چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - 17:49

آیا هواپیمای یاسوج به تهران ایمن است + تصاویر و جزئیات

گروه علم و فن آوری –  چند وقتی است که پرواز مستقیم در مسیر یاسوج – تهران  و بلعکس جریان دارد و هواپیمایی آسمان بعنوان شرکت هوایی متولی این پروازها در این چند مدت از هواپیمای ATR-72 برای جابجایی مسافر در این مسیر استفاده میکند . اغلب مسافران و همشهری های عزیز گاها” از پرواز با این نوع هواپیما ( که در زبان عامیانه ملخ دار و در زبان تخصصی توربوپراپ نامیده میشود ) نگران هستند و خواستار آشنایی بیشتر با این هواپیما هستند . به همین دلیل قصد دارم که شما عزیزان را تا حدودی با این هواپیما آشنا کنم.

به گزارش بویرنیوز، عمده مشخصات هواپیمای پرواز یاسوج به تهران و بالعکس به شرح زیر می باشد:

نام هواپیما : ATR. 72
مدل :500
سال ساخت :2000و 2002 میلادی
موتور : دو موتور -6BLADE PROPELLER PW 127 WITH ساخت کانادا (مدل 500)
موتور :دو موتور PW 127 WITH -4 BLADE PROPELLER ساخت کانادا (مدل 212)
از پیشرفته ترین موتورهای جت ملخ دار در جهان و مجهز به سیستم EEC (کنترل کننده الکترونیکی موتور هواپیما) سیستم اطفاء حریق و در ATR 72-500 (سیستم جدید PEC کنترل کننده الکترونیکی ملخ هواپیما) که سرعت ملخ و راندمان نیروی جلو برنده را کنترل می کند.
سرعت 500 کیلومتر در ساعت KTAS
تعداد صندلی : 74
سقف پرواز : 25000 پا
برد : با سوخت کامل و 51 مسافر ، 2020 کیلومتر
20150425_082820
سایر تجهیزات :

مجهز به 2 رایانه (کامپیوتر مرکزی) MFC که کلیه سیستم های هواپیما تحت کنترل و فرمان این کامپیوتر ها می باشند.
مجهز به سیستم GPWS (سیستم هشدار دهنده عدم برخورد به زمین و موانع) و E GPWS هواپیمای مدل 500 که سیستم فوق پیشرفته ترین سیستم به کار رفته در دنیا می باشد که تمام عوارض زمین را به صورت رنگی و با نشان دادن ارتفاع هر مانعی قابلیت و ایمنی هواپیما را به طور چشمگیری بالا برده است .
مجهز به سیستم رایانه ای C.CAS (سیستم هشدار دهنده وضعیت اضطراری به خلبان)
مجهز به سیستم جهانی مکان یابی ماهواره ای GNSS و GPS که همزمان با تماس به 24 ماهواره کلیه اطلاعات موقعیت جغرافیایی هواپیما را بر روی کره زمین با خطای سه متر نشان می دهد و کمک شایانی به ناوبری هواپیما جهت فرودگاههایی که مجهز به دستگاه های ناوبری نیستند می کند.
مجهز به سیستم رایانه ای AF CAS (سیستم کنترل کننده اتوماتیک هواپیما و هدایت هواپیما) این سیستم قابلیت قفل شدن به GNSS را دارد که ناوبری با دقت زیاد در فواصل طولانی را ممکن می سازد.
مجهز به سیستم EADI-EHS (سیستم نمایشگر تلوزیونی از وضعیت هواپیما که جایگزین سیستم های قدیمی دهه 70 و 80 میلادی گردیده .)
مجهز به سیستم اکسیژن اضطراری
مجهز به سیستم اطفاء حریق اتوماتیک
مجهز به رادار پیشرفته رنگی با برد 65 کیلومتر(300 NM)
نمایشگر رنگی جهت اطلاعات هواشناسی و عوارض زمین
مجهز به سیستم اتوماتیک تنظیم فشار
قابلیت پرواز با یک موتور با حفظ ارتفاع 14000 پا
قابلیت نشست بر روی آب در وضعیت اضطراری و ماندگاری به مدت 30 دقیقه بر روی آب
قابلیت نشست و برخاست بر روی باندهای کوتاه ، چمن ، خاکی و یخ
مجهز به سیستم از بین بردن صدا در داخل کابین که باعث شده تا کابین این هواپیما از کابین یک هواپیمای جت نیز بی سرو صداتر باشد. (مدل 500)

20150425_082751

اطلاعات دیگر

قابل توجه است که این هواپیما از جنوب فرانسه (شهر تولوز) به مقصد تهران برخاست و بدون هیچ گونه سوختگیری مجدد با 7/15 ساعت پرواز در تهران به زمین نشست . این هواپیما دارای کمترین مصرف سوخت و در بردهای کوتاه از اقتصادی ترین هواپیماهای موجود در جهان است .(LOW OPERATING COST)
علت نصب ملخ دلیل بر کهنگی و قدیمی بودن هواپیما نیست و علت آن توجیه اقتصادی و لهذا کاهش هزینه ها و مخارج مربوطه و همچنین نشست و برخاست هواپیما در باند کوتاه می باشد.
برای مثال مسیر لندن- پاریس ، توسط این هواپیما انجام می پذیرد.
هر هواپیما با توجه به ماموریت خاص در نظر گرفته شده ، طراحی و ساخته می شود و جت ملخ دار نیز به همین علت به عنوان (REGIONAL) طراحی و ساخته می شود.
این هواپیما که اکنون پرفروش ترین جت ملخی توربو پراپ دنیا است ، ساخت مشترک ایتالیا و غول دیگر صنعت هواپیمایی یعنی AIRBUS از کشور فرانسه است .بدنه ساخت مشترک این دو کشور است و موتورهای کانادایی PW 127 برای این هواپیما انتخاب گردیده است . تمام اطلاعات پرواز بر روی صفحه های تلوزیونی ساخت آمریکا نمایش داده می شود(GLASS COCKPIT) . نصب رادار رنگی هواشناسی با 650 کیلومتر برد، سیستم کنترل الکترونیکی برای قدرت موتور و ملخ ، بهره وری را به حداکثر رسانده است. وجود چهار کامپیوتر مجزا در دو واحد جداگانه که تقریبا تمام وسایل هواپیما اعم از فشار داخل کابین ، گرما و تهویه ، برق و سیستم های یخ زدایی و غیره را کنترل می نمایند نیاز به داشتن مهندس پرواز را از بین برده است . مصرف کم و تانک های سوخت بزرگ ، برد هواپیما را تا نزدیک 5500 کیلومتر رسانده است و ملخ با قدرت چرخش معکوس قابلیت نشستن و بلند شدن در باندهای بسیار کوتاه تا حتی 1000 متر را میسر می سازد .

20150425_082810

کشورهای دارنده :

این هواپیما یکی از پرفروش ترین هواپیماهای دنیا در چند سال اخیر می باشد ، به طوری که با توجه به مدرن بودن آن و همچنین با توجه به کاهش هزینه ها و مناسب بودن آن جهت پروازهای کوتاه در اقصی نقاط جهان خریداری شده است و هم اکنون بیش از 650 فروند در سرویس می باشد و سفارش دهها فروند نیز از کشورهای دیگر جهان جهت خرید ارائه شده است . تا کنون بیش از 100 کمپانی از این هواپیما بهره وری کرده اند .از دیگر کشورهای دارنده این هواپیما می توان از فرانسه ، آمریکا ، ایتالیا ، آلمان ، چین ، هند ، تایلند ، اسپانیا ، نیوزیلند ، یونان ، کلمبیا ، میانمار ، مالدیو ، مکزیک ، آفریقای جنوبی ، انگلستان ، دانمارک ، کانادا ، کرواسی ، جمهوری چک ، کنیا ، گابون ، اتیوپی ، ایرلند ، ونزئولا ، یوگسلاوی ، فنلاند ، مراکش ، کامبوج ، برزیل ، ماداگاسکار ، تونس ، ویتنام ، تایوان ، عمان را نام برد.

نشریه معتبر هواپیمایی در جهان به نام AVIATION WEEK در تاریخ دوشنبه 81/04/03 می نویسد :

هواپیمای ATR یکی از پیشرفته ترین هواپیماها می باشد که تا کنون بیش از 650 فروند آن به بیش از 100 شرکت هواپیمایی در سراسر جهان فروخته شده است . این به نوبه خود در ساخت مشترک هواپیما توسط چند کشور اروپایی موفقیت بسیار چشمگیری می باشد…..

هواپیمای ATR-72 از خانواده ی هواپیماهای منطقه ای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR تولید شد.این هواپیما میتواند تا سقف 74 مسافر در آرایش صندلی تک کلاسه حمل نماید.
ATR-72 تکامل یافته ی ATR-42 است;به طوری که این تکامل را میتوان در تعداد صندلی های افزایش یافته,بدنه ی کشیده تر به میزان 4ونیم متر,افزایش فاصله ی دو سر بالها,استفاده از موتورهای قدرتمند تر و در نهایت مصرف سوخت بهتر مشاهده کرد.
این مدل در سال 1986 معرفی شد و اولین پرواز خود را نیز در روز 27 اکتبر سال 1987 انجام داد.یک سال بعد شرکت Finnair این هواپیما را به ناوگان خود اضافه نمود.
حدود 408 فروند ازین مدل هواپیما در دنیا پرواز میکند.28 فروند دیگر هم منتظر تحویل هستند.
مسافران از در تعبیه شده در قسمت عقب هواپیما وارد میشوند که امری نامعمول در صنعت هوانوردی به حساب می آید.از در جلو به عنوان در Cargo استفاده میشود.استثنا در مدل های سفارشی Finn air در هواپیما در جلوی است تا بتواند از Jet Bridge های فرودگاه هلسینکی استفاده نماید.
در هنگام سوار شدن و پیاده شدن مسافران از در عقب استفاده از Tail Stand کاری ضروری است.زیرا وزنی که ایجاد میشود میتواند دماغه ی هواپیما را از زمین بلند کند.
این هواپیما فاقد APU است در عوض سیستم ترمز ملخ را به همراه دارد.طرز کار این سیستم به این صورت است که چرخش ملخ پروانه ی موتور شماره 2 این هواپیما از کار می ایستد و توربین مشغول تولید انرژی بدون چرخیدن ملخ میشود.این ویژگی هواپیما را به سیستم سنگین و گرانقیمت APU بی نیاز کرده است.
مدل های گوناگونی ازین هواپیما وجود دارد که مشهور ترین آنها سری 210/212 با در کارگوی بزرگتر و موتورهای پرت اند ویتنی PW127 و همچنین سری 500 با موتور بهبود یافته ی پرت اند ویتنی 127F و 127M,با ملخ های 6 پر و سیستم های پیشرفته تر برای تسهیل کار خلبان است.
همچنین تولید سری 600 این هواپیما نیز در سال 2007 اعلام شد که آخرین تکنولوژی های روز در آن مشاهده میشود.در این سری مصرف سوخت اقتصادی تر شده و هزینه های نگهداری این هواپیما نیز به مراتب کاهش یافته است.این سری از موتور پرت اند ویتنی PW127M که موتوری جدید به حساب می آید نیرو میگیرد و عرشه ی پروازی آن دارای Glass Cockpit است که شامل 5 ال سی دی می شود.
اویونیک جدید این هواپیما ساخت شرکت Thales است که استاندارهای CAT III و RNP را شامل میشود.
تاریخ ورود سری 600 این هواپیما نیمه ی دوم سال 2010 خواهد بود.
این هواپیماها چندین مدل دیگر نیز دارند که از آن جمله میتوان مدل اختصاصی Cargo برای FedEx,DHLو UPS(که از کاربران عمده ی این هواپیما هستند),مدل VIP و مدل ضد زیر دریایی و گشت دریایی این هواپیما برای نیروی دریایی ترکیه و ایتالیا نام برد.

20150425_093049
مدل گشت دریایی این هواپیما میتواند به یک مسلسل کوچک تعبیه شده,اژدرهای کوچک,موشک های هوا به سطح و مین های دریایی مجهز شود.تاکنون نیروی دریایی ترکیه 10 فروند و ایتالیا 4 فروند برای سال 2010 سفارش داده اند.
General characteristics

* Crew: 4 (2 flight deck crew and 2 cabin crew)
* Capacity: 62-74 passengers
* Length: 27.166 m (89 ft 2 in)
* Wingspan: 27.050 m (88 ft 9 in)
* Height: 7.650 m (25 ft 1 in)
* Wing area: 61.00 m² (656.6 ft²)
* Empty weight: 13,500 kg (29,762 lb)
* Loaded weight: 22,670 kg (49,979 lb)
* Useful load: 7,850 kg (17,306 lb)
* Max takeoff weight: 22,800 kg (49,604 lb)
* Powerplant: 2× Pratt & Whitney Canada PW127M turboprop, 1,846 kW (2,475 hp) each

Performance

* Cruise speed: 507 km/h (274 knots, 315 mph)
* Range: 1,650 km (890 nm, 1,025 mi)
* Service ceiling: : 7,620 m (24,900 ft)
ATR-72-200/212

ATR-72-500
گفتنی است در هنگام سوار یا پیدا شدن مسافران از در عقب این هواپیما ممکن است تعادل هواپیما به هم خورده و دم هواپیما سنگین تر از دماغه آن شود، در نتیجه دم هواپیما به زمین برخورد کند.
برای جلوگیری از این سانحه میله ای به نام Tail Prop در قسمت دم هواپیما و به Anti Skid هواپیما نصب میشه که بعد از ورود کامل مسافرین برداشته شده و در قسمت انتهایی هواپیما که پرشرایز شده نیست، قرار می گیرد تا در مقصد دوباره نصب شود.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=148850
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حسین گفت:

    چقدر پول گرفتی این اراجیف رو سر هم کنی . خجالت بکش مرد مومن

  2. گمشده گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبی که دادید ولی چرا مسئولین استانی از شیراز یا شهرهای دیگر برای پرواز به تهران استفاده می کنند؟

  3. ناشناس گفت:

    این اطلاعات محرمانه است و بنظر می رسد نمی بایست منتشر میشد

  4. دلواپس گفت:

    نآشنآس  عزیز لطفا بفرمایید چطور محرمانه است ایا ازحقوق شهروندی ومدنی مردم نیست که اطلاعات راجع به هواپیمای مسافربری  اونم ساخت فرانسه رآداشته باشند

  5. ناشناس گفت:

    جمع کن بابا کاسه کوزتو

  6. مانی گفت:

    چرا محرمانه مگه ساخت زیر زمین ایرانه که کسی نباید خبری از انها داشته باشه حق مسلم و اولیه هر کسیه که مشخصات و سیله سفر خود رابه خصوص هواپیما رو بدونه

  7. شهریار گفت:

    سپاس از اطلاعات خوبی که در اختیارمان گذاشتی. سطر چهارم از کلمه(گاها”) استفاده کرده ای که بهتر است فارسی پاس داشته بشه چون تنوین مربوط به کلمات عربیه. قابل ذکر است این هواپیما چون وزن نسبی کمی دارد در هوای ابری و نامناسب و ارتفاعات کم، دچار تکان های شدید می شود که باعث استرس مسافرین خواهد شد ولی امنیت پروازی خوبی دارد که با وجود از کار افتادن موتورها نیز امکان فرود آن وجود دارد. بهتر است از فوکر100 استفاده شود

    • عشق پرواز گفت:

      دوست عزیز افرادی مثل شما که به همه چیز اشکال وارد میکنند خدایی ناکرده مانند خوارج حضرت علی نشوند استفاده از کلمات عربی در فارسی از موارد اجتناب ناپذیر است اما در مورد عدم استفاده فوکر 100 به علت طول باند هست که فقط در یاسوج هواپیمای باریک پیکر مانند ا تی ار 72 و یا ار جی 85 یا 100 می توانند لندینگ یا تیکاف کنند.

  8. کیانی گفت:

    من تقریبا به مدت پنج سال هر هفته با این هواپیما پرواز کردم. در قسمتی از این مطلب نوشته شده بود (مجهز به سیستم از بین بردن صدا در داخل کابین که باعث شده تا کابین این هواپیما از کابین یک هواپیمای جت نیز بی سرو صداتر باشد.) در حالی که اگه مسافرت و نشستن از ردیف 5 تا 10 این هواپیما رو حتی یک بار تجربه کنید ، حداقل تا سه روز از سر درد فقط مجبورید قرص مصرف کنید. من حاضرم برای نویسنده عزیز این مطلب یه بلیط رایگان بگیرم و در ردیف 7 بنشینند تا متوجه اشتباهشون در نوشتن این مطلب بشوند.

  9. گرمسار گفت:

    خالیبندیان سوتی داد.
    1+=برد با سوخت کامل و ۵۱ مسافر ، ۲۰۲۰ کیلومتر
     بعد گفته از فرانسه تا ایران مستقیم اومده .فک سوخت گیری هوایی هم میکنه.

  10. کامران گفت:

    خیر سوتی در کار نبوده.. هواپیمای فوق بدون مسافر پنج هزار کیلومتر برد دارد عزیز جان. ماشالاه همه با سوادن و همه نکته سنج.. اما فک نمیکنند در پرواز تحویل هواپیما مسافر ندارد..

  11. ازجان گذشته گفت:

    برای همه مسافرین محترم آرزوی عفو و مغفرت الهی را خواستارم امیدوارم وصیت نامه و کفن به همراه داشته باشید . با کمال تشکر ازراعیل

  12. ناشناس گفت:

    سلام براي ياسوج همين زياده برويد و خدا را شكر كنيد نه پس بايد ايرباس 320 براتون اختصاص دهند.

  13. صابر گفت:

    مطالب تون جالب بود و لدت بردم.. از طرف خودم بابت کاننت های بی مورد و لوث و … ازتون عذر میخوام و مجدادا ازتون متشکرم. صابر

  14. پیمان گفت:

    فوق العاده هست من چندبار مسیرابادان تا شیراز سوارشدم خیلی راحت

  15. ناشناس گفت:

    من تهران رامسر رو رفتم . هواپیمای نازیه .

دیدگاه شما