چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 - 11:07

پشت پرده رانت واردات گوشت بوفالوی هندی/ باند اصفهانی فوتبال ایران/ «نه» مجلس به حلقه پایداری/ نگرانی رئیس‌جمهور بابت قیمت میوه

موضوعات اقتصادی در کنار واکنش‌ها به روند مذاکرات هسته‌ای، همچنان از جذاب‌ترین موضوعات روزنامه‌ها هستند. در این بین البته ماجرای اتفاقات هفته پایانی لیگ بر‌تر هم موجب شده تا برخی روزنامه‌ها همچنان ابعاد این اتفاق را در ورزش کشور بررسی کنند. در ادامه گزارش تابناک از روزنامه‌های صبح امروز را می‌خوانید:واکنش‌ها به ماجرای حذف چهار میلیون نفر همچنان ادامه دارد. وطن امروز مانند روز گذشته که تیتر نخست خود را به این ماجرا اختصاص داده بود، امروز هم با اعلام اینکه آقای سخنگو، خبر پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مبنی بر قطع یارانه نقدی ۴ میلیون نفر به نقل از خودش را صحیح ندانست، تیتر یک خود را چنین انتخاب کرده است: «دولت خودش را تکذیب کرد!». این روزنامه همچنین ‌متن نامه ۴۱۸۲ استاد دانشگاه خطاب به رئیس‌جمهور را منتشر کرده که در آن نسبت به افت علمی کشور به رئیس‌جمهور هشدار دادند.

‌وطن امروز همچنین در صفحه اجتماعی خود، ‌افشاگری کرده تا در گزارش «گوشت بوفالوی هندی با چاشنی رانت!» از پشت‌پرده واردات این گوشت چنین بگوید: «گوشت بوفالوی هندی؛ پرونده‌ای که هر روز فصلی جدید برایش باز می‌شود، ناهماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی، اتهامات و مخالفت‌های پشت‌پرده برخی مدیران را به همراه داشت اما در ‌‌نهایت مشخص نشد وارد شدنش به کشور مجاز است یا ممنوع! پرده‌ دیگر از این داستان به تهمت‌هایی مربوط می‌شود که وارد‌کنندگان و صاحبان صنایع فرآورده‌های گوشتی به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی وارد‌ کردند که البته با سکوت کامل مدیران این وزارتخانه مواجه شده است و انگار کسی نمی‌خواهد از خود و جایگاه قانونی‌اش دفاع کند.

محمد موسوی، رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی با بیان اینکه ۲۵ درصد گوشت وارداتی کشور از طریق هند تامین می‌شود، بیان داشت: از زمانی که بحث آلودگی‌ گوشت‌های هندی مطرح شده، قیمت گوشت برزیلی به‌عنوان جایگزین افزایش یافته و به ۲۵ هزار تومان رسیده است. به گفته وی در چندین نوبت از وزارت جهاد کشاورزی که امر تولید و تدوین برنامه صنایع تبدیلی را در اختیار دارد، درخواست کردیم جلسه‌ای داشته باشیم اما این امر محیا نشد و حدس ما این است که رانت‌خواران رابطه بهتری با وزارتخانه دارند، چراکه راهی که مدیران وزارت جهاد کشاورزی با این صنعت در پیش گرفته‌اند امیدی برای رفع مشکلات ما باقی نگذاشته است. با وجود انتشار خبر صدور مجوز واردات گوشت بوفالوی هندی و اعلام مشکل نداشتن سلامت و کیفیت آن از سوی رئیس سازمان دامپزشکی، رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی و البته چند کارخانه فرآورده‌ گوشتی می‌گویند طبق گفته سازمان دامپزشکی گوشت‌ بوفالو نباید به کشور وارد شود و در این میان مشخص نیست کدام اظهارنظر را باید باور کنیم؛ ورود بوفالوی هندی ممنوع است یا آزاد؟! با این اوصاف سازمان دامپزشکی به‌عنوان متولی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی بهتر است تکلیف واردکنندگان، مردم و رسانه‌ها را مشخص و ممنوعیت یا آزاد بودن واردات گوشت بوفالو را اعلام کند‌».

روزنامه اعتماد اما با بررسی جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی و ماجرای طرح پرسش از وزیر مسکن و کار و قانع شدن نمایندگان از پاسخ‌های آخوندی و ربیعی از ««نه» مجلس به حلقه پایداری» می‌نویسد و حال و هوای این روزهای مجلس را متفاوت ارزیابی می‌کند. «این ‌بار بادهای موافق با «حلقه نه» در مجلس نوزیدند. هوای مجلس شبیه حداقل شش ماه پیش نیست که «حلقه نه» قدرت داشت. آن‌ها که در شش ماه گذشته به وزرای پیشنهادی نه می‌گفتند و استیضاح را مدیریت می‌کردند و تذکر پشت تذکر دیگر رمق گذشته را ندارند.

مجلس دیروز به جبهه پایداری نه گفت. حالا انگار طیف اصولگرایان نزدیک به لاریجانی باز دارند از جا بلند می‌شوند. دیروز هر چقدر سؤال‌کنندگان نزدیک به جبهه پایداری فیلم دردناک نشان دادند تا احساسات نمایندگان را برانگیزند، هرچقدر هم که نمودار نشان دادند و اسلاید رو کردند، باز هم افاقه نکرد. همان‌طور که طرح سه فوریتی توفیق نیافت، حالا دیگر در بی‌رمقی حلقه نه سوال از وزرا هم زیاد توفیق نمی‌یابد. سوال‌کنندگان می‌گفتند که در قیامت باید جواب داشته باشند و درخواست به رأی گذاشتن سؤال را می‌کردند، با این همه نمایندگان از پاسخ‌های هر دو وزیر قانع شدند تا جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی یک خروجی جالب داشته باشد و آن هم تغییر صف‌بندی‌ها باشد؛ تغییرشان در روزهایی که به انتخابات هیأت رئیسه آخرین سال کاری مجلس نزدیک می‌شویم و انتخابات مجلس دهم بیش از اندازه مهم است. اعضای فراکسیون رهروان ولایت حالا دارند منسجم‌تر عمل می‌کنند. اصولگرایان میانه‌رویی که چندی بود زیر سایه «حلقه نه» قرار گرفته بودند در مسیر جدیدی جلو می‌روند‌».

روزنامه اعتماد اما در صفحه ورزشی خود «باند اصفهانی‌های فوتبال» را بررسی کرده است. علی عالی در این گزارش می‌نویسد: «مهدی تاج کمتر از یک ‌سال به فدراسیون بازگشت، محمدرضا ساکت را مشاور عالی خود کرد و این بار پروژه تازه‌ای را کلید زد؛ جایگزینی محمود اسلامیان به‌ جای آیت‌اللهی. استفاده هوشمندانه از شکاف مدیریتی گودرزی و کفاشیان و درحالی که انتظار می‌رفت گزینه موردنظر وزارت ورزش در سمت نایب‌رییسی بنشیند، گزینه دولت جایگزین و محمود گودرزی خلع سلاح شد. حالا در فدراسیون فوتبال، چهار اصفهانی تصمیم‌گیر اصلی فوتبال ایران شده‌اند. علی کفاشیان از نایین اصفهان و محمود اسلامیان، مهدی تاج و محمدرضا ساکت از شهر اصفهان. این باند تأثیرگذار در فوتبال در ابتدای دولت روحانی، دو اصفهانی را مدیرعامل پرسپولیس و استقلال پایتخت کردند: علیرضا رحیمی و بهرام افشارزاده. از سوی دیگر دو اصفهانی هم مدیرعامل سپاهان و ذوب‌آهن بودند: مهرزاد خلیلیان و سعید آذری. آن‌ها «قدرتمند‌ترین» لابی تاریخ فوتبال ایران را در اختیار دارند. اما داستان آن‌ها به همین‌جا ختم می‌شود‌».

او در این گزارش همچنین از تلاش برخی دولتی‌ها و مدیران اصفهانی برای در اختیار گرفتن استقلال و پرسپولیس در قالب خریدارانی چون دو شرکت بزرگ خوروسازی هم خبر می‌دهد و می‌نویسد: «امیررضا واعظ آشتیانی برای اولین‌بار از نقش یکی از مدیران پرنفوذ دولت برای بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال خبر داد: «به ظاهر سایپا و ایران‌خودرو شرکت خصوصی هستند اما در واقع سهام آن‌ها به شرکت‌های اقماری یا شرکت‌هایی که از دولت ارتزاق می‌کنند اختصاص دارد. جای تعجب دارد که چنین اتفاقی قرار است رخ دهد. براساس برداشت‌ها و شنیده‌هایی که از این مسأله دارم، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه دولت به واسطه عواملی مثل نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال که در فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند به دنبال انجام این کار هستند. آقای نایب‌رییس اولین کسی بود که این مسأله را مطرح کرد و او تفکر آن مقام را بیان کرده است‌». خیلی زود ماجرا از زبان اسلامیان بیان شد. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «من می‌خواهم پیشنهاد خودم را به صورت مکتوب ارایه کنم. همانطور که عمده باشگاه‌های لیگ بر‌تر و دسته اول فوتبال ایران توسط شرکت‌های وابسته به دولت اداره می‌شوند، باید تا زمانی که شرایط خصوصی‌سازی فراهم نشده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز به دو شرکت وابسته به دولت همچون ایران خودرو و سایپا واگذار شوند و پس از حدود پنج تا شش سال که شرایط فراهم شد، خصوصی‌سازی انجام شود. وزارت ورزش و جوانان بیاید و شش سال وکالت اداره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به ایران خودرو و سایپا واگذار کند و پس از آن هر زمانی که شرایط فراهم شد، خصوصی‌سازی مد نظر قرار گیرد‌». خیلی زود مهدی تاج هم ایده را بیان کرد تا نشان دهد برنامه‌ای از قبل پیش‌بینی شده برای واگذاری سرخابی‌ها در جریان است که نه وزارت ورزش از آن خبر دارد و نه سازمان خصوصی‌سازی».

کیهان امروز بر خلاف روزهای قبل، تحولات یمن را در اولویت دوم خود قرار داده ‌و مانند روزنامه‌های اصولگرای دیگری که این روز‌ها حرف‌های آمانو و ماجرای بازرسی از مراکز نظامی ایران را پیگیری می‌کنند، گزارش مفصلی در این باره منتشر کرده است. در بخشی از «بازرسی آژانس تابلوی هسته‌ای، ماهیت جاسوسی» می‌خوانیم: گزارش اخیر مؤسسه بروکینگز درباره بازرسی‌ها و نتایج آن مؤید این قضیه است. جاشوا رونر، استاد دانشگاه ساوترن متدیست آمریکا، در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز منتشر شد، نوشت: «اطلاعات مخفی نقش عیانی در مذاکرات کنونی بر سر برنامه هسته‌ای ایران ایفا می‌کنند. اگر توافق در ژوئن نهایی شود، ایران بخش اعظمی از توانمندی غنی‌سازی اورانیوم خود را قربانی برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی کرده و به‌ مدت بیش از یک دهه مجبور به پذیرش رژیم بازرسی‌های سرزده خواهد شد تا پایبندی‌اش مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد».

وی در ادامه می‌نویسد: «حضور بازرسان فرصت‌های جدیدی برای جمع‌آوری اطلاعات فراهم خواهد کرد: نه تنها سازمان‌های اطلاعاتی از گزارش‌های بازرسی درباره برنامه هسته‌ای ایران سود خواهند برد، بلکه آزاد خواهند بود که دیگر حوزه‌های علمی و زیرساخت‌های صنعتی ایران را نیز بررسی کنند».

‌«جان برنان، مدیر سیا، اخیراً از امتیازات زیادی که ایران داده اظهار خرسندی کرده و دیپلمات‌های آمریکایی را به ‌خاطر کسب آنچه می‌توانستند، مورد تقدیر قرار داد. هیچ دلیلی برای تردید در صداقت برنان وجود ندارد. در حقیقت، اگرچه روابط بین سیاست‌گذاران آمریکایی و رهبران اطلاعاتی برخی اوقات شکننده بوده، اما زمانی که پای مسأله ایران به میان می‌آید هر دو موضع واحدی دارند». علاوه بر این در کیهان امروز تیترهایی نظیر «پور‌تر: خزانه‌داری آمریکا در خدمت موساد اسرائیل است»، «کوتاهی در مدیریت واردات یعنی نابودی ۱۳۰ میلیون شغل» و «پزشکیان: دولت نمی‌داند چه می‌خواهد و می‌خواهد کجا برود» به چشم می‌خورد.

روزنامه جوان هم امروز ماجرای نامه ۴۱۸۲ استاد دانشگاه به رئیس‌جهور را با تیتر «هشدار علمی به رئیس‌جمهور» منتشر کرده است. علاوه بر این در صفحه نخست این روزنامه تیترهایی نظیر «۲۵۰۰ حزب یک شبه نان خور دولت شدند»، «سیاست تضعیف تولید داخلی را بازنگری کنید» و «بازپس گیری الرمادی بدون آمریکا کلید خورد» هم دیده می‌شود. یکی از گزارش‌های اصلی روزنامه جوان به «رئیس جمهور نگران قیمت میوه است» اختصاص دارد که در بخشی از آن می‌خوانیم: «گرانی ۱۶۴ درصدی قیمت میوه واکنش روحانی را در پی داشته؛ رئیس‌جمهور در نامه‌ای شیوه خرید جهاد کشاورزی را غیرقابل قبول خوانده و به جهانگیری مأموریت ویژه داده تا این وضعیت را ساماندهی کند.

در همین حین، برخی شنیده‌ها حاکی است اختلاف تیم دولت جدید به خصوص در وزارت «صمت» با بخش مسئول در وزارت کشاورزی ناشی از یک نوع رقابت سیاسی و اختلاف نظر نیروهای وابسته به طیف فکری دولت یازدهم و گروه موسوم به اصلاحات است که در یک سوی این جریان، فردی است که مسئولیت تنظیم بازارهای داخلی در وزارت بازرگانی را دارد وشایعه استعفای او برای حضور در انتخابات مجلس مطرح است. این فرد با انتقال این مسئولیت از وزارت صمت به وزارت جهادکشاورزی به آنجا نقل مکان کرده است. او رقیبی سخت دارد که تقریبا همه کاره وزارت صنعت، معدن و تجارت است و با حلقه اصفهانی دولت به خوبی هماهنگ است؛ رقیبی که اکنون مسئولیت خود را با اختیارات بیشتری می‌خواهد هر چند نفوذ خوبی در جریان انتخابات اتاق بازرگانی و فعالیت‌های پتروشیمی کسب کرده است‌».

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=151096
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما