دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 - 12:15

مشروح مناظره دانشگاه تربیت مدرس/ هدایت خواه: تیم مذاکره‌کننده هسته ای به دنبال دور زدن مجلس است!

هدایت‌خواه در ادامه خاطرنشان کرد: مذاکرات امروز هسته‌ای به اتکای دستاوردهای دولت گذشته در این موضوع است.

گروه سیاسی  – مناظره قنبری و هدایتخواه پیرامون «نقش مجلس در مذاکرات هسته‌ای»برگزار شد.
به گزارش «بویر نیوز»، مشروح این مناظره در ادامه می آید:
 
تیم مذاکره‌کننده به دنبال دور زدن مجلس در موضوع هسته‌ای است
به گزارش فارس، ستار هدایت‌خواه نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با حضور در کنگره‌ای به عنوان «نقش مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا در تفاهم‌ هسته‌ای» با داریوش قنبری که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس برگزارش شد اظهار داشت: در مذاکرات دیپلماتیک یکی از اهرم‌های دولت‌مردان برای حفظ منافع ملی استفاده از اهرم مجلس است چراکه مجلس نماینده اراده مردم است و بر همین اساس مذاکره‌کنندگان با اتکا به اینکه نمایندگان مردم بر این موضوع تاکید دارند به طرف مقابل امتیاز نمی‌دهند.
وی افزود: آمریکا از این اهرم برای پیشبرد اهدافش در مذاکرات هسته‌ای استفاده کرده است اما نقش مجلس ما بسیار کم بوده است.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: چگونه کنگره آمریکا در وضع تحریم‌ها و افزایش آن و در مذاکرات نقش‌آفرین است اما مجلس ما این گونه نیست.
هدایت‌خواه گفت: این موضوع به نوع نگاه طرفین مذاکره‌کننده بستگی دارد. دولتمردان آمریکایی در این مذاکرات به دنبال این هستند که پرستیژ ابرقدرتی آمریکا حفظ شود و در طول مذاکرات به وسیله کنگره به ما برای گرفتن امتیاز فشار می‌آورند اما نگاه تیم مذاکره‌کننده ما جناحی و سیاسی است و از مذاکرات به عنوان ابزاری برای وارد کردن رقیب سیاسی از صحنه استفاده می‌کنند.
وی افزود: این وضعیت باعث شده است برای رسیدن به توافق جریان مقابل را از میدان خارج کند تا بر همین اساس نیز از ظرفیت مجلس استفاده نمی‌کند. این نگاه باعث شده مجلس ما نقش حداقلی ایفا کند به طوری که حتی از جزئیات مذاکرات نیز با خبر نمی‌شوند. در حقیقت تیم مذاکره‌کننده به دنبال منزوی کردن و دور زدن مجلس در موضوع هسته‌ای است.
هدایت‌خواه در ادامه خاطرنشان کرد: مذاکرات امروز هسته‌ای به اتکای دستاوردهای دولت گذشته در این موضوع است.
وی ادامه داد: از اینکه ما می‌گوییم در مذاکرات هسته‌ای انگیزه‌های سیاسی و جناحی وجود دارد بدین خاطر است که آقای ظریف یک بار در مذاکرات سال 82 به طرف مقابل گفت که اگر به ما امتیاز ندهید رقیب ما قدرت را در دست خواهد گرفت. در مذاکرات کنونی نیز ظریف گفت: اگر با ما کنار نیایید آنانی که گرایشات ضد آمریکایی دارند قدرت را به دست می‌‌گیرند. یکی از دلایلی هم که اوباما برای توجیه توافق هسته‌ای می‌آورد این است که اگر با این دولت کنار بیاید جریان میانه‌رو بر روی کار خواهد آمد.
این نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که مهم‌ترین قدرت یک کشور پایگاه مردمی آن کشور است گفت: خود اوباما اعتراف کرد که تحریم‌ها مردم ایران را به زانو در نیاورد به همین خاطر است که ما می‌گوییم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید از پشتوانه مردمی که نمود آن مجلس است استفاده بیشتری کند.
وی با بیان اینکه قبل از فتنه 88 آمریکایی‌ها به مقام معظم رهبری نامه نوشتند و برای حل مسئله هسته‌ای اعلام آمادگی کردند گفت: اما فتنه 88 باعث جری‌تر شدن آمریکا شد و به همین خاطر قطعنامه علیه ما به تصویب رسید. این قطعنامه که در سالگرد فتنه 88 تصویب شد بدین خاطر بود که آمریکا می‌خواست توده مردم را در مقابل نظام قرار دهد.
این کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از تیم مذاکره‌کننده در خصوص عدم بیان جزئیات مذاکرات گفت: آقایان اطلاعات کافی و شفاف پیرامون مذاکرات هسته‌ای را در اختیار نمایندگان مجلس قرار نمی‌ دهند حتی می‌گویند اگر استیضاح هم بشوند جزئیات مذاکرات را با شما (نمایندگان) در میان نمی‌گذارم و دلیل آن را محرمانه بودن آن عنوان می‌کنند. این در حالی است که طرف مقابل که دشمن ماست از تمام جزئیات با خبر است.
وی ادامه داد: اینکه می‌گویند آقایان از ظرفیت مجلس استفاده نمی‌کنند اینجاست که پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفته‌اند. این در حالی است که در سال 85 قانونی در مجلس تصویب شد که اجازه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به دولت نمی‌دهد. در حقیقت پذیرش پروتکل الحاقی و بازرسی‌های بیش از حد متعارف که در بیانیه لوزان آمده استقلال و امنیت ما را به خطر می‌اندازد.
وی ادامه داد: ما مشاهده می‌کنیم که آمریکایی‌ها گزارش برگ (فکت‌شیت) از مذاکرات ارائه می‌دهند و اطلاعات کامل آن را در اختیار کنگره می‌گذارند اما طرف ایرانی می‌گوید ما گزاره‌برگ نمی‌دهیم چراکه ممکن است در روند مذاکرات خلل ایجاد کند. حال گزارش برگ آمریکا درست باشد که فاجعه است و اگر درست نیست چرا آقایان تکذیب نمی‌کنند. چرا نمی‌خواهند مردم را از محتوای مذاکرات با خبر کنند. آن نگاهی که صرفا مسائل را سیاسی و جناحی می‌بیند این گونه رفتار می‌کند.
هدایت‌خواه تصریح کرد: قرار است در فردو هزار سانتریفیوژ بیخودی بچرخد که دلیل آن را این گونه این عنوان می‌کنند که به غرور ملی ما بر نخورد. آقایان که به دنبال سیاست تنش‌زدایی بودند چگونه با این سیاست قیمت نفت به نصف کاهش یافت.
این نماینده دولت و مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبینی مفرد به دشمن اشتباه است در پایان گفت: ما از دوستان می‌خواهیم اینقدر به آمریکا خوشبین نباشند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا اهل خدعه و فریب است.
قنبری در مناظره «نقش مجلس در مذاکرات هسته‌ای»
ورود مجلس به موضوع هسته‌ای مانع رسیدن به منافع ملی می‌شود/ منتقدان تفاهم لوزان با اسرائیلی‌ها برابرند
نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای تفاهم لوزان ورود ما به باشگاه هسته‌ای‌ها بوده است، گفت: اگر مجلس به موضوع هسته‌ای ورود پیدا کند دست مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را می‌بندد و مانع رسیدن به منافع ملی می‌شود.
 خبرگزاری فارس: ورود مجلس به موضوع هسته‌ای مانع رسیدن به منافع ملی می‌شود/ منتقدان تفاهم لوزان با اسرائیلی‌ها برابرند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، داریوش قنبری نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با حضور در مناظره‌ای با عنوان «نقش مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا در تفاهم هسته‌ای» با ستار هدایت‌خواه نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد با بیان اینکه  ما در ابتدا باید ساختار سیاسی حکومت‌ها و نقش مجالس آنان بررسی کنیم گفت: معمولاً ساختار حکومت به حوزه ریاستی و پارلمانی تقسیم می‌شود که در نظام پارلمانی تفکیک نسبی قوا وجود دارد و در نظام ریاستی تفکیک کامل قوا برقرار است.
وی در ادامه گفت: ما می‌توانیم نظاممان را شبه پارلمانی یا شبهه ریاستی نامگذاری کنیم و این را باید بدانیم که در کشورهای درحال توسعه کمتر پیش می‌آید که نظام کاملا پارلمانی یا کاملا ریاستی حاکم باشد.
قنبری تصریح کرد: آمریکا یک نظام کاملا ریاستی دارد و رئیس نظام ریاستی می‌تواند از حق وتو استفاده کند و مصوبات پارلمان را رد کند اما در نظام پارلمانی این امکان وجود ندارد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اقدامات کنگره آمریکا پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: دو الحاقیه بحث‌برانگیز در طرح نمایندگان سنای آمریکا پیرامون مذاکره هسته‌ای وجود دارد. یکی از آنان این است که ایران باید حمایت خود را از گروه‌های مقاومت قطع کند. الحاقی دیگر نیز این است که ایران باید رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد.
وی افزود: البته دموکرات‌های مجلس سنا با این الحاقیه‌ها مخالفند و می‌گویند هر بحثی باید در رابطه با موضوعات هسته‌ای ایران باشد و موضوعاتی مانند به رسمیت شناختن اسرائیل و یا عدم امنیت از گروه‌های مقاومت خارج از دایره بحث هسته‌ای است.
قنبری با بیان اینکه اگر طرح جدید سنا به تصویب برسد قطعا مشکلات در آینده مذاکرات پیش می‌آید گفت: البته از آنجا که دموکرات‌های مجلس سنا با این  الحاقیه‌ها مخالفند و با توجه به اینکه این طرح نیاز به رای دو سوم نمایندگان دارد بعید است به تصویب برسد.
این نماینده اصلاح طلب دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اگر مجلس ما نیز به بحث مذاکرات هسته‌ای ورود پیدا کند قطعاً دست و بال مذاکره‌کنندگان ما را می‌بندند و ورود مجلس مانع جدی بر سر رسیدن به توافق و دست یافتن به منافع ملی می‌شود.
وی با بیان اینکه عرصه سیاست خارجی عرصه تامین منافع ملی است گفت: ما در این حوزه نباید به دنبال نگاه‌های جناحی باشیم. دلیل مخالفت کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای این است که ایران امتیازات بیشتری گرفته است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه پیرامون دستاوردهای تفاهم لوزان گفت: ما تحت اعمال ماده 41 فصل 7 منشور سازمان ملل هستیم و هر کشوری که تحت این فصل بوده است سالم بیرون نیامده از جمله عراق. حال این اولین بار است که کشوری توانسته خود را از ذیل فصل 7 نجات دهیم.
قنبری تصریح کرد: کشورهایی که ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل هستند دو حالت برای نجات آنان وجود دارد. اولین آن مانند کشور پاکستان است که آزمایش بمب اتم کند و حالت دوم مانند کشور لیبی است که همه چیز را ببندد و به خارج کشور صادر کند.
نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت با این مذاکرات خطر حمله مستقیم نظامی را از کشور دفع کرد و باعث شد ما از ذیل فصل 7 منشور خارج شویم. دستاورد دیگر این مذاکرات این است که ما به باشگاه هسته‌ای‌ها وارد شدیم و طرف مقابل پذیرفته که با ما همکاری هسته‌ای داشته باشد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه نمی‌شود از مجلس به عنوان بازار چانه‌زنی در مذاکرات استفاده کرد گفت: اگر این گونه است که آمریکا از کنگره به عنوان بازار چانه‌زنی در مذاکرات استفاده کرده چرا در گذشته که مجلس پروتکل الحاقی را نپذیرفت نتیجه به نفع ما نشد. قدرت یک کشور به اقتصاد، دانش فنی و قدرت نظامی آن بستگی دارد. ما در مذاکرات با 6 قدرت بزرگ جهان مواجهیم.
قنبری تصریح کرد: طبق اصل 77 قانون اساسی‌مان مجلس باید توافقات بین‌المللی را تصویب کند و قطعا مجلس نمی‌تواند مقابل منافع ملی بایستد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یکسان‌ دانستن منتقدان تفاهم لوزان با اسرائیلی‌ها گفت: برخی تندروهای مجلس سخنان اسرائیلی‌ها را تکرار می‌کنند و وقتی مخالفت آنان را با مخالفت اسرائیلی‌ها نسبت به مذاکرات مقایسه می‌کنیم می‌بینیم تفاوت چندانی ندارد.
وی افزود: این عده می‌ترسند روحانی مجلس آینده را بگیرد. ما نمی‌خواهیم بگوییم هیچ امتیازی در مذاکرات هسته‌ای نداده‌ایم بلکه می‌گوییم امتیازات بیشتری گرفته‌ایم. ما در گذشته با هزینه بالا فناوری هسته‌ای را به داخل کشور آورده و از این به بعد فعالیت‌های هسته‌ای ما شفاف خواهد شد و از همه مهم‌تر اینکه هیچ چیز نیز تعطیل نمی‌شود.
قنبری پیرامون تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گفت: آیا برای فهمیدن تاثیرگذاری تحریم‌ها بر ایران باید صحبت‌های اوباما را مدنظر قرار دهیم؟ اگر این گونه است که تحریم‌ها اثر نگذاشته و اوباما این را اعتراف می‌کند پس چگونه ما را تحریم می‌کنند. آنان میوه تحریم را چیده‌اند.
وی تصریح کرد: اوباما به خاطر اینکه اسرائیل و کنگره را راضی کند این گونه سخن گفته است که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تاثیر نداشته.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در دو طرف مذاکرات انگیزه‌های انتخاباتی دخیل بوده است در پایان گفت: آمریکا بیشتر از ما نگاه انتخاباتی به موضوع هسته‌ای دارد و چه بسا جمهوری‌خواهی در آمریکا روی کار بیاید و فرصت توافق از دست برود.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=148493
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سجاد گفت:

    اولا  این  آقا  کارشناس  مسایل   سیاسی  نیست  بعدش  خودش  هشت  سال  مردم  یاسوج  را  دور  زد

    • ننه ممد گفت:

      خدا  و نظرت  نخا

    • طرفدار ولایت گفت:

      ملا سجاد بچه کدوم قسمت یاسوجی که بدبختت کرد؟ اتفاقا دکتر هم مرد سیاست بودش و هم عمل/ ادمای نماز شب نخون هستند که دست به هر کاری میزنند /

      • علی گفت:

        دکتر هدایت خواه مرد با شرافت و کار کنی بودند ….. نماز خواندن بقیه هم به شما ربطی نداره …. مگه برا تو نماز میخوانند ؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس گفت:

      تا زمانی که با کینه ورزی های قومی و قبیله ای و سیاسی فرزندان شایسته و مطرح استان را تخریب می کنیم ،در فرایند توسعه از تهران و سایر استانها دور زده میشویم و عقب می مانیم .اگر روزی سر عقل آمدیم و حمایت از امثال هدایت خواه و تاجگردون و غریب پور و حسینی(رئیس صندوق توسعه ملی) رو حمایت از پیشرفت استان دانستیم ،آنگاه وقتی به اصفهان می رویم دهانمان تا فرق سر از تعجب ناشی از فلاکت ما و پیشرفت اصفهان باز نخواهد ماند

    • سعید فرزامی گفت:

      قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر……………..

  2. یاسوج گفت:

    دست و جون ای مردم وگه جناب دکتر

  3. ناشناس گفت:

    درمورد دکتر درست صحبت کن کاهل.

  4. ناشناس گفت:

    درود ودوصد بدرود به دکتر عزیز خداخیرت بده وهر جا هستی خدایارت باشه

  5. همشهری گفت:

    ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

  6. ارتش گفت:

    الکی تعریفش ندیت دکتر را

  7. دانشجوی دکتری بویراحمدی تربیت مدرس گفت:

    این دو باهم تفاوت بسیار زیادی دارند وزن سیاسی قنبری کجا هدایت خواه کجا ! دکتر قنبری از سرمایه های ملی است که واقعا مخ سیاسی است ودر تمام امور کشوری توانمدی وافری دارد؛ خداوند ایشان را برای این ملت ونظام حفظ کند.

دیدگاه شما