جمعه 4 اردیبهشت 1394 - 14:15

تاسف هاشمی در سخنرانی نمازجمعه از دختر بچه‌های روستایی که دندانی ندارد

وزیربهداشت با ابراز تاسف از دختر بچه‌های روستایی که دندانی ندارد،گفت: در بیماری‌های غیرواگیر نقش وزارت بهداشت کمتر از ۲۰ درصد است. مردم و سایر دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند. زیرا دولت نمی‌تواند در این زمینه (بهداشت) کاری کند.

به گزارش  تسنیم، سید حسن هاشمی در سخنرانی خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با اشاره به فرا رسیدن هفته سلامت اظهار داشت: سلامتی یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به انسان‌ها عطا فرموده است اما انسان‌ها کمتر به آن توجه می‌کنند. سلامتی نقش موثری در توسعه کشورها دارد؛ انسان سالم محور توسعه است و انسان ناخوش و بیمار، امنیت و پیشرفت ندارد.

وی با اشاره به دستورات اسلام، امام، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید در خصوص توجه به مسئله بهداشت، تصریح کرد: قانونگذاران ما در برنامه‌های 5 ساله، به موضوع پیشگیری توجه کردند اما در متن جامعه و در میان مردم، کمتر به موضوع پیشگیری و بهداشت توجه می‌شود. امروز مسئله بیماری‌های غیر واگیر مطرح است که می‌توان نقش وزارت بهداشت را در این زمینه کمتر از 20 درصد دانست. مردم و سایر دستگاه‌ها نیز باید به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز معضلاتی همچون بیکاری، اعتیاد و اشتغال در کشور مطرح است و اگر با آمار بالایی از بیماری‌های اعصاب و روان و پایین آمدن آستانه تحمل در جامعه مواجه هستیم، باید این معضلات را برطرف کنیم. وضعیت کشاورزی و صنعت نیز در سلامت مردم بسیار اهمیت دارد اما در دهه‌های گذشته، کمتر شاهد بوده‌ایم که طرح‌های بزرگ، پیوست سلامت داشته باشد.

هاشمی به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: در این سیاست‌ها، تاکید شده بود طرح‌های بزرگ، پیوست سلامت داشته باشند، اما متاسفانه برای طرح‌های بزرگی همچون مسکن مهر، شهرک‌های بزرگ و اتوبان‌ها به موضوع سلامت و تجهیزات توجه نشده است. در مورد توسعه صنعت و کشاورزی نیز همین‌طور است. برای مثال اقدامات انجام‌شده در پروژه پارس جنوبی در عسلویه بسیار ارزشمند است اما مردم آن منطقه حق دارند که نفس راحت بکشند و باید به سلامت آنها توجه شود.

وی سلامت را یک موضوع فرابخش و ملی خواند و عنوان کرد: همه قوا و دستگاه‌ها باید نقش خود را در موضوع سلامت ایفا کنند. البته بخشی از موضوع سلامت نیز به جامعه برمی‌گردد و باید بپذیریم که مسئله پیشگیری، مهم است. امروز بیش از 25 میلیون نفر در ایران اضافه وزن دارند در حالی‌که ما پیش از این، چنین معضلی را نداشتیم؛ چراکه سبک زندگی ما به این شکل نبوده است. بسیاری از ایرانی‌ها از فشار خون بالای خود بی‌خبرند. اگرچه بخشی از این مشکل، وراثتی است اما بخش دیگر آن، به مصرف بالای نمک، شکر و نوع روغن مربوط می‌شود که به بیماری، گرفتگی‌ رگ‌ها و سکته می‌انجامد.

وزیر بهداشت با بیان این‌که این مسئله، فشار زیادی را به بودجه دولت و خانواده‌ها وارد می‌کند، گفت: اگر به بهداشت توجه شود نیازی به افزایش تخت‌های بیمارستانی نیست. اگر کسی سیگار می‌کشد، نباید به خانواده و اطرافیان ضرری وارد کند. 90 درصد سرطان‌های روزافزون ریه، به دلیل افزایش مصرف دخانیات است اما واقعاً دولت نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد و فقط اراده افراد است که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

هاشمی با تاکید بر نقش صداوسیما در ایجاد نشاط و نقش قوه قضاییه در ایجاد امنیت و آرامش، اظهار داشت: اگر همه قوا پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهند، بسیاری از معضلات قابل‌حل است. خوشبختانه دولت آقای روحانی، سلامت را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است و مهم‌ترین بخش خدمات دولت در شهرستان‌ها، روستاها، مناطق محروم و حاشیه شهرها در همین حوزه است که امیدواریم در سال 94 ارتقا یابد.

وی افزود: ما در ابتدای آغاز به کار دولت، با بحران دارو مواجه بودیم اما امروز دارو به اندازه لازم وجود دارد؛ هم به دلیل پوشش بیمه و هم به دلیل دسترسی بیشتر. خوشبختانه کمبود داروها از 300 دارو، به کمتر از 27 دارو رسیده است و تعداد زیادی از داروها تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین، بیش از 9 میلیون ایرانی بیمه شدند و آرزوی چند 10 ساله جامعه، برآورده شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: واقعیت این است که باید دفترچه بیمه به منزله پول نقد و برگه آن به منزله اوراق اعتباری باشد که مجلس و دولت در این زمینه، تلاش خواهند کرد. ما حدود 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که تلاش می‌کنیم طی 6 ماه آینده تحت پوشش برنامه‌های بهداشت و بیمه درمانی قرار بگیرند. امروز برای حدود هر 6 هزار نفر یک پایگاه و برای هر 40 تا 50 هزار نفر، یک مرکز درمانی ایجاد شده است که این کار را از مشهد مقدس و برای یک میلیون و 200 هزار نفر از مردم محروم در حاشیه مشهد شروع کردیم و تلاش می‌کنیم آن را در سراسر کشور اجرا کنیم.

هاشمی با اشاره به سلامت دهان و دندان عنوان کرد: از ابتدای امسال، اقدامات موثری برای پیشگیری از خرابی دندان‌ها شروع شده است. اگر ما به سنت رسول‌الله (ص) عمل می‌کردیم، امروز دیگر تعداد دندان‌ها خراب بچه‌های ما بیش از بچه‌های کشورهای اطراف نبود. متاسفانه ما در بهداشت دهان بسیار ضعیف هستیم و حتی یک دختر بچه 12 ساله روستایی، هیچ دندانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید به بهداشت دهان، مسواک زدن و نگهداری دندان‌ها توجه کرد، ادامه داد: در مرحله نخست اجرای این طرح، افراد زیر 14 سال تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که امسال دانش‌آموزان اول ابتدایی در اولویت قرار گرفتند و از سال آینده، سایر افراد بین 8 تا 14 سال، زیر پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

وزیر بهداشت یادآور شد: در طی سال گذشته، بازارهای کاذبی که در اطراف بیمارستان‌ها ایجاد شده بود، برچیده شد و امکانات در اختیار مناطق محروم قرار گرفت. 4 هزار پزشک متخصص به مراکز درمانی در شهرهای زیر 20 هزار نفر، اضافه شدند که با کمترین هزینه، به بیماران خدمت می‌کنند. در سیستان و بلوچستان، 44 درصد پزشک مورد نیاز وجود داشت که امیدواریم با توسعه آموزش پزشکی، کمبودها را جبران کنیم.

هاشمی با تاکید بر لزوم ترویج زایمان طبیعی در کشور متذکر شد: آمار سزارین در ایران بسیار بالاست و هدف‌گیری ما این است که سالانه 5 درصد از این آمار کم کنیم. زایمان طبیعی باعث افزایش طول عمر مادر و سلامت نوزاد می‌شود. امروزه آمار سزارین در آمریکا و اروپا، یک سوم ایران است.

وی با بیان اینکه توسعه اورژانس، یکی دیگر از سیاست‌های دولت در سال 94 است، تصریح کرد: برای این مسئله اعتبار قابل‌توجهی در نظر گرفتیم. همچنین اورژانس هوایی نیز دایر شده است که 17 پایگاه از مجموع 45 پایگاه آن فعال است. یکی دیگر از اقدامات خوب، سامان‌بخشی تعرفه‌ها بود؛ البته برخی اتفاقات اجتناب‌ناپذیر بود اما با کمک دولت و بیمه‌ها این مسئله کنترل شد. اگر مردم، سیاستگذاران و بیمه‌ها همراهی کنند، این موضوع از جامعه پزشکی رخت برمی‌بندد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قرار نیست هاله‌ای از قداست در هر شغل و رشته‌ای ایجاد شود اما باید حق جامعه خدوم پزشکان که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شرایط فعلی به مردم خدمت می‌کنند، مانند سایر گروه‌ها لحاظ شود.

هاشمی با اعلام اینکه مسئله غذا یکی از دستور کارهای دولت در سال 94 است، عنوان کرد: اول بحث حلال بودن و بعد بحث بهداشتی بودن غذاست. متاسفانه گاهی شایعاتی در این خصوص باعث ناراحتی و آزار مردم می‌شود که تلاش می‌کنیم با اطلاع‌رسانی این موضوع را برطرف کنیم. برنامه ما توجه به سفره و غذای مردم است و امیدواریم اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود به نحوی باشد که مردم از سلامت غذای خود و آنچه می‌خورند و می‌آشامند، مطمئن باشند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بهداشت محیط نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. سلامت و بهداشت وظیفه یک وزارتخانه نیست بلکه وظیفه همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=148116
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما