سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 - 7:54

وزارت علوم یا وزارت دانشگاه آزاد/ نقش روابط فامیلی در تصمیم گیری های آموزشی + اسناد

همواره دانشگاه آزاد با دور زدن وزارت علوم ابتدا دانشجو می پذیرد و آنگاه اقدام به کسب مجوز از وزارت علوم می کند و البته وزارت علوم هر چند نسبت به بقیه دانشگاه ها سخت گیری می کند در برابر دانشگاه آزاد سخاوتمندانه عمل میکند.

گروه دانشگاه – در ماه های گذشته شاهد برخی رفتارهای متفاوت وزارت علوم در مواجهه با دانشگاههای کشور هستیم.

به گزارش بویرنیوز به نقل از عصرامید، همزمان با انتصاب فرهادی به عنوان وزیر علوم و اولین گفتگوی ایشان مبنی بر ساماندهی دانشگاهها و خصوصا توجه به کیفیت و جلوگیری از رشد بی حد و حصر دانشگاه آزاد، همگان منتظر اقدامات اساسی وزیر علوم برای مقابله با فاجعه علمی درجامعه بودند.

قابل ذکر است که هاشمی رفسنجانی در مراسمی با حضور همه روسای دانشگاه آزاد با اشاره به توسعه رشته‌های مختلف در دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: فرجی دانا وزیر سابق علوم که یادش بخیر با مردانگی دست دانشگاه آزاد را باز کرد و ما امروز می‌توانیم در تمام رشته‌ها دانشجو بگیریم و امیدوارم بخش پزشکی دانشگاه آزاد هم توسعه یابد تا با همین رویه که تحصیلات دانشگاهی ارائه می‌کنیم خدمات پزشکی هم عرضه کنیم.

نکته قابل توجه این بود که فرجی دانا وزیر سابق علوم و غریبی معاون آموزشی دانشگاه آزاد کشور با هم از طریق ازدواج فرزندانشان خویشاوند هستند و این نکته احتمالا بی ربط به روابط صمیمانه وزارت علوم و دانشگاه آزاد نبوده است.

نکته قابل تامل دیگر اعطای مجوزهای بی حساب و کتاب به دانشگاه آزاد بدون در نظر گرفتن شرایط اعطای دوره بوده است.

همواره دانشگاه آزاد با دور زدن وزارت علوم ابتدا دانشجو می پذیرد و آنگاه اقدام به کسب مجوز از وزارت علوم می کند و البته وزارت علوم هر چند نسبت به بقیه دانشگاه ها سخت گیری می کند در برابر دانشگاه آزاد سخاوتمندانه عمل میکند.

سیاست های یک بام و دو هوا وزارت علوم در برابر دانشگاه آزاد و ترس دلسوزان نظام بر این که این چوب حراج بر دانشگاه ها موجبات بحران علمی در کشور را پدید آورد، به یک نگرانی عمده تبدیل شده که حتی برای اولین بار موضوع تحقیق و تفحص از وزارت علوم توسط نمایندگان ملت مطرح شده است.

در نکته قابل تامل دیگر در جلساتی که وزارت علوم برای بررسی رشته ها و وضعیت دانشگاه ها برگزار می کند طبق قانون باید روسای دانشگاهها حضور داشته باشند اما دکتر فرهادی بخشنامه ای را به اجرا درآورده که دانشگاه آزاد نسبت به بقیه دانشگاه ها متفاوت دیده شده و رئیس یا معاون آن می تواند در جلسات باشد و این موضوع نشان از تسلیم بودن وزارت علوم در برابر دانشگاه آزاد است.

جدول زیر آخرین جلسه شورای گسترش را نشان می دهد که دانشگاه آزاد سهمیه قابل توجهی از مجوزهای شورای گسترش برای مقطع ارشد و دکتری را دریافت کرده و شائبه حیاط خلوت شدن این شورا برای دانشگاه آزاد را تقویت می کند.

1

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=148575
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دلسوز گفت:

    مثلا همین یاسوج را در نظر بگیرید. امکانات دانشگاه آزاد با موسسات غیر انتفاعی که طبقه همکفشون مغازه است و طبقات بالا دانشگاه غیر انتفاعی. انصاف داشته باشید لطفا 

دیدگاه شما