دوشنبه 4 خرداد 1394 - 17:47

اطلاعات شهید شهریاری چگونه به دست آژانس رسید؟

اگر چه مناظره سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و بحثی که بین ولایتی و جلیلی شکل گرفت، علنی‌ترین حالت اختلاف بر سر واقعیت جزئیات مذاکرات هسته‌ای پیش از تغییر دولت بود ولی گذر زمان نه تنها از شدت ابهام در باره واقعیت‌های مذاکرات هسته‌ای کم نکرد، بلکه اصرار بر انتشار جزئیات اخبار دوره جدید مذاکرات هسته‌ای، سوال‌های جدیدی را در این باره ایجاد کرده است.

به گزارش «تابناک»، اگر چه علی اکبر ولایتی در آن مناظره مدعی شد که مجموعه پیشنهادی مطرح شده توسط 5+1 در مذاکرات آلماتی به گونه‌ای بوده است که امکان شروع یک چانه‌زنی برای رسیدن به توافقی هسته‌ای را ایجاد کند و سعید جلیلی این مساله را انکار کرد ولی اکنون عده‌ای از هواداران تیم مذاکره‌کننده قبلی مدعی هستند پیشنهادهایی که مطرح شده بود، به مراتب بهتر از چیزی است که بتوان اکنون متصور بود.

در آخرین مورد از چنین ادعاهایی علی‌اصغر زارعی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و از جمله نمایندگانی که در جلسه روز یکشنبه مجلس سوالات خود را از وزیر خارجه و معاونش پرسید، در جریان برنامه‌ای در شبکه خبر سیما، مدعی شد که طرف غربی در مذاکرات دوره جلیلی حاضر بوده است که در قبال توقف غنی‌سازی بیست درصدی در ایران، همه تحریم‌های ایران را لغو کند!

در مقابل در روزهایی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه امام حسین(ع) بازجویی از دانشمندان هسته‌ای ایران را به عنوان یک خط قرمز اعلام کردند، به نحو نگران‌کننده‌ای اطلاعات بیشتری در باره دسترسی آژانس به اطلاعات دانشمندان ایرانی در سالهای گذشته منتشر می‌شود.

بعد از این که مهدی محمدی از همکاران رسانه‌ای تیم سابق هسته‌ای در مناظره با حسن بهشتی‌پور، آژانس را منبع اطلاعاتی دانست که به شهادت مجید شهریاری منجر شده است، در روزهای اخیر دو مقام رسمی نیز از مصاحبه آژانس با دانشمندان هسته‌ای ایران در سالهای گذشته خبر دادند.

رسول سنایی راد مسئول اداره سیاسی سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در باره موضوع بازرسی‌های آژانس گفته: واقعیت این است که سابقه و پیشینه ای که ما از آژانس در ذهن داریم و نفوذی که آمریکایی ها در آن دارند، موجب می شود که هیچ گونه اعتمادی به آنها نداشته باشیم. برای مثال شهادت دانشمندان هسته ای ما نیز ناشی از همین مصاحبه هایی بود که در قالب پادمان ها گرفته شد و بعدها اطلاعات این دانشمندان در اختیار گروه های تروریستی قرار گرفت و منتهی به شهادت تعدادی از دانشمندان هسته ای ما شد.

سخنان روز دوشنبه وزیر خارجه نیز تائیدکننده همین مدعا است. ظریف در این باره گفته: موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، ارتباطی به اصل مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ندارد و این یک مسئله کناری و فرعی بوده و حدود 10 سال است که کشور برای حل این ادعاها و بهانه‌ها اقداماتی کرده است. در این رابطه روش‌هایی برای رفع ابهامات صورت گرفت و حتی در دولت سابق مصاحبه‌هایی با دانشمندان هسته ای کشورمان از سوی مأموران آژانس انجام شد. در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آن‌ها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند، اما هیچ ابهامی پیدا نشد که این موضوع نشان‌دهنده بهانه‌جویی غربی‌ها است.

مجموعه اظهارات محمدی، سنایی راد و ظریف، ابهاماتی را در باره سابقه همکاری ایران با آژانس مطرح کرده است که باید منتظر جزئیات بیشتر و توضیح مسئولان در باره آن بود.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=151695
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما