یکشنبه 3 خرداد 1394 - 10:30

روایت ایثارگران گمنام کهگیلویه و بویراحمدی از حماسه سوم خرداد (+تصاویر)

دو ایثارگر حماسه سوم خرداد از ایثارگری و پایمردی رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در قالب دو گردان در عملیات بیت‌المقدس روایتگری کردند.

خبرگزاری فارس: روایت ایثارگران گمنام کهگیلویه و بویراحمدی از حماسه سوم خرداد

به گزارش بویرنیوز، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در طول هشت سال دفاع مقدس در همه عملیات‌ها حضور چشمگیر داشتند که اگر از غربی‌ترین نقطه دفاع مقدس تا جنوبی‌ترین آن رد پا بگیریم رزمندگان استان در هیچ نقطه‌ای نیست که حاضر نبوده باشند.

اما به دلیل نبود مستنداتی در خصوص حضور رزمندگان استان کمتر به حماسه آن‌ها پرداخته می‌شود و شاید یکی از دلایل آن خود ایثارگرانی باشند که برای مستندسازی این حضور تاکنون همکاری لازم را با دستگاه‌های متولی از جمله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و یا کنگره سرداران شهید و سپاه و سایر نهادهای مسئول نداشته‌اند.

اما در این میان بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و مسئول پر تلاش و آن سرهنگ امرالله درفشی قول همه گونه همکاری را با رسانه‌ها برای انعکاس آن چه که وجود دارد، داده است.

 

 

به همین منظور نشستی ترتیب داده شد تا دو تن از رزمندگان آن دوران که در حماسه فتح خرمشهر حضوری مردانه داشتند از آن روزها با ما سخن بگویند.

امیدوار روزبه یکی از رزمندگان آن عملیات بوده که تنها 19 سال سن داشت و در روز حماسه فتح خرمشهر در کنار مسجد جامع این شهر با سایر رزمندگان حضور داشته است.

روزبه در همین خصوص به فارس گفت: برای این که به حماسه آزادسازی خرمشهر بیشتر پی ببرید باید به سراغ آن بسیجی بروید که از ساعت 8 تا 11 صبح 170 گلوله آرپی‌چی به سوی دشمن پرتاب کرد و از گوش این بسیجی خون می‌چکید.

وی گفت: من به همراه سایر دوستانم در گردان‌های مختلف به دلیل این که استان ما تیپ مستقلی نداشت حاضر بودیم و خودم شخصا در نخستین گردانی از تیپ المهدی حضور داشتم که وارد خرمشهر شدیم و توانستیم پرچم ایران اسلامی را بر فراز مسجد جامع به اهتزاز درآوریم.

روزبه افزود: اما امروز مستنداتی وجود ندارد که به همه بگوییم رزمندگان استان ما در عملیات فتح خرمشهر حضور داشتند و در سوم خرداد سهم استان ما به اندازه سایرین بوده است.

وی گفت: تنها به یک عملیات پد خندق استناد کرده‌ایم در حالی که رزمندگان استان ما در عملیات بیت‌المقدس و والفجر 8 بیش از سایر عملیات‌ها از خود جانفشانی و رشادت به خرج دادند.

روزبه از روزی گفت که در ایستگاه حسینیه در خرمشهر نیروهای اطلاعات ارتش اخبار را چگونه غافلگیر کرده بودند و چگونه امدادهای غیبی دشمن تا دندان مسلح را در تور جوانان 18 و 19 ساله گیر انداخته بود.

در این گفت‌وگو عوض گوهری جانباز 50 درصد عملیات بیت‌المقدس هم برای خود خاطرات خوبی از عملیات سوم خرداد داشت.

گوهری به فلسفه اسم خود که عوض است اشاره کرد و گفت: از من نخواهید که اسم خودم را تغییر دهم چرا که وقتی دو برادرم را به دلایل مختلف از دست دادم و خدا من را به پدر و مادرم ارزانی داشت آن‌ها نام عوض را برای جبران از دست رفتن برادرانم بر من گذاشتند.

این جانباز 50 درصد خود را لایق شهادت ندانست و گفت: وقتی گلوله کالیبر به سرم اصابت کرد و کلاه را با خود برد و پوست سرم را از جا کند فهمیدم که دیگر لیاقت شهادت ندارم.

 

 

گوهری در خصوص عملیات بیت‌المقدس گفت: در مرحله الی‌بیت‌المقدس زخمی شدم و توفیق حضور در مرحله نهایی را نداشتم.

وی افزود: در این عملیات بسیاری از دوستان هم استانی در این نبرد تاریخی حضور داشتند که تاکنون نامی از آن‌ها برده نشده است همچون عوض شهابی‌فر، ریحان صفری، آیت محمدی، شهید باباپور، یدالله اسدپور، هدایت مصفا، حسین علیزاده، امرالله نظری و شهید عطاالله غریبی و سایرین که واقعا در این عملیات از خود مایه گذاشتند.

این حماسه‌ساز سوم خرداد گفت: به یاد دارم که شهید عطاءالله غریب به روی مین رفت و فریاد شادی می‌زد که شهید شدم؛ سلام مرا به پدر و مادرم برسانید.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=151570
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما