندگان آن را خلاف شأن بدانند. گمان نمي‌رود قاطبه نمايندگان يا اكثريت آنان- مگر اقليت محدودي- بر اين عقيده باشند كه افشاي مذاكرات غيرعلني بلامانع است. از اين رو در صورتي كه گزارش يا گزارش‌هايي به هيات رسيدگي‌كننده به اين موارد مبني بر رفتار خلاف شأن نمايندگي يا اعمال خلاف امنيت ملي كشور واصل شود اين هيات مكلف به رسيدگي بوده و ناچار است اقدامات و تدابيري را كه در همين قانون پيش بيني شده اتخاذ كند. بگذريم از اينكه در ماده ٢٩ قانون مطبوعات، افشاي مذاكرات غيرعلني مجلس جرم تلقي شده و با توجه به اينكه مقوله مصونيت پارلماني هم به‌طور قطع و جدي وجود ندارد چه بسا هيات رسيدگي به تخلفات نمايندگان در صورت احراز وقوع اين عمل در نهايت مراتب را در اجراي همين قانون (قانون نظارت…) به قوه قضاييه اعلام كند.»
روزنامه وطن‌امروز هم همپای دیگر روزنامه‌های اصولگرای دیگر ت.پخانه‌اش را علیه دستگاه دیپلماسی کشور بیکار نگذاشته و امروز روی تصویری از رئیس‌جمهمذر و دکتر ظریف از تیتر « گل به‌خودی دیپلماسی محرمانه» و مدعی شده « چگونه خصوصی نگاه‌داشتن مذاکرات به «تراژدی اعتماد» ختم شد و دستیابی به «توافق مطلوب» را دشوار کرد». این روزنامه همچنین در گزارش دیگری « دسترسی به دانشمندان و تأسیسات نظامی در دولت گذشته» را تکذیب کرده و در این باره می‌نویسد: « منابع مرتبط با موضوع هسته‌ای، ادعای تیم مذاکره‌کننده درباره دسترسی بازرسان آژانس به دانشمندان یا تاسیسات نظامی ایران در فاصله سال‌های 92-84 را – جز با یک استثنا- به طور کامل خلاف واقع می‌دانند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دیروز دوشنبه 4 خرداد 1394/ 25 مه ‌2015، ادعا کرد آژانس در دولت گذشته به دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی داشته است. گفت‌وگوی «ایران هسته‌ای» با منابع و مسؤولان مرتبط با موضوع نشان می‌دهد این مساله یک خلاف‌گویی آشکار صرفا با هدف توجیه توافق بشدت نگران‌کننده‌ای است که تیم فعلی در لوزان انجام داده و مطابق آن یک رژیم بازرسی بی‌سابقه و ویژه در ایران مستقر خواهد شد.
دیپلمات‌های مطلع از این مساله به «ایران هسته‌ای» گفتند در دولت‌های نهم و دهم حتی به یک دانشمند نظامی هم دسترسی داده نشده است.درباره اماکن نظامی هم، آژانس تنها در یک نوبت پس از آغاز به کار دولت نهم –که دقیقا در ماه‌های اولیه استقرار دولت بوده- به پارچین دسترسی پیدا کرده و این امر دیگر هرگز تکرار نشده است. آخرین باری که آژانس از پارچین بازدید کرده، 10 آبان 1384/ اول نوامبر 2005 بوده است. در این تاریخ تنها 3 ماه از آغاز به کار دولت نهم می‌گذشت و استراتژی هسته‌ای این دولت هنوز تدوین نشده بود.»
روزنامه شهروند امروز ابعاد تک نرخی شدن بنزین و همچنین فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها را با تیتر « دورخیز سودجویانه بازار برای گرانی گسترده» بررسی کرده و در گزارش خود می‌نوسد: « بنزین که گران شود قیمت همه چیز بالا می‌رود؛ این نمونه یک باورعمومی است که به‌واقع نه می‌توان آن را به‌طور کامل رد کرد و نه به‌طور قطع پذیرفت. البته در فضای عمومی جامعه ایرانی بیش از آنچه محاسبات و منطق اقتصادی حکمفرما باشد، جو روانی و هیجان حاصل از اخبار حکمفرماست. این روزها نیز اقتصاد ایران به ناگاه میزبان اخباری با تأثیرگذاری بالا شده است، اتفاقاتی که می‌تواند با کنترل منطقی هیجانات عمومی، اقتصاد ایران را از نابسامانی دور نگه دارد.» این روزنامه همچنین در ادامه می‌نویسد: « تنها دو روز پس از اعلام قیمت‌های جدید بنزین، گازويیل و دیگر فرآورده‌های سوختی، وزارت نفت نیز پیشنهاد‌های تازه‌ای به دولت داده است. در آخر پیشنهاد این وزارتخانه (پس از تک‌نرخی شدن قیمت بنزین) آمده است: در ‌سال ٩٤، قیمت عرضه هر مترمکعب گاز طبیعی برای مصارف خانگی، تجاری (عادی، عمومی و ویژه)، آموزشی، ورزشی، مذهبی و کشاورزی به میزان ٢٠/١٥ و ١٠‌درصد نسبت به قیمت‌های مصوب ‌سال ١٣٩٣ افزایش یابد و نرخ دیگر مصارف بدون تغییر نسبت به ‌سال ٩٣ اعمال شود. در این پیشنهاد آمده است، نرخ‌های مذکور بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز ایران از خردادماه اعمال شود. به عبارتی دیگر دولت درصدد است تا طبق قانون قیمت گاز را نیز از ١٠ تا ٢٠‌درصد گران کند. هم‌راستای این امر اما از صنوف مختلف در حوزه کالاهای اساسی نیز رویه‌ای به همین شکل پی گرفته شده است که البته هیچ کدام‌شان در مسیر اجرای قانون نیست. به‌طور مثال سیدمحمد میررضوی، دبیر انجمن صنایع کنسرو گفته است، با توجه به افزایش هزینه دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده، حمل‌ونقل و قیمت آب و برق، تولیدکنندگان صنایع کنسرو خواستار افزایش ۵ تا ۸‌درصدی قیمت تولیدات خود هستند که در این مورد به صورت شفاهی درخواست‌مان را به سازمان حمایت ارایه کرده‌ایم. یا در مثالی دیگر، ایران‌خودرو برای محصولات خود افزایش قیمت ۱۰‌درصدی را تقاضا کرده و سایپا هم خواستار افزایش ۱۵‌درصدی محصولاتش شده است. از سوی دیگر، برخی خودروسازانی هم که با چینی‌ها کار می‌کنند، درخواست افزایش قیمت خود را به دولت ارایه کرده‌اند. این روایات را اضافه کنید به قیمت تازه کرایه تاکسی و ناومگان حمل‌ونقل عمومی که حذف سهمیه‌بندی آنان نیز به تازگی کلید خورده است. (با وجود واریز سهمیه سوخت این ماه وانت‌بارها و خودروهای عمومی، از تیرماه نیز دیگر سهمیه‌ای به این خودروها تعلق نخواهد گرفت)»
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=151777
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    ما دلواپسان هر چه باشیم سابقه اصلاح طلبان را نداریم ! سابقه پراز خیانت به ایران و ایرانی .سابقه ای پر از وطن فروشی 

دیدگاه شما