سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 - 8:37

بیماری‌های قلبی در کمین کم تحرک‌ها

بیماری‎های قلبی عروقی در حال تبدیل شدن به اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در لرستان به‌ویژه در مورد جوانان شده است.

به گزارش بویرنیوز: بیماری‎ قلبی عروقی هم‌اکنون جزو سه علت نخست مرگ و میر و ناتوانی انسان در سراسر دنیاست. این درحالی است که در گذشته بیماری‎های عفونی و واگیر عامل عمده‌ی مرگ و میرهای بشر بودند امّا امروزه بیماری‎های غیرواگیر به عوامل خطرناکتر تبدیل شده‎اند.

اگرچه خطرات ناشی از بیماری‎های مسری به‌علت ماهیت واگیری آنها فوری و آنی‎تر است اما عوارض ناشی از بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی عروقی ماندگارتر، پرهزینه‎تر و ناتوان کننده‎تر هستند. هرچند برخی عوامل ایجاد و پیدایش بیماری‎های قلبی عروقی مثل سن و جنس غیرقابل مداخله هستند امّا روش‎هایی برای پیشگیری از بیماری‎های قلبی عروقی وجود دارد که با بکار بستن این روش‌ها و شیوه‌ها می‎توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کرد و یا حداقل بروز آنها را به تأخیر انداخت، این در حالی است که این بیماری در کشور ایران و استان لرستان نیز در حال افزایش است.

در این‌باره دکتر «کوروش ساکی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه‌ی پایدار بوده و شاه‎بیت اصلی خلقت خداوند نیز هست، اظهار کرد: امروزه بیماری‎های واگیردار مانند دیفتری، سرخک و کزاز مطرح نیست بلکه به‌واسطه‌ی پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی بشر دچار کم‎تحرکی شده و با نوع تغذیه ناصحیح برای بدن سم ایجاد می‎کند که این مهم سلامت جامعه‌ی بشری را تهدید می‎کند.

وی ادامه داد: متأسفانه بیشترین میزان مرگ و میر در کشور بیماری‎های قلبی و عروقی، مرگ ناشی از تصادفات و سرطان‎هاست و این در حالی است که خیلی از این بیماری‎ها قابل پیشگیری است.

ساکی تصریح کرد: متأسفانه در بحث بهداشت روان نیز کوتاهی کردیم و هژمونی عظیم فرهنگ غرب ما را از منشأ اصلی امنیت انسانی جدا می‎کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که پیشگیری در سه سطح ضروری است که می‎توان به آموزش، تغییر دیدگاه‎ها و نگرش‎ها، درمان به‌موقع و پیشگیری از عوارض این بیماری‎ها اشاره کرد، افزود: آموزش، تغییر نگرش و دیدگاه‎ها با امکانات و منابع مالی کمتر اثرگذاری بسیار بیشتری دارد.

وی با بیان این‌که مدارس نقش اساسی در ترویج فرهنگ پیشگیری از ابتلا به بیماری‎ها را دارد، تصریح کرد: نیاز است وضعیت فعلی در بحث بیماری‎های قلبی و عروقی و رفتارهای پرخطر ورود جدی داشته باشیم و جامعه را به سمت سلامتی بیشتر پیش ببریم.

در این‌باره دکتر «نصرالله مرادی‎فر» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با بیان این‌که شایع‌ترین علت واحد مرگ و میر در میان مردان و زنان بیماری‎های قلبی و عروقی است، خاطرنشان کرد: باتوجه به شیوع بیش از حد این بیماری باید به پیشگیری توجه‌ی ویژه و سپس راهکارهای درمانی پیشرفته را بکار بست.

این متخصص قلب و عروق با بیان این‌که در بحث پیشگیری از بیماری‎‎های قلبی و عروقی ضرورت دارد فاکتورهای خطر و راه‌های مقابله با این مهم را به جامعه معرفی کنیم، تصریح کرد: هر چند برخی عوامل ایجاد و پیدایش بیماری‎های قلبی عروقی مثل سن و جنس غیر قابل مداخله هستند اما با تغییر و تعدیل ۵ فاکتور باقی‌مانده نظیر قندخون، پر فشاری خون، چربی خون زیاد، بی‎تحرکی و استعمال دخانیات می‎توان این بیماری را به تأخیر انداخت.

وی ادامه داد: بیماری‎هایی نظیر قندخون، پر فشاری خون و چربی خون زیاد را می‌توان با تغذیه‌ی «رژیم»مناسب، ورزش و دارو کنترل کرد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهارکرد: استعمال دخانیات و در رأس آن استعمال دخانیات فاکتور خطر بسیار عمده‎ای برای بیماری‎های قلبی و عروقی است که از طریق مشاوره و مراکز ویژه قابل ترک است.

مرادی‎فر با بیان این‌که بی‎تحرکی و فعالیت نکردن در کشور بسیار نگران‌کننده است به گونه‎ای که از هر ۱۰ نفر ۷ نفر بی‎تحرک هستند، تصریح کرد: این اورژانس قلبی عروقی یاری وزارتخانه‏‌های بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و ورزش و جوانان و مشارکت مردم را می‎طلبد تا انقلابی در کاهش این بیماری رخ دهد.

وی گفت: برای کاهش بیماری قلبی عروقی و ریسک فاکتورهای آن نظیر قند و پر فشاری خون و چربی زیاد توصیه می‎شود روزانه ۳۰ دقیقه را به امر ورزش «پیاده‎روی تند» اختصاص دهیم به گونه‎ای که فرد به نفس نفس و تعریق بینجامد.

این متخصص قلب و عروق یاد آور شد: بمنظور جلوگیری از بیماری قلبی عروقی علاوه‌بر ترک استعمال دخانیات «سیگار» و درمان دیابت و فشار خون نیاز است افراد حداقل روزانه نیم ساعت ورزش کنند هم‌چنین رژیم غذایی سالمی داشته باشند و حتی‎الامکان از غذاهای فست فودی، کنسروها، نمک اضافی، نوشابه‎ها و مواد قندی اجتناب کنند و در طی ۵ روز در هفته میوه، سبزی و ماهی مصرف کنند.

مرادی‎فر اظهار کرد: مصرف ۵ بار ماهی در هفته، ۳۸ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلبی عروقی را کاهش می‎دهد و این در حالی است که متأسفانه به‌لحاظ مصرف ماهی جزو کشورهای فقیر دنیا هستیم.

وی با بیان این‌که از لحاظ مطالعات آماری بیماری‎های قلبی عروقی در کل ایران ضعیف عمل شده و آماری دقیقی نداریم، افزود: با این حال می‎توان گفت ۵ درصد جمعیت ایران به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند.

افکار

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=150096
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما