چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 - 10:14

سرگیجه حذف یارانه‌/ واکنش‌ به سفر 24 آمریکایی به ایران/ اتهام کیهان علیه دو روزنامه/ پرونده بلاتکلیف بورسیه‌ها/ بررسی استانی شدن انتخابات

روزنامه‌ها جدیدترین مواضع مقامات دولتی در باره حذف یارانه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند. سالگرد تشکیل سپاه با مطالب متنوع روزنامه‌ها در این باره همراه شده است. نگاه معترض روزنامه‌های اصولگرا به سفر آمریکایی‌ها به ایران، ادامه سیل اخبار روزنامه‌های اصلاح‌طلب درباره پول‌های کثیف سیاسی، ماجرای بورسیه‌ها و استانی شدن انتخابات دیگر مطالب مهم روزنامه‌های چهارشنبه است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب و رویکردهای روزنامه‌های چهارشنبه دوم اردیبهشت را مطالعه کنید.

اطلاعات تیتر اصلی خود را به اعلام منابع آمریکایی در باره «بهبود شاخص‌هاي كلان اقتصادي ايران در سال 2014» اختصاص داده و نوشته: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با اشاره به بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴، از رشد اقتصادی 5/1 درصدی، کاهش بیکاری به 3/10درصد و تورم 8/17درصدی خبر داد و اعلام کرد: ذخایر ارز و طلای ایران به ۱۱۰میلیارد دلار افزایش یافت.

این روزنامه، در ستون یادداشت‌های خود بخش سوم از تحلیل سجادپور مشاور وزیر خارجه در باره تحولات کلان خاورمیانه را با عنوان « تحول در ماهيت قدرت» منتشر کرده که مهم‌ترین فرازهای آن به قرار زیر است:

– درخصوص ابعاد نظامي قدرت، بايد گفت تحولي كه در منطقه شاهد هستيم، خروج قدرت نظامي از انحصار دولت‌هاست. ظهور گروه‌هاي مسلح و غيرقابل كنترل، معادله و آرايش قدرت نظامي در منطقه را دگرگون كرده است.

قدرت را نبايد صرفاً‌ از نظر نظامي مدنظر قرار داد. ابعاد نرم‌افزاري قدرت نيز حائز اهميت است. اين ابعاد در خاورميانه نيز دستخوش دگرگوني جدي شده‌اند. در راس اين دگرگوني‌ها، بحران اعتبار، بحران اعتماد و بحران مشروعيت و مقبوليت ايالات متحده قرار دارد. هيچگاه فاصله بين قدرت نظامي و قدرت نرم‌افزاري آمريكا در جهان به طور كل و در خاورميانه به طور خاص زياد و چالشي نبوده است و اين خود يكي از دلايل تزلزل در نظم منطقه‌اي مطلوب آمريكا است.

– تحول در ابعاد نرم‌افزاري قدرت در منطقه را بايد فراتر از آمريكا مد نظر قرار داد. خاورميانه در سه دهه گذشته، عرصه رقابت‌هاي نرم‌افزاري و گفتماني بوده است. گفتمان انقلاب اسلامي، ماهيت جديدي به جايگاه و نقش ايران داد. در مقابله با گفتمان انقلاب اسلامي، منظومه رنگارنگي از انواع گفتمان‌‌ها و خرده‌گفتمان‌ها، ارائه و پردازش شده است. آخرين‌ اين گفته‌ها،‌تقليل دادن پيچيدگي‌هاي منطقه‌اي به بحث شيعه و سني است.

جمهوری اسلامی، امروز هم بخش زیادی از صفحه اول خود را به موضوع یمن اختصاص داده و در شرایطی که از اعلام آتش‌بس در یمن در ساعات پایانی دیروز اطلاع نداشته، در پایان سرمقاله خود با عنوان « آتش بس فقط با شرایط مردم یمن» نوشته: با شکست شاهزادگان جوان در جنگ با مردم یمن که نشانه‌های آن ظاهر شده، وجهه ریاض بیش از پیش در منطقه تخریب خواهد شد و به حکام جدید سعودی ثابت خواهد گردید که آنان لقمه بزرگتر از دهان خود برداشته‌اند و نمی‌توانند آن را هضم کنند. زمزمه برقراری آتش بس با شرایط مورد نظر آل سعود، کاملاً نشان دهنده عجز آنها از ادامه جنگ است. تردیدی وجود ندارد که انصارالله و مردم یمن نه تنها شرایط آل سعود را نخواهند پذیرفت، بلکه این جنگ را با تحمیل شرایط خود به آل سعود به پایان خواهند برد.

سرمقاله روزنامه خراسان هم به موضوع یمن اختصاص دارد. علیرضا قربانی در بخشی از این مطلب با عنوان «بحران يمن و نقابي که کنار رفت» نوشته: اگر تا ديروز حمايت آل سعود و همپيمانانش از اسرائيل دربرابر حزب ا… لبنان و مقاومت فلسطين، حمايتي غيرمستقيم از صهيونيست‌ها به شمار مي‌آمد و اگر پشتيباني از داعش و النصره و ديگر تروريست‌ها در سوريه را نتوان جنگ مستقيم حاميان تروريست‌ها، عليه محور مقاومت به حساب آورد، تهاجم آل سعود به يمن، ورود به جنگي نيابتي از طرف اسرائيل عليه بخشي از جهان اسلام بود که شعار اصلي آن‌ها مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل است، حتي اگر در تحليل‌هايي که صورت مي‌گيرد، يمن به عنوان بخشي از محور مقاومت اسلامي کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد.

در روزنامه جوان، اوضاع عربستان و سالگرد تشکیل سپاه پاسداران مهم‌ترین مطالب هستند. این روزنامه با نقل سخنان رئیس‌جمهور در اجلاس آسیا- آفریقا، تیتر اول خود را «آل سعود تعادل روحی خود را از دست داده است»، انتخاب کرده و در تصویری از احتمال نمایش فیلم پادشاه شن‌ها در ایران خبر داده است.

محمد اسماعیلی نیز در سرمقاله این روزنامه با عنوان «تجديدنظرطلبان به انفعال سپاه مي‌انديشند» با طرح این ادعا که لازم است به اين موضوع پرداخته شود كه ابزارهاي نظام سلطه و جماعت داخلي همسو با آنها براي تخطئه و به چالش كشيدن سپاه چيست و غرب به كمك جماعت هواخواه ليبراليسم در داخل چگونه ميخواهند اين نهاد برآمده از انقلاب را به انفعال بكشانند، چهار نکته را مهم دانسته است:

1- طرح و تلاش براي نهادينه كردن «سياستزدگي سپاه» يكي از مهمترين ابزارهايي بوده كه در طول اين سالها براي تخريب وجهه اين نهاد انقلابي به كار گرفته شده است.

2- «تقابلسازي بين سپاه و نهادهاي ديگر» سناريوي ديگري است كه طيفهاي وابسته به جريان تجديدنظرطلب هماهنگ با رسانههاي بيگانه به دنبال پيادهسازي آن هستند.

3- نقش‌آفريني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حفظ و حراست از ارزشها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي، باعث شد كه تخريب و تهاجم به اين نهاد از روزهاي نخستين شكل‌گيري آن تا به امروز همواره خط ثابت فعاليتهاي دشمنان انقلاب باشد كه شايد اوج آن را بايد در دوران حاكميت مدعيان اصلاح‌طلبي ديد.

4- هدف نهايي نظام سلطه و جريان موسوم به تجديدنظرطلبان در به كارگيري تاكتيكهايي مانند «نهادينه كردن سياست زدگي سپاه در افكار عمومي» و «تقابلسازي بين سپاه و نهادهاي ديگر» فروپاشي حاكميت است.

روزنامه رسالت، امروز هم بیشتر صفحه اول خود را به موضوع هسته‌ای اختصاص داده است. رسالت با یک روز تاخیر نسبت به دیگر روزنامه‌ها، سخنان ایزدی، متقی و جمشیدی از منتقدان تفاهم لوزان در همایش دانشگاه علامه را برجسته ساخته است.

در مقابل حنیف غفاری در بخشی از سرمقاله رسالت با عنوان « خطوط راهبردي ايران در مذاکرات هسته اي» نوشته: “پذيرش ايران قدرتمند” نه يک ” نقطه ايده آل ” است و نه يک ” تز انتزاعي”،بلکه ماهيتي کاملا رئاليستي دارد. بي دليل نيست که فردي رئاليست و واقع گرا مانند ” ربگنيو برژينسکي ” مشاور امنيت ملي دولت آمريکا در دوران رياست جمهوري کارتر صراحتا از دولتهاي بوش و اوباما خواسته است تا هر چه سريع تر قواعد زندگي در کنار ايران قدرتمند را آموخته و مسير نادرست قبلي خود را در قبال تهران تغيير دهند. ” احساس نياز آمريکا به ايران” درست در چنين فضايي معنا و مفهوم مي يابد. اين ” احساس نياز” متاثر از واقعياتي است که در منطقه و نظام بين الملل رخ مي دهد. به عبارت بهتر، آنچه ايالات متحده آمريکا و ديگر اعضاي 1+5 را پاي ميز مذاکرات هسته اي نشانده و آنها را وادار به دادن امتيازاتي به کشورمان ساخته است “ناتواني آنها در مواجهه با ايران قدرتمند” است.

وطن امروز که سعید ملکی در سرمقاله آن تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد که «چرا جامعه جهانی آمریکا نیست؟»، مطلب اصلی خود با عنوان « سرگیجه حذف» را به « تناقض‌گویی‌های مسؤولان درباره قطع یارانه نقدی پردرآمدها و ابهام در معیارهای آن» اختصاص داده و از جمله نوشته: اظهارات مسؤولان هر روز موجب ابهام‌های بیشتری درباره یارانه نقدی می‌شود. مشخص نیست دولت برای حذف پردرآمدها از لیست یارانه‌بگیران چه معیارهایی را در نظر گرفته است؛ اکنون با یک سرگیجه یارانه‌ای مواجهیم. اظهارات متناقض مسؤولان درباره حذف بخشی از مردم نشان می‌دهد مسؤولان قصد شفاف‌سازی در این باره ندارند. قطعا این حق مردم است که معیارهای دولت را در این باره دانسته و بدانند که آیا در اولویت حذف هستند یا خیر و این حذف چه ملاک‌هایی دارد. دولت در حال تکرار اشتباهات 18 ماه گذشته است و به جای شفاف‌سازی بر ابهام‌ها می‌افزاید و با این روش تقریبا همه یارانه‌بگیران با این مساله درگیر خواهند شد. از طرفی ابهام‌های یارانه‌ای موجب بلاتکلیفی شده و از سوی دیگر خود مسؤولان با ناهماهنگی شگفت‌انگیزی مواجه شده‌اند که تداوم این وضعیت هیچ گرهی را باز نخواهد کرد بلکه این کلاف را سردرگم‌تر می‌کند.

کیهان که سرمقاله خود به قلم سعدالله زارعی را به شکست عربستان در یمن اختصاص داده، تیتر اصلی خود یعنی « ذوق زده بودند توریست‌ها را سرمایه‌گذار دیدند!» را به گزارشی از درباره سفر ۲۴ آمریکایی به ایران اختصاص داده است. این موضوع در دیگر روزنامه‌های اصولگرا با واکنش‌های مشابهی مواجه شده است. در بخشی از گزارش کیهان امده: نکته مهم و قابل تامل در این میان، هدف اصلی این هیئت تجاری یا توریستی است. در حالی که نیویورک تایمز و به دنبال آن بی‌بی سی و روزنامه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور مدعی هستند این هیئت برای اهداف اقتصادی و تجاری به ایران آمده‌اند، اما محتوای دیدارها و برخی نشانه‌ها به روشنی حاکی است، اقتصادی بودن این سفر چیزی جز پوشش و ساده‌سازی عامدانه موضوع نیست. این چه هیئت تجاری یا توریستی است که به قم رفته و به نوشته نیویورک تایمز با یک «آیت الله اصلاح طلب»! گفت و گو می‌کند. حساسیت عجیب و غریب هیئت آمریکایی درباره شعار «مرگ بر آمریکا» یکی از این نشانه‌های قابل تامل است. در دیدار مذکور یکی از آمریکایی‌ها از آیت‌الله ادعایی و البته ناشناس درباره شعار «مرگ بر آمریکا» می‌پرسد و آیت‌الله اصلاح طلب در پاسخ می‌گوید؛ این شعار در دوره متفاوتی سرداده می‌شد و شما با ایران جدیدی مواجه اید! و تاجر آمریکایی با شعف به نیویورک تایمز می‌گوید؛ این پاسخها متفاوت و امیدوارکننده است.

با شدت گرفتن مباحث مربوط به ورود پول‌های کثیف به صحنه سیاست، کیهان در یکی از خبرهای ویژه خود، دو روزنامه اصلاح‌طلب که این روزها اصلی‌ترین پیگیری‌کنندگان این موضوع هستند را با طرح ادعاهایی در باره پرونده شهرام جزایری وکرباسچی به استفاده از پول‌های کثیف متهم کرده است.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=147855
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما