پنجشنبه 3 اردیبهشت 1394 - 8:14

رهاورد استانی شدن انتخابات

غلامرضا تاجگردون

غلامرضا تاجگردون –  امروز دو موضوع حائزاهمیت، مباحث را در مورد انتخابات آینده تشکیل می‌دهد که اولین و مهمترین آن مسئله‌ای است که چندی پیش وزیر کشور به آن اشاره کرد و آن احتمال  ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات است. در این راستا لازم است اشاره شود متاسفانه ابعاد این موضوع چندان شفاف و مشخص نیست اما با توجه به آنچه بیان می‌شود اگر شرایط به گونه‌ای پیش رفته که پول‌های کثیف تا به این حد در عرصه سیاسی نفوذ پیدا کرده است هرچه سریع‌تر باید جوانب سنجیده و روزنه‌هایی که احتمال نفوذ این منابع را به انتخابات افزایش می‌دهد بست. بنابراین در صورت مشخص شدن ابعاد لازم است همه باید وارد عمل شوند و مانع چنین تاثیر گذاری‌هایی بر مهمترین عرصه مشارکت مدنی یعنی انتخابات شوند. نکته دیگر استانی شدن انتخابات است که با اقبال قاطع نمایندگان نیز مواجه شده ا ست. به نظر می‌رسد این طرح کمک شایانی به جریانات فکری و احزاب می‌کند ضمن آن که با اجرایی شدن این طرح مسائل محلی در مقابل مسائل ملی کمرنگ‌تر خواهد شد. لازم به ذکر است که برخی با اجرایی شدن این طرح نگرانی‌هایی از جانب حذف شدن دارند در حالی که مهمترین نکته این طرح آن است که نمایندگان به سمت حل مسائل مهمتر استانی پیش خواهند رفت مضاف بر آنکه خط فکری مجلس نیز شفاف‌تر خواهد شد. نا گفته نماند برخی انتقاداتی در رابطه با بالا رفتن هزینه‌های انتخاباتی مطرح می‌کنند که در این راستا لازم است تاکید شود این طرح نه تنها موجب بالا رفتن هزینه‌های انتخاباتی برای کاندیداها نخواهد شد بلکه با رویکرد و نگاهی که به تحزب دارد تامین هزینه به احزاب محول می‌شود و به عبارت دیگر آنچه در گذشته موجب می‌شد نامزدهای انتخابات دست به هر کاری برای تامین منابع مورد نیاز خود بزنند حذف می‌شود و ساز و کار به سمتی پیش خواهد رفت که احزاب به عنوان بازیگران اصلی در عرصه انتخابات عمل می‌کنند و چنانچه این طرح عملیاتی شود زمینه‌ای فراهم می‌سازد تا هزینه‌هایی که در بزنگاه‌های انتخابات انجام می‌پذیرد هم شفاف‌تر و هم روندی پاک‌تر داشته باشد. با توجه به مباحث اولیه در رابطه با ورود پول‌های کثیف می‌توان چنین استنباط کرد که اگر طرح استانی شدن انتخابات به سرانجام برسد خود می‌تواند مانعی باشد بر سر راه ورود پول‌هایی که منشأ غیرقانونی  دارند./

روزنامه آرمان

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=147958
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یاسین محرابی گفت:

    یکی دیگه از نتایج این طرح حذف قومیت گرایی در انتخاباته

    • مهمان گفت:

      برخلاف تصور بعضی ها، طرح استانی شدن انتخابات موجب اخلال در وحدت ملی می شود. زیرا با اجرای این طرح به تدریج هویت استانی بر هویت ملی غلبه خواهد نمود و عناصر که به دنبال تجریه ایران هستند از ان استفاده خواهند نمود. و برای مملکت یک فاجعه بشمار می رود. برای روشن شدن اصل قضیه باید دید این طرح از کجا نشأت گرفته است و عامل اصلی آن چه کسی است؟ خدا کند که این برداشت درست نباشد.

  2. هم استانی گفت:

    کاش استانی می شد و این نماینده مغرور و پرادعا که با خط بازی و منفعت طلبی باعث اختلاف شدید بین مردم منطقه شده برای همیشه حذف می شد. کاش به جای او حاج بهرام شجاع و یکرو می آمد.

    • گچساران گفت:

      درود بر شرفت حرف دل همه را زدی حیف حاج بهرام … غلامرضا تاجگردون بسیار مغرور خود خواه منفعت طلب وفرصت طلب است در حالی که حاج بهرام هیچ کدام از این خصوصیات نا مطلوب را ندارد ؛ ننگ بر ما که اشتباه کردیم به ایشان رای دادیم گول مردانگی حاج بهرام را خوردیم !!!

  3. ناشناس گفت:

    این که خودش میدونه بالاترین رای استانو میاره مجبوره از این طرح استقبال کنه

  4. سی سخت گفت:

    با درود و ادب خدمت جناب دکتر تاجگردون. اول اسقبال ما از این طرح از این جهت است که میتوانیم شانس انتخاب شما را داشته باشیم. از طرفی خیلی از آسیب هایی که در حال حاضر در انتخابات وجود دارد مرتفع خواهد شد. اما با توجه به ضعف برگزاری انتخابات از بعضی جهات بنده مطمئن نیستم زیر ساخت فیزیکی و مدیریتی و فرهنگی برگزاری استانی انتخابات وجود داشته باشد. که البته باید با یک کار سنگین این زیرساخت فراهم شود تا از برکات آن در توسعه استان بهره مند شویم. ایشا حضرات متخاصم هم امیدوارم خدا صبر وتو بیه. چون دکتر تاجگردون و نظر نیا د بتره جایگزین داشته بو. شاید بهتر بو دست از خصومت بردارید. البته میل ختونه.

  5. محمدی گفت:

    اتفاقا افرادی ک نگران حذف خودشون هستن بدنبال این طرح هستن

  6. الف ب گفت:

    با استانی شدن انتخابات تو استان فاجعه میشه فاجعه.گچسارانیا همینطورم از یاسوج بدشون میاد چه برسه نمایندشون یاسوجی بشه….قطعا نماینده از یاسوج میره.

  7. آیت فرجی جانباز گفت:

    آقای حاج زارع رای من مال تو اما خداوکیلی مدیرکلارا از عراق بیار اما نزار از نیروهای تاجگردون باشه

  8. بنگرو گفت:

    غلام جان سلام استانی بشه یانشه .اگه زنده باشم به تو رای میدهم.روز انتخابات با خانواده گچساران مهمانتیم

دیدگاه شما