سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 - 8:39

خاتمی: ایران به لحاظ فساد در رده چندم است؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد که امروز نیاز داریم به نقش دانشجو و دانشگاه نگاه جدیدی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا خاتمی در آیین گشایش انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه امیر کبیر که در آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد با تبریک آغاز فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه به دانشجویان و مسئولان دانشگاه امیر کبیر، به نقش دانشجویان در تحولات کشور در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: دانشجویان پیشانی بلند تحول خواهی در کشور و خط مقد م جبهه فکری هستند که از زبان ، قدم وقلم آن‌ها خواسته های ملت بیان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ ملت، جریان دانشجویی منشاء تحولات بسیار عظیم و مهمی بوده و توانسته است یک تنه بار همه اقشار را در طول تاریخ بر دوش بکشد. در همین راستا دانشجویان در طول تاریخ گاهی ایفا گر نقش احزاب در کشور بودند و گاهی نیز نقش رسانه ها را ایفا کردند . آن‌ها همچنین گاهی نقش جریان های زیرزمینی را ایفاکرده‌اند و هزینه های بسیاری نیز به همین خاطر پرداخته‌اند.

نائب رئیس دوره ششم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دانشجویان هیچ گاه نگذاشته اند شمع آزادی خواهی در کشور فراموش شود اظهار کرد: امروز در کشور با وضعیت جدیدی مواجه هستیم. امروز در کشور ما نهادهای مدنی و احزابی ایجاد شده و رشد کرده‌اند که تا حدی توانسته اند مسئولیت های مدنی خود را ایفا کنند. روزنامه‌ها و رسانه ها نیز امروز با وجود همه محدودیت‌ها توانسته‌اند نقش خود را ایفا کنند. با این وجود به نظر می رسد امروز نیاز داریم که به نقش دانشجو و دانشگاه نگاه جدیدی داشته باشیم.

خاتمی خاطرنشان کرد: اگر زمانی سیاست ورزی عملی در کنار نظریه پردازی از جمله مسئولیت های دانشگاه ها بود، امروزبه دلیل آنکه درون جامعه به اندازه کافی شاهد سیاست ورزی عملی هستیم، زمان آن رسیده است که در دانشگاه‌ها به صورت عمیق تر به مسئله سیاست ورزی بپردازیم؛ چرا که خوشبختانه یا متاسفانه جامعه ما به قدری سیاست زده شده است که راه حل همه مشکلات ما از درون سیاست می گذرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: امروز همه ما هنوز چشم مان به سمت انتخابات ریاست جمهوری و مجلس است و به دنبال این هستیم که آیا جامعه می تواند از این طریق یک گام به سمت جلو بردارد.

وی همچنین گفت: آنچه که ما امروز عمیقا به آن نیاز داریم ، نگاه و تحلیل عمیق از وضعیت کشور و سیاست ورزی در کشور است.

به گزارش ایسنا خاتمی در ادامه با تاکید بر اینکه نقش اول دانشگاه ها علم آفرینی و توسعه علمی است خاطر نشان کرد: همانگونه که در زمان هایی که هیچ نهاد مدنی در کشور وجود نداشت جامعه دانشگاهی جور آن را می کشید، امروز نیز با توجه به اینکه هنوز هم جامعه ما از جهت نظریه پردازی ضعیف است ، این انتظار از جامعه دانشجویی وجود دارد که به مسئله نظریه پردازی توجه بیشتری داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین تاکید کرد که تعصبات حزبی و جناحی و همچنین دعواهای سیاسی بیشتر مربوط به خارج از دانشگاه ها است .

وی با اشاره به مفهوم کرسی آزاد اندیشی گفت: کرسیهای آزاداندیشی به این معنا است که فارغ از هرگونه تعصب و هراس از هر تحت تعقیب قرارگرفتن در دانشگاه ها فضایی ایجاد شود که بتوانیم به اهداف عالیه ای که کشور به دنبال آن است دست یابیم.

خاتمی در ادامه به بیان موارد و مسائلی پرداخت که باید و تنها در دانشگاه ها به بررسی آن‌ها پرداخت و با طرح این پرسش که چرا کشورهای مسلمان و کشورهایی که نام اسلامی را به دنبال خود دارند دچار نوعی عقب افتادگی هستند اظهار کرد: خیلی ساده می توان دلیل عقب افتادگی موجود در کشورهای اسلامی را به استعمار سلطه گران و استکبار جهانی نسبت داد؛ چرا که اینها نمی گذارند کشوری رشد کند اما بیان این علل برای عقب افتادگی کشورهای مسلمان کافی است؟

نائب رئیس مجلس ششم ادامه داد: در کشور ما عده ای می گویند نفت علت عقب افتادگی کشور است.برخی دیگر نیز ایدئولوژی را مانع پیشرفت کشور می دانند و دسته دیگر با طرح نقش دین در این موضوع ، برداشت های متحجرانه از دین را عامل عقب افتادگی کشور می دانند اما آیا محل پرداختن به این امور جز در دانشگاه ها است؟

به گزارش ایسنا، این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه صحبت های خود به بیان مثال های دیگری از موضوعات قابل طرح در کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه ها پرداخت.

وی ادامه داد: آیا کسی در کشور ما بررسی کرده است که ایران به لحاظ فساد و ناکارآمدی دررده چندم دنیا قرار دارد؟ مگر قرار نبود که ما نظام اسلامی باشیم که از وحی الهی برخواسته است . حال چگونه است در کشور ما معاون اول رئیس جمهور به عنوان فاسد اقتصادی به زندان می افتد؟

وی در پایان صحبت های خود با تاکید بر اینکه دانشگاه ها و کرسی های آزاد اندیشی جای طرح مسائل بسیار مهم در سطوح کلان است اظهار کرد: وظیفه دانشگاه ها در دوران جدید آسیب شناسی ، شفاف سازی عالمانه و کارشناسانه از حوادث و اتفاقات و همچنین نظریه پردازی و گفتمان سازی است. اگر در دوره جدید فضای دانشگاهی به این سمت میل پیدا کند می توانیم عمیق‌تر به مسائل کشور بپردازیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=147676
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما