پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 - 10:11

آگهی تبلیغاتی برای گزینه جدید وزارت کشور!/ ردیابی اثر وام جدید مسکن/ باهنر روی لبه تیغ/ ناکامی به هم زدن سخنرانی روحانی در تبریز!

بیانات رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) موضوع اصلی روزنامه‌های آخر هفته است. بازگشت محسن رضایی به سپاه موضوع دیگری است که روزنامه‌ها با توجه به مراسم دیروز به آن پرداخته‌اند. سخنان رئیس‌جمهور در تبریز و ادامه ماجرای روز آخر لیگ، تغییرات احتمالی در هیات رئیسه مجلس و بررسی آثار تغییر میزان وام مسکن دیگر مطالب مهم روزنامه‌های پنج‌شنبه هستند.

در ادامه مهم‌ترین مطالب و جهت‌گیری‌های روزنامه‌های پنج‌شنبه سی و یکم اردیبهشت را می‌خوانید.

روزنامه رسالت با توجه به بیانات دیروز رهبر انقلاب «پاسخ سخت ايران به جنگ هاي نيابتي» را به عنوان تیتر نخست خود انتخاب کرده است. حنیف غفاری نیز در شروع سرمقاله این روزنامه با عنوان «کاپیتولاسیون هسته‌ای» نوشته: مصاحبه با دانشمندان هسته اي از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي يا هر طرف ديگري ،مصداق عيني كاپيتولاسيون هسته اي و نوعي بازجويي وقيحانه از دانشمندان زحمتكش كشورمان است. در حالي كه اعضاي 1+5 و آژانس بين المللي انرژي اتمي خودنيز نسبت به صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي آگاه بوده و توافق احتمالي نهايي (در صورتي كه اساسا كارشكني هاي غرب راه را براي امضاي توافق نبندد) نيز هرگونه بهانه اي را در اين خصوص از مدعيان دروغين و نالايق سلب مي نمايد، اصرار ويژه آنها مبني بر بازجويي از دانشمندان هسته اي نشان دهنده چيست ؟ آيا آنها در صدد يافتن خفاياي ذهني دانشمندان و محاسبه انگيزه و قدرت آنها در مسير پيشرفت و تعالي كشور و عزيز اسلامي ما هستند ؟ آيا اساسا چنين صلاحيت و قدرتي در ميان آژانس و بازرسان بدسابقه آن و در حالت بدتر، آمريكا و متحدانش وجود دارد ؟

اطلاعات نیز از بیانات دیروز رهبری عبارت «پاسخ ايران به هرگونه شيطنت بسيار سخت خواهد بود» را به عنوان تیتر اول خود استفاده کرده است. در بین دیگر مطالب این روزنامه، يادداشتی با عنوان «موش‌هاي سيلوي سرمايه» و به قلم فتح الله آملي قابل توجه است که در آن نویسنده با اعتراض به فعالیت موسسات غیرمجاز پولی و بانکی از جمله نوشته: براساس آخرين آمارهاي اعلامي، رقم نقدينگي به بالاي 780 هزار ميليارد تومان رسيده است. اين حجم بالاي نقدينگي همواره به صورت پاشنه آشيل بخش اقتصاد، توليد ملي، آرامش در بازار پولي و مالي را مورد آسيب قرار داده‌است. بسياري از كارشناسان، نظام بانكي را در سال‌هاي اخير يكي از متهمان اصلي در رشد اين حجم از نقدينگي دانسته‌اند. گرچه شايد نتوان به راستي گفت كه چند درصد از گناه و تقصير چنين روندي را مي‌توان به پاي سيستم بانكي گذارد امّا آنچه مسلم است اين است كه نقش سيستم بانكي در اين ميان نقشي اساسي و مهم بوده است و هست. براي اثبات اين مدعا لازم نيست دلايل و مصاديق فراواني را شاهد مثال بياوريم. در ركود فعلي همچنان شاهديم كه شبكه بانكي حداقل 20 درصد سود به سپرده‌ها مي‌پردازد و در برابر كاهش نرخ سود سپرده‌ هم مقاومت مي‌كند. اما اين تازه بخش قانوني و نوك برآمده از ‌آب اين كوه يخ بزرگ را در بر مي‌گيرد.

در روزهایی که روزنامه‌های اصلاح‌طلب مدعی این هستند که وزیر کشور از نامزدهای اصلی تغییر در هیات دولت است، قانون در شروع مطلبی با عنوان «صالحي منش گزينه احتمالي وزارت كشور» که بیشتر به یک آگهی تبلیغاتی شبیه است، نوشته: حاشیه‌های تغییر کابینه گویا تمامی ندارد و با همه تکذیب‌ها اما گویا رایزنی‌ها و درگوشی‌ها همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین این رایزنی‌ها نام محمدصادق صالحی منش به عنوان شانس جدیدی برای رسیدن به پست وزارت کشور مطرح شده است. صالحی منش که متولد یزد است فعلا استانداری استان قم را در اختیار دارد. وی که روحانی و سیاستمدار نزدیک به اصلاح طلبان محسوب می‌شودرئيس مرکز اشاعه و ترویج افکار امام خمینی(س) و مشاور عالی محمد باقر قالیباف شهردار تهران است. صالحی‌منش اولین فرمانده سپاه ولی‌امر و پس از محمدحسین موسی‌پور دومین استاندار روحانی ایران و قم است. رسانه‌های گروهی ایران صالحی‌منش را پیشنهاد سیدحسن خمینی برای تصدی پست استانداری قم دانستند. محمد صادق صالحی منش در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۲ پروژه‌های عمرانی که سال‌ها در استان قم متوقف شده بود را مجددا فعال کرد.

قانون تحرکات داعش در عراق و سوریه را در مطلبی با عنوان «داعش خيلي خيلي دور نيست!» مورد توجه قرار داده و گزارشی نیز با عنوان «آذربايجان اوياخ ماند» از حاشیه‌های سفر رئیس‌جمهور به تبریز دارد که در ابتدای آن امده: تلاش برخي برای بر هم زدن مراسم استقبال از رئیس جمهور در تبریز بي نتيجه ماند و مردم اين شهر استقبال کم نظیري از رئیس جمهور ترتیب دادند. واقعیتش را بخواهید خیلی‌ها از جمله خود ما نیز انتظار استقبالی این‌گونه را نداشتیم. باموج اخبار تخریبی که از عصر سه‌شنبه در رسانه‌های منتقد دولت و نیز برخی سایت‌های متعلق به قوم گراهای افراطی علیه سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی راه افتاده بود همه توجه‌ها به حاشیه‌های مخرب این سفر معطوف شده بود. بسیاری از قوم گرایان ایران ستیز مترصد‌ آن بودند تا ازحاشیه‌های متعارف پدید آمده بین دو تیم ورزشی بتوانند کلاهی علیه امنیت و اتحاد ملی کشور ببافند. در این سوی ماجرا بسیاری از رسانه‌ها و جریان‌های منتقد دولت نیز امیدوار بودند تا استقبال سرد از روحانی را به حساب تايید مواضع سیاسی خود واریز كنند. با این همه استقبال بی‌نظیر مردم تبریز نشان داد که خیلی‌ها آگاهی، بیداری و روشن بینی مردم تبریز را واقعا دست کم گرفته بودند.

در بین روزنامه‌های مخالف دولت، وطن امروز که نیم تای اول خود را به مخالفت رهبر انقلاب با بازجویی از دانشمندان هسته‌ای همراه با تصویری از حضور روز گذشته رهبری در دانشگاه امام حسین اختصاص داده است، روایت متفاوتی از سفر روحانی به تبریز ارائه کرده و در شروع گزارشی با عنوان «کارت قرمز تبریزی‌ها به روحانی!» نوشته: تبریزی‌ها روز گذشته با شعارهای فوتبالی به استقبال حسن روحانی، رئیس‌جمهور رفتند. دیروز چهارشنبه حسن روحانی به همراه تعدادی از اعضای کابینه خود وارد تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی شد. اگرچه حضور رئیس‌جمهور در استان‌ها به عنوان یک فرصت برای مردم این استان‌ها تلقی می‌شود اما روز گذشته آذری‌های تبریز نشان دادند همچنان نسبت به اتفاقات مسابقه فوتبال میان تراکتورسازی (تیم محبوب خود) و نفت تهران بشدت گلایه دارند. براساس تصاویر و فیلم‌هایی که از مسیر استقبال حسن روحانی در تبریز منتشر شده، تعداد زیادی از استقبال‌کنندگان با نشان دادن کارت قرمز و نیز با سر دادن شعار «تیراختور تیراختور» اعتراض خود را به ماجرای عجیب بازی تراکتورسازی و نفت نشان دادند. این اتفاق البته در محل سخنرانی حسن روحانی نیز مشاهده شد. انبوه پرچم‌های تراکتورسازی در استادیوم تختی قابل مشاهده بود. هر از گاهی نیز شعار معروف آنها یعنی «تیراختور تیراختور» به صدای غالب ورزشگاه تبدیل می‌شد. رقص کارت‌های قرمز نیز در میان شعاردهندگان قابل مشاهده بود. به‌رغم آنکه میهمان، رئیس‌جمهور بود اما فضای استادیوم تختی، فوتبالی ماند و رئیس‌جمهور نیز ناچار شد چند جمله‌ای درباره تراکتورسازی بگوید.

روزنامه دولتی ایران هم که مخالفت رهبر انقلاب به بازرسی از مراکز نظامی را به عنوان تیتر نخست و تصویری از انبوه استقبال کنندگان از رئیس‌جمهور را به عنوان تصویر صفحه اول خود انتخاب کرده، یادداشتی با عنوان «ماجرای ورزشگاه تبریز از منظر روحانی» به قلم سعید فائقی از مسئولان سابق سازمان تربیت بدنی دارد که در پایان ان امده: صحبت‌های رئیس جمهوری در تبریز خیلی هوشمندانه بود، این جمله که «تراکتور متعلق به آذربایجان نیست بلکه برای تمام ایران است» از یک نگاه جدید حکایت دارد که راه سوءاستفاده عده‌ای را خواهد بست. سخن روحانی به معنی این است که این تیم تنها مال شما نیست و مال کل ایران هست، اگر حقوق شما رعایت نشده در واقع حقوق من هم رعایت نشده. خب این شفافیت در همدلی و همزبانی با افراد معترض یک تدبیر راهگشا است و امیدوارم به تأسی از منطق اعتدالی رئیسجمهوری، مدیران امور در بزنگاه حوادث برای اصلاح و تصحیح خطاها و اشتباهات تلاش کنند.

ایران گزارشی از تبلت‌های تقلبی بازار دارد، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی در باره بازگشایی خانه احزاب تهیه کرده و به بررسی تاثیر وام 80 میلیونی مسکن نیز پرداخته است. در روزهای همراهی دولت و دانشگاه آزاد، میرزاده رئیس این دانشگاه، سرمقاله روزنامه دولت با عنوان «موفق‌ترین نهاد غیردولتی و مردمی ایران» را از آن خود کرده است.

سرمقاله دنیای اقتصاد را مجتبی کریمی با عنوان «سیاست ارزی در پساتحریم» نوشته است. دیگر مطلب قابل توجه در این روزنامه تحلیلی با عنوان «ردیابی اثر وام جدید مسکن» است که در بخشی از آن، امده: جريان «وام كارآمد خريد مسكن» كه از سال 87 با تخريب پل ارتباطي بين تقاضاي مصرفي و تسهيلات بانكي قطع شده بود، از روز شنبه آينده با ابلاغ مصوبه سه‌شنبه شب شوراي پول و اعتبار به همه بانك‌هاي خصوصي و دولتي، بار ديگر پس‌از 7 سال برقرار مي‌شود.

از پس فردا انتظار مي‌رود بانك‌ها در تهران براي پرداخت 60 ميليون تومان وام خريد مسكن بدون سپرده -آن هم به بخشي كه طي سال‌هاي اخير كمترين معوقات بانكي را به خاطر ضمانت پرارزش «ملك» داشته است- با يكديگر رقابت كنند. در كنار اين وام، آنچه باعث تزريق خوش‌بيني واقعي به هر دو سمت عرضه و تقاضا در بازار مسكن خواهد شد، ‌مجوزي است كه بانك مركزي براي پرداخت 80 ميليون تومان وام خريد به «خانه‌اولي»‌هاي ساكن تهران براي بانك مسكن صادر كرده است. اطلاعات مستند «دنياي‌اقتصاد» از آخرين وضعيت سه پارامتر در بازار مسكن شامل سطح قيمت‌ها، موجودي آ‌پارتمان‌ها و توان خريد زوج‌هاي جديد نشان مي‌دهد: وام 80 ميليوني در اين مقطع نه‌تنها حساسيت آنچناني روي قيمت آپارتمان ايجاد نمي‌كند كه در مقابل، باعث تحريك سازنده‌ها براي بازگشت به بازار ساخت‌و‌ساز و در قدم اول تسريع در تكميل ساختمان‌هاي نيمه‌كاره خواهد شد. در اين ميان، يك سوءبرداشت هيجاني ناشي از برخي تحليل‌هاي سنتي در حال شكل‌گيري است كه برمبناي آن، از يكسو وام 80 ميليوني را مساوي رشد قيمت و از سوي ديگر پرداخت آن را بي‌اثر بر قدرت خريد القا مي‌كند! اين طرز فكر درباره مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار بيشتر ناشي از كم‌اطلاعي تحليل‌كنندگان نسبت به آخرين آمار رسمي قيمت و اجاره‌بها و همچنين غفلت آنها از نحوه پرداخت تسهيلات در صندوق جديد پس‌انداز «يكم» است.

همین موضوع در سرمقاله خراسان با عنوان «اهداف دوگانه وام مسکن و مشکلات پیش روی آن» به قلم حبیب نیکجو مورد توجه قرار گرفته است. نویسنده با در نظر گرفتن دو هدف خانه‌دار شدن مردم و خروج بخش مسکن از رکود در این باره نوشته: نکته ديگري که در زمينه خروج مسکن از رکود، نقش آفريني مي‌کند، بحث تغييرات قيمت مسکن در اثر وام مسکن است. در اين زمينه شوراي پول و اعتبار، اقدام به عمل تحسين برانگيزي کرده است که مي تواند آثار تورمي و افزايش قيمت مسکن را تا حد زيادي کنترل کند. سپرده گذاري يک ساله نيمي از وام درخواستي باعث مي شود تا تقاضا براي وام در طول زمان توزيع شود و آثار رواني شروع اين طرح کنترل شود. طبعا، اولين وام هايي که براي خريد خانه به افراد تعلق خواهد گرفت، خرداد ماه سال آينده خواهد بود که سبب مي شود، جلوي افزايش قيمت مسکن تا حدي گرفته شود. کارکرد ديگر اين اقدام را مي توان در کاهش مشکل نقدينگي اين طرح جست و جو کرد.

چرا که يکي از مشکلات اساسي که بر هر طرح افزايش وام مسکن وارد مي‌شد، نبود نقدينگي براي افزايش اين وام بود. در پايان بايد گفت گرچه نقدهايي به اين طرح وارد است اما در مجموع خوب ارزيابي مي‌شود. شايد مهم ترين برتري اين طرح در مقابل ايده هاي خانه دار شدن در دولت قبل(نظير مسکن مهر)، وارد نکردن فشار بر پايه پولي و به دنبال آن افزايش تورم است. هرچند که حجم خانه دار شدن مردم در اين طرح قابل مقايسه با مسکن مهر نيست، اما زماني که اين طرح را در کنار مسکن اجتماعي قرار مي دهيم، مي‌توان گفت، دولت براي گروه هاي درآمدي متنوع، برنامه دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=151243
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما