شنبه 2 خرداد 1394 - 0:30

اظهارات تعجب برانگیز امام جمعه گچساران در نماز جمعه و چند پرسش اساسی!

این سوال که پاسخ آن را مقام معظم رهبری به شکل فتوا داده اند احتمالا قابل توجه امام جمعه محترم گچساران باشد.

گروه سیاسی – نماز جمعه این هفته در گچساران نکات قابل توجهی داشت که توجه به آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گزارش بویرنیوز، حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه  با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی در راستای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن نیمه شعبان در این شهرستان انجام گیرد، با اشاره به اینکه  قبل از پیروزی انقلاب جشن‌هایی گرفته می‌شد که غیرشرعی و با ساز ورقص و ..بود، اظهار کرد: امروز هم می‌بینیم که به بهانه‌های مختلف جشن‌هایی گرفته می‌شود که رنگ و بوی همان جشن‌های قبل از انقلاب را می‌دهد.

وی با بیان اینکه به جوانان توصیه می‌کنم غیرت را پیشه خود سازند، عنوان کرد: نباید به بهانه‌های مختلف و واهی در شهرستان گچساران ساز و آواز پخش و جلسه مهتر! باشد زیرا که این جلسات حرام است.

امام جمعه گچساران با هشدار به اینکه هر مسئولی در این جلسات شرکت کند از تریبون نماز جمعه استیضاح می‌شود، تاکید کرد: هیچ مسئول حقوق‌بگیر نظام جمهوری اسلامی که مسئولیتی را عهده‎دار بوده نباید به این نوازندگی‌ها گوش کند چه برسد به اینکه در این برنامه‌ها شرکت کند.

حجازی افزود: بارها به صدا و سیما هشدار داده شده که صدا و سیمای جمهوری اسلامی حق ندارد نوازندگی پخش کند زیرا حکومت اسلامی بوده و در راس آن نظام جمهوری اسلامی قرار دارد.

وی برگزاری چنین برنامه‌هایی را توهین به خانواده شهدا، امام زمان و اهل‌بیت(ع)، رهبر معظم انقلاب، نظام، دولت و ملت دانست و گفت: برای حفظ ارزش‌ها و جلوگیری از این برنامه‌ها خون داده شده حال حرام علنی اجرا می‌شود و کسی جلویش را نمی‌گیرد.

حجازی در پایان با بیان اینکه مؤمن در این برنامه‌ها شرکت نمی‌کند، اذعان کرد: باید موازین شرعی به پاس خون شهدا رعایت کرد.(خبرگزاری فارس)

پیرامون سخنان امام جمعه محترم گچساران چند نکته وجود دارد:

1 – جناب حجازی مسئولان گچساران را به دلیل گوش دادن به آهنگ به استیضاح تهدید کرده اند.

احتمالا امام جمعه محترم خود را با نمایندگان مجلس، نماز جمعه را به صحن علنی مجلس و مسئولان گچساران را با وزرا اشتباه گرفته است و چطور ممکن است که امام جمعه محترم وظایف خود را نداند.

مسئولان استان زیر نظر قوه مجریه هستند و تعویض یا ابقای آنها ربطی به امام جمعه ندارد و بهتر است امامان محترم جمعه به مسائلی که به حوزه کاری آنها مربوط نمی شود ورود نکنند.

جناب آقای حجازی حال که می خواهید مدیران را به قول خودتان به بهانه گوش دادن به آهنگ استیضا کنید، بهتر نیست بجای این کار لااقل مدیران را بخاطر کم کاری در خدمت به مردم بازخواست کنید و شما هم تائید می کنید دغدغه و مشکل امروز مردم گوش دادن مدیران به مهتر نیست!

2- شما مرجع تقلید نیستید و بنابراین نمی توانید حکم و فتوا صادر کنید اما لحن شما نسبت به آهنگ و موسیقی فتاواگونه است و مخاطب شما قطعا تصور می کند گوینده یک مرجع تقلید است.

برای اطلاع امام جمعه محترم گچساران ایشان را به فتاوای رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی و آهنگ ارجاع می دهیم:

 “جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست...”

این بخشی از فتوای رهبر انقلاب درباره موسیقی و نوارهایی است که با عنوان”مجاز” در بازار عرضه می شوند.

3- گوش دادن به مهتر را حرام اعلام کرده اید، در واقع با این فتوای شما تمام مردمان این خاک در همه این سال ها با شنیدن مهتر دچار فعل حرام شده اند و به خانواده شهدا توهین کرده اند!

جناب حجازی بسیاری از خانواده شهدا هم در مراسمات شادی خود از مهتر و ساز و اواز لری که بخشی از فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم بوده است استفاده کرده اند و این گونه اظهارات وهن دین و خانواده شهدا است.

در حالی که رهبر انقلاب به درستی خطر ناتو و تهاجم فرهنگی را از سالها پیش درک کرده و تذکر داده اند و امروز روی موضوع سبک زندگی ایرانی تاکید دارند و استفاده از رسومات محلی به عنوان شالوده سبک زندگی مد نظر قرار گرفته باید پرسید مردم از این به بعد با چه وسیله ای به شادی سالم بپردازند.!

گوش کردن به موسیقی اصیل لری که ریشه در فرهنگ و باور ما دارد چه تضادی با مبانی دینی و اسلامی ما دارد و نسخه شما برای شادی این مردم چیست.

این سوال که پاسخ آن را مقام معظم رهبری به شکل فتوا داده اند احتمالا قابل توجه امام جمعه محترم گچساران باشد.

آيا رقص محلى در عروسى‏ها جايز است؟ شركت در اين مجالس چه حكمى دارد؟

اگر رقص بگونه‏اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده ويا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسده‏اى باشد، جايز نيست و شركت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد كار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم كار حرامى‏باشد جايز نيست و در غير اين صورت اشكال ندارد.

در هر صورت این موضوع که امام جمعه محترم دغدغه دنیا و آخرت مردم را دارند قابل توجه است اما بیان موضوعات در این سطح و به این شکل کار پسندیده ای به نظر نمی رسد و بیشتر از آن که در تعمیق تفکر دینی برای نسل جوان موثر باشد انها را از دین گریزان خواهد کرد.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=151422
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سید گفت:

    بویر جان  به صلاح است که شما ورود نکنید چون شما در مسائل
    فقهی سررشته نداری  واگر میخوای مسائل فقهی رو تبیین کنی همه ی فتواهای مراجع  رو  ذکر کن

  2. بسیج گفت:

    تحلیل قشنگ و .. جدی بود برای امام جمعه گچساران که هرهفته یه حرف تنش افرینی میزند…کاش امامان جمعه مابه وظایف خویش میپرداختند

  3. دهدشت گفت:

    نویسنده این متن ازچه طایفه ای هستند؟نکنه ی وقت…………

  4. سجاد گفت:

    بویرجون ، حضرت آقا به نظرم بهتر از شما از فتاوای مجتهدین مطلع هستند و بر همان اساس مردم را راهنمایی و موعظه کرده اند . مسئولی هم که غرق در مجالس ساز و رقص شود دغدغه زندگی خود را هم از دست می دهد چه برسد به خدمتگزاری مردم ـ لطفا در موضع گیری های رسانه ای حدقل از نظرات ائمه جمعه حمایت کنید

  5. مانی گفت:

    هزار سال است که نیاکان ما با اسلام و فرهنگ شادی و موسیقی خود زندگی کرده و با این حرفها مردم را نمی توان از مذهبشان فراری داد.مردم خود بهتر منی فهمند چه کنند و چه گوش بدهند.

  6. ناشناس گفت:

    الان در كشور و به تبع آن در استان دو گانگي وجود دارد . نيروهاي دولت در رأس آنها جناب استاندار در استان  بايد تصميم گيرنده اصلي باشند  ولي متأسفانه هر كس براي خود فتوا مي دهد و جوانان را تحريك مي كنند و هر تصميمي دوست دارند مي گيرند

  7. دیوید گفت:

    بعد میگن چرا آمار خودکشی بین دانشجوها زیاد شده!


    مرگ بر ضد ولایت فقیه

  8. ناشناس گفت:

    بعد انتظار حضور مردم در نمازجمعه هستند.یک مقداری سطح بینشمونو گسرش بدیم.این صحبت ها در این وضعیت خطیر کشور چه معنی میدهد

  9. حجازی گفت:

    مدیرمحترم سایت بویرنیوز ضمن عرض سلام وتبریک به مناسبت اعیادشعبانیه باتشکرازتحلیل وپرسشهای شما بایدعرض کنم مرحبا بناصرنا بنده اهل فتوی نیستم وفتوی هم ندادم بلکه ازقول مرجعیت گفتم ازجمله اگر کمی بامبانی فقهی مرجعیت اشناباشیدهمین دوموردی که استنادبه فتاوای مقام معظم رهبری حفظه الله کردیداثبات میکند که بنده ازخودم حرف نزدم الان هم عرض میکنم بااین وضعیت مالی مردم .هیچ کس حق نداردازبیت المال درراه خلاف شرع مصرف کندووقتی که بایدصرف خدمت به مردم شود درمجالس لهو ولعب مصرف نمایدضمنانسبت به فقر وبیکاری جوانان عرائض بنده مشهوداست برای شادی مردم راههای زیادی وجودداردکه به نفع دنیا وآخرت مردم است

  10. غریبه گفت:

    بسیار متاسفم که امام جمعه محترم مردم را بسمت افسردگی سوق می دهند . چه اشکالی دارد مردم شاد باشند ، مردم یک لحظه فارغ از اینهمه مشکل بخندند ء به کجای این دنیا بر می خورد . مگه مهتر و ساز محلی جز آیین و سنت ما نیست چرا باید حذف بشه

  11. سجاد طلبه قم گفت:

    مدیر محترم بویرنیوز

    امام جمعه محترم حرفشون درسته فرق شما که سیاسی هستی با ما که طلبه هستیم همینه که من مسائل سیاسی سایت شما رو دنبال کنم و شما هم تفسیر دین رو از علما و روحانیون یاد بگیری نه اینکه در مسائل دینی هم نظر بدی و دخالت کنی
    مجالس رقص نامحرمان بالاجماع مراجع حرام است مگر رقص زن و شوهر برا هم
    مهتر هم از آلات قمار هست که جایز نیست
    شادی کردن راه های زیادی داره ، چه اصراری هست که همراه با رقصو مهتر که جایز نیست باشه؟!؟!

  12. گرمسیری ساکن بویراحمد گفت:

    ای قربون زونت…

  13. شهروند گفت:

    آخ من جونموم سی ای حرفل ما من فکر چنیم …بهتره جدی تر باشیم

  14. محمد گفت:

    اگرحاج آقا که سالها درس حوزوی خوانده اندنمیتواننددراین خصوص فتوا دهند آنموقع تومیتوانی فتوادهی وتاییدیاردکنی ؟؟؟؟؟!!!!!!!

دیدگاه شما