جمعه 11 اردیبهشت 1394 - 10:17

والی گری در عصر اعتدال؛ گزارشی از وضعیت جمعیت هلال احمر استان

احسان حاتمی پور

احسان حاتمی پور
چنانچه مدیر و یا مدیران ارشد هر سیستم و سازمانی دارای پیش زمینه فکری فامیل بازی و قبیله گرایی (در استان ما منطقه خاص) باشند، نتیجه آن استفاده حداکثری در بسیاری از امورصرفاً از نیروهای فامیل ویا قبیله مربوطه (در پستهای مدیریتی ،جذب و استخدام نیروهای جدید ،ارائه پیمانها و قراردادها و …) می باشد. با گذشت چند دهه از عمر جمعیت هلال احمر حذف و نادیده انگاشتن عمدی همه پتانسیلهای موجود جمعیت هلال احمر قابل توجیه نبوده و اینگونه واپس گرایی و یا عقب گردهای رفتار مدیریتی به نفع عده ای خاص و به ضرر هلال احمر قابل دفاع نمی باشد.
در سیستمهای ناسالم مواردی چون تخصص ،سلامت اداری، وفاداری به سیستم، پاکدستی و وفاداری به کشور و در مجموع تعهد در بسیاری از مواقع هزینه زیادی برای افراد شایسته دارد و اینگونه فاکتورهای مهم در مجموع نه تنها عامل ارتقاء و آبرو محسوب نمی گردد بلکه موجب انزوا، تخریب و کم توجهی از سوی مدیران ارشد می گردد. در این میان مدیران ذی نفوذ تمایل زیادی به استفاده از کارکنان بله قربان گویی دارند که دستورات آنها را موبه مو اجرا کرده و نظر کارشناسی همسو با منافع و نظر مقام عالی ارائه کنند.نقد و انتقاد سازنده نیز به مثابه تندروی، افراط و حتی تمرد و مثل آن تعبیر می گردد و تملق و چابلوسی ارزش می‌گردد و این رفتار از یک سو باعث حذف شایسته سالاری و از سوی دیگرموجب نفاق، دو رویی و تزویر،غیبت ، فساد و نهایتاً دوری از خدا می گردد. امام حسین (ع) می فرمایند “کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند.
در شیوه شایسته سالار افراد بر اساس توانایی و شایستگی‌شان برگزیده می شوند و لاغیر. در جوامع شایسته سالار، نگرش‌های خویشاوند سالاری، قبیله گرایی، حزب سالاری و غیره مطرود است. نظام شایسته سالار، نظامی است که در آن افراد مناسب در مکان و زمان مناسب منصوب شده و از ایشان بهترین استفاده در راستای اهداف فردی، سازمانی و اجتماعی به عمل آید . انتصابات غیرمرتبط با تخصص افراد، تبعیض فاحش در انتصابات، ارتقاء بدون طی مراحل و کسب تجربه و مواردی این قبیل موجب کاهش کارایی سیستم و نارضایتی عموم پرسنل زحمت کش و متخصص واز سوی دیگر موجب ارتقاء من غیر حق افرادی می گردد که بعلت پیشرفت ناشی از زدو بند، باعث تداوم و گسترش اینگونه نابسامانی و مفسده ریشه دار در سیستم و مانع رشد و توسعه کشور و عامل شکل گیری انواع فساد، رانت و بی انضباطی مالی هدفمند ( دور زدن قانون ) می گردند.
سیستمی که خواهان ایجاد فضای سالم اداری می باشد می بایست مدیران ارشد آن به جد معتقد به امر” شایسته‏ خواهی باشند و این مهم تنها با اصلاح فرهنگ و ارزشهای حاکم بر سازمان امکان پذیر می باشد.
مخلص کلام:
در 2 سال گذشته منطقه گرایی باعث شده است که استخدام و گزینش نیروهای سازمانی جدی گرفته نشده و از سوی دیگر تربیت و انتصابات نیروهای وفادار و خوش نام و متخصص سیستم، جایگزین پارتی بازی و بده بستانهای رایج، سیاسی کاری ها و منطقه گرایی ها و … شده است که نتیجه آن نارضایتی کارمندان و کاهش اعتماد مردم و نمایندگان آنها در مراجع تصمیم گیر و تصمیم ساز به هلال احمر و دلسردی و دلنگرانی کارشناسان خوش فکر و متعهد به کارفرمای خود (یعنی جمعیت هلال احمر) گردیده است.
در این فرصت و با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و حضور جناب آقای دکتر ضیایی ، خویشتن را از بدنه هلال احمر برشمرده و به سبقه این همکاری افتخار می نمایند و از سویی شناخت کافی از وضع نابسامان انتصابات موجود، لازمست تمهیداتی جهت حل مشکلات مرتبط پیش روی و متعاقباً تربیت کارشناسان و مدیران قوی و حذف سفارش پذیری، منطقه گرایی و همچنین پارتی بازی ، توجه به مقوله شایسته سالاری معمول گردد، از سوی دیگر نظارت مستمر، منسجم و هدفمند در دورن سیستم و پاسخگو بودن ضابطه مند سیستم به هرگونه رفتار و عملکرد در انتصابات می تواند گامی مهم در شکل گیری این روش پسندیده و حذف رفتار عادت گونه پارتی بازی باشد.
چه خوبست که آغازاین مهم از سطوح بالا و از خود این عزیزان باشد و تا سطوح پائین تر گسترش و امتداد یابد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=148921
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ل گفت:

    افرین خدا خیرت بده با این حقیقت گویی

  2. همشهری گفت:

    فکر کنم از فردا ورود شما رو به هلال احمر ممنوع می کنن

  3. دلسوز گفت:

    بسیار زیبا نوشتید کاش شفافتر کاش مینوشتی هلال احمر رحم اجاره ای  است تا اونای که جایگاه بالا میخواهند و از انتصابات وزارت خانه ای جا مانده اند در این رحم اجاره ای نگهداری شوند و بدون توجه به کارمندان امدادگران مدیران طی یک رابطه دوستی و زدو بند سیاسی حق شایستگان هلال احمری را غصب میکنندولازم به ذکر است که نه هلال احمر را میشناسند و نه تخصص دارند و نه قصد ماندن وقتی در هلال احمر که تحرک و امادگی اساس کار می باشد مدیرعامل ان معافیت پزشکی دارد دگر صحبت و تخصص گرایی و شایسته سالاری تعطیل خواهد بود

  4. امدادگر گفت:

    انصافا همه اش واقعیت است و طایفه گرایی و قوم و خویش گری و منفعت طلبی در جمعیت هالا احمر بیداد می کند. مسوولان به داد ما برسند!

  5. ع گفت:

    احسنت،من که دیگه از رفتارهای مدیرعامل هلال احمر استان خسته شدم.

  6. اصلاح طلب گفت:

    وقتی که یک اصول گرا در زمان حضور اصلاح طلبان یکه تازی میکنه باید هم شاهد یک چنین مسائلی باشیم. اصلاح طلبان خوابند یا … ؟؟؟ واقعا متاسفیم…

    • ناشناس گفت:

      طرف نوشته شایسته سالاری اونوقت میگه تا اصلاح طبی سرکاره اصول گرا نباید باشه این چه منطقیه شما دارید؟

  7. فرزاد گفت:

    عالی بود..در هلال احمر قرار نبود باند بازی رایج شود 1پس شوراهای اجرایی و هیئت مدیره ها چه کاره هستند؟نکنهد که انها فقط جنبه نمایشی دارند؟

  8. ناشناس گفت:

    فعلا که نیروهای دکتر هدایتخواه هلال احمر استان رو اداره میکنن. بنازمت اقای هدایتخواه. خوشم میاد تو هلال احمر نامه های اقای زارع  پاسخ داده نمیشن. 

  9. دوست گفت:

    مهندس حاتمی عزیز، در دله ما رو خوب بیان کردی.به امید روزی که نیروهای شایسته مدیریت رو بدست بگیرند

  10. بهادر گفت:

    میدونین چرا مسئولی که در دوره نمایندگی هدایتخواه در هلال احمر مسئولیت داشته هنوز پا بر جاست ؟؟؟؟؟؟؟ بخاطر اینکه رئیس پست در دوره موسوی و هدایتخواه یک نفر بود !؟!!!!!!! بخاطر معامله … بخاطر قومی گری …….. بخاطر اینکه بخورند بخاطر اینکه ما مردم بدبخت رو بدبخت تر کنن

  11. کلینیک گفت:

    احسنت بر سخنوریت

  12. امدادگر گفت:

    آقای مسئول سایت بنده یک نظر دادم ولی نمی دانم کجای این نظر به شما برخورد که ثبتش نکردید واقعا متاسفم ….

دیدگاه شما