شنبه 5 اردیبهشت 1394 - 22:08

تمایل شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران

لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند به بازگشایی دوازده‌های دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به روی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی منجر شود.

به گزارش بویرنیوز، نشریه کوارتز در گزارشی نوشت: لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند به بازگشایی دوازده‌های دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به روی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی منجر شود.

این نشریه در ادامه گزارش خود نوشت: بسیاری از شرکت‌ها پیش از سال 2010 در ایران فعال بودند اما شرکت‌های آمریکایی از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران یا با انتخاب خودشان یا به دلیل تحریم‌ها از تجارت با ایران پرهیز کردند.

هم‌زمان که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با هدف دستیابی به یک توافق تا جامع تا پایان ماه ژوئن ادامه می‌یابد شرکت‌های تجاری در حال بررسی اهداف‌شان در ایران هستند. حصول توافقی که لغو حتی بخشی از تحریم‌ها را در پی داشته باشد به شرکت‌های آمریکایی اجازه دسترسی به بازار ایران را خواهد داد.

ایران با حدود 80 میلیون جمعیت سومین کشور پرجمعیت منطقه بعد از ترکیه و مصر محسوب می‌شود که بخش زیادی از آن را جوانان و افراد تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهند؛ بنابراین بازار خوب محصولات آمریکایی محسوب می‌شود.

هرچند اگر یک توافق هسته‌ای حاصل شود شرکت‌های بین‌المللی به سرعت وارد این بازار نخواهند شد چون لغو تحریم‌ها احتمالا یک پروسه طولانی و زمان‌بر برای کشورهای اروپایی و آمریکا خواهد بود و علاوه بر این برخی تحریم‌ها علیه ایران که به بهانه حقوق بشر وضع شده‌اند هنوز به قوت خود باقی است.

اما با وجود قطع روابط ایران و آمریکا از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی و اقدامات آمریکا برای تحریم کردن ایران تجارت میان دو کشور سال به سال رو به افزایش رفته است. این روابط تجاری در سال 1995 که دولت کلینتون تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کرد بیش از پیش کم‌تر شد اما در سال 2000 و پس از لغو برخی تحریم‌ها سیر صعودی خود را آغاز کرد.

هم‌چنین حصول یک توافق اولیه میان ایران و گروه 1+5 لغو برخی تحریم‌ها را در پی داشت که در نتیجه آن شرکت هواپیماسازی بویینگ پس از سال‌های دوری از بازار ایران در پاییز گذشته قطعاتی را به این کشور صادر کرد. ایران از آن زمان تاکنون 3 قرارداد را با این شرکت امضا کرده است.

تهران در طول یک سال گذشته از ورود سرمایه‌گذاران خارجی و هیات‌های تجاری استقبال کرده و نمایندگانی را برای بررسی فرصت‌های تجاری به خارج از مرزهایش فرستاده است.

با این حال بازگشت به بازار ایران می‌تواند با سختی‌هایی روبه‌رو باشد. بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس در سال 2014 به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا به پرداخت جریمه نقدی سنگین بالغ بر 9 میلیارد دلار به دولت واشنگتن محکوم شد. این بانک هم‌چنین از انجام نقل و انتقالات پولی از طریق دلارهای آمریکایی تا یک سال محروم شد.

اما حقیقت این است که بازار ایران به قدری بزرگ است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و شرکت‌های آمریکایی و اتحادیه اروپا خواهان ورود به این بازار هستند و نمی‌خواهند که از این غافله عقب بمانند.

 ایسنا
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=148272
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما