سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 - 10:42

کدام روابط عمومی ها در کهگیلویه و بویراحمد موفق تر بوده اند؟/ نحوه ی تاثیر گذاری بر رسانه ها

ابتکارعمل و خلاقیت کلید موفقت و حلقه گمشده پیشرف روابط عمومی هاست و نیز با بهره گیری از تجارب گذشته و تخصص گرایی و علم محوری و همچنین امکانات مناسب، نقش مستقیم در رشد کیفیت روابط عمومی ها دارد که البته رسیدن به این مستلزم هزینه است که باعث پویایی هر سازمان خواهد شد.

سردبیر بویر نیوز؛ جمشید ارجمند** – در عصر ارتباطات روابط عمومی‌ها مغز متفکر هر سازمان هستند که با بستر سازی و فراهم کردن زمینه تصمیمات درست و کلیدی از سوی مدیران، می توانند سوق دهنده هر سازمان به سمت اهداف عالی باشند.

روابط عمومیپ

شاید در وهله اول شناخت از روابط عمومی ها چه از سوی مدیران و چه از سوی کارکنان فضای اداری کافی نباشد که موجب می شود از ابتدا یک روابط عمومی مقتدر و منسجم شکل نگیرد که دانش ارتباطات می تواند این موانع را بردارد، اما اگر از سوی جامعه هدف و مخاطب روابط عمومی ها دست کم گرفته شوند این هنر آنهاست که جایگاه خود را شکوفا کنند.

روابط عمومی وظیفه دارد، ارتباط سازمان در محیط درونی و همچنین با محیط بیرونی را با استفاده از خلاقیت، دانش و ظرافت به بهترین شکل ممکن برساند.

هر چند در استان کهگیلویه و بویراحمد روابط عمومی ها هنوز با جایگاه واقعی خود فاصله دارند و درصد کمی از روابط عمومی ها توانسته اند به نحو مطلوب ایفای نقش کنند، اما به بواسطه حضور برخی از افراد توانمند که عموما از رسانه ها به روابط عمومی ها ورود کرده اند وتاکید وزارتخانه ها و سازمان های مرکزی نیز برای پیشرفت روابط عمومی ها، این عنصر مهم اداری را رشد داده است و البته توجه خاص برخی از مدیران و مسئولان – که به رسانه ای بودن شهرت یافتند – به جایگاه روابط عمومی ها ارزش و قرب بخشید.

با همه گیر شدن رسانه ها و وسایل ارتباطی که منجر به تبادل سریع اطلاعات و رشد سطح دانش در جامعه می شود، بنظرمی رسد بیش از هر زمانی لازم است تا روابط عمومی ها از شکل سنتی خارج شوند و شیوه مدرن را پیشه کنند که لازمه این تغییرات ارتقای سطح دانش روابط عمومی هاست.

 ارتباط با رسانه ها در عصر ارتباطات مهمترین وظیفه و اولویت روابط عمومی هاست و باید بگونه ای باشد که تعامل و همکاری دو سویه ایجاد شود. همانگونه که رسانه ها می تواند بر ساز و کار هر سازمان تاثیر گذار باشند، روابط عمومی ها هم می توانند بر رویه و عملکرد رسانه ها موثر باشند و کیفیت و کمیت رسانه ها را ارتقا بخشند که این موضوع می تواند به عنوان ابتکارعمل از سوی روابط عمومی ها در برنامه و اهداف کاری باشد.

وقتی روابط عمومی ها در بحث رویکرد خبری از رسانه ها پیشی بگیرند هم می توانند فضای مدنظر خود را ایجاد کنند و هم اینکه از بروز برخی از اخبار نادرست جلوگیری کنند و اطلاعات صحیح را به مخاطب  برسانند.

روابط عمومی ها در با تعامل و ارتباط دو سویه با رسانه های حرفه ای تر می توانند به اهداف کاری خود برسند و اجازه ندهند فضای مطبوعات به دست افراد غیررسانه ای بیفتد که یقینا از چنین فضایی ابتدا خود روابط عمومی ها و سازمان ها متضرر خواهند شد که لازم است کیفیت مطبوعات و تراز آنان رابشناسند و قیاس کنند.

اگر روابط عمومی ها از حالت توجیه گری خارج شوند و با گذر از مرحله روایتگری به مرحله تحلیل گری برسند، باعث می شود تا روابط عمومی به عنوان مغز متفکر سازمان در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و با آنالیز درست وضعیت و حالات مختلف سازمان ضمن تسلط به امور، بتوانند به بهترین نحوه به انجام وظایف سازمانی و ارتباطی بپردازند و در رشد سازمان و رسانه ها بازیگردان اصلی صحنه باشند.

ارتباط بخشی از وظایف مدیریت هر سازمان است، پس مدیریت سازمان نیز در قبال روابط عمومی نقش مستقیم دارد که اعتماد کامل و حمایت لازم مدیریت از روابط عمومی بسترسازی رسیدن به اهداف راوبط عمومی موفق است و عدم اعتماد کافی مدیران و یا اقدام بدون مشورت در زمینه ارتباطات گاها تعات و صدمات زیادی را برای آنان به دنبال داشته است.

ابتکارعمل و خلاقیت کلید موفقت و حلقه گمشده پیشرفت روابط عمومی هاست؛ بهره گیری از تجارب گذشته و نیز تخصص گرایی و علم محوری و همچنین امکانات مناسب، نقش مستقیم در رشد کیفیت روابط عمومی ها دارد که البته رسیدن به این مهم مستلزم هزینه است که باعث پویایی هر سازمان خواهد شد.

تقسیم وظایف در کار روابط عمومی با توجه به تعدد امور محوله و تخصص گرایی در انتخاب افراد مهمترین وظیفه برای یک مدیر موفق روابط عمومی است که البته با توجه به عدم وجود نیروی انسانی کافی در این بخش از ادارات و سازمان ها، معمولا این ضرورت نادیده گرفته می شود و افراد بدون تخصص و دانش کافی مجبور به انجام امور روابط عمومی می شوند که باعث می شود کیفیت کار بشدت تحت الشعاع قرار گیرد.

 در مجموع ارتباط مستمر، سالم و با کیفیت با رسانه ها و مطبوعات برای بازنشر اخبار سازمان و تشریح خدمات و عملکرد؛ توجه جدی به همه امور و کارکنان و سالم سازی سیستم؛ ارائه مشاوره به مدیران و دفع خلاهای مدیریتی؛ حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها؛ جهت دهی فضای اداری بسمت اهداف سازمان را می توان اهداف و وظایف روابط عمومی برشمرد.

رسیدن به این اهداف نیز با موانعی چون عدم اعتماد کامل مدیران به روابط عمومی به عنوان چشم و گوش سازمان؛ نامتناسب بودن بودجه روابط عمومی ها با برنامه و شرح وظایف آنها و همچنین عدم استقلال و توجه برخی زیر مجموعه ها به روابط عمومی ها از مهمترین مشکلات این حوزه است که مستلزم حمایت مدیران سازمان هاست.

 سال همدلی و همزبانی فرصت مناسبی است تا روابط عمومی ها بتوانند پل ارتباطی قابل اعتنایی میان ملت با دولت باشند و از طرفی بازنشر دهنده خدمات دولت باشند و هم صدای ملت را به گوش مسئولان برسانند.

* مشاور فرماندار بویراحمد در امور رسانه ای و مطبوعاتی

** روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=150965
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    در شهرستانها هيچ گونه نگاهي به روابط عمومي وجود ندارد

  2. کارگر گفت:

    خدایی باید از روابط عمومی شرکت نفت یاسوج تقدیر کنم چون تلاش زیادی برای ایجاد روحیه و نشاط بین کارکنان دارند.

  3. احمدی گفت:

    باسلام..روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج یکی از موفق ترین روابط عمومی هاست از سرکارخانم توفیقیان تقدیر میگردد

  4. محمد پور گفت:

    روابط عمومی های دانشگاه علوم پزشکی و مرامز درمانی بیمارستانها استان با توجه به حجم کاری موفق ترین روابط عمومی استان است

  5. علی گفت:

    روابط عمومی بنیاد نخبگان استان در طی سه سال گذشته بسیار عالی عمل کرده است.

  6. کارآموز گفت:

    روابط عمومی فنی حرفه ای خیلی ضعیف عمل کرده.

    اصلا هیچ وقت از برنامه های آینده فنی حرفه ای و کلاسهای آن اطلاع رسانی نمیشود.

    لااقل برنامه های تابستان 94 را اعلام کنید تا ما مجبور نباشیم هر روز بریم فنی حرفه ای بپرسیم

  7. خدا گفت:

    انصافا یکی از بهترین روابط عمومی ها تو ادارات مربوط به اداره کل امور اقتصادی و دارایی میباشد-هم سوادش خوبه و هم کارش درسته-درود بر سروش عربی

  8. ناشناس گفت:

    از روابط عمومی پزشکی قانونی استان کهگیلویه وبویراحمدکمال تشکر و قدردانی بعمل می آید

دیدگاه شما