یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 - 10:29

کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های بسیار ناامن در بحث سلامت است

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های بسیار ناامن در بحث سلامت است.

خبرگزاری فارس: کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های بسیار ناامن در بحث سلامت است

به گزارش بویر نیوز، سیدرشید غفاری ظهر امروز در همایش تجلیل از حامیان و دوستداران سلامت چرام با اشاره به شعار هفته سلامت، اظهار کرد: غذا از زمان تولید، فرآوری و بازفرآوری تا زمانی که در سفره قرار گرفته و به عنوان غذا استفاده شود پروسه‌های مختلفی را طی می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد، اضافه کرد: یکی از مشکلات جدی که در دنیای امروز وجود دارد، بالا بردن سطح زیرکشت است و برای این کار متوسل به انواع و اقسام مواد اضافی مانند سموم و کود می‌شویم که از نظر علمی استفاده زیاد آن خطرات تهدیدآمیزی به شمار می‌رود.

این مسئول در ادامه استفاده از آب فاضلاب تصفیه نشده را یکی از مشکلات بهداشتی در سطح تولید دانست و عنوان داشت: مواد غذایی در اصل مواد مشکل زایی نیست بلکه آنجا که عوامل بشری دخالت دارد، مشکل ایجاد می‌شود، بنابراین در بحث فرآوری و بازفرآوری و توسعه تولید کارخانه‌ای باید دقت کرد.

وی افزود: مقدار مواد غذایی ترکیبی که ما در کارخانه‌ها اضافه می‌کنیم ممکن است با استانداردهای موجودی که برای سلامت مشکل ایجاد نمی‌کند، تناسب نداشته باشد.

غفاری با ابراز تأسف از اینکه غذاهای چرب، شور و شیرین بلای جان انسان‌ها شده است، چاقی بیش از حد، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون، سکته قلبی و بیماری‌های دیگر را از جمله بیماری‌هایی دانست که در اثر مصرف بی‌رویه نمک،چربی و شیرینی ایجاد می‌‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مشکل جدی در دنیای امروز بیماری‌های غیرواگیر هستند، گفت: کار ما این نیست که فقط دنبال سلامت جسمی باشیم، بلکه سلامت روحی نیز باید مدنظر قرار گیرد، اگر مسائل اخلاقی در جامعه رعایت نشود، نتیجه آن ایدز و هپاتیت است.

این مسئول با متذکر شدن این مطلب که شعار «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» در استان کهگیلویه و بویراحمد، شعاری ویژه است، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت با طبقه‌بندی استان‌ها از نظر امنیت و ایمنی غذایی، استان‌های امن، بسیار امن، ناامن و بسیار ناامن را مشخص کردند و شاخص‌های مرتبطی مانند لاغری، سوتغذیه، دسترسی به مواد غذایی و تمکین مواد غذایی را در نظر گرفتند.

غفاری با اشاره به اینکه در این طبقه‌بندی کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌های بسیار ناامن قرار گرفت، تصریح کرد: به همین دلیل سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در سال گذشته وقتی وضعیت استان‌ها را بررسی کردند، تصمیم به تدوین و اجرای برنامه‌هایی در جهت رفع این بحران گرفتند./ فارس

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=148355
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما