پنجشنبه 3 اردیبهشت 1394 - 10:44

تکذیبیه وکیل مهدی هاشمی/ خالی شدن باد سعودی/ چه کسی دست روحانی را فشرد؟!/ بررسی چرایی رضایت عده‌ای از مرگ دختری پولدار

سفر رئیس‌جمهور به اندونزی با استقبال گرم روزنامه‌های هوادار دولت مواجه شده است. وکلای مهدی هاشمی باز هم به روزنامه شرق آمده‌اند و این بار به واکنش به فیلمی پرداخته‌اند که روز گذشته یک خبرگزاری منتشر کرده است. استانی شدن انتخابات مجلس، تحلیل نتایج تجاوز سعودی به یمن، ادامه ماجرای یارانه نان و بررسی خوشحالی برخی از کاربران اینترنتی از مرگ یک دختر پولدار در تصادف دیگر مطالب مهم روزنامه‌های آخر هفته هستند.

در ادامه می‌توانید از مهم‌ترین مطالب و رویکردهای روزنامه‌های پنج‌شنبه سوم اردیبهشت را مطالعه کنید.

بیشتر روزنامه‌های اصلاح‌طلب واکنش سید حسن خمینی نسبت به تهدید انصارالله حزب‌الله استان گلستان در قبال سفر احتمالی وی به این استان را در صفحه اول خود مورد توجه قرار داده‌اند. شرق این بخش از سخنان وی را به تیتر خود تبدیل کرده است که گفته، علاقه‌مندان امام افراطی‌ها را سر جایشان می‌نشانند. شرق تیتر اول خود را به مذاکرات هسته‌ای و گلایه‌های ایران از طرف آمریکایی اختصاص داده است.

علاوه بر اینها، مساله فیلمی که روز گذشته خبرگزاری تسنیم در مورد مهدی هاشمی منتشر کرده، با واکنش شرق مواجه شده است. این روزنامه که همواره محل انتشار دفاعیات وکلای مهدی هاشمی بوده، این بار هم در مطلبی با عنوان «تکذیب می‌کنم» از زبان علیزاده طباطبایی نوشته: عليزاده طباطبايي، در گفت وگوي خود با روزنامه «شرق»، تمام اعترافات يزدان پناه در فيلمي که تسنيم به نمايش عموم گذاشته را تکذيب کرده است. عليزاده در اين گفت وگو ماجراي دستگيري يزدان پناه را چنين عنوان مي کند: سال ٧٣ وزارت اطلاعات عباس يزدان پناه را به علت ترددهاي مشکوک با مجوز دستگاه قضائي بازداشت مي کند. عليزاده ادامه مي دهد: «اين بازداشت حدود شش يا هفت ماه طول مي کشد. عباس از زندان نامه اي براي مقام هاي ارشد کشور نوشته و آنچه در زندان بر او گذشته را به مقامات ارشد توضيح داده و هدف بازداشت را توضيح مي دهد. بعد از آن، يزدان پناه با دستور مقامات ارشد از زندان آزاد شده و بدون هيچ مانعي از کشور خارج مي شود».

شرق در ادامه آورده: او درباره ادعاهايي که ناپديد شدن يزدان پناه را به مهدي هاشمي مرتبط مي کند هم مي گويد: چندين بار گفتيم که پرونده عباس در شوراي امنيت ملي و وزارت اطلاعات مطرح است. قاتلان او شناسايي شده اند و مشخص است چه کساني و با دستور چه افرادي اين اقدام را انجام داده اند. درعين حال که دادگاه مهدي هاشمي هم گفته است، موضوع قتل عباس يزدان پناه ربطي به اين دادگاه ندارد».

در روزنامه اعتماد، هفتاد روز مانده تا فرجام پرونده هسته‌ای تیتر اول است و ماجرای تهدید سید حسن خمینی از زاویه ضعف وزارت کشور دیده شده است. دیگر مطلب مهم اعتماد به سفر رئیس‌جمهور به اندونزی اختصاص دارد. ساسان آقايي در شروع مطلبی با عنوان « معمار اقتصاد جديد ژاپن دست روحاني را فشرد» نوشته: پس از يك دوره بي ثباتي سياسي و سقوط پي درپي دولت ها در ژاپن، شينزو آبه به قدرت بازگشت تا نشان دهد كه آيا از يك سال سياه دوره نخست وزيري پيشين خود درس گرفته و مي تواند كشتي يكي از پربحران ترين اقتصادهاي برتر جهان را به ساحل امن برساند يا نه؟ حالاسه سال گذشته و شايد همين كه در سه سال گذشته، هنوز نخست وزير استعفا نداده، خودش بر اي ژاپني ها خبر خوشي باشد اما خبرهاي خوش بيشتري هم در راه است. به جز مشكل پيرسالي مهم ترين اقتصاد شرق آسيا كه براي آن از دست آبه خيلي كاري برنمي آيد، پايين آوردن ارزش ين، كم كم دارد اثر خود را نشان مي دهد و ژاپن حالاتبديل به مهم ترين مقصد گردشگري شده است. به جز سيل دلارهاي گردشگران، افزايش عمدي تورم هم به آرامي بر چرخ هاي بي رغبت صنعت فشار آورده تا ميل بيشتري براي توليد به وجود آيد و تمامي اين تدبيرها را جناب نخست وزير به افتخار خودش، « آبه نوميك» نامگذاري كرده است. معمار آبه نوميك ديروز در حاشيه اجلاس اقتصادي شرق آسيا، به ديدار كسي رفت كه شايد به زودي در غرب او را روحاني پلتيك بنامند اگر كه بتواند دست آخر امضاي ايران را پاي توافق جامع هسته اي بنشاند و پس از آن به قول خودش برود پاي «تعامل با تمام جهان» و «پايان تنش با كشورهاي داراي خصومت». ديدار روحاني و آبه، به عنوان عالي ترين مقام هاي اجرايي دو كشور مهم شركت كننده در كنفرانس اندونزي، شايد يك ديدار ديپلماتيك معمولي بود اما وراي اين ديدار معمولي، چهره دو فرمانده سياسي را مي ديديم كه با مشكلات بسيار متفاوت، يك وجه اشتراك هم جدي دارند و آن اشتراك چيزي جز «سرسختي» نيست.

مطلبی با عنوان « ايران گنج بزرگ را از امريكا پس گرفت» و نیز تحلیل محمود ميرلوحي در باره استانی شدن انتخابات دیگر مطالب مهم روزنامه اعتماد هستند.

اطلاعات « طرح 4 مرحله اي ايران براي ريشه كني تروريسم» و «برنامه دولت براي تأمين آب و برق در تابستان» را در صفحه اول خود مورد توجه قرار داده است. در بخشی از مطلب دوم آمده: در اين شرايط كه هنوز 57 روز به شروع فصل گرما و اوج مصرف آب در كشور باقيست، تأمين آب مصرفي مردم و جلوگيري از خاموشي احتمالي برق يكي از مهمترين دغدغه‌هاي دولت است. دكتر حميد چيت چيان وزير نيرو ديروز در حاشيه بازديد از موسسه اطلاعات و مجموعه امكانات شركت ايرانچاپ در گفتگوي اختصاصي با خبرنگاران ما ضمن تاكيد بر ضرورت صرفه جويي مردم در مصرف و آب و برق گفت: تداوم تامین آب و برق در سال 94 به‌ویژه در تابستان پیش رو ، مستلزم تلاش مضاعف صنعتگران آب و برق و همراهی و همکاری آگاهانه و مسئولانه مردم است.

سخنرانی رئیس‌جمهور در اندونزی در کانون توجه روزنامه جمهوری اسلامی نیز هست. مانند روزهای گذشته، تجاوز سعودی به یمن در چند مطلب جمهوری اسلامی مورد بحث قرار گرفته است. سرمقاله امروز جمهوری اسلامی مانند دیگر پنج‌شنبه‌ها مروری بر اخبار هفته است.

صفحه اول جوان رنگ و بوی سیاست خارجی و بین‌الملل دارد. این روزنامه که توقف سعودی‌ها در برابر صبر مردم یمن را به تیتر اول خود بدل کرده، تصویر صفحه اول خود را به اعتراض گروه کوچکی از مردم بالتیمور به کشته شدن یک سیاهپوست به دست پلیس اختصاص داده است. نیمی از صفحه اول جوان نیز به سخنان سردار نقدی در باره یمن و نامه وی به مردم یمن اختصاص یافته است.

سردار يدالله جواني نیز در شروع سرمقاله جوان با عنوان «شكست استراتژيك آل سعود» نوشته: چند روز پس از آغاز تجاوز نظامي عربستان به يمن، سلمان بن عبدالعزيز پادشاه اين كشور عنوان كرد كه رياض براي توقف عمليات بمباران يمن در چارچوب عمليات موسوم به «طوفان قاطع»، چهار شرط دارد كه حوثي‌هاي يمن بايد آنها را اجرا كنند.

چهارشرط اعلامي ملك سلمان عبارت بود از:

1- تمام طرف‌هاي سياسي يمني بپذيرند تحت نظارت شوراي همكاري خليج‌فارس و در چارچوب پايبندي به مشروعيت و مخالفت با كودتا عليه اين مشروعيت نشست برگزار كنند.

2- تسلط مجدد دولت يمن (منصور هادي) بر تمامي اراضي اين كشور

3- بازگرداندن سلاح به دولت يمن

4- عدم تهديد امنيت كشورهاي همسايه يمن از سوي حوثي‌ها.

وی پس از مرور نتایج تجاوز سعودی به یمن نوشته: برخلاف ادعاي سعودي‌ها مبني بر موفقيت‌آميز بودن عمليات «طوفان قاطع» و رسيدن آنها به تمامي اهداف مورد نظر در اين عمليات، تأمل در اهداف واقعي از تجاوز و بازخواني چهار شرط اعلام شده از سوي ملك سلمان بن عبدالعزيز در روزهاي آغازين جنگ نشان مي‌دهد كه آل‌سعود دچار يك شكست تاريخي و استراتژيك شده است.

حوادث یمن موضوع تیتر اول و سرمقاله روزنامه کیهان نیز هست. کیهان در شروع یکی از خبرهای ویژه خود با عنوان «ذوق‌زدگی از دیدن آمریکایی‌ها تبدیل به عادت زنجیره‌ای‌ها شده؟!» نیز نوشته: نشریات زنجیره‌ای اصلاح‌طلب برای سفر توریستی هیئتی از تاجران آمریکایی به تهران ذوق‌زده شدند.

این روزنامه‌ها با تیترهای بزرگی نظیر «اشتیاق آمریکایی برای پایان تحریم»، «تجار غربی برای سفر به ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند»، «اولین سفر هیئت تجاری 22 نفری آمریکا به ایران پس از انقلاب»، «تجار آمریکایی آمدند، سوئیسی‌ها در راهند» و… سعی کرده‌اند لغو تحریم‌ها را تداعی کنند حال آن که مشابه همین رفتار فاقد محتوا و به دور از واقعیت را مهر و آذر سال 92 به هنگام اعلام و اجرای توافق ژنو نیز داشتند و مدعی بودند با آن توافق تحریم‌ها از هم فرو پاشیده و هیئت‌های فرانسوی و…. در راهند یا پروازهای هوایی میان ایران و آمریکا برقرار می‌شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و آن روز- مانند همین روزها- مقامات ارشد دولت آمریکا بارها و به تصریح اعلام کردند شالوده رژیم تحریم‌ها سر جای خود باقی می‌ماند. در عین حال رژیم آمریکا در طول 18 ماه گذشته بیش از 100 بار اشخاص حقوقی و حقیقی را با ادعای عبور از تحریم‌ها مجازات کرد.

وطن امروز که در ماه‌های گذشته بر سر تیترهای ضدسعودی خود در معرض تذکر و اعتراض‌های وزارت ارشاد قرار داشته، امروز هم از فرصت پایان حمله سعودی‌ها به یمن اعتراض کرده است و بخش مهمی از مطالب خود و از جمله تصویر صفحه اول و عنوان آن یعنی «باد سعودی خوابید» را به اصرار بر تحقیر سعودی‌ها اختصاص داده است.

محمدکاظم انبارلویی در سر مقاله رسالت با عنوان « انتخابات آينده در چند اشاره»، اصلاح‌طلبان را به تدارک سومین تلاش برای براندازی متهم کرده و از جمله نوشته: هانتينگتون طراح جنگ تمدن‌ها و يكي از تئوريسين‌هاي انقلاب مخملي در جهان است. او در رهنمودهاي براندازي مي‌گويد:

الف ـ عدم خشونت را تبليغ كن اما خودت با خشونت عمل كن.

ب ـ از هر فرصتي براي نشان دادن مخالفت با نظام استفاده كن.

ج ـ با رسانه‌ها و سازمان‌هاي حقوق بشري ارتباط برقرار كن و سعي كن در آمريكا براي خود حامياني دست و پا كني.

دـ يك رهبر مردمي پيدا كن و او را جلو بينداز و در انتخابات از طريق جلب حمايت خارجي بويژه‌ آمريكا براي پيروزي گام بردار.

هـ ـ وحدت و يگانگي را در گروه‌هاي اپوزيسيون تبليغ، ترويج و تقويت كن.

و ـ رژيم را به فساد و خشونت متهم كن.

ز ـ …

اصلاح طلبان طي 10 سال گذشته با كاربرد اين روش‌ها دو بار روي باسكول “باراندازي” و” براندازي نظام” رفتند و وزن خود را امتحان كردند. ظاهرا در انتخابات آينده همين مسير را مي‌خواهند طي كنند.

البته آنها تجربه سال 92 را در پيش دارند، به همين دليل نمي‌خواهند با پرچم افراطي‌گري و راديكاليسم وارد انتخابات شوند.

آنها هم ترجيح مي‌دهند با پرچم اعتدال به ميدان بيايند. لذا به نظر مي‌رسد معتدل‌ها و اصلاح‌طلب‌ها به طور اجتناب‌ناپذير از دو جاده متفاوت به يك اتوبان مي‌رسند. بايد ديد سرعت خود را در اتوبان چگونه تنظيم مي‌كنند كه به تصادف منجر نشود؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=147961
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما